6 vecí, ktoré ste o Bluetooth možno nevedeli

S názvom Bluetooth ste sa už určite stretli a zrejme túto technológiu aj denne využívate. Ale koľko toho o nej vlastne viete? Zrejme budete prekvapení.

S názvom Bluetooth ste sa už určite stretli a zrejme túto technológiu aj denne využívate.  Ale koľko toho o nej vlastne viete? Zrejme budete prekvapení.

MC Links

Netušíte, čo sú to MC links? Je to práve Bluetooth. Alebo presnejšie, tak sa Bluetooth volal v úplných začiatkoch, pred jeho uvedením na trh v roku 1998.

V preklade názov multi-komunikačné linky doslovne opisoval, čo vlastne Bluetooth robí. A to komunikáciu medzi rôznymi zariadeniami pomocou rádiových vĺn. Ako sa teda vlastne Bluetooth stal Bluetooth-om?

Dánsky kráľ zo stredoveku ikonou modernej doby

Pôvodný nositeľ tohto mena by bol asi dnes prekvapený. Harald Blåtand – modrozub, bol totiž dánsky kráľ v rokoch 940 až 986. Aj svetoznámy znak pre Bluetooth je zložený z dvoch rún – H a B, iniciálov tohto kráľa..

Krajšia verzia hovorí, že si ho vybrali kvôli jeho činom. Tak ako Harald zjednotil Dánsko a Nórsko, aj technológia má zjednocovať zariadenia. Muž, ktorý je za touto technológiou, Sven Mattison, podáva trochu menej vznešený príbeh. Označenie vzniklo pri brainstormingu s pivom a lepší názov už nenašli.

Kópiu runového kameňa, ktorý oslavuje činy Haralda Blåtanda, nájdete pred budovou firmy Ericsson v meste Lund. S miernou úpravou. Harald tu drží v jednej ruke notebook, v druhej telefón.

Bluetooth je vecou dohody

Bluetooth je predovšetkým štandardom – dohodou. Aby mohli zariadenia medzi sebou komunikovať, najskôr sa treba dohodnúť, ako bude komunikácia prebiehať.

Podobne ako sa ľudia museli dohodnúť, že koľko vlastne bude merať jeden meter a vážiť jeden kilogram, museli sa dohodnúť aj ako bude fungovať Bluetooth.

Preto vznikla organizácia Bluetooth Special Interest Group (SIG). Tá pôvodne pozostávala z 5 spoločností. Aktuálne má desaťtisíce členov a aj vďaka nej sa pomerne stará technológia neustále vyvíja.

Nie je Bluetooth ako Bluetooth

To, čo nájdete vo vašom smartfóne, bude najpravdepodobnejšie BT triedy 2. S dosahom 10 metrov a maximálnou teoretickou rýchlosťou 2,1 Mb/s. Ale nájdete aj BT triedy 1, najčastejšie v priemysle. Tu je dosah cez 100 metrov, no s prechádzaním stien má stále problém.

Existuje ešte trieda 3, ktorá má dosah iba jeden meter. Tá nájde svoje využitie napríklad pri smart zámkoch, pri ktorých nechcete, aby sa dvere odomkli, aj keď odskočíte k susedom oproti.

S rýchlosťou trošku “podvádza”

Vyššie sme spomínali, že Bluetooth má maximálnu prenosovú rýchlosť 2,1 Mb/s no, pritom dokáže prenášať dáta rýchlosťou 25 Mb/s. Divné? Tento rozpor má jednoduché vysvetlenie. Totižto od štandardu 3.0 a vyššie Bluetooth trochu podvádza.

Použije svoj vlastný štandard aby spojil dve zariadenia, ale samotné dáta prenáša cez linku 802.11. A za týmito číslicami sa neschováva nikto iný, ako konkurent Bluetoothu – Wi-Fi.

Spravidla všetky smartfóny obsahujú aj Bluetooth, aj Wi-Fi, takže môžete rátať práve s touto vyššou rýchlosťou. V roku 2017 sa chystá nový štandard, 5.0, ktorý okrem iných vylepšení túto rýchlosť zdvojnásobí na 50 Mb/s.

Rozdiel medzi Bluetooth a Wi-Fi

Obe tieto technológie vznikli koncom minulého storočia, obe sú bezdrôtové. Tak aký je vlastne rozdiel? Okrem rozličného historického pozadia a použitých technológií sa reálne líšia skôr účelom.

Bluetooth je určený na párovanie dvoch zariadení, pričom Wi-Fi je primárne určená pre prepojenie zariadenia s internetom. Rozdiel je aj v spomínanom dosahu, kde Wi-Fi kraľuje a tiež počtom pripojených zariadení.

Bluetooth podporuje maximálne sedem spojení. Ak teda z akéhokoľvek dôvodu plánujete mať osem bezdrôtových slúchadiel pripojených k svojmu smartfónu, s Bluetoothom nepochodíte.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové