Ako sa vzdať benzínu či nafty a jazdiť na elektrinu

Elektrické autá sú už realita, hoci stále vzbudzujú prekvapenie, keď prejdú ulicou. Pozrite si, ktoré si môžete kúpiť.

Elektrické autá už nepatria medzi témy v rámci science fiction, i keď stále vzbudzujú prekvapenie, keď prejdú ulicou. Predsalen, na Slovensku je ich stále pomenej. V každom prípade, už sú tu.

Dôvodom, ktorý odrádza od kúpy, nie je ani tak ich dostupnosť alebo nabíjacia sieť, ale skôr vysoká cena, dojazd a neznalosť. Vlastniť elektrické auto má samozrejme pre aj proti.

Aké je to s jedným žiť?

Redaktorka Sódy vie porovnávať pre aj proti aj vďaka vlastným skúsenostiam. Ojazdený elektromobil, Peugot iON, si s manželom kúpili výrazne lacnejšie než nový. Na benzíne šetria približne 90 až 100 eur, a to predtým jazdili na malom Suzuki Swifte. Problémom nie je ani nabitie – keď idú do nákupného centra na kávu, auto sa dolu v garáži nabíja. Zdarma. Dojazd im stačí pre každodenný život, práca, nákupy, domov.

Ľudia majú rešpekt

Najväčšou výhodou elektromobilov je nepochybne úspora peňazí na benzíne či nafte. Ak by ste si sumu, čo každý mesiac “nalejete” do nádrže odložili, na konci roka by ste si mohli dovoliť exotickú dovolenku.

Nabíjanie elektrického auta na ulici v Holandsku

Ďalšou z výhod je tá enviromentálna. Šetríte životné prostredie a to je skvelý pocit. Tichá prevádzka, žiadne výmeny oleja a filtrov. Plus nabitie autíčka v mnohých nákupných centrách je zdarma.

Sú tu samozrejme aj nevýhody. Vysoká nadobúdacia cena a – pokiaľ nevlastníte Teslu –  plánovanie dlhších ciest. Dôvodom je dojazd elektromobilov na jedno nabitie. Treba mať prehľad o nabíjacej sieti v rámci Slovenska a v Európe a mať k nabíjačkám prístup.

(Podrobnejšie informácie o nabíjacej sieti na Slovensku nájdete napríklad na GreenWay.sk)

Ak by ste napríklad išli z Bratislavy do Banskej Bystrice, budete musieť elektromobil dobiť celkovo štyrikrát. Každá prestávka je na 20 až 30 minút, čiže cesta bude trvať asi o dve hodiny dlhšie.

Elektromobil sa tiež nehodí pre človeka, ktorý často absolvuje niekoľko stokilometrové cesty.

V zime má tiež nižší dojazd, čiže auto treba častejšie nabíjať. Ďalším mínusom je, že aktuálne sú nabíjacie siete pre elektromobily na Slovensku a v zahraničí často nejednotné.

A tiež – modifikácia auta z benzínoveho na elektrické je na Slovensku zakázaná. V Rakúsku to však ide.

Na čom si fičí elektromobil

Lithium i-ON batérie sú najčastejšie používanými batériami v elektromobiloch. Sú to také isté batérie, ako v laptope či smartfóne. Batérie sa neustále vyvíjajú a vylepšujú. Zlepšuje sa ich energetická hustota i kapacita.

Nabíjanie elektrického auta

Všetci výrobcovia áut majú plány recyklácií pre batérie, ktoré vyprodukujú. Častá sťažnosť ľudí, že staré batérie musia skončiť na skládke, nie je pravdivá. A tiež – keď sa kapacita batérie zníži, stále vie byť využitá napríklad ako náhradný zdroj energie pre domácnosť.

Nikto nevie s určitosťou povedať, ako dlho batéria v elektromobile vydrží, pretože technológia je stále pomerne nová, ale príbehy mnohých motoristov naznačujú, že boli schopní prejsť 150 tisíc km na päť- až šesťročných originálnych batériách.

Aby vám batéria v elektromobile vydržala čo najdlhšie, treba sa vyvarovať najmä tomu, aby ste ju vybili úplne. Batéria by sa ideálne mala dobiť vtedy, ak klesne na približne 20%.

Prečo sú elektrické autá drahé?

Skúsený používateľ elektromobilov Gavin Shoebridge má na toto dva názory: Z pohľadu výrobcu nie sú v elektromobiloch žiadne peniaze čiže žiaden “after market” a profit z predaja náhradných dielov či pravidelného servisu. Automobilky tak chcú svoje elektrické autá predať s čo najväčším profitom.

Druhý pohľad hovorí o tom, že veľkokapacitné batérie boli v minulosti veľmi nákladné na výrobu, čo dvíhalo aj cenu elektrických áut. Dnes však cena batérií veľmi rýchlo padá. Napríklad v roku 2015 sme dosiahli cenové predpoklady batérií na rok 2020.

Ticho, ktoré bude počuť

Obnoviteľné zdroje energie majú rôznu podobu

Elektrické autá pri jazde nie je vôbec počuť. Tento fakt sa stáva problémom hlavne pre starších a slabšie počujúcich ľudí a deti. Trápi to aj poslancov v európskom parlamente, a preto sa v apríli 2014 zhodli na tom, že napriek tomu, že chcú, aby sa znížila hlučnosť v európskych metropolách, ktoré trápi tzv. zvukové znečistenie, zvýšia hlučnosť elektromobilov.

Z toho vyplýva, že všetky nové elektromobily a hybridy musia vydávať do roku 2019 nejaký zvuk.

Aké sú najpopulárnejšie elektromobily u nás?

Mitsubishi iMiEV alebo Citroën C-Zero/ Peugot iON

Peugeot iOn

Pre:
* Malá veľkosť, zmestí sa do úzkych mestských uličiek a malých parkovacích miest. Perfektné do mesta.
* Ideálne pre single človeka alebo dvojicu.
* Dojazd má cca 130 kilometrov na plné nabitie, čo je dosť pre každodennú mestskú a prímestskú potrebu bežného človeka.
* Nízke servisné náklady.
* Ušetrené peniaze za benzín.

Proti:
* Treba plánovať a viac rozmýšlať, ak treba absolvovať dlhšiu cestu.
* V zime nižší dojazd.

Cena: Na Slovensku okolo 29 000 eur.

Nissan Leaf: Väčšie, skôr rodinné auto, vhodné aj na jazdu po dialnici. Robustnejšie.

Nissan Leaf

Momentálne najpredávanejšie elektrické auto na svete.

Pre:
* Väčšie rozmery, vhodné pre rodinu s deťmi.
* Dojazd je až 250 km s novou 30 kWh batériou.
* Ušetrené peniaze na benzíne
* Menšie servisné náklady

Proti:
* V porovnaní s inými elektrickými autami je o niečo širšie, ale stále užšie ako mnoho benzínových áut.

Cena: od 29 050 eur

Volkswagen eUP – malé mestské autíčko, ľahko sa s ním parkuje a manévruje po meste.

Volkswagen e-up!

Pre:
* Pekný, moderný dizajn.
* Slušný dojazd na plné nabitie – 160 km.
* Moderná výbava.

Proti:
* Malé auto, pomerne vysoká cena.
* Nevhodné pre rodinu.

Cena: 26 900 eur

Tesla Model S – rýchle, luxusnejšia kategória.

Tesla Model S

Auto s momentálne najdlhším dojazdom na jedno nabitie na slovenskom trhu.

Pre:
* Krásny dizajn.
* Dojazd na jedno plné nabitie je až 491 km.
* Len 30-minútové dobitie stači pre dojazd ďalších 270 km.
* Rýchlosť.
* Dlhodobá úspora peňazí na benzíne.

Proti:
* Veľmi vysoká cena.
* Nedostatok rýchlonabíjacích staníc Tesla na území Slovenska.
* Nemožno kúpiť na Slovensku, musí sa importovať, čo navyšuje počiatočné náklady.

Cena: V autobazáre, ročná Tesla: cca 115 000 eur.

Čo hovoria o elektromobiloch ich majitelia mimo Slovenska

Jarkko Santala, Fínsko:

“Mám dva elektromobily. Jeden kúpený, Citroën C-Zero z roku 2011 a ten druhý som si modifikoval sám a je to Citroën Xsara, ročník 1997. Obe autá využívam hlavne na jazdu mestom, ale sem tam sa vyberiem i na dlhšiu cestu s mojim Citroënom C-Zero. Hlavne kvôli možnosti rýchleho nabíjania pomocou nabíjačky CHAdeMO.

Odkedy mám elektromobily, nemám potrebu ani chuť vrátiť sa späť k benzínu či nafte. Elektromobily sa mi dokonale postarajú o moje každodenné prepravné nároky.

Ak je napríklad príliš chladno, alebo sa niekam ponáhľam, jednoducho sa na dlhšie vzdialenosti odveziem autobusom. Keďže obe autá majú pomerne malé batérie, čakám, pokým ceny elektromobilov s dlhším dojazdom klesnú. Elektromobily sú nielen mojím hobby, vlastniť elektromobil som sa rozhodol aj z ekonomických a ekologických dôvodov.

Elektromobily nemajú žiadne emisie, a keď vezmete do úvahy aj výrobu elektriny a batérie, stále sú ekologickejším riešením ako klasické auto. Elektromobily sú a budú ekonomickým riešením, keďže cena elektriny je oveľa nižšia ako cena ropy.

Douglas Stansfield, USA, autor blogu o elektromobiloch TorqueNews.com

“Jazdím elektromobilom od roku 2008, odkedy som si modifikoval Hyundai Tiburon, ktorému zlyhal motor. Moje dôvody boli jednoduché. Nenávidel som kupovanie drahého benzínu.

Odvtedy som si kúpil Nissan Leaf a Ford C-Max Energi a drasticky sa tak zmenšila moja potreba pre benzín. Ak potrebujem ísť na dlhšiu cestu, vezmem si môj plug-in hybrid. A keďže ceny Tesly neustále klesajú, plánujem si ju v budúcnosti kúpiť.

Čím skôr sa na 100 % oslobodím od platenia za benzín, tým budem šťastnejší.”

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


18 zaujímavých rozhľadní na Slovensku, ktoré ponúkajú pekný výhľad

Na Slovensku v súčasnosti máme 97 rozhľadní. Pozrite si s nami tie najzaujímavejšie.

Pohľad z výšky ľudí nadchýňal odjakživa. Mať dobrý výhľad bolo v minulosti užitočné najmä pri ochrane územia či love. Aj keď tieto činnosti ustúpili do úzadia, široký rozhľad a fascinácia krajinou pre nás ostali lákadlom dodnes.

Rozhľadne sú preto veľkým turistickým lákadlom. Na Slovensku ich v súčasnosti máme 97. Poďte si s nami pozrieť tie najzaujímavejšie:

Tri najvyššie – Kamzík, most SNP a rozhľadňa na Dukle

Najvyššia rozhľadňa na Slovensku je televízna veža Kamzík so 194 metrami, druhé v poradí je známe UFO na bratislavskom moste SNP a trojicu najvyšších uzatvára rozhľadňa pri pamätníku Dukla, ktorá meria 48 metrov.

Veľká Homoľa pri Modre

Výrazný malokarpatský vrch Veľká Homoľa sa týči nad mestom Modra a nazýva sa i “Modranský Kúgel”. Na jeho vrchole vo výške 709 metrov nad morom bola prvá rozhľadňa postavená už v roku 1892. Už dávno ju pohltil čas, no myšlienka na jej zašlú slávu nedala spať dobrovoľníkom z Modranského turistického spolku.

A tak na jej mieste postavili solídnu náhradu – 20 metrov vysokú drevenú turistickú rozhľadňu, ktorá ponúka prekrásny kruhový výhľad na Malé Karpaty, Považský Inovec, Tribeč, ba i rakúske Alpy. Vystúpiť k nej možno po značkovaných turistických chodníkoch z Modry, Pezinku či Zochovej chaty.

Terchovské srdce

V roku 2015 na vrchu Oblaz, v blízkosti rodiska Juraja Jánošíka postavili rozhľadňu s názvom Terchovské srdce. Je vysoká tridsať metrov a spolu s náučným chodníkom bola realizovaná v rámci projektu cezhraničnej spolupráce „Spoločne k poznaniu a ochrane prírody“ medzi obcou Terchová a českou obcou Třanovice.

Rozhľadňa Púchovskej doliny na Tlstej hore

Uprostred lesov Tlstej hory medzi obcami Dohňany a Zubák sa týči šesť-poschodová Rozhľadňa Púchovskej doliny. Rozhľadňa stojí na mieste bývalej vojenskej vyhliadkovej veže a poskytuje prekrásny panoramatický výhľad nielen na okolité obce a doliny, ale i na ďaleké pohoria ako sú Nízke Tatry, Malá Fatra či Strážovské vrchy.

Veľký Lopeník

Na Veľkom Lopeníku, jednom z najvyšších vrchov Bielych Karpát, ktorým prechádza česko-slovenská štátna hranica, sa nachádza 22 metrov vysoká rozhľadňa, symbol bratstva Čechov a Slovákov. Túru na Veľký Lopeník možno začať z obce Nová Bošáca na slovenskej strane alebo z obce Lopeník v ČR. Na českej strane je vybudovaný i náučný chodník venovaný tejto zaujímavej turistickej lokalite.

Rozhľadňa Tokaj

Uprostred viníc malebnej obce Malá Tŕňa v tokajskej vinohradníckej oblasti vyrástla v roku 2015 zaujímavá, dvanásť metrov vysoká turistická rozhľadňa, ktorá už z diaľky zaujme svojím nevšedným architektonickým riešením – má totiž tvar vínneho suda. Jej vyhliadková plošina poskytuje krásne pohľady na tokajský región. Návštevníkom je k dispozícii aj ďalekohľad a informačné tabuľky s popismi panorámy. Vyhliadková veža je v noci veľmi vkusne osvetlená. Prístup k nej je z obcí Malá Tŕňa či Černochov.

Hradová pri Košiciach

Nachádza sa na území košického lesoparku a dostať sa k nej dá pravidelnou linkou mestskej dopravy a krátkou prechádzkou po náučnom chodníku. Je vysoká 21,5 metra a ponúka široký výhľad na Košickú kotlinu. V blízkosti veže sú aj pozostatky stredovekého hradu s unikátnou trojuholníkovou baštou.

Jelenec

Len deväť kilometrov od rozhľadne Lopeník sa nachádza ďalší turisticky zaujímavý vrch – Jelenec. Na jeho vrchole ležiacom v nadmorskej výške 925 metrov sa rozprestiera areál schátranej vojenskej základne z čias socializmu, ktorému dominuje vysoká veža vojenského vysielača. Tá dnes funguje ako turistická rozhľadňa.

Na jej vrchnú vyhliadku možno vystúpiť po kovovom rebríku s bezpečnostným košom, a tiež po dvoch ďalších nezabezpečených rebríkoch. Výstup, ktorý návštevníci absolvujú na vlastné nebezpečenstvo, je tak trochu adrenalínovým zážitkom. Z plošiny vo výške 30 metrov nad zemou sa otvára krásny a široký výhľad na slovenskú i moravskú stranu. Východiskom túr na Jelenec je zväčša susedná Veľká Javorina alebo obec Lubina.

Vartovka v Krupine

Táto kamenná stavba s drevenou strieškou a ochodzou je vysoká 13 metrov. Bola postavená v roku 1564 a pôvodne slúžila ako strážna veža. Jej úlohou bolo včas varovať pred blížiacou sa hrozbou, najmä pred Turkami, ktorí v tej dobe ohrozovali Uhorsko, prípadne pred vojskami brázdiacimi krajinu v časoch protihabsburských stavovských povstaní. V 18. storočí veža stratila svoj význam a začala pustnúť.

Dnes je vzácnou kultúrnou pamiatkou a najstaršou rozhľadňou na Slovensku. Z jej ochodze sa návštevníkom naskytá nádherný výhľad na mesto Krupina, Krupinskú planinu či Štiavnické vrchy. Vartovka je prístupná po turistickom chodníku z mesta Krupina, možno sa k nej dostať peši i autom.

Vodárenská veža v Prešove

Bola postavená v roku 1918 ako súčasť projektu vodovodnej siete a pôvodne sa na nej nachádzal rezervoár s objemom 350 metrov kubických. V zrekonštruovanej veži, ktorá meria 29 metrov, minulý rok otvorili kaviareň – najvyššie postavenú v širokom okolí. Za výstup na vyhliadku sa platí symbolické vstupné.

Krahulský vrch

K zaujímavým turistickým cieľom v okolí mesta Kremnica patrí trojposchodová rozhľadňa na Krahulskom vrchu (959 m n. m.). Je veľmi pekne riešená, už na prvý pohľad zaujme originálnym šesťbokým pôdorysom. Z jej najvyššieho poschodia možno pozorovať nielen blízke Kremnické a Štiavnické vrchy. Za dobrej viditeľnosti uvidíte napríklad aj vzdialenú Malú Fatru. Na Krahulský vrch možno vystúpiť z Kremnice alebo z obce Krahule.

Marťákov kopec

Na vrchole Marťákovho kopca v Javorníkoch sa nachádza krásna turistická rozhľadňa z dreva a kameňa. Rozhľadňa má podobu starodávnej strážnej veže, vďaka čomu pripomína krupinskú vartovku. Je vysoká 14 metrov a ponúka krásny panoramatický výhľad takmer na celé Kysuce. V blízkosti rozhľadne sa nachádza turistický prístrešok a drevený kríž. Lokalitou vedie turistický chodník využívaný na pešiu turistiku, cykloturistiku a v zime i na bežky. Východiskom túr na Marťákov kopec je zväčša obec Zákopčie, časť Petránky.

Bobovec

Vrch Bobovec, ktorý je súčasťou rozsiahlejšieho masívu Nocľahy, sa pýši mimoriadne štýlovou turistickou rozhľadňou, ktorá vyzerá ako veža z rozprávkového zámku. Rozhľadňa postavená z tradičných materiálov – kameňa a dreva – stojí v nadmorskej výške 720 m, pričom sama je vysoká 16 m. Návštevníkom ponúka krásne výhľady na blízke i vzdialené pohoria a doliny, ale i malú prehliadku kovaných umeleckých diel na tému anjelov, ktoré sú umiestnené v jej interiéri. K rozhľadni na Bobovci vedie značkovaný turistický chodník z obce Stará Bystrica.

Rozhľadňa Čerešenka

Viac ako 11 metrov vysoká turistická rozhľadňa Čerešenka stojí uprostred polí na rozhraní chotárov Čižatíc, Chrastného a Rozhanoviec. Toto miesto známe aj ako “rozhanovské pole” má slávnu, hoc krvavú históriu. V roku 1312 tu došlo k významnému vojenskému stretu považovanému za najväčšiu rytiersku bitku od čias tatárskeho vpádu.

Rozhľadňa Čerešenka má tieto historické udalosti pripomínať. Jej tvar evokuje stredovekú strážnu vežu, jej bočné otvory v tvare kríža zase naznačujú, že stojí na pietnom mieste, na mieste, kde vyhasli tisíce životov. Čo sa však od rozhľadní predovšetkým očakáva, je výhľad, a za ten sa veru Čerešenka hanbiť nemusí. Z jej vrcholu vidno panorámu Slanských vrchov, údolie Torysy, časť Volovských vrchov s Kojšovskou hoľou. Za dobrého počasia vraj vidieť i kúsok Lomnického štítu.

Rozhľadňa na Kukle

Z obce Dubová sa turisitickým chodníkom možno dostať k dvanásť metrov vysokej turistickej rozhľadni. Vystúpivším ponúka krásny výhľad na hrad Červený Kameň a časť Malých Karpát. K vrchu Kukla sa viaže povesť, podľa ktorej práve na ňom začali kedysi stavať hrad Červený Kameň. Nakoľko tu však strašilo, dobrí duchovia, ktorí nechceli ohroziť životy a zdravie budúcich obyvateľov, preniesli jednej noci jeho základy na neďaleké miesto, kde už temné sily nemali dosah.

Východná

Vyhliadková veža “Májka”, vysoká 28 metrov, je súčasťou prírodného amfiteátru vo Východnej, kde sa pravidelne koná folkórny festival Východná. Z veže je možno vidieť krásnu panorámu Vysokých Tatier. V areáli sa nachádza aj expozícia drevených ľudových plastík.

Určite je na Slovensku viacero pekných rozhľadní, ktoré sa nám už do článku nezmestili. Ak chcete upriamiť pozornosť na zaujímavú rozhľadňu vo vašom okolí, neváhajte sa o ňu podeliť v komentári alebo správe na facebookovej stránke Sódy.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Jeseň plná pestrých nápadov

Možno ani netušíte, koľko maličkých zlepšovákov do svojej domácnosti si môžete jednoducho vyrobiť sami z vecí, ktoré sa v nej bežne vyskytujú. Ukážeme vám, ako si zmajstrujete jednoduchú nástenku a ako si z opadaných listov vyrobíte originálne sezónne podšálky.

Čítaj viac

O2 prináša Strieborný paušál s neobmedzenými volaniami iba za 20 eur

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové