Darí sa vám. Okolo vás sú ľudia, ktorí vedia poradiť. Keď máte nápad, pomôžu vám ho zrealizovať. Keď nápad nemáte, inšpirujú vás a nejaká múza o vás zakopne. Ak chcete kultivovať seba ako osobnosť, je tu dosť tých, ktorí vás vedia viesť. Predstavte si takýto svet. A teraz vám povieme, že nie je tak celkom nereálny.
Nech by sme akékoľvek ciele ktoréhokoľvek človeka rozmenili na drobné, tak vždy skončia pri vzťahoch. Vždy. Pri vzťahu k sebe, ku svetu, kolegom, peniazom, rodine, okoliu… Všetky plány, túžby, sny, sú len nadstavbou fungujúcich vzťahov.
Sú ľudia, ktorí si to uvedomujú a hoci ich nenájdete často vo vysokom biznise, v politike, ani na veľkých fotkách na stránkach magazínov, sú aktívni.
Pôsobia v malom, na komunity ľudí, ktorí sú okolo nich. V mestách, kde žijú a chcú ich zdokonaľovať, vo štvrtiach, na školách. Práve takýchto ľudí, ktorí pomáhajú iným žiť život, s ktorým sú spokojní, si raz za rok vypočuje Férová Nadácia O2.
Posúdi projekty, porozmýšľa, komu treba najviac pomôcť a pomôže – rozdelí stotisíc eur. O projektoch, ktoré vďaka týmto prostriedkom urobia svet o kúsok férovejším, sme pripravili miniseriál.
Playground Bratislava
Môžu rodičia a deti pracovať spolu? Nemôžu. Ale deti sa môžu hrať pri pracujúcich rodičoch. Petra Dzurovčinová prišla na nápad urobiť spoločný priestor pre deti aj rodičov, keď potrebovala vyriešiť svoj vlastný prienik práce a detí.
Zistila, že aj iní rodičia riešia túto dilemu a to jej vnuklo ideu urobiť priestor, kde môžu rodičia pracovať a deti sa hrať. Samozrejme, sústrediť sa na prácu pri blázniacich sa deťúrencoch nie je veľmi lákavé, preto to Petra s ľuďmi, ktorí sa k nej pridali, vymysleli inak.
Deti budú mať samostatný priestor, ktorý vyhovuje všetkým hygienickým požiadavkám a budú mať tiež aktivity, na ktorých rodičom najviac záleží – podľa prieskumu sa opakujú najmä požiadavky na Montessori metodiku, angličtinu, záhradu či tvorivé dielne.
Dospeláci budú mať vlastný priestor na prácu, ale kedykoľvek počas dňa budú môcť byť aj deti s rodičmi, aj rodičia s deťmi. V tejto chvíli si Playground Bratislava hľadá miesto, kde začne a otvárať plánuje od septembra 2017.
Sokratov inštitút
Sú prednášky, ktoré na bežných školách nenájdete v odboroch, ktoré zamestnávatelia nechcú, ale život si ich vyžaduje. Práve na to je tu Sokratov inštitút. Miesto, ktoré vychováva lídrov.
Sokratov inštitút pracuje ročne s dvadsiatimi mladými mužmi a ženami, ktorí chcú meniť Slovensko k lepšiemu. Od tých, ktorí chcú úspešne absolvovať, vyžaduje účasť na workshopoch a úspešné zorganizovanie a realizáciu vlastného mikroprojektu.
„V tomto momente sa Sokratov inštitút nachádza vo svojom štvrtom ročníku. Doteraz sme dopomohli k vzniku 52 filantropických startupov (mikroprojektov) a ďalších dvadsať sa v súčasnosti pripravuje.
Novinkou, ktorú tento rok zavádzame vďaka podpore Férovej nadácie je mentoring pre našich študentov a študentky založený na peer skupinách, kde sa stretnú s absolventmi Sokratovho inštitútu, aby si vymieňali skúsenosti a inšpirovali sa navzájom.
Druhou novinkou je workshop „Ako napísať projekt?“, ktorý bude viesť skúsený kouč Tomáš Pešek. Workshop sa zameria na správne nastavenie všetkých podstatných parametrov mikroprojektov, tak aby boli prospešné pre iných, zapojili ďalších ľudí, ale aj vytvorili určitú zmenu v spoločnosti či už na lokálnej, alebo inej úrovni,“ vysvetľuje Radoslav Sloboda zo Sokratovho inštitútu.
Dobrou správou je, že zaujímavé prednášky robia v Sokratovom inštitúte aj pre verejnosť.
iKid
Inovácie, kreativita a škola. Nie je to preklep. Vďaka týmto ľuďom aj deti dostanú kvalitné intro do kreativity a inovácií. Kenneth Ryan žije na Slovensku už niekoľko rokov.
Keď bol raz na prednáške na vysokej škole ako hosť, mal pocit, že deti sú znudené, pasívne a nič si nechcú písať. Začalo ho to zaujímať. Kde sa stala chyba a prečo sú tie deti také znudené?
V tom čase mal osemročnú dcéru a jedenásťročného syna. Chcel, aby deti dostali šancu, kým v nich systém zabije tvorivosť a zvedavosť. Chcel vymyslieť program, v ktorom by študenti mohli nápady zrealizovať do formy, že môžu s ideou začať podnikať.
„Našim cieľom je šíriť podnikateľského ducha. Program je aktívny pre deti od desať do štrnásť rokov a funguje formou voliteľného krúžku pol roka,“ hovorí o programe Karin Stankayová.
Deti na základných školách však nečakajú žiadne lekcie a prednášky. Všetko je to o zážitkovom vzdelávaní v prostredí, kde nemajú pocit, že sa učia. Pracujú s učiteľom a mentorom z podnikateľské prostredia a cieľom je neviesť ich, aby prišli na riešenie, ako tím.
„Ak aj mentori vidia, že niečo ide nesprávne, tak ak je tím presvedčený, že idú dobre, nechajú ich, nech sa poučia na vlastnej chybe. Pointou je totiž previesť deti od prvotného nápadu až po situáciu, že na ňom vedia zarobiť,“ vysvetľuje Karin Stankayová.
Zaujímavosťou je, že projekt pracuje najmä s deťmi z regiónov, ktoré sú geograficky znevýhodnené. V Bratislave napríklad funguje len na jednej škole. „Orientujeme sa najmä na malé, dokonca dedinské školy.
To, kde to má zmysel, sú práve oblasti, v ktorých sa akoby nič nedialo. Vďaka grantu, ktorý sme získali od Férovej nadácie O2, pridáme ďalšie školy,“ hovorí Karin.
Projekt, ktorý vznikol na Slovensku, sa od minulého roka už stihol rozšíriť aj do Čiech.