Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Zápisník fotografa: Rely je zviera, na ktoré musíte byť fyzicky aj psychicky pripravení

Fotograf Martin Trenkler opisuje svoje zážitky z fotenia jedných z najnebezpečnejších motoristických pretekov.

Majstrovstvá sveta v rely sú úplne iná káva než Formula 1 či hociktoré okruhové preteky. V novembri roku 2007 som si po prvýkrát vyskúšal fotenie svetového šampionátu WRC v Írsku.

Studený vietor a dážď od Atlantiku prenikajú hlboko pod premočenú bundu, priamo pod kožu. Už piaty deň po sebe sme na írskych cestách v oblasti mestečka Sligo. Budík zvoní o pol piatej ráno. S mojím gréckym kolegom Nikosom vyrážame na rýchlostné skúšky “Rally Ireland”. Chladný vietor zo zátoky je nepríjemným prebudením a jediné, čo vidieť, je silueta “hitchcockovského“ hradu, v ktorom bývame.

O siedmej sme už na mieste prvej rýchlostnej skúšky, ktorá prechádza popred ďalší z mnohých miestnych hradov. Hľadám si vhodné miesta na fotenie. Rely je akčný šport, kde hlučné a strašidelne rýchle autá súťažia proti sebe o najlepší čas na bežných, no uzavretých cestných komunikáciách.

Majstri volantu

Úzke írske asfaltové cesty, široké pre jediné auto, neodpustia v týchto podmienkach žiadnu chybu. Na iných svetových rely asfalt strieda náročný nespevnený – šotolinový povrch. Mojím hrdinom a skutočným majstrom bol a je Francúz Sébastien Loeb, ktorý v rokoch 2004 až 2012 získal rekordných deväť titulov majstra sveta za sebou. Niekoľkokrát – v úlohe okruhového jazdca – navštívil aj Slovakia Ring.

Žiadna zákruta nie je rovnaká a každá skúška ponúka zradné úseky s neviditeľnou námrazou, alebo klzkým vyťahaným blatom. Jazdiť “na oči” sa tu nedá, pretože bez dokonalého rozpisu, ktorý vám diktuje spolujazdec, nespravíte nikdy dobrý čas. V lese, na snehu, nad útesom či v hustej hmle – v rýchlostiach presahujúcich 200 kilometrov za hodinu sa spoliehate len na jeho inštrukcie.

Keď my, bežní šoféri, zažijeme krízovú situáciu, rozbúši sa nám srdce a okamžite pustíme nohu z plynu. Oni však riešia takéto “krízy” v jednom kuse a neustále na hranici priľnavosti. Obdivuhodné výkony obdivuhodných jedincov.

Nikdy predtým som rely intenzívne nesledoval, no po írskom dobrodružstve som si tento šport doslova zamiloval. Je to to najnáročnejšie, čo motoristický fotograf môže absolvovať. Preteky F1 pre nás trvajú od štvrtka do nedele, rely začína ešte o pár dní skôr.

Kto chce dobré zábery, musí mať dobrý plán

V tlačovom stredisku dostanete itinerár rýchlostných skúšok, ktoré si na aute prejdete a zaznačíte zaujímavé miesta na fotenie: prejazd obcou, skoky, vodné brody, panorámy a pod. Navyše WRC jazdí v oblastiach, ktoré zväčša len tak nenavštívite a zakaždým so sebou prináša zaujímavé scenérie.

Po týchto zoznamovacích jazdách začína skutočná práca. Pred každým súťažným dňom (zväčša piatok až nedeľa) si musíte naplánovať trasy. Má to však hneď niekoľko úskalí. Musíte si totiž zúžiť počet vybraných miest tak, aby ste toho počas jedného dňa stihli čo najviac.

Keďže samotné trate rýchlostných skúšok uzatvárajú pre verejnosť veľmi skoro ráno (a otvárajú ich opäť až večer), musíte si k ”svojim” miestam nájsť inú trasu. Väčšinou to zahŕňa ďalšie kilometre chôdze navyše, keďže pri najlepších “flekoch” zväčša nezaparkujete.

Šanca na kvalitné fotky sa neopakuje

Súťažné autá prejdú pri vás len raz a preto máte jedinú šancu na kvalitný záber. Musíte byť skúsení a naozaj pripravení. Po prvej jazde utekáte späť k autu a podľa harmonogramu letíte na ďalšiu rýchlostnú skúšku, vzdialenú niekedy aj sto kilometrov.

Denne tých stoviek najazdíte niekoľko. A ak práve nesedíte v aute, trčíte za každého počasia vonku s ťažkými fotoaparátmi okolo krku. Celé dlhočizné hodiny, od skorého rána do neskorého večera.

Neraz sa stane, že rýchlostnú skúšku zrušia, alebo sa k nej z nejakého dôvodu nemôžete dostať. Neostáva nič iné, len čistá improvizácia a rýchle určenie si iného cieľa. Hlavne tak, aby ste tam stihli včas prísť. Rely je hlavne o plánovaní, no veľmi často aj o improvizácii.

Tento šport vás drží v strehu a na nohách, aj keď odpadávate od únavy. Stovky kilometrov na cestách, kopa ďalších kilometrov v nohách a k tomu dlhé hodiny presedené nad spracovávaním fotiek pre klientov v tlačovom stredisku. Neskoro po polnoci prídete do hotela a ďalšiu hodinu trávite plánovaním ďalšieho dňa.

Nebezpečná krása

Každý pekný záber však stojí za tu námahu. Spomienky vám navždy ostanú v pamäti. Pred očami sa vám premieta všetka dráma, ktorú ste v onen deň zažili. Od cestovnej hektiky, cez čakanie v mrazivom, daždivom, akomkoľvek počasí, cez šialené prejazdy najzručnejších šoférov sveta až po momenty, kedy si na počítači pozriete svoju bohatú úrodu.

Navyše pre fanúšikov motoristického športu je tu ešte jedna výhoda – na to, aby ste si autá nafotili či natočili zblízka, nepotrebujete žiadnu akreditáciu. A nemusíte ani vycestovať do cudziny, pretože tu máme aj slovenský rely šampionát. Neponúka síce nádherné panorámy, no zažiť adrenalín v menšom formáte stojí tiež za to.

Je rely nebezpečná? Je. Pre všetkých. Určite najviac zo všetkých motoristických disciplín. Napriek tomu z nej médiá (najmä po nehodách v susednom Česku) robia zbytočne strašiaka. Ako fotograf sa k autám priblížite doslova na dotyk – neraz stojíte jednou nohou na trati. V rely som po prvýkrát zažil strach z motoršportu.

Neoplatí sa ani stavať chrbtom k smeru jazdy, pretože nikdy neviete, čo sa stane. Ak si myslíte, že zareagujete včas, veľmi sa mýlite. Rely je zviera, na ktoré musíte byť fyzicky aj psychicky pripravení. S dávkou pudu sebazáchovy a zdravým rozumom si však tento šport užijete bezpečne a dosýta.

Každá rely je iná. Počnúc nevyspytateľným januárovým Monte Carlom či 30-stupňovým mrazom vo švédskych lesoch, cez prašné šotolinové cesty Mexika a Sardínie a asfaltové “letiská” strmých viníc nemeckého Porýnia, až po blatisté lesy tajomného Walesu. Každá rely má svoj príbeh, svojich hrdinov a je zároveň tou najlepšou reklamou krásy každej krajiny.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Akú apku používate najčastejšie? Ak foťák, odporúčame nový Honor 200

Honor hlási comeback v elegantnom šate. Vlajkové lode sa potápajú od závisti pri jeho cene.

Honor sa vracia. Plná podpora všetkých Google apiek znamená návrat ku koreňom, vďaka ktorému sa dostáva aj naspäť na prvé priečky v hitparáde obľúbenosti. Honor 200 je jeden z triptychu noviniek a svoje miesto si v pomyselnom rebríčku rozhodne vybojuje.

Tieto smartfóny zachytia najkrajšie chvíle (nielen) na Vianoce

Čo sa na smartfóne HONOR 200 vydarilo?

Novinka od Honoru vyniká svojím dizajnom. Mimoriadne tenkú a ľahkú konštrukciu dopĺňajú jemne zaoblené hrany, vďaka ktorým sa so smartfónom výborne manipuluje.

Zadnej strane dominuje mierne vystúpený oválny fotomodul a jej matné vyhotovenie nezachytáva žiadne nečistoty. Na prednej strane nájdete 6,7-palcový jemne zaoblený AMOLED displej s mimoriadne vysokým rozlíšením v porovnaní s inými smartfónmi s podobnou cenovkou. 

Jadrom Honoru 200 je špičkový procesor Snapdragon 7 tretej generácie. Telefón sa nezasekáva a pri väčšom zaťažení ani mimoriadne neprehrieva. Spolu s úsporným panelom displeja šetrí batériu, ktorá má aj napriek ľahkej a tenkej konštrukcii kapacitu 5 200 mAH a pohodlne zabezpečí výkon po celý deň.

Čo mohlo byť na smartfóne HONOR 200 lepšie?

Smartfónu Honor 200 nemám čo vytknúť po dizajnovej ani hardvérovej stránke. Osobne by som však uvítal aspoň nejakú IP certifikáciu, a teda zvýšenú odolnosť proti prachu a vode. Ak nie ste kancelársky typ a s telefónom nenarábate ako v bavlnke, treba dbať na zvýšenie ochrany a používať vhodné príslušenstvo.

Čo nás na smartfóne HONOR 200 príjemne prekvapilo?

Osobne používam minuloročný model za rovnakú cenu, pri foťáku cítiť výrazný posun vpred. Hlavný 50 Mpx snímač s optickou stabilizáciou robí kvalitné, ostré a farebne sýte fotografie. S nastavovaním a výberom režimu si netreba lámať hlavu, pomôže integrovaná umelá inteligencia, ktorá upraví parametre podľa snímaného objektu.

Umelú inteligenciu využíva aj portrétový režim, a to pri zadnom aj prednom fotoaparáte. V portrétovom režime možno použiť aj funkciu Harcourt na vytváranie umeleckejších portrétov. Nechýba ani podpora 4K videa, a to aj v rámci prednej selfie kamery.

Hodnotenie O2 guru na záver: Fantastický fón pre fanúšikov fotografie

Honor 200 je šikovný smartfón, ktorý dobre vyzerá a hravo funguje aj pri väčšom zaťažení. A ešte lepšie fotí. Ak používate foťák častejšie ako každú inú apku, tak tento smartfón odporúčam. Vďaka skvelej fotovýbave, umelej inteligencii a širokému výberu fotorežimov posuniete svoju tvorbu o úroveň vyššie.


Ak si v O2 kúpite telefón nielen pre milovníkov fotografie HONOR 200, získate k nemu jeho mladšieho brata, smartfón HONOR 200 Lite len za 1 €.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.