6 prírodných krás západného Slovenska

Jaskyňa, piesočné duny aj hlboká roklina. Spravte si príjemný výlet a načerpajte nové sily.

Potrebujete trochu vypnúť a žiada sa vám vyjsť si do prírody? Vybrali sme pre vás miesta, ktorá sa na západe Slovenska oplatia navštíviť.

Podeľte sa o zážitky zo svojich ciest po západnom Slovensku vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Haluzická tiesňava

Foto: Filip Jurovatý

Hovorí sa, že príroda si vždy nájde cestu. To platí aj o tiesňave neďaleko obce Haluzice, ktorá sa neustále mení. V súčasnosti má dĺžku 1 km, hĺbku 50 m a šírku 200 m. Preto je často väčším zážitkom ako prvá návšteva tejto rokliny každá ďalšia, keď vidno, ako priestor neustále pracuje.

Ak na mieste očakávate turistické značky, rovno na ne zabudnite, nájdete tu však upravený náučný chodník. Samotná prechádzka je pomerne nenáročná, treba však počítať s možným pošmyknutím sa na blate či prekročením potoka.

Jaskyňa Čertova pec

Foto: Michal Jakubský/Wikimedia

Jaskyňa Čertova pec v blízkosti Považského Inovca patrí medzi najstaršie doložené jaskynné osídlenia na území Slovenska. V roku 1981 bola vyhlásená za chránený prírodný výtvor a o pár rokov neskôr bola vymenovaná za prírodnú pamiatku. Hoci nepatrí medzi veľké jaskyne (je dlhá 27 m), určite sa ju oplatí navštíviť.

Obojstranne priechodná jaskyňa je celoročne prístupná. Po jej návšteve sa môžete zastaviť v neďalekej minizoo, ktorá vám priblíži život lesného živočíšstva  muflóna či jeleňa.

Otestujte sa: Dokážete spoznať slovenské mestá podľa opisu?

Sandberg v Bratislave

Foto: Stanislav Doronenko/Wikimedia

Sandberg, nazývaný aj Pieskový vrch, je súčasťou národnej prírodnej rezervácie Devínska Kobyla. Lokalita je významným archeologickým objavom, ktorého história siaha až do paleolitu. Našlo sa tu vyše 300 druhov skamenelín – od lastúrnikov a ulitníkov až po väčšie morské a suchozemské živočíchy – žraločie zuby, kostry veľrýb, opíc, nosorožca či tuleňa.

Nemenej zaujímavá je aj súčasná fauna a flóra. Pekným príkladom je unikát v podobe drobných slovenských orchideí. Za zmienku stojí aj výhľad na Devínsku Novú Ves či rieku Moravu.

Bavlnený hrad v Santovke

Turecké travertínové jazierka Pamukkale (v preklade Bavlnený hrad) sú známe asi každému. Vedeli ste však, že ich máme aj na Slovensku? Travertínové terasy a kaskády s minerálnymi prameňmi boli veľkým lákadlom už v období antiky a ľudia za nimi cestovali tisíce kilometrov.

Tieto liečivé termálne pramene pôsobia blahodarne na srdcovo-cievny systém, na pohybový aparát aj pri reumatických ochoreniach. V Santovke máte okrem klasických plaveckých bazénov k dispozícii aj relaxačné bazény, ktoré kombinujú travertínové vodopády a masážne dýzy.

Slovenský Stonehenge v Holíči

Foto: Filip Jurovatý

Keď v 80. rokoch minulého storočia začali stavať holíčske sídlisko, objavili veľké kamene s početnými kresbami a znakmi, ktoré predstavujú najvýchodnejšie umiestnené menhiry na území Európy. Ich vek sa odhaduje na približne 6 500 rokov.

Kultové kamene opradené rúškom tajomstva podobne ako Stonehenge sú v súčasnosti rozmiestnené do tvaru slnečných hodín na nádvorí Remeselného domu. Ich návšteva nezaberie veľa času, no rozhodne sa ich oplatí vidieť a preskúmať obrazce, ktoré znázorňujú.

Prečítajte si: 5 tipov na príjemnú rodinnú dovolenku

Piesočné duny na Záhorí

Foto: Filip Jurovatý

Podobnú raritu, akou sa pýši Záhorie, má len Francúzsko, Belgicko a Holandsko. Piesočné duny na Záhorí Šranecké piesky pokrývajú plochu takmer 600 km2. Jemné piesky na toto územie s najväčšou pravdepodobnosťou nahnal vietor od rieky Moravy ešte v štvrtohorách. Zvláštnosťou lokality sú z piesku rastúce borovice, ktoré dala vysadiť Mária Terézia.

Táto minipúšť v minulosti slúžila ako delostrelecká strelnica aj pri simulácii vojenských operácií. Keďže bola dlhé roky uzatvorená, mnohí domáci o nej netušili, v súčasnosti je verejnosti sprístupnená.

Krásne miesta naprieč západným Slovenskom sa oplatí objavovať a o zážitky z ciest podeliť. Vďaka rýchlej 4G sieti od O2 dostupnej pre viac ako 96 % obyvateľov Slovenska to môžete spraviť rýchlo a prakticky kdekoľvek. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/internet/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové