9 slovenských atrakcií, ktoré z vašej dovolenky spravia nečakané dobrodružstvo

Túžite sa na chvíľu stratiť vo svete ilúzií, pohladiť tigra, okúpať sa v morskej vode, odhaliť záhadu alchymistu či vojsť do rozprávky? Neuveríte, čo všetko sa dá na Slovensku zažiť.

S blížiacim sa letom nás to láka von čoraz viac. Teplo, slnko a dlhé dni priam vyzývajú k dobrodružstvám. Spravte si výlet v netradičnom duchu a vydajte sa s nami na cestu tými najzaujímavejšími miestami, o ktorých ste možno dosiaľ nepočuli.

Podeľte sa o zážitky so svojimi blízkymi vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Danubiana Meulensteen Art Museum v bratislavskom Čunove

Foto: František Rišiaň

Múzeum európskeho umenia Danubiana vzniklo na podnet holandského zberateľa a podporovateľa umenia Gerarda H. Meulensteena a slovenského galeristu Vincenta Polakoviča. Rozprestiera sa na juhu polostrova na Dunaji, iba 20 km od centra Bratislavy.

Nájdete tu expozície popredných svetových umelcov, na svoje si prídu aj priaznivci súčasného umenia či komorných výstav. V múzeu sa spája výtvarné umenie s modernou architektúrou a to všetko v jedinečnom prírodnom priestore dunajského polostrova.

  • Otváracie hodiny: utorok až nedeľa 10.00 − 18.00 hod.
  • Základné vstupné: 10 €
  • Zľavnené vstupné: 5 €

Habakuky − Dobšinského rozprávkový svet na Donovaloch

Foto: Bohuš Baldovič/habakuky.eu

Nádherné domčeky v ľudovorozprávkovom štýle, divadelné predstavenia plné fantázie či rozprávkové bytosti. To a ešte veľa ďalšieho môžete zažiť v Dobšinského svete rozprávok. O nezabudnuteľný zážitok sa postarajú známe rozprávkové postavičky ako Popolvár alebo Laktibrada, ktoré budú Dobšinského svetom sprevádzať.

Celý areál Habakuky má multifunkčný charakter, takže v ňom uvidíte napríklad aj ukážky remeselných činností. Rodičia s menšími deťmi určite ocenia oddychovú zónu s preliezačkami a minizoo, kde sú rôzne domáce zvieratá na dosah.

  • Otváracie hodiny: od 30. júna do 31. augusta 2019, pondelok až nedeľa 9.00 − 16.00 hod.; 10.00 – 18.00 hod.
  • Základné vstupné: 9 €
  • Zľavnené vstupné: 7 €

Tricklandia v Starom Smokovci

Foto: Ondrej Šupa/tricklandia.sk

V Tricklandii uvidíte viac ako 24 optických ilúzií na ploche až 500 m2. Jednotlivé ilúzie sú spracované podľa námetov slovenských ľudových povestí, rozprávok, ale aj významných miest a zámkov Slovenska.

Obrazy sú vytvorené tak, aby vyvolávali pocit 3D priestoru a aby vás vtiahli dovnútra. V skutočnosti však ide o premyslené dvojrozmerné kresby. Zažijete tu množstvo zábavy a na svet naokolo sa začnete pozerať z úplne inej perspektívy.

  • Otváracie hodiny: celoročne, pondelok až nedeľa 9.00 − 19.00 hod.
  • Základné vstupné: 9 €
  • Zľavnené vstupné: 6 €

Zoo Kontakt v Liptovskom Mikuláši

Skvelú príležitosť zoznámiť sa so životom zvierat zblízka ponúka Zoo Kontakt v Liptovskom Mikuláši, neďaleko dobre známej Tatralandie. V zoo sa nachádza viac ako 400 druhov zvierat. Medzi najobľúbenejšie atrakcie patrí možnosť zblízka si odfotiť či pohladiť mláďatá šeliem – medveďa, tigra, pumy, leva, servala aj rysa.

Celkový zážitok vám umocní aj voľný pohyb medzi krotkými papagájmi, veveričkami, svišťami či líškami. Nová skúsenosť pre malých aj veľkých, na ktorú budete dlho spomínať.

  • Otváracie hodiny: celoročne; pondelok až nedeľa 9.00 − 17.00 hod. (potrebné telefonicky rezervovať)
  • Základné vstupné: 7 €
  • Zľavnené vstupné: zdarma

Sedačková lanovka Železná Studnička – Kamzík (Koliba)

Foto: Peter Brňák/lanovky.sk

Neďaleko nedávno zrekonštruovaného ihriska pre deti na Železnej studničke nájdete atrakciu, ktorá je jediná svojho druhu v Bratislave aj v širokom okolí. Reč je o dvojsedačkovej lanovke, ktorá premáva každú hodinu. Na lanovku môžete nastúpiť z horného aj zo spodného bodu nástupišťa − je len na vás, ktorú možnosť v rámci výletu zvolíte.

Lanovka ide pomaly, takže sa počas jazdy pokocháte výhľadom na krásu okolitých Karpát. Ide o skvelý doplnok výletu hlavne pre starých rodičov, ktorí dostali na starosť neposedné vnúčatá.

  • Otváracie hodiny: celoročne; štvrtok až nedeľa 10:00 − 18:00 hod.
  • Základné vstupné: 4 €
  • Zľavnené vstupné: 3 €

Energoland v Mochovciach

Návšteva Energolandu v Mochovciach je dobrodružným putovaním po stopách energie – od vzniku vesmíru až po blízku budúcnosť. Spoznávanie energie, jej využívanie a výroba v rámci tohto moderného centra je zážitkom pre celú rodinu. Do sveta rôznych energií vás naplno zatiahne 33 interaktívnych oddelení, 3D kino, interaktívna podlaha, dotykové aplikácie a hry.

Tí najodvážnejší môžu v Energolande zažiť aj tzv. rozšírenú realitu, keď sa digitálne projekcie stanú súčasťou reálneho priestoru.

  • Otváracie hodiny: celoročne; pondelok až piatok 8.00 − 16.00 hod. (v prípade skupiny potrebné telefonicky rezervovať)
  • Základné vstupné: zdarma

Mysterium v Bojniciach

Foto: J. Pospíšilová/mysterium.sk

Ak máte radi strategické hry, ste majstrami v hľadaní indícií či v odkrývaní tajomstiev, Mysterium je pre vás ako stvorené. Celoročne si tu môžete vychutnať sériu interiérových hier pre troj- až šesťčlenné skupiny na štýl trendových „escape rooms“, kde sa vydáte po stopách alchymistu. Zároveň máte možnosť vyskúšať si vonkajšie hry s pomocou mobilnej aplikácie, pričom každá hra v sebe skrýva iný príbeh s cieľom priblížiť vám bojnickú historiu.

V hre zažijete kopu nečakanej zábavy, no zároveň si hľadaním indícií poriadne precvičíte mozgové závity. Navyše počas hry vám plynie čas. Šesťdesiat minút na vyriešenie záhady utečie rýchlejšie, ako by ste si mysleli.

  • Otváracie hodiny: celoročne; počas školského roka pondelok− piatok popoludní a navečer, počas leta pondelok až nedeľa 10.00 − 20.30 hod. (v prípade interiérových hier je potrebná rezervácia)
  • Základné vstupné: 25 – 42 € (pre skupiny 3 až 6 hráčov)

Galéria Ilusia v Liptovskom Mikuláši

Foto: Lucia Vankova/ilusia.sk

Vždy ste túžili pohladiť slona, prejsť sa lego krajinou, zatelefonovať si z dna bazéna alebo si prečítať noviny na samom vrchole mrakodrapu? To a mnoho ďalšieho vám ponúka galéria Ilusia, ktorá v sebe spája umenie optických ilúzií a 3D malieb.

Výlet do tejto galérie vám umožní nahliadnuť na svet inak. Nechajte myseľ podrobiť sa rôznym zábavným a náučným trikom. Je to zážitok pre malých aj pre veľkých, ktorý pomáha rozvíjať fantáziu aj priestorové videnie.

  • Otváracie hodiny: celoročne; pondelok až nedeľa 10.00 – 18.00 hod. (potrebné telefonicky rezervovať)
  • Základné vstupné: 8 €
  • Zľavnené vstupné: 6 €

Morské kúpalisko Miraj Resort v Lučenci

Foto: miraj.sk

Za atmosférou exotickej krajiny netreba cestovať ďaleko. Miraj Resort je jediný svojho druhu na Slovensku a bazénmi s morskou vodou, pravým morským pieskom či palmovou záhradou pripomína nejednu dovolenkovú destináciu.

Od roku 2018 je v rezorte okrem relaxačných masážnych dýz a vodopádov aj päť toboganov, ktoré potešia všetkých adrenalínových nadšencov. Na menších, začínajúcich plavcov čaká detský bazén s hĺbkou vody 50 cm. Do rezortu si môžete urobiť aj jednorazový výlet, keďže je sprístupnený aj pre neubytovaných hostí.

  • Otváracie hodiny: od 1. júna do 31. augusta; pondelok až nedeľa 9.00 – 19.00 hod. (potrebné telefonicky rezervovať)
  • Základné vstupné: 10 €
  • Zľavnené vstupné: 5 €

Originálne miesta naprieč Slovenskom sa oplatí objavovať a o zážitky z ciest podeliť. Vďaka rýchlej 4G sieti od O2 dostupnej pre viac ako 97 % obyvateľov Slovenska to môžete spraviť rýchlo a prakticky kdekoľvek. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/internet/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Bloger a aktivista Jakub Goda: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá

Podporovaním kvalitnej žurnalistiky získavajú ľudia informovanosť a zároveň prispievajú k lepšej spoločnosti, pretože práca novinárov sa premieta aj do verejného života.

Jakub Goda sa živí tvorbou reklamných vizuálov a animácií, je tiež známy ako publicista, oceňovaný bloger a aktivista v boji s dezinformáciami. Zároveň je dlhoročným obhajcom podpory kvalitnej novinárčiny, preto sa v rámci ponuky nových O2 SMART Paušálov s predplatným prémiových služieb stal ambasádorom predplatného online verzie denníka SME.sk a Denníka N. 

Čítajte Denník N a SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

V rozhovore s Jakubom Godom sa dočítate:

  • ako spoplatnený obsah motivuje novinárov k lepšej práci,
  • ako si overiť kvalitu a dôveryhodnosť médií,
  • prečo je dôležité predplácať si aj médiá, s ktorými nemusíte vždy súhlasiť,
  • prečo by mali školy zabezpečovať študentom prístup ku kvalitnému obsahu.

Zo začiatku boli informácie na internete zadarmo a ľudia si nato rýchlo zvykli. Dnes preto mnohí nechápu, prečo by si mali za články v online médiách platiť. Ako najlepšie vysvetliť ľuďom príčiny tohto kroku? 

Klasický biznis model, na ktorom médiá fungovali, sa rozpadol. Dlho žili z príjmov z tlačených vydaní – v nich boli príjmy z reklamy a z ceny samotných tlačených novín, ktorá bola oveľa vyššia, ako je dnes cena za digitálne predplatné.

Výpadok z klesajúcich príjmov z tlačených novín sa neskôr snažili nahrádzať online reklamou. Lenže obrovskú časť online reklamy pohltili giganti ako Facebook a Google, ktorým je nesmierne ťažké konkurovať.

Zároveň to na novinárov vytvára tlak písať články a ich titulky tak, aby na ne ľudia klikali a zdieľali ich. A to nie je pre novinárov dobrá motivácia ani dobre fungujúci model.

Na celom svete vidíme, že médiá prechádzajú na nejakú formu predplatného, či už tvrdú, teda predplatné každý mesiac, alebo mäkkú, keď čitatelia platia dobrovoľné sumy, aby médium podporili.

Pomáha predplatné motivovať novinárov na lepšiu kvalitu práce?

Bitku o biznis model médií začína vyhrávať digitálne predplatné aj preto, že pre novinárov je najzdravšia motivácia nepozerať sa na „klikanosť“, ale na to, za čo sú ľudia ochotní platiť. Samotní novinári napríklad z Denníka N tvrdia, že články, za ktoré je najviac predplatných, sa viac-menej zhodujú s tým, čo oni v redakcii považujú za hodnotnú žurnalistiku.

„Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.“

Navyše takýto model vytvára zdravé „podhubie“ na prácu novinárov, dobrý vzťah s čitateľmi a dáva redakciám väčšiu nezávislosť od zadávateľov reklám. Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.

Takže ide o tradičný súboj kvality verzus kvantity. Hodnotný obsah si vždy bude vyžadovať viac práce ako biznis model založený na neoverených informáciách s bulvárnymi titulkami.

V Denníku N napríklad začali spontánne písať menej článkov, ale dlhších. Nemali to prikázané, ale vycítili, že ľudia sú ochotní za články platiť, ak sú rozpracovanejšie, ambicióznejšie a idú do hĺbky.

Najväčšia pridaná hodnota novinárskej práce dnes podľa mňa nie je v tom, keď niekto prvý informuje, že Real Madrid vyhral futbalový zápas. Skôr ide o ambíciu robiť náročnejšiu a investigatívnejšiu prácu.

Ani niektorí ľudia, ktorí sa v mediálnom prostredí pohybujú, nevedia vždy na prvý pohľad rozlíšiť kvalitnú novinárčinu z overených zdrojov od zavádzajúcich dezinformačných článkov. Ako si môže človek, ktorý zvažuje predplatné nejakého média, overiť jeho kvalitu a dôveryhodnosť?

Samozrejme, existujú základné znaky, napríklad, či sú zverejnené mená členov redakcie a ako veľmi transparentne sa snažia fungovať, či uvádzajú svoje zdroje a linkujú na iné weby, na ktoré sa odvolávajú.

Najlepšie si však dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.

Jakub Goda hovorí o svojej skúsenosti s písaním pre konšpiračný web:

Mali by si ľudia predplácať iba médiá, s ktorými stopercentne súhlasia?

Časť ľudí si napríklad nechce predplácať SME.sk a Denník N, pretože majú pocit, že sú liberálnejšie ako oni, a to ich odrádza. Podľa mňa je legitímne, že sa s médiom úplne ideologicky nestotožňuješ, prípadne má komentáre, s ktorými úplne nesúhlasíš.

Myslím si, že je dôležité odosobniť sa od toho v prípade, ak tie médiá robia množstvo objektívne užitočnej a zmysluplnej práce, napríklad odhaľovanie korupcie. Predplatným online verzií novín získavaš lepšiu informovanosť a zároveň prispievaš aj do spoločnosti.

Práca novinárov sa premieta do verejného života aj tým, že šetrí verejné peniaze. Ak sa podarí médiu, ktoré máš predplatené, odhaliť a vyriešiť nejakú kauzu, tak aj ty si do toho svojou malou kvapkou prispel a si zato spoluzodpovedný. Môžeš mať pocit, že aj vďaka tebe sa stalo to, o čom čítaš v novinách.

V posledných mesiacoch zverejňoval Denník N dôležité zistenia, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Je podľa teba fér, ak je takýto obsah odomknutý iba pre predplatiteľov?

Informácie pri takomto type článku vždy presiaknu ďalej. Pri takýchto závažných témach to preberú iné médiá a na konci dňa sa všetko dozvieš v televíznych novinách. Zistenie obrovskej korupčnej kauzy si nikdy neprečítajú iba predplatitelia.

Pre dobre zarábajúcich ľudí je predplatné „pár eur“ ročne, ale pre ľudí, ktorí musia šetriť, to môže byť finančne náročnejšie. Mali by mať stredoškoláci a vysokoškoláci zľavy? 

Nevýhodou paywallových modelov je, že vytvárajú istý typ exkluzivity. Akokoľvek sa nám to môže zdať „pár eur“, pre niektorých ľudí to môže byť vážna suma a objektívne to komplikuje prístup k informáciám. Zásadné informácie sa vždy dozvieš a vieš si pozrieť minútu po minúte a prečítať titulky, ale časť obsahu je pre mnoho ľudí uzamknutá.

Študenti sú podľa mňa na cenu citliví a bolo by zaujímavé, keby mali zľavy alebo keby mali tieto médiá dostupné v školách, čím by sa stali portálom pre informovanosť. Možno by bolo náročné doladiť detaily, ale filozoficky by bolo skvelé, keby školy ponúkali študentom možnosť naučiť sa fungovať na internete a kriticky si triediť informácie.

„Najlepšie si dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.“

Vnímam to ako problém, aj ma to trápi a je to najväčšie negatívum paywallu. Podporujem akékoľvek nápady, ktoré prinášajú riešenie.

Je podľa teba v poriadku, ak niekto zdieľa predplatné s ďalšími ľuďmi v domácnosti?

Myslím si, že áno. V prípade spravodajských webov by som to prirovnal k papierovým novinám, keď si jedny noviny prečíta viacero ľudí.

Veď aj káblovka sa v domácnosti zdieľa. 

Presne. Neviem si predstaviť, ako by tomu médiá zabránili. Podľa mňa je normálne takéto veci v domácnosti zdieľať. Horšie je, ak to robia celé korporácie a na jeden prístup „fičí“ 500 ľudí.

Doma máme predplatené SME.sk, Denník N, New York Times, The Atlantic a nepravidelne aj .týždeň a Trend. Keby si každý platil svoje, tak toho máme menej, pretože tiež na to máme obmedzený rozpočet.

Pomohlo by popularite predplatného, keby sa dal jednorazovo odomknúť jeden článok?

Mnohí by to chceli a s týmto nápadom už prišli, ale biznisovo to zrejme nefunguje, keďže médiá po celom svete sa prikláňajú k digitálnemu predplatnému a nie k mikroplatbám.

Veľa ľudí v súčasnosti začína deň spravodajskými podcastami. Je aj toto spôsob, ako naučiť ľudí na predplatné, aby ďalej vznikalo niečo, čo ich zaujíma?

Ja si cestu k podcastom ešte hľadám, ale to podporujem. Je to zaujímavá forma šírenia obsahu a informácií. Rovnako ako Instagram, ktorý novinári začali používať na prezentáciu svojej práce. Som fanúšik experimentálnych a inovatívnych prístupov. Treba testovať rôzne formy a hrať sa.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk alebo Denník N aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Jakub Goda

Živí sa ako tvorca reklamných vizuálov a animácií, je známy aj ako oceňovaný bloger píšuci na blogu Denníka N, publicista a aktivista. Venuje sa boju proti dezinformáciám a analyzuje ich šírenie a vplyv na spoločnosť. Spoločne s O2 organizoval menšiu kampaň na podporu serióznych médií.


Chcete mať inteligentnú domácnosť? Prečítajte si, ako začať

Čítaj viac

Láka vás HBO GO, no nemáte smart TV? Máme pre vás jednoduché riešenie

Čítaj viac

Múdre hodinky, vysávač aj váha. Vybrali sme 7 najlepších smart zariadení Xiaomi

Čítaj viac