Vzkriesil zabudnutú modrotlač: „Poctivým remeslom sa dá uživiť.“

Prečítajte si rozhovor s mladým majstrom, ktorý dostal vyhynuté tradičné remeslo znova na výslnie.

Modrotlač na Slovensku „vyhynula“ – nebol tu už nikto, kto by ju vyrábal. Našťastie prišiel Matej Rabada. Naštudoval si staré postupy a v oravskej Párnici si otvoril dielňu, kde oživil tradície. Už šesť rokov vyrába poctivú, v indigu farbenú modrotlač. Spolu s manželkou Veronikou navrhujú a predávajú vlastné kolekcie oblečenia a doplnkov.

V našom rozhovore sa dozviete, ako vďaka Matejovi zabudnuté remeslo znovu ožilo.

Objavujte výnimočné slovenské tradície vďaka rýchlej 4g sieti od O2. Viac informácií

Ako sa začal váš príbeh s modrotlačou?

Študoval som na Katedre textilu na VŠVU. Venoval som sa textilnej tlači a navrhovaniu vzorov. Samozrejme, chcel som nájsť svoju cestu, aby bola moja tvorba jedinečná a zaujímavá. Vtedy som zistil, že na Slovensku už nie je nikto, kto by vyrábal modrotlač. Rozhodol som sa toto remeslo oživiť.

Keď ste začali, nemala modrotlač na Slovensku nasledovníka. Ako ste sa všetko naučili, keď nebolo od koho?

Modrotlač nebola pre mňa neznáma technika, vedel som, na akom princípe funguje. Samozrejme, boli to len základné znalosti v teoretickej rovine. Naštudoval som si domácu i zahraničnú literatúru a začal som s experimentovaním. Praktické skúšky ukázali, že to naozaj nie je jednoduchá technika.

„Stále mám čo zdokonaľovať, aj po kilometroch natlačeného a nafarbeného plátna.“

Keď som bol stratený v alchýmii okolo výroby modrotlače, chodieval som po rady do dielne v Strážnici na Morave. Trvalo mi takmer rok, kým som vyladil svoje recepty. A stále mám čo zdokonaľovať, aj po kilometroch natlačeného a nafarbeného plátna.

Ako sa vyrába modrotlač?

Začínam tlačou na biele plátno. Vzory, ktoré majú zostať biele, natlačím na plátno špeciálnou kašou, zvanou pap. Každý farbiar má na ňu svoj vlastný tajný recept. Potlačené plátno nechám pár dní vyzrieť. Potom ho celé ponorím do roztoku tmavomodrého farbiva indiga.

Plátno niekoľkokrát vytiahnem na vzduch a opäť ponáram, vďaka čomu získa tmavší odtieň modrej farby. Čím viac ťahov, tým tmavšia modrá. Pap, ktorý som natlačil na začiatku, toto farbivo neprepustí a tak ostáva plátno v mieste vzoru nezafarbené. Na konci farbenia sa pap vyperie a objaví sa biely vzor.

V dielni tlačím desaťmetrové kusy plátna so šírkou 140 cm. Tlač mi v začiatkoch zabrala aj osem hodín, dnes sú to zhruba dve hodiny. Farbenie a pranie zaberie približne štyri hodiny, pričom tento krok sa na rozdiel od tlače nedá urýchliť grifom ani skúsenosťami.

Veľa času však zaberie samotné sušenie. V pondelok natlačím plátno, ktoré musí zrieť a farbím ho najskôr v stredu. Nafarbená a vypraná modrotlač musí vyschnúť, potom už je pripravená pre zákazníka.

Dá sa remeslom uživiť?

Určite. Výhodou je, že manželka Veronika navrhuje a realizuje hotové výrobky, o ktoré je veľký záujem. Netreba však očakávať nejaké závratné zisky. Je to vyvážené tým, že práca nás naozaj baví a vidíme v nej hodnotu a kultúrny prínos.

Všetko si navrhujeme sami. Ja sa zameriavam na tvorbu dezénov a manželka na modely odevov, konzultujeme to však medzi sebou aj sa kritizujeme.

Kto sú vaši zákazníci?

Modrotlač sme už vyrábali pre rôzne slovenské značky, ktoré z nej pripravili svoje limitované edície, ale predávame aj maloodberateľom. Modrotlač sme posielali už takmer do celej Európy, do USA, do Kanady aj do Argentíny či do Austrálie. Často ani neviem, ako bude plátno využité. A potom sa radujem, keď vidím niekoho na ulici v modrotlači s mojím vzorom.

„Vďaka spolupráci s rôznymi slovenskými značkami získala naša modrotlač často podoby, o ktorých sme ani nesnívali, že by ich mohla mať.“

Vďaka spolupráci s rôznymi slovenskými značkami získala naša modrotlač často podoby, o ktorých sme ani nesnívali, že by ich mohla mať. Vytvorili sa tak napríklad tenisky a teraz spolupracujeme na výrobe lyží, na ktorých bude použitá pravá modrotlač na ľanovom plátne.

Aktuálne sa chystáme uviesť do predaja nové vzory, ktoré sme navrhli pre našu odevnú kolekciu Z PRÍRODY, ktorú tiež rozširujeme. Stále sa snažíme prinášať zaujímavé novinky. O modrotlač je čoraz väčší záujem, takže nás to teší.

Dá sa prísť na návštevu do vašej dielne na Orave?

Samozrejme, rád návštevníkom všetko poukazujem. Treba sa však vopred ohlásiť, aby ste si mohli byť istí, že ma tam práve zastihnete.

Tradičné remeslá naprieč Slovenskom sa oplatí objavovať a o zážitky sa podeliť. Vďaka rýchlej 4G sieti od O2 dostupnej pre viac ako 96 % obyvateľov Slovenska to môžete spraviť rýchlo a prakticky kdekoľvek. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/internet/4g.

Matej Rabada

Remeselník a farbiar, ktorý na Slovensku oživil tradičnú techniku modrotlače. S manželkou Veronikou majú rodinnú firmu Modrotlač Matej Rabada, kde Matej vyrába v indigu farbenú modrotlač a Veronika z nej navrhuje a šije odevy a doplnky.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Férová Nadácia O2 prerozdelí na projekty k 30. výročiu Nežnej revolúcie 30 000 €

Férová Nadácia O2 spúšťa nový grantový program. V rámci tohto ročníka, ktorý nesie názov Sloboda nie je samozrejmosť, podporí projekty, ktoré mladým približujú demokraciu a slobodu.

O2 pravidelne, už niekoľko rokov, pripomína udalosti 17. novembra 1989 a hodnoty s ním spojené. Tento rok k svojim aktivitám pridá aj grantovú výzvu Férovej nadácie O2. K 30. výročiu Nežnej revolúcie prerozdelí sumu 30 000 €.

Nadácia podporí projekty, ktoré mladým priblížia hodnoty slobody a demokracie

Tento ročník grantového programu Férovej nadácie O2 pod názvom Sloboda nie je samozrejmosť sa bude niesť v duchu 30. výročia Nežnej revolúcie. Férová nadácia podporí projekty, ktoré mladým ľuďom pripomenú a priblížia hodnoty slobody a demokracie sumou spolu až 30 000 €.

„O2 sa pripomínaniu hodnôt slobody a demokracie venuje systematicky už niekoľko rokov. Považujeme preto za prirodzené ísť tento rok ešte ďalej a pri príležitosti 30. výročia Novembra 89 chceme prostredníctvom Férovej nadácie O2 pomôcť takým verejnoprospešným a neziskovým projektom, ktoré sa snažia mladým ľuďom ukázať a vysvetliť význam týchto udalostí a hodnôt,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia a predseda správnej rady Férovej nadácie O2.

„Nie sú totiž len historickým momentom, ale aj niečím, čo veľmi silno vplýva na našu prítomnosť a na to, že žijeme v slobodnej demokratickej krajine, kde sa nemusíme báť vyjadriť svoj názor, či už ide o jednotlivcov, alebo o značky,“ dopĺňa.

Podmienkou prihlásenia projektov je ich verejnoprospešný účel a zameranie na širokú cieľovú skupinu. Prihlásiť sa môžu inovatívne a kreatívne projekty, ktoré zaujímavým a invenčným spôsobom mladej generácii vysvetľujú udalosti Nežnej revolúcie a hodnoty, ktoré nám priniesla.

„Každoročne stojíme pred výzvou, ako upútať pozornosť generácie, ktorá novembrové udalosti nezažila a rovnako nemá skúsenosti ani s režimom pred rokom 1989, aby sme zdôraznili dôležitosť hodnôt, ktoré Nežná revolúcia priniesla. Rozhodli sme sa preto podporiť také projekty, ktoré budú schopné toto posolstvo prerozprávať mladým formou, ktorá im je najbližšia,“ približuje Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2 Slovakia zodpovedná za Férovú nadáciu O2.

O grant sa môžu zapojiť projekty zamerané na vzdelávanie aj umenie

Projekty pritom môžu byť zamerané na rôzne oblasti, či už na inovatívne vzdelávanie, ktorému sa Férová nadácia O2 venuje už dlhodobo, ale aj na literatúru, na umenie, na hudbu či na technológie. „Fantázii sa medze nekladú a my vo Férovej nadácii O2 budeme veľmi radi, ak budeme môcť byť súčasťou mnohých skvelých projektov, ktoré vynikajú unikátnosťou či kreativitou,“ dodáva.

Aj tento rok bude projekty posudzovať Správna rada Férovej nadácie O2 v zložení Peter Gažík, Michal Meško a Juraj Vaculík.

„November 89 bol pre mňa jednou z rozhodujúcich životných etáp. Nie tým, že som sa stal jedným zo študentských lídrov, spoznal som fantastických ľudí, ktorí napriek strachu, obavám a s vedomím, že riskujeme úplne všetko si povedali, že už dosť a odmietli ďalej žiť v klamstve, neslobode a beznádeji,“ hovorí Juraj Vaculík, jeden zo študentských lídrov Nežnej revolúcie, v súčasnsoti úspešný podnikateľ, spoluzakladateľ AeroMobilu aj reklamnej agentúry Made by Vaculik a zároveň člen správnej rady Férovej nadácie O2.

„Tým, že sme neboli ticho a v priebehu pár dní sa k nám pripojili mnohé výrazné osobnosti a hlavne masy, umožnili, že posledných 30 rokov žijeme v omnoho lepších časoch, aj keď sme oprávnene nie vždy spokojní. A to je dobre, pretože sloboda nie je zadarmo, treba ju chrániť a kultivovať každodennými činmi, morálkou a správaním,“ hovorí o dôležitosti slobody v našich životoch.

Ako sa prihlásiť

Stojíte za zaujímavým projektom, ktorý mladým ľuďom pripomína a priblížuje hodnoty slobody a demokracie? Prihlášku do grantového programu môžete odovzdať prostredníctvom online formulára na www.o2.sk/sloboda do polnoci 30. júna 2019.

Pred podaním prihlášky odporúčame preštudovať si štatút grantového programu Sloboda nie je samozrejmosť na stránke Férovej Nadácie O2.


Vybrali sme 11 najlepších smartfónov z júnovej ponuky

Čítaj viac

Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Férová Nadácia O2 prerozdelí na projekty k 30. výročiu Nežnej revolúcie 30 000 €

Čítaj viac