20 šikovných vecí, ktoré by ste mali zaradiť do festivalovej výbavy

Či už patríte medzi oddaných nadšencov alebo ste nováčik, ktorému na postavenie stanu nestačí ani osem rúk, ste tu správne.

Mnohí z nás si leto bez festivalov nevedia predstaviť. Okrem silného hudobného zážitku prinášajú festivaly aj, povedzme silné, no menej príjemné zážitky spojené napríklad s ťažším večerom a ešte ťažším ránom, nadmerným teplom, silným dažďom či bojovými podmienkami v oblasti hygieny. Festivaloví veteráni už už majú tieto veci dávno vychytané a vedia, ako si niekoľkodňové provizórium spríjemniť. Ak nie ste ten typ, ktorý postaví stan jednou rukou, ste tu správne.

V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme niekoľko šikovných vecí, ktoré vám uľahčia život v stanovom mestečku alebo aspoň spríjemnia pohodové festivalové chvíle vám a vašim kamarátom.

Kladivko

Prvá vec, po ktorej festivalový zelenáč zatúži hneď po príchode. Pretože zapichnúť stanový kolík do presušenej kamenistej zeme je niekedy nadľudský výkon. Môžete sa spoliehať, že niekto predsa len to kladivo v okolí mať bude, ale ak si ho vezmete so sebou, uľahčíte si kus práce, ušetríte čas a pár skrivených kolíkov, ktoré by ste sa snažili zatlačiť do zeme nohou.

Kempovacia stolička

Aj keď kempovacie stoličky málokedy prežijú niekoľko festivalov za sebou, túto investíciu neoľutujete. Vysoký level festivalového pohodlia oceníte pri doobednom čakaní na večerný program. S kamarátmi sa zrejme o ňu pobijete.

Pončo do dažďa

Aj keby predpovede hlásia nonstop slnečno, vždy pripravte sa na všetky vrtochy počasia. Pršiplášť (alebo aspoň nepremokavá vetrovka) by mal byť vašou povinnou výbavou. Hravé farebné pončo oživí každý upršaný deň. Tenký jednorazový plášť zaberie minimum miesta a môžete ho mať okamžite poruke.

Igelitové vrecia na oblečenie a na smeti

Posledná vec, ktorú chcete, je mať mokré a zablatené oblečenie len tak pohodené v stane alebo medzi čistými a suchými vecami. Ak nemáte možnosť ho vysušiť a očistiť, tak igelitka alebo igelitové vrece bude vaša záchrana. Navyše, ak náhodou príde chladná noc, ochránia suché veci pred zvlhnutím. Jednu igelitku vyčleňte na smeti, snáď netreba vysvetľovať prečo.

Dezinfekcia na ruky

S hygienou to môže byť niekedy zložité. Dezinfekčný gél alebo sprej na ruky oceníte najmä pred jedlom a po návšteve festivalových WC.

Externá batéria na mobil

Kde sú tie časy, keď priemerný mobil nestretol nabíjačku 10 dní a vôbec mu nechýbala. Týmto časom odzvonilo s príchodom smartfónov. Festivaly síce pohotovo zareagovali na mizernú výdrž ich batérií vybudovaním „nabíjačkární“, kde si mobil nabijete. Na pár hodín ste ale bez telefónu.

To by až tak nevadilo, no o nabíjanie je vždy extrémny záujem, čo sa odráža v dĺžke čakania, kým prídete na rad. S externou batériou má mobil „šťavu“ vždy a keď sa po niekoľkých nabíjaniach minie, jednoducho ju dáte v stánku nabiť a mobil môžete mať stále pri sebe.

Štuple do uší

Ste typ, ktorý musí byť na každom koncerte v prvom rade? Potom vám uši poďakujú, keď ich dva či tri dni nebudete týrať  pri duniacich reproduktoroch. V bezprostrednej blízkosti budete cez ne aj tak počuť všetko, v noci zase nebudete mať problém zaspať pri hlasnej hudbe a baviacich sa ľuďoch.

Klobúk

Znie to možno ako triviálna vec, no už len jeden deň na slnku dokáže človeka pred zotmením pekne vyčerpať. A hlavne, ochránite si uši pred spálením. Kto to zažil, ten vie.

Náplaste

Ak je niečo, čo zažijete na kadom festivale, tak je to veľa chodenia. Ideálna príležitosť pre nezvyknuté nohy na nejaký ten otlak. Ak nechcete mať úplne pokazený deň, nezabudnite si pribaliť (vopred nastrihané) náplaste.

Make-upové riešenie

Dámy to majú na festivaloch predsa len o čosi zložitejšie. Ich výbava zrejme obsahuje aj nejaký ten krém či make-up, no nosiť celé balenie nemá zmysel. Ako praktický obal na malé množstvo krému postačí nádobka zo šošoviek.

Fľaša na vodu

Voda sa v stane zrejme rýchlo ohreje, no je fajn mať po ruke niečo na pitie, aby ste zakaždým nemuseli chodiť k stánkom. Navyše, ak by náhodou došlo k nejakým problémom s vodou, vždy máte aspoň nejakú rezervu.

Suchý šampón

Najmenej príjemnou, niekedy dokonca odštrašujúcou súčasť festivalov, sú hygienické zariadenia. Zásobte sa preto šikovnými produktami, ktoré vám to uľahčia. Suchý šampón na vlasy je prvá pomoc v prípade, ak sa práve necítite na hodinové čakanie na sprchu.

Vejár

Zaberie minimum miesta no v horúcom stojacom vzduchu je to pomocník na nezaplatenie.

Spacák pre dvoch

Tento netradičný outdoorový spacák poteší a zahreje každú festivalovú dvojicu. Už ho len napasovať do stanu.

Cestovný vankúš

Dá sa spať aj na zrolovanej mikine a batohu. Ale načo. Cetovný vankúšik stojí pár eur, zaberie málo miesta, no spánok budete mať onoho kvalitnejší.

Nohy v suchu

Gumáky sú povinnou festivalovou výbavou, no v baliacom priestore zaberajú príliš veľa miesta. Síce menej štýlovou, no praktickou novinkou sú vodeodolné návleky. Oproti obyčajným sáčkom nehrozí, že sa pri najbližšej mláke šmyknete.

Baterka

Baterku alebo čelovku by ste si určite mali pribaliť so sebou. Vybité mobily a blúdiaci ľudia v stanovom labyrinte bývajú súčasťou každej festivalovej noci.

Tabletky proti bolesti a aktívne uhlie

Keby niečo.

Trendy ľadvinka

Ľadvinka, štýlový doplnok deväťdesiatych rokov, je spať. Samozrejme v plnej sile a vo všetkých možných farebných prevedeniach. Ideálne pre tých, ktorí so sebou neradi vláčia ruksaky, no mobil a peňaženku si netrúfnu nosiť celý deň iba vo vreckách. Vojde sa do nej všetky užitočné drobnosti, ktoré sme spomínali vyššie.

Ochrana pred slnkom

Bolestivejšie ako spálené plecia môžu byť už len spálené pery. Opalovací krém je, predpokladáme, povinnosťou každej letnej výbavy, no často zabúdame na starostlivosť o citlivé miesta, akými sú napríklad pery. Vyhnite sa nepríjemnému oparu a zbaľte si so sebou tento rok jeden balzam s ochranným faktorom naviac.

Bonus pre fajnšmekrov

Predstavte si, že už nebudete musieť obsadzovať priestor na stany ďalším desiatim kamarátom, no namiesto toho si vytvoríte v stanovom mestečku svoju vlastnú stanovú dedinku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Tieto superpotraviny vaše telo potrebuje. Najmä ak športujete

Sú tu od nepamäti a majú magické účinky, stačí ich len zaradiť do jedálneho lístka.

Nemáte energiu? Alebo jej potrebujete viac? Najjednoduchšie je zamyslieť sa, čo si vkladáte do úst. Koľko máte energie, ako sa cítite či akú máte náladu, to všetko ovplyvňuje aj strava a potraviny, ktoré konzumujte.

Keďže maratón má 42 kilometrov, pripravili sme zoznam 42 potravín, ktoré majú najvyšší pomer 15 kľúčových živín na 100 gramov svojej hmotnosti. Superpotraviny pre váš denný jedálniček.

1. Biely grep

Grep sa skvele hodí na štart do nového dňa. Dajte si ho na raňajky a telu doprajete dobrú dávku vitamínu C, draslík proti svalovým kŕčom či kyselinu listovú.

2. Batáty

Sladké zemiaky sú nielen veľmi chutné, ale aj plné vitamínu A, ktorý, ako je všeobecne známe, pomáha udržiavať dobrý zrak.

3. Datle

Energetická, minerálová a vitamínová bomba pre bežcov, bohatá na draslík, vitamíny A, B, niacín, meď a železo. Sú ideálnym zdrojom pre doplnenie energie.

4. Černice

Toto ovocie je nízkokalorické, pritom však bohaté na antioxidanty, vlákninu aj vitamín C. Černice sú okrem toho kvalitným zdrojom vitamínu K, ktorý posilňuje kosti.

Autor: Chie Carroll

5. Pór

Potrebuje váš jedálniček viac železa? Jeho dobrým zdrojom je napríklad pór, ktorý okrem toho obsahuje aj vitamíny A a K.

6. Kvaka

Kvaka sa vyznačuje nízkym obsahom sacharidov, ale aj tým, že obsahuje veľa vitamínu C, horčíka, železa a vápnika.

7. Červený grep

Červený grep je bohatým zdrojom vitamínu C aj A, ale aj kyseliny pantoténovej. Tú telo využíva na premenu bielkovín, tukov a sacharidov na zdroje energie.

8. Limetka

Nízky obsah kalórií, vitamín C, vápnik. To všetko robí z limety dobrú ingredienciu do dresingov či nápojov.

Autor: Hoach Le Dinh

9. Pomaranč

Je všeobecne známe, že pomaranče sú výborným zdrojom vitamínu C. Azda menej známy je fakt, že práve vitamín C pomáha zmierňovať bolesti svalov po behu.

10. Tekvica

Obsahuje vitamíny A, C a E, ale aj vitamín B2 (riboflavín), ktorý sa podieľa na metabolizme sacharidov, tukov a bielkovín.

11. Brokolica

Vynikajúci zdroj vitamínov C a K, kyseliny listovej a mangánu. Brokolica navyše obsahuje flavonoid kvercetín, ktorý je prírodným antihistaminikom a antioxidantom, má protizápalové účinky a pomáha v boji proti rakovine.

12. Avokádo

Obsahuje zdravé tuky a veľa vlákniny, pritom neobsahuje žiaden cholesterol. Hodí sa hlavne na dlhé aktivity – turistiku, cyklistiku a pod., práve vďaka tukom.

Autor: Nur Afni Setiyaningrum

13. Kučeravý kel

Kučeravý kel je hotová továreň na vitamín K, okrem neho je však bohatý aj na vitamíny A a C či mangán. Táto listová zelenina sa vynikajúco hodí bežcom s alergiami, pretože pomáha zmierňovať ich príznaky.

14. Pažítka

Táto voňavá bylinka dodá vášmu telu vitamíny A, C a K, obohatí vás o kyselinu listovú, horčík, mangán a iné živiny.

15. Listová čakanka

Endívia má síce horkú chuť, no bežci by sa jej vyhýbať nemali. Obsahuje vitamíny K, A a C, ale aj kyselinu listovú.

16. Tekvica

Potrebujete naštartovať svoju obranyschopnosť? Tekvica je plná vitamínu A, ktorý vám pomáha bežať pri dobrom zdraví.

17. Reďkovka

Okrem toho, že je bohatá na vitamín C, má reďkovka aj vysoký obsah vody, takže jej pojedanie je chutným spôsobom, ako sa hydratovať.

18. Zelená vňať horčice

Listy čínskej kapusty sú bohatým zdrojom vitamínu K, no obsahujú aj množstvo vápnika, mangánu a kyseliny listovej.

19. Vňať kapusty poľnej

Majú výnimočne vysoký obsah vitamínov K a A či kyseliny listovej, ktorá je užitočným pomocníkom pri tvorbe zdravých červených krviniek. Listy okrúhlice chutia podobne ako kapusta.

20. Jahody

Čím viac jahôd, tým viac vitamínu C. Toto ovocie okrem iného obsahuje aj antokyaníny, ktoré napomáhajú zotavovaniu svalov a pôsobia protizápalovo.

Autor: Priscilla Fong

21. Ľadový šalát

Do tela môžete dostať dostatok železa, kyseliny listovej aj vlákniny bez zaoberania sa kalóriami. Ľadový šalát je výborný najmä v teplých mesiacoch, pretože má vysoký obsah vody.

22. Biela čakanka

Horkasté listy sú plné vápnika, vitamínu A či draslíka, minerálu, ktorý pomáha udržiavať v norme krvný tlak a pulz.

23. Špenát

Pepek námorník sa nemýlil. Špenát je skutočná superpotravina bohatá na vitamíny A, C a K.

24. Citrón

Tak ako iné citrusy, aj citróny sú bohatým zdrojom vitamínu C. Okrem neho obsahujú tieto žlté plody vitamín B1 (tiamín) a kyselinu listovú. Tiamín premieňa sacharidy na energiu, preto je pre bežcov kľúčový.

Autor: Erol Ahmed

25. Vňať cvikly

Cviklovú vňať nezahadzujte. Azda vás to prekvapí, no je bohatá na vitamíny A, C a K. Okrem toho, že vitamín K prispieva k silným kostiam, zlepšuje aj zrážanlivosť krvi.

26. Mangold

Rovnako ako ostatná listová zelenina, aj mangold je bohatým zdrojom vitamínu K. Okrem neho však obsahuje aj karotenoidy luteín a zeaxantín, ktoré chránia oči pred vznikov šedého zákalu.

27. Žerucha

Žerucha je absolútnym víťazom nášho rebríčka superpotravín. jej zelené listy sú plné antioxidantov, bohaté na vitamín K a sú skutočne nízkokalorické.

28. Paradajky

Sú výborným zdrojom vitamínov C, K a A. Paradajky ďalej obsahujú draslík, ktorý napomáha zotavovaniu po behu.

Autor: Elaine Casap

29. Listový šalát

Obyčajný listový šalát až taký obyčajný nie je. Po zistení, že je bohatý na vitamíny A, K a C, kyselinu listovú a riboflavín už pri pohľade naň na rodinnom obede nebudete gúľať očami. Antioxidant riboflavín je zdravý pre srdce a znižuje aj riziko vzniku rakoviny.

30. Púpavová vňať

Je skvelým zdrojom vitamínu K a A, bohatá je aj na vápnik a železo. Skúste si púpavovú vňať pridať do šalátu a budete prekvapení, aká je chutná.

31. Červená paprika

Paprika je skvelým zdrojom vitamínov C a A, aj vitamínu B6. Pre bežcov je vitamín B6 dôležitý, pretože pomáha vytvárať červené krvné farbivo hemoglobín, na ktoré sa v červených krvinkách viaže kyslík potrebný pre svaly.

32. Mrkva

Táto koreňová zelenina je vynikajúcim spôsobom, ako telu dodať dennú dávku vitamínu A, no mrkva je bohatá aj na vitamín B6 a karotén na silnejšiu obranyschopnosť.

Autor: Jonathan Pielmayer

33. Listy kapusty collard

Vďaka vysokému obsahu vápnika sa táto zelenina postará o posilnenie vašich kostí.

34. Rímsky šalát

Tento chutný šalát je dobrým zdrojom vitamínu A, vitamínu C, horčíka, vápnika a železa.

35. Čínska kapusta

Táto kapusta obsahuje pozoruhodné množstvo vitamínu A a C.

36. Hlávková kapusta

Kapusta je nízkokalorická, pritom však veľmi bohatá na vitamíny C a K a je aj dobrým zdrojom kyseliny listovej, ktorá prospieva červeným krvinkám.

37. Karfiol

Najvýznamnejšou živinou karfiolu je vitamín C, bohato sú v ňom však zastúpené aj kyselina listová a pantoténová a vitamín B6.

38. Kaleráb

Je skvelým zdrojom vitamínov C a B6, ale aj draslíka. Konzumácia kalerábu však vaše telo obohacuje aj o meď, ktorá napomáha efektívnejšiemu spracovaniu železa.

39. Jarná cibuľka

Táto aromatická zelenina hlásiaca príchod jari je plná vitamínu K, bohatá na vitamíny A a C, kyselinu listovú a mangán. Posledné dve spomenuté pomáhajú vášmu tráviacemu traktu rozkladať sacharidy.

40. Ružičkový kel

Vitamín K a C robia z ružičkového kelu výbornú prílohu k hlavnému jedlu. Je bohatý na bielkoviny a vlákninu.

Autor: Keenan Loo

41. Rukola

Zelené listy rukoly ukrývajú vitamíny A, C a K, ale aj dôležité minerály, napríklad horčík, vápnik, mangán a draslík.

42. Petržlenová vňať

Ozdobte si ňou nedeľnú polievku a telu dodáte železo, ale aj ďalšie kľúčové živiny, napríklad vitamín C, meď a mangán. petržlenová vňať napomáha dobrému tráveniu, čo môže práve po spomínanom nedeľnom obede padnúť vhod.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové