20 šikovných vecí, ktoré by ste mali zaradiť do festivalovej výbavy

Či už patríte medzi oddaných nadšencov alebo ste nováčik, ktorému na postavenie stanu nestačí ani osem rúk, ste tu správne.

Mnohí z nás si leto bez festivalov nevedia predstaviť. Okrem silného hudobného zážitku prinášajú festivaly aj, povedzme silné, no menej príjemné zážitky spojené napríklad s ťažším večerom a ešte ťažším ránom, nadmerným teplom, silným dažďom či bojovými podmienkami v oblasti hygieny. Festivaloví veteráni už už majú tieto veci dávno vychytané a vedia, ako si niekoľkodňové provizórium spríjemniť. Ak nie ste ten typ, ktorý postaví stan jednou rukou, ste tu správne.

V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme niekoľko šikovných vecí, ktoré vám uľahčia život v stanovom mestečku alebo aspoň spríjemnia pohodové festivalové chvíle vám a vašim kamarátom.

Kladivko

Prvá vec, po ktorej festivalový zelenáč zatúži hneď po príchode. Pretože zapichnúť stanový kolík do presušenej kamenistej zeme je niekedy nadľudský výkon. Môžete sa spoliehať, že niekto predsa len to kladivo v okolí mať bude, ale ak si ho vezmete so sebou, uľahčíte si kus práce, ušetríte čas a pár skrivených kolíkov, ktoré by ste sa snažili zatlačiť do zeme nohou.

Kempovacia stolička

Aj keď kempovacie stoličky málokedy prežijú niekoľko festivalov za sebou, túto investíciu neoľutujete. Vysoký level festivalového pohodlia oceníte pri doobednom čakaní na večerný program. S kamarátmi sa zrejme o ňu pobijete.

Pončo do dažďa

Aj keby predpovede hlásia nonstop slnečno, vždy pripravte sa na všetky vrtochy počasia. Pršiplášť (alebo aspoň nepremokavá vetrovka) by mal byť vašou povinnou výbavou. Hravé farebné pončo oživí každý upršaný deň. Tenký jednorazový plášť zaberie minimum miesta a môžete ho mať okamžite poruke.

Igelitové vrecia na oblečenie a na smeti

Posledná vec, ktorú chcete, je mať mokré a zablatené oblečenie len tak pohodené v stane alebo medzi čistými a suchými vecami. Ak nemáte možnosť ho vysušiť a očistiť, tak igelitka alebo igelitové vrece bude vaša záchrana. Navyše, ak náhodou príde chladná noc, ochránia suché veci pred zvlhnutím. Jednu igelitku vyčleňte na smeti, snáď netreba vysvetľovať prečo.

Dezinfekcia na ruky

S hygienou to môže byť niekedy zložité. Dezinfekčný gél alebo sprej na ruky oceníte najmä pred jedlom a po návšteve festivalových WC.

Externá batéria na mobil

Kde sú tie časy, keď priemerný mobil nestretol nabíjačku 10 dní a vôbec mu nechýbala. Týmto časom odzvonilo s príchodom smartfónov. Festivaly síce pohotovo zareagovali na mizernú výdrž ich batérií vybudovaním „nabíjačkární“, kde si mobil nabijete. Na pár hodín ste ale bez telefónu.

To by až tak nevadilo, no o nabíjanie je vždy extrémny záujem, čo sa odráža v dĺžke čakania, kým prídete na rad. S externou batériou má mobil „šťavu“ vždy a keď sa po niekoľkých nabíjaniach minie, jednoducho ju dáte v stánku nabiť a mobil môžete mať stále pri sebe.

Štuple do uší

Ste typ, ktorý musí byť na každom koncerte v prvom rade? Potom vám uši poďakujú, keď ich dva či tri dni nebudete týrať  pri duniacich reproduktoroch. V bezprostrednej blízkosti budete cez ne aj tak počuť všetko, v noci zase nebudete mať problém zaspať pri hlasnej hudbe a baviacich sa ľuďoch.

Klobúk

Znie to možno ako triviálna vec, no už len jeden deň na slnku dokáže človeka pred zotmením pekne vyčerpať. A hlavne, ochránite si uši pred spálením. Kto to zažil, ten vie.

Náplaste

Ak je niečo, čo zažijete na kadom festivale, tak je to veľa chodenia. Ideálna príležitosť pre nezvyknuté nohy na nejaký ten otlak. Ak nechcete mať úplne pokazený deň, nezabudnite si pribaliť (vopred nastrihané) náplaste.

Make-upové riešenie

Dámy to majú na festivaloch predsa len o čosi zložitejšie. Ich výbava zrejme obsahuje aj nejaký ten krém či make-up, no nosiť celé balenie nemá zmysel. Ako praktický obal na malé množstvo krému postačí nádobka zo šošoviek.

Fľaša na vodu

Voda sa v stane zrejme rýchlo ohreje, no je fajn mať po ruke niečo na pitie, aby ste zakaždým nemuseli chodiť k stánkom. Navyše, ak by náhodou došlo k nejakým problémom s vodou, vždy máte aspoň nejakú rezervu.

Suchý šampón

Najmenej príjemnou, niekedy dokonca odštrašujúcou súčasť festivalov, sú hygienické zariadenia. Zásobte sa preto šikovnými produktami, ktoré vám to uľahčia. Suchý šampón na vlasy je prvá pomoc v prípade, ak sa práve necítite na hodinové čakanie na sprchu.

Vejár

Zaberie minimum miesta no v horúcom stojacom vzduchu je to pomocník na nezaplatenie.

Spacák pre dvoch

Tento netradičný outdoorový spacák poteší a zahreje každú festivalovú dvojicu. Už ho len napasovať do stanu.

Cestovný vankúš

Dá sa spať aj na zrolovanej mikine a batohu. Ale načo. Cetovný vankúšik stojí pár eur, zaberie málo miesta, no spánok budete mať onoho kvalitnejší.

Nohy v suchu

Gumáky sú povinnou festivalovou výbavou, no v baliacom priestore zaberajú príliš veľa miesta. Síce menej štýlovou, no praktickou novinkou sú vodeodolné návleky. Oproti obyčajným sáčkom nehrozí, že sa pri najbližšej mláke šmyknete.

Baterka

Baterku alebo čelovku by ste si určite mali pribaliť so sebou. Vybité mobily a blúdiaci ľudia v stanovom labyrinte bývajú súčasťou každej festivalovej noci.

Tabletky proti bolesti a aktívne uhlie

Keby niečo.

Trendy ľadvinka

Ľadvinka, štýlový doplnok deväťdesiatych rokov, je spať. Samozrejme v plnej sile a vo všetkých možných farebných prevedeniach. Ideálne pre tých, ktorí so sebou neradi vláčia ruksaky, no mobil a peňaženku si netrúfnu nosiť celý deň iba vo vreckách. Vojde sa do nej všetky užitočné drobnosti, ktoré sme spomínali vyššie.

Ochrana pred slnkom

Bolestivejšie ako spálené plecia môžu byť už len spálené pery. Opalovací krém je, predpokladáme, povinnosťou každej letnej výbavy, no často zabúdame na starostlivosť o citlivé miesta, akými sú napríklad pery. Vyhnite sa nepríjemnému oparu a zbaľte si so sebou tento rok jeden balzam s ochranným faktorom naviac.

Bonus pre fajnšmekrov

Predstavte si, že už nebudete musieť obsadzovať priestor na stany ďalším desiatim kamarátom, no namiesto toho si vytvoríte v stanovom mestečku svoju vlastnú stanovú dedinku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Matej Tóth: Doprajte svojim deťom prirodzený pohyb a s výberom športu radšej počkajte

Olympijský víťaz a zakladateľ O2 Športovej akadémie Mateja Tótha odporúča nechať deťom radšej viac voľnosti na preliezačkách, ako im už v ranom detstve plánovať športovú kariéru.

Patríte medzi rodičov, ktorí túžia mať zo svojho dieťaťa ďalšieho Hamšíka alebo Cháru? Alebo práve hľadáte spôsob, ako deti priviesť k tomu, aby sa viac hýbali a pohyb ich tešil? S olympionikom Matejom Tóthom sme sa porozprávali o tom, ako u detí budovať zdravý vzťah k pohybu a zbytočne ich nepreťažovať.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvite si spolu s nimi podľa O2 Telesnej na doma

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako deti motivovať na pohyb,
  • čo okrem kondície môže dieťa získať vďaka športu,
  • kedy je dieťa pripravené na športový krúžok,
  • ako deťom kompenzovať presedený deň.

Ešte pred zhoršením aktuálnej situácie a sprísnením opatrení si Matej Tóth pre Sódu zapózoval aj so svojimi dcérami Emmkou a Ninkou.


Hýbu sa dnešné deti málo?

V minulosti sa rozhodne hýbali viac. Dnešné deti majú viac stimulov, ktoré ich lákajú, a to zapríčiňuje, že majú pohybu menej ako kedysi. Možností síce neubudlo, ale na deti číha omnoho viac lákadiel vo forme technológií.

Aké sú hlavné dôvody, prečo by mali rodičia viesť deti viac k pohybu a športu?

Pevne verím, že nie je nutné vysvetľovať, že pohyb a šport patria k zdravému vývoju dieťaťa. Nie každý však vie, že pravidelný šport pomáha aj v rozvoji osobnosti. Ja som začínal s organizovaným športom ako desaťročný a teraz viem s istotou povedať, že mi pomohol aj s rozvojom osobnosti. Vďaka športu a výchove svojich rodičov som nadobudol úžasné schopnosti.

Od ľudí z personálnych agentúr dokonca viem, že pri výbere zamestnanca často uprednostnia bývalého profesionálneho športovca. Vedia totiž, že disponuje cieľavedomosťou, zodpovednosťou a najmä schopnosťou rozhodovať sa. To sú dnes veľmi cenené vlastnosti.

Ako by mali s pohybom začínať škôlkari? Stačí, keď sa hrajú na preliezačkách alebo je dobré ich už zapísať na nejaký krúžok?

Škôlka je výborná v tom, že deti v nej ešte nesedia väčšinu dňa za stolom a nepíšu. Majú teda viac priestoru hýbať sa. Dobré materské školy zvyknú mať vypracovaný aj pohybový program.

Aj my v O2 Športovej akadémii Mateja Tótha ponúkame materským školám cvičenia podľa našej metodiky, ale často stačí vnímavá pani učiteľka, ktorá robí s deťmi každý deň nejakú pohybovú činnosť.

„Pevne verím, že nie je nutné vysvetľovať, že pohyb a šport patria k zdravému vývoju dieťaťa. Nie každý však vie, že pravidelný šport pomáha aj v rozvoji osobnosti.“

V škôlke je pohyb ešte prirodzený. Zlom nastáva pri prechode zo škôlky do školy, keď deti začínajú viac sedieť. Škôlkarov by som preto ešte nezaťažoval výraznejšou aktivitou.

Samozrejme, sú aj krúžky ako gymnastika a plávanie, s ktorými sa začína oveľa skôr, pretože deťom raný tréning môže pomôcť v budúcej športovej kariére.

Ak vidíme u dieťaťa pohybový talent, oplatí sa rozmýšľať už v predškolskom veku nad výberom konkrétneho športu?

Z môjho pohľadu je v takomto veku na rozvíjanie športovej špecializácie veľmi skoro. Ak vidíme, že dieťa sa rado hýbe, je dobré ho v pohybe podporovať a vymýšľať mu rozmanité aktivity.

Dieťa ešte nedokáže posúdiť, či chce byť futbalista, cyklista, tenista alebo sa chce venovať inému športu. Vníma však, že pohyb ho baví, v čom ho treba podporovať. Dôležité je aj to, aby sa hýbalo vtedy, keď chce a má chuť.

Ak je dieťa pohybovo veľmi aktívne a rodičia nemajú čas sa mu v tomto smere venovať, dal by som mu možnosť vyskúšať si gymnastiku, atletiku alebo plávanie. V žiadnom prípade by som však neplánoval dopredu vychovať z predškoláka Hamšíka alebo Sagana.

Niektorí rodičia veria, že ak nedajú dieťa na gymnastiku alebo atletiku už ako štvorročné, neskôr nebude stíhať za deťmi, ktoré trénujú od raného veku. Čo by ste poradili rodičom, ktorí majú podobné ambície?

Aj gymnastika sa dá riešiť v rámci všeobecnej pohyblivosti, napríklad lezením po strome či na preliezačkách alebo skákaním na trampolíne. To je v zásade gymnastika, ktorá dieťaťu v tomto veku úplne stačí.

Skorým zaradením do krúžku by sme mohli dieťa aj odradiť. Ja som zástanca prirodzenej prípravy na športovú kariéru.

Deti v predškolskom veku sa rady hýbu a rodičia sa preto o ne často boja. Sú tieto obavy oprávnené alebo je dobré dať deťom viac voľnosti?

Je to veľmi individuálne. Spomínam si, aké neposedné boli v tomto období naše deti. Moje dcéry majú teraz desať a dvanásť rokov a dnes si skôr vravím, že by som ich spätne povzbudzoval na preliezačkách a nabádal k vymýšľaniu ešte viac. (smiech)

Rozumiem, že je niekedy na nevydržanie pozorovať, čo deti stvárajú, ale považujem to za dôležitú súčasť detstva, keď je dieťa aktívne a formuje si pohybový základ, z ktorého sa potom odvíja všetko ostatné.

„Skorým zaradením do krúžku by sme mohli dieťa aj odradiť. Ja som zástanca prirodzenej prípravy na športovú kariéru.“

Hovorili ste, že problém nastáva vtedy, keď dieťa začne chodiť do školy. V čom je ten zlom? 

V škôlke sa dieťa hrá, lozí po koberci a chodí každý deň na prechádzku alebo na dvor. A zrazu príde do školy, kde od ôsmej do jednej až na krátke prestávky v podstate sedí. Je to zlomový bod, keď pohyb treba suplovať alebo nahrádzať poobednou aktivitou.

V minulosti bolo prirodzené ísť po príchode zo školy von, kde deti liezli po stromoch, hrali futbal, hokejbal, a tak si pohyb nahrádzali. Nemali veľa možností, čo by mohli robiť. V televízii boli dva programy a smartfóny, počítače ani tablety ešte neboli.

V súčasnosti príde dieťa zo školy domov a väčšinou si unavené ľahne pred televízor alebo vezme do ruky tablet, nevykoná teda kompenzáciu sedenia. Preto je dôležité nahrádzať mu to organizovane.

Dnes sa vonku zídu možno dve-tri deti, ktoré majú ambíciu športovať, ale nevytvoria ani futbalový tím. Tu je vhodnejšie nahradiť prirodzený pohyb organizovaným, najmä ak ani rodič nestíha pre svoje povinnosti.

Treba deťom organizovať pohyb? Čo môže spôsobiť nedostatok pohybu u školákov? 

Väčšina detí má správne pohybové vzory geneticky dané a nepotrebuje dozor. Ak však neustálym sedením zaťažujú chrbticu, pohybové vzory začnú strácať. Chrbtica sa postupne zakrivuje, poskytuje telu nesprávnu oporu, v dôsledku čoho sa zaťažujú nesprávne svaly a tieto chyby spôsobujú skoliózu, krivú chrbticu alebo poruchy kĺbov.

Je niečo, čo by sa malo zmeniť v školách?

Ideálne by bolo, keby sa deti mohli viac hýbať. Ak je však v triede na 25 detí jedna pani učiteľka, nie je to reálne. Ak nie je iná možnosť, mali by sa aspoň počas prestávky poprechádzať a prebehnúť po dvore, aby telo dostalo nejakú kompenzáciu. To však na zachovanie pohybových vzorov, samozrejme, nestačí.

„Väčšina detí má správne pohybové vzory geneticky dané a nepotrebuje dozor. Ak však neustálym sedením zaťažujú chrbticu, pohybové vzory začnú strácať.“

Keby ste mali vytvoriť ideálnu školu zameranú nielen na šport, ako by to v nej vyzeralo? Bola by v nej veľká telocvičňa?

Telocvičňa by určite nechýbala. (smiech) Súčasťou vyučovania by boli každý deň aj pohybové aktivity. Počas dňa by deti trávili niekoľko hodín učením sa teórie a striedali by to s praxou vonku na vzduchu. Rozložil by som to tak, aby deti nesedeli štyri alebo päť hodín na jednom mieste.

Spomínali ste, že malé deti by sa ešte nemali špecializovať na šport. Od akého veku to už má zmysel? 

Už na prvom stupni základnej školy je vhodné zapojiť športovú aktivitu, ale mala by byť skôr všeobecná než špecializovaná. Neznamená to, že dieťa by nemalo navštevovať krúžok zameraný na konkrétny šport. Dôležitú úlohu tu zohráva tréner, ktorý by mal dbať na všeobecné danosti a rozvoj dieťaťa a nebazírovať na výkone u sedem- či osemročného dieťaťa.

Lenže nie každý tréner to tak robí. Aj preto sme sa rozhodli založiť O2 Športovú akadémiu Mateja Tótha, ktorej cieľom je dať deťom práve všeobecný základ. Snažíme sa prilákať deti k športu a ukázať im, že to môže byť aj zábavné.

V Akadémii sú aj deti, ktoré už nejaký športový krúžok navštevujú, a my im ponúkame chýbajúci všeobecný a kondičný základ. Veľa detí chodí napríklad dvakrát do týždňa na futbal a dvakrát k nám. Povedať však dieťaťu, že z neho vyrastie futbalista, je v tomto veku stále priskoro.

V akom veku sa už dá posúdiť, na ktorý šport má dieťa predpoklady? Čo ak dieťa chodí na futbal, ale viac by sa hodilo na tenis?

Vek 10 rokov je hranica, keď prichádza čas na konkrétnejšiu špecializáciu. V rámci Akadémie sa okrem iného snažíme aj odhaliť, na ktorý šport má dieťa predpoklady, čo uľahčuje jeho ďalšie smerovanie.

Ak má dieťa dobrý základ a na tréningoch sa venovali aj všeobecnej príprave, netreba mať obavy z toho, keď sa v tomto veku rozhodne, že ho futbal prestal baviť a chcelo by vyskúšať iný šport.

V tomto veku je už dieťa rozumné a vie posúdiť, čo ho baví. Výnimkou sú už spomínané športy ako gymnastika a atletika, kde deti vo veku desať rokov už pomaly dosahujú vrcholové výkony.

Koľko by sa malo dieťa na prvom stupni základnej školy denne hýbať?

Malo by sa hýbať každý deň. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, aby sa deti a dospievajúca mládež vo veku od 5 do 17 rokov hýbali minimálne 60 minút denne.

Do toho sa počíta aj telesná výchova dva- či trikrát do týždňa, samozrejme, nie v tejto výnimočnej situácii, cesta do školy na bicykli alebo pešo i prechádzka so psom. Osobne som zástanca práve takýchto aktivít, ktoré dokážu odbremeniť aj rodiča.

„Dieťa by sa malo hýbať každý deň. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, aby sa deti a dospievajúca mládež vo veku od 5 do 17 rokov hýbali minimálne 60 minút denne.“

Dieťa by malo prirodzene chcieť tráviť čas hrou vonku. Svoju úlohu tu zohráva aj rodič, ktorý by mu mal byť vzorom a ísť sa s ním bicyklovať, korčuľovať alebo vybehnúť na kolobežku.

Čo robiť, ak dieťa už robí šport systematicky a darí sa mu, ale zrazu príde vek, keď sa mu prestane chcieť alebo ho niektoré veci na tréningu nebavia? Ako nájsť hranicu medzi tým, keď dieťa ešte máme motivovať, a tým, keď už nemá význam ďalej ho trápiť?

Má to rôzne úrovne. Pri prvej negatívnej skúsenosti netreba hneď dieťaťu povedať, aby skončilo. Naopak, treba ho podržať a hľadať cestu, ako problém vyriešiť. Či už porozprávať sa s trénerom, alebo sa pokúsiť niečo zmeniť v prístupe. Ak sa to však po týždňoch či mesiacoch nezlepšuje a dieťa stále cíti odpor, už by som to nesilil.

Práve vo veku 13-14 rokov sa vo väčšine športov začína reálne makať. A v tomto momente to veľa detí vzdá, lebo si uvedomia, že šport, ktorý brali ako zábavu, je odrazu makačka. Dieťa musí byť samo presvedčené, že robí to, čo ho baví. Zároveň by malo byť schopné obetovať niektoré aktivity, ktoré robia jeho spolužiaci či kamaráti.

Treba si uvedomiť, že z každého dieťaťa nemusí vyrásť športovec. Samozrejme, podporovať pohyb ako lyžovanie či plávanie je výbornou náhradou organizovaného športu. Je dobré motivovať dieťa aspoň na hobby šport.

Nevadí, ak sa dieťa nerozhodne pre kariéru profesionálneho športovca, dôležité je, že športovalo a robilo niečo pre svoje zdravie a rozvoj osobnosti. Aj keď rodičia možno mali predstavu, že z ich dieťaťa vyrastie úspešný športovec, vynaložený čas a peniaze určite dobre investovali do jeho zdravia a rozvoja.


Aktuálna situácia ovplyvnila aj športové aktivity detí. O2 Športová akadémia Mateja Tótha preto prichádza už s 2. sériou projektu Telesná na doma a chce prispieť k tomu, aby sa na pohyb detí nezabúdalo ani v tomto náročnom období. Videá, v rámci ktorých deti k pohybu motivujú populárni slovenskí športovci, nájdete na stránke akademia.o2.sk/telesna-na-domana YouTube kanáli O2 Slovakia

Matej Tóth

Je profesionálny chodec, majster sveta a olympijský víťaz z Ria de Janeiro v roku 2016. Preteká za klub VŠC Dukla Banská Bystrica a šesťkrát zvíťazil v ankete Atlét roka. V roku 2017 rozbehol v spolupráci s O2 projekt O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorý má za cieľ priviesť deti k pohybu. Krúžok pod vedením skúsených trénerov doteraz absolvovalo viac ako 5 000 detí.


Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac

6 smartfónov, s ktorými si môžete pohodlne krátiť čas aj náročnejšími hrami

Čítaj viac

6 dôvodov, pre ktoré sa stále oplatí spoľahnúť na repasovaný iPhone 7

Čítaj viac