Máločo vie Slováka vo svete roztrpčiť tak, ako keď príde na významné medzinárodné podujatie a jeho krajinu dookola reprezentuje len šúpolie, valašky a výšivka. Zviditeľňovať Slovensko len cez tradičné remeslá je v 21. storočí predsa len trochu zastarané. Obzvlášť, keď sa náš súčasný dizajn často vyrovná svetovej špičke.
Zabúda sa na silnú mladú generáciu talentovaných tvorcov, ktorá sa v posledných rokoch objavuje na umeleckej scéne.
Dizajnér Tomáš Kompaník sa však pokúsil tieto dva prístupy – odkaz k tradícii a súčasný vizuálny jazyk – netradičným spôsobom spojiť. Zozbieral motívy z výšiviek ôsmych slovenských krajov, pozrel sa na ne očami súčasného dizajnu a spracoval ich vo forme odvážnej, vizuálne príťažlivej knihy.
Nazval ju jednoducho – AHA.
Hoci sa knižka zaoberá výšivkami ôsmych regiónov Slovenska, jej idea sa zrodila na opačnej strane kontinentu – v Istanbule.
Študijný pobyt v Turecku priviedol Tomáša k uvažovaniu nad vizuálnym dedičstvom vlastnej krajiny. Výsledkom je kniha, ktorá bola minulý rok titulovaná ako Najkrajšia kniha Slovenska, získala Európsku cenu za dizajn a celkom nedávno aj prestížnu dizajnérsku cenu Red Dot Award.
Cesta za významnými cenami sa však začala potichu – náročným zberom materiálu, stovkami hodín práce a neskôr kampaňou na crowdfundingovom portáli.
Tomáš sa totiž knižku rozhodol vydať sám, s finančnou podporou ľudí, ktorým sa koncept knihy zapáčil. Dovtedy existovala AHA len ako študentská práca v počte troch kusov. O niekoľko mesiacov neskôr slúžila knižka ako oficiálny dar pre VIP hostí na Medzinárodnom veľtrhu Expo v Miláne.
Silná prezencia knižky na zahraničných fórach sa odvíja aj od jej skvelej schopnosti komunikovať – obsahuje totiž len minimum slov.
Pre slovenského čitateľa má však ešte jeden zaujímavý bonus – anglické preklady tradičných ľudových piesní a riekaniek, ktoré naňho z času na čas vykuknú spomedzi výšivkových motívov.
A práve to je skvelým predpokladom toho, aby výkrik AHA zaznieval v údive nad bohatstvom slovenskej výšivky u ľudí po celom svete.