Od témy folklóru ju odhovárali. Dnes jej šperky poznajú na celom svete

V šperkoch Petry Toth ožíva tradícia a symbolika slovenského folklóru v modernej podobe.

Krása šperkov ju očarila už v ranom detstve a svojej vášne sa nevzdala ani v dospelosti. V šperkoch Petry Toth ožíva tradícia a symbolika slovenského folklóru v modernej podobe. Porozprávali sme sa s ňou o jej inšpirácii, vnímaní folklóru, ale aj budovaní úspešnej značky v odvetví, kde je veľká konkurencia zahraničných mien.

Bol to vraj jej osud. Petru Toth lákali šperky už odmalička. Profesionálne sa im však začala venovať až po skončení strednej školy a vybudovala úspešnú značku šperkov, ktoré nosia mnohé známe osobnosti a klientky z celého sveta.

Jej súčasná tvorba sa vyznačuje tým, že vychádza zo slovenského folklóru. Ten ju začal inšpirovať najmä po tom, ako sa presťahovala s manželom z Bratislavy na vidiek. „Kúpili sme si starý vidiecky 100 ročný dom s vinohradom, začala som študovať našu ľudovú kultúru a zbierať fotografie krojov, z ktorých sa inšpirujem pri tvorbe šperkov. Naučili sme sa vyrábať vlastné víno a žiť viac spätí s prírodou a našimi koreňmi,” vysvetľuje Petra, čo ju priviedlo k jej inšpirácii. Odvtedy prešlo takmer 10 rokov.

Nevyčerpateľný zdroj inšpirácie

Keď človek vychádza z folklóru, je veľmi ľahké skĺznuť k akejsi prvoplánovosti a naivite. Petra však svoje šperky vyrába tak, aby boli súčasné a moderné. „Sama módu obdivujem a chcem, aby boli moje šperky nositeľné pre rôzne príležitosti, k súčasným šatám a na každú príležitosť,” hovorí.

S folklórom si väčšina z nás spája najmä hudbu a tanec. Avšak, ako inšpirácia pre šperky má aj jeho vizuálna časť čo ponúknuť – kroje, výšivky, maľby, ale aj nábytok. „S obdivom študujem ornamenty na krojoch a hneď si vizualizujem, ako by sa dali pretransformovať do šperkov,” dodáva.

Keď sme sa Petry pýtali, čo považuje za kvalitný šperk, odpovedala takto: „Určite od neho očakávam kvalitu, originalitu, a aby bol zároveň nositeľný. Presne toho sa držím aj pri svojej tvorbe. „Nie som zástanca umeleckej tvorby, ktorá je určená len do galérií, šperky musia ožívať na ich nositeľkách,” vysvetľuje.

Materiálovo nie je nejako vyhranená, primárne však používa kov, ktorý podľa jej slov dodáva šperkom nádych luxusu. Medzi jej obľúbené patrí mosadz a oceľ, ktorú potom galvanizuje. Pri svojej najnovšej kolekcii šperkov Mileva použila galvanizáciu ružovým zlatom. „V každej kolekcii používam nové materiály a vždy sa snažím posúvať a inovovať či už po technologickej alebo výtvarnej stránke,” dodáva.

šperk
šperk
šperk
šperk

Zaujímavé je, že aj keď sú Petrine šperky medzi ženami obľúbené, nezameriava sa na rôzne cieľové skupiny. Vyrába ich totiž pre seba. „Všetky svoje šperky aj sama nosím, som svojou cieľovkou, s ktorou sa stotožňujú ženy okolo tridsiatky, sú sebavedomé, rozhodné a vedia hľadať dobré veci.”

Vo svojej tvorbe si prešla viacerými fázami, no folklór ju chytil najviac, pretože sa s ním dá neustále pracovať, o čom svedčí aj to, že už ma rozpracovaných päť ďalších kolekcií s touto tematikou. „Štúdium našich krojov je pre mňa nevyčerpateľná studnica inšpirácie. Akonáhle začnete kroj rozoberať na fragmenty, zistíte, že je v ňom nekonečné množstvo námetov,” hovorí Petra o svojej inšpirácii.

V poslednej kolekcii vychádzala napríklad z čatajskej výšivky, konkrétne z obrusov, ktorých výšivka je podľa jej slov naozaj unikátna, či už svojou farebnosťou, alebo technikou vyšívania. „Nie každá výšivka sa dá pretransformovať do šperkov, čatajský ornament je výnimočný vizuálnym prevedením a ideálne mi zapadal do témy, ktorú som chcela vyjadriť. Tou témou bola láska a materstvo,” dopĺňa.

Pestrosti folklóru Petra pripisuje aj momentálny nárast jeho popularity. Jeho vplyvy vidieť v rôznych oblastiach – v gastronómii, móde, dizajne, dokonca dnes beží v televízii folklórna talentová súťaž. „No keď som pred 10 rokmi začínala, veľa ľudí ma od tejto témy odhováralo. Mysleli si, že je to archaické, nemoderné, akoby z múzea,” spomína Petra.

Bez marketingu to nejde

Výroba šperkov však nie je len o námetoch a inšpirácií, ale z veľkej časti aj o propagácii svojej značky. Petra má na trhu už stabilné meno, no v začiatkoch to vôbec nebýva jednoduché.

„Keď sme zhruba 10 až 12 rokov dozadu chodili ponúkať naše výrobky obchodníkom, hovorili nám, že sú to síce krásne, ale chcú len svetové značky,” spomína. Napriek tomu to nevzdala, a našla si vlastnú cestu ako preraziť. Svoje prvé šperky predávala cez vlastný internetový predaj.

Na druhej strane, ani na internetových portáloch, cez ktoré sa dnes dajú predávať ručne robené veci, to nie je o nič jednoduchšie. „Medzi konkurenciou, ktorá tam je, je ťažké preraziť a vyniknúť,” hovorí. Avšak, aktuálne trendy podľa nej začínajú malým výrobcom hrať do kariet, keďže slovenské dizajnové produkty sú čoraz žiadanejšie.

Nestačí sa však zviditeľniť jednorazovým úspechom, ale na svojej značke treba neustále pracovať. „Keď sa mi niečo podarí, nikdy sa z toho neteším viac ako 10 sekúnd a vždy k tomu zodpovedne pristupujem s otázkou, čo môžem zlepšiť a na čom môžem pracovať,” prezrádza.

Aj keď je šperkárka, samotná výroba jej zaberá zhruba pätinu pracovného času. Zvyšok pracovnej doby venuje marketingu. „Po vytvorení kolekcie, ktorej výroba trvá približne trištvrte roka sa venujem len predaju, prezentácii a marketingu“ hovorí.

Kým vznikne kolekcia šperkov, sú to hodiny kreslenia za stolom. Nápady prichádzajú, ale často aj končia v koši. Niekedy tento osud stretne aj hotové výrobky. „Stane sa napríklad, že keď zhmotníne svoju ideu do materiálu, zrazu zistíme, že v kove, a s tým množstvom kryštálov, sú náušnice príliš ťažké,” vysvetľuje.

Kým sa kolekcia dokončí, všetky šperky musia prejsť záverečným sitom, aby všetko ladilo, ako má. „Niektoré kusy sa nakoniec do celej kompozície kolekcie nehodia, takže sa buď presunú na neskôr, alebo sa úplne vypustia,” dodáva. K týmto návrhom sa neskôr vracia a zaraďuje ich do ďalších kolekcií.

Na otázku, aký cieľ si dala do budúcnosti so záhadným úsmevom odpovedá: „Mám pravidlo, že o svojich cieľoch dopredu nikdy nehovorím, som v tomto veľmi poverčivá“.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Aké slúchadlá si vybrať k smartfónu? Poradíme vám, na čo všetko treba myslieť

Bezdrôtové slúchadlá sú perfektným doplnkom vášho smartfónu pri práci, pri športe aj relaxe.

Slúchadlá boli vždy verným pomocníkom smartfónov, no dnes už získavajú status nevyhnutného doplnku každého inteligentného telefónu. Funkcie a schopnosti bezdrôtových slúchadiel sa neustále rozširujú a čoraz väčší zmysel dávajú aj tým, ktorí cez svoj smartfón hudbu nepočúvajú. 

S novými slúchadlami si užijete pozeranie obľúbeného seriálu či filmu na smartfóne kdekoľvek budete. O to viac, ak máte Netflix v cene vášho O2 Paušálu

Telefonovať bez nutnosti mať smartfón bezprostredne pri sebe, vyťahovať ho z vrecka či kabelky, ovládať hlasového asistenta, prepínať hudbu v playliste alebo sa sústrediť na prácu potlačením hluku okolitého sveta. Kombo slúchadlá + smartfón toho dnes dokáže naozaj veľa, preto sme si pre vás pripravili niekoľko rád, ktoré vám pomôžu vybrať si ideálne slúchadlá pre vaše potreby.

Zvuk nie je jediné kritérium

Vybrať si perfektne vyhovujúce slúchadlá môže byť rovnako zložité ako nájsť dokonalý smartfón. Aj v tomto prípade ide o otázku osobných preferencií a kompromisov. Je však zopár vecí, ktoré by ste pred výberom mali vedieť.

Prirodzene a logicky sa núka, že najdôležitejšou charakteristikou slúchadiel je zvuk. Povedzme si však úprimne, hľadať slúchadlá s hi-fi zvukom ako doplnok k smartfónu je úplne zbytočné. Dokonalý zvuk si totiž najlepšie vychutnáte v pohodlí, keď sa naň sústredíte a máte samotné skladby v dostatočnej kvalite. Obmedzenie kvality pre vás neplatí, ak máte ako súčasť svojho O2 Paušálu predplatné na TIDAL, službu, cez ktorú môžete streamovať hudbu v nekomprimovanom formáte FLAC.

Uniformita má logický dôvod

Samozrejme, rozdiel v kvalite zvuku medzi 30- a 180-eurovými slúchadlami budete počuť, no nebude až taký zásadný. A to aj z toho dôvodu, že výrobcovia dnes vedia veľa vecí vyladiť softvérovo.

Dôvod, prečo sú takmer všetky slúchadlá ladené do prebasovaného zvuku, ktorý dokáže vytiahnuť každý jeden detail skladby, je ten, že takýto zvuk je pomerne univerzálny v mainstreamovej hudbe a najmä funkčný. Cez slúchadlá totiž čoraz viac telefonujeme, ovládame nimi smartfón a počúvame hovorené slovo v podcastoch.

Aj preto pri smartfónových slúchadlách argumentovať v prospech lepšieho zvuku pripojením cez 3,5 mm jack konektor nie je práve presné. Najmä ak máte k dispozícii pripojenie Bluetooth 5.0 a viac. Možnosť použiť kábel na pripojenie slúchadiel k smartfónu sa vám však hodí, ak na smartfóne hráte hry, veľa cestujete, pozeráte filmy, prípadne striháte videá.

Výdrž batérie bezdrôtových slúchadiel na úrovni 6 a viac hodín môže pôsobiť postačujúco, no nie je to vždy tak. Samozrejme, záleží najmä na tom, či aj váš smartfón má ešte možnosť pripojiť slúchadlá cez 3,5 mm jack.

Pri práci nepodceňujte kvalitný mikrofón

Buďme však konkrétnejší. Ste manažér, pre ktorého je smartfón v prvom rade pracovný nástroj? Potom je pre vás dôležité, aby ste mohli mať slúchadlá pohodlne nasadené v ušiach aj celý deň bez toho, aby vás obťažovali.

Presne pre takéto použitie sú vhodné štuple. Či sa rozhodnete pre tie s nožičkou, ako majú napríklad Xiaomi FlipBuds Pro, alebo bez nožičky, ako napríklad Samsung Galaxy Buds2, je len vecou osobnej preferencie.

Dôležité pre vás je, aby mali slúchadlá dostatočne dlhú výdrž batérie na jedno nabitie, prípadne ponúkali puzdro, ktoré ich dokáže nabiť. Ako napríklad Apple AirPods (2022), ktoré vďaka puzdru bez nabíjacieho kábla vydržia okolo 30 hodín počúvania hudby a 24 hodín telefonovania.

Pre podnikateľov, študentov či manažérov je dôležitý parameter ANC, teda aktívne potláčanie okolitého ruchu, čo je veľmi užitočné, keď sa treba sústrediť. Preto sa zamerajte na to, aby výrobca kládol dôraz aj na zapracovanie kvalitných mikrofónov. Užitočnou funkciou je aj schopnosť slúchadiel automaticky sa prepnúť z jedného zariadenia na druhé. Napríklad po príchode do kancelárie zo smartfónu na notebook.

Hľadáte niečo univerzálne?

Nemáte na slúchadlá špeciálne požiadavky? V tom prípade bude výber o niečo jednoduchší a aj lacnejší. Dnes už vyložene zlé a nekvalitné slúchadlá kúpite, len ak sa rozhodne pre nejakú úplne neznámu značku v niektorom z čínskych online marketov. 

Konkurenčný boj je čoraz intenzívnejší, a preto aj známe značky dnes dokážu za pár desiatok eur pripraviť zaujímavú ponuku. Jedným z veľmi milých prekvapení sú nové bezdrôtové slúchadlá O2 pods.

Za skutočne priaznivú cenu ponúkajú výbavu, o ktorej by ste v dostupnej kategórii ani len nesnívali. O2 pods majú dobrý zvuk, na telefonovanie sú priam ideálne. Okrem integrovaného mikrofónu aj pre pohodlné dotykové ovládanie.

Párovanie so zariadením – smartfónom, tabletom alebo notebookom – je viac ako spoľahlivé a rýchle. Prirodzene si slúchadlá rozumejú ako s operačným systémom Android, tak s iOS a aj Windows či MacOS. 

Nabíjacie puzdro sa postará o 20-hodinovú výdrž na jediné nabitie, vybavené je aj technológiou na bezdrôtové nabíjanie. Inak je k dispozícii aj USB-C konektor.

Ak preferujete skôr klasickú konštrukciu slúchadiel a nie „štuple“, zaujímavou voľbou sú bezdrôtové slúchadlá Music Hero s mäkkými náušníkmi, zabudovaným mikrofónom a multifunkčnými tlačidlami na ovládanie hudby a vybavovanie telefonických hovorov.

Sú štuple vhodné pre športovcov?

Napriek tomu, že výrobcovia často tvrdia, že bežné štupľové slúchadlá sú vhodné aj na šport, poobzerajte sa radšej po tých s prívlastkom športové. Líšia sa konštrukciou, na štupľoch sú napríklad malé ramienka, ktoré lepšie držia. Aktívne potláčanie hluku je v tomto prípade skôr zbytočné, možno až nebezpečné. Ak behávate v meste popri ceste, je určite lepšie, ak môžete vnímať svoje okolie.

Pre športovcov nemusí byť vždy ideálne ovládanie dotykom na štupli. Keď máte dotykovú plochu vlhkú od potu, nemusí správne reagovať, preto je praktickejšie ovládanie na šnúrkach na krku. Zaujímavým tipom na športovanie sú napríklad flexibilné a mäkké Sony WIC200.

Pre milovníkov dizajnu

Ak je pre vás dôležitý dizajn a väčšiu dôveru máte skôr k tradičným výrobcom zvukovej techniky, nebojte sa vyskúšať niektorú z overených značiek, ako je napríklad Bang & Olufsen. Aj firmy z hi-fi sveta totiž vidia potenciál v praktických štupľoch.

S dobrými slúchadlami a šikovnými apkami budú tréningy ľahšie. Tréneri a trénerky odporúčajú tieto smart aplikácie

Pravda však je, že aj v prípade smartfónových slúchadiel sa sústredia primárne na zvuk, preto môžu ponúkať o generáciu starší Bluetooth alebo nemajú aktívne potláčanie hluku.

Nie je to však prípad dizajnových SONY LinkBuds, ktorých netradičný dizajn dopĺňajú 12 mm meniče, Bluetooth 5.2 alebo 17,5-hodinová výdrž batérie, samozrejme, v spojení s puzdrom. Nechýbajú ani kodeky SBC a AA.

Ani klasiky nie sú krokom vedľa

Dôvodov, prečo vám nemusia vyhovovať štuple a radšej siahnete po klasických slúchadlách, je veľa a všetky sú legitímne. Aj tu ide o vec osobných preferencií. Klasické slúchadlá sú väčšie, prekryjú ucho, čím môžu do určitej miery suplovať funkciu potláčania hluku a pasívne ucho izolovať od okolitých ruchov a zvukov.

Pre mnohých ľudí sú pohodlnejšie na nosenie, ale nie na dlhé hodiny. S veľkými slúchadlami vám môže byť teplo a sú oproti štupľom ťažšie.

Klasické veľké slúchadlá ocenia skôr hráči, pre ktorých sú dôležité rôzne zvukové kodeky. Samozrejme, spokojnejší budú aj milovníci hudby, keďže pri takýchto slúchadlách sa so zvukom už pracuje inak, dôkazom čoho sú napríklad aj slúchadlá  SONY WHCH510, ktoré okrem kvalitného zvuku ponúkajú výdrž batérie na jedno nabitie 35 hodín.


Bohatú ponuku bezdrôtových slúchadiel na rôzne účely nájdete aj v e-shope O2.


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac