Zdvihnete hovor z neznámeho čísla a zrazu čelíte siahodlhému monológu pracovníka firmy, o ktorej ste nikdy nepočuli. Aj keď ponuku na čarovné hrnce či bambusové ponožky slušne odmietate, hlas na druhej strane sa vás snaží ohúriť inou, ešte výhodnejšou ponukou.
Telemarketing vás už nemusí zaťažovať vďaka Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a niekoľkým šikovným opatreniam, s ktorými nevyžiadaným reklamným telefonátom zabránite.
Nové pravidlá ocenia aj čitatelia Sódy, ktorých sme sa v ankete opýtali, ktoré telefonáty ich dokážu rozladiť a ktoré im, naopak, urobia radosť:
Ema, Trnava
„Najviac ma dokáže rozladiť neústupnosť volajúcich predajcov, ktorí nechcú pochopiť, že s produktom, ktorý používam, som spokojná a viac nepotrebujem. Keďže súcitím s tým, že takúto prácu musia robiť, slušne im vždy vysvetlím, že zmena telefónneho čísla pre 5-eurovú zľavu mesačne mi v konečnom dôsledku život skôr skomplikuje, ako uľahčí.
Telefonáty sú pre mňa vo všeobecnosti peklo. Odhodlať sa a volať cudzím alebo s cudzími ľuďmi je pre mňa situácia, na ktorú sa musím pripraviť. Pri nečakaných telefonátoch nemám rozhovor pod kontrolou.”
Denisa, Trenčín
„Prekážajú mi telefonáty z banky o ponuke nových produktov, o možnosti investovania do fondov, ale aj rôzne náhodné prieskumy, prípadne propagácie nových výrobkov, o ktoré nemám záujem.
Mám však rada, keď mi moja osobná bankárka úprimne pomôže a ušetrí peniaze pri rôznych transakciách alebo problémoch. Vždy ma veľmi potešia aj telefonáty od rodičov mojich študentov, ktorí mi ďakujú za moju prácu. A najväčšmi ma teší, keď mi môj manžel alebo moje deti povedia do telefónu, že sa im niečo podarilo alebo mali pekný deň.“
Ako sa môžeme pred neželanými hovormi a SMS chrániť?
Pýtali sme sa riaditeľa odboru štátneho dohľadu elektronických komunikácií Ing. Dušana Mozolu:
Volá mi neznáme číslo. Ako bezpečne zareagovať?
Ak vás telefonicky kontaktuje neznáme číslo začínajúce sa predvoľbou (0)888, je isté, že vám volá niekto s marketingovou ponukou, a je na vás, ako zareagujete.
Ak vám však volá klasické mobilné číslo alebo číslo pevnej linky a volajúci sa snaží propagovať alebo vám predať tovar či službu, porušuje zákon. V takomto prípade môžete na volajúceho podať podnet napríklad cez formulár na stránke www.nevyziadanevolania.sk alebo emailom na podnety@teleoff.gov.sk. Náš úrad takýto podnet prešetrí, no je dôležité dbať, aby ste uviedli čo najviac podrobných informácií o tomto telefonáte.
Úrad už zaznamenal, že niektoré slovenské subjekty sa snažia svoje povinnosti obchádzať a najímajú si spoločnosti, ktoré vás môžu kontaktovať zo zahraničných čísel. V tomto prípade odporúčame, ak neočakávate hovor zo zahraničia, takéto telefónne čísla nedvíhať, a pokiaľ vás budú marketingovými hovormi obťažovať, aj takéto telefónne číslo nahláste.
Je vhodné svoje číslo preventívne zaregistrovať na nevyziadanevolania.sk, aby sme predišli nevyžiadaným volaniam?
Určite áno. Ak chcete marketingové volania obmedziť alebo im úplne zabrániť, zaregistrujte svoje telefónne číslo do zoznamu pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní.
Registrácia čísla vás pred neželanými telefonickými marketingovými ponukami ochráni, pretože od momentu, keď bude vaše číslo právoplatne registrované, vám už volať s ponukami nemôžu – inak by sa dopustili porušenia zákona o elektronických komunikáciách a hrozí im finančná pokuta.
Skôr ako vám bude ktokoľvek chcieť zavolať s cieľom niečo ponúkať, má zákonnú povinnosť overiť si, či vaše číslo v zozname figuruje, a ak áno, volať vám nesmie.
Mám zaregistrované číslo, teda nechcem, aby mi subjekty kvôli marketingu volali. Čo v prípade, ak ma aj napriek tomu kontaktovali?
V istých prípadoch sa môže stať, že vám aj napriek registrácii zavolajú bez overenia vášho telefónneho čísla v zozname. Takéto konanie je jednoznačné porušenie zákonnej povinnosti, lebo každý subjekt si musí overiť, či vaše číslo figuruje v zozname.
No existuje aj niekoľko výnimiek – ak ste napríklad nakupovali niečo cez e-shop a uviedli tam svoje telefónne číslo, môže vám tento e-shop zavolať s cieľom ponúknuť podobný tovar alebo službu.
Ak ste v zmluvnom vzťahu s mobilným operátorom, aj ten vám môže zavolať s ponukou vlastných služieb, aké využívate. Môžete sa stretnúť s telefonickým hovorom, ak ste napríklad požiadali o cenovú ponuku na letnú dovolenku, no len vo veci danej ponuky.
Stále však platí, že aj tieto volania môžete namietať, volajúci to musí akceptovať, preukázateľne námietku potvrdiť a viac vás už telefonicky nekontaktovať.
Kto mi môže, resp. nemôže, posielať reklamné SMS?
Každý, kto zasiela SMS alebo MMS na účely priameho marketingu, je povinný použiť na ich odosielanie čísla začínajúce sa predvoľbou (0)888 a zároveň potrebuje vopred daný preukázateľný súhlas od každého, komu takúto SMS alebo MMS chce poslať.
Juraj, Bratislava
„Pre marketingové telefonáty mám väčšinou pochopenie, no som pomerne citlivý na to, ako volajúci komunikuje. Keď používa naučené vety, nereaguje na to, čo sa mu snažím povedať, a je až prehnane neodbytný, vie ma rozladiť veľmi rýchlo.
Naposledy ma potešil telefonát od môjho operátora. Pani so mnou viedla prirodzený a príjemný rozhovor. Ostala milá aj napriek tomu, že som odmietol, čo mi ponúkala.“
Mária, Piešťany
„Nemám rada telefonáty, ktoré mi ponúkajú nevyžiadané služby, aj keď im poviem, že som spokojná s aktuálnou ponukou, ktorú mám nastavenú. Následne mi ponúkajú ešte lepšiu službu, dokonca volajú späť, aj keď im dám najavo, že na telefonát nemám veľa času.
Naopak, neznáme číslo, ktoré ma vie potešiť, je telefonát od kuriéra s dlhoočakávaným balíčkom alebo telefonické rozhovory s rodinou a priateľmi.“
Angelika, Žitavany
„Nemám rada, keď je niekto nepríjemný, dotieravý a vyžaduje odo mňa niečo nasilu. Niektorí online predajcovia dokážu byť za každú cenu nepríjemní, len aby bolo podľa ich podmienok. Chápem, že to niektorých ľudí živí, no človek pri nich nedokáže ponuky už ani slušne odmietnuť.
Minule sa mi však stalo, že som reklamovala objednávku a stretla som sa s milým prístupom. Nakoniec z toho vznikol príjemný telefonát.“
Nechcete, aby vás telefonicky kontaktovali s nevyžiadanými ponukami?
Vďaka Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb máte niekoľko možností, ako tomu predísť:
V prípade, že vám volá číslo, ktoré sa začína predvoľbou (0)888, určite ide o marketingový hovor s ponukou produktov či služieb a môžete sa rozhodnúť, či hovor prijmete alebo nie.
Na stránke www.nevyziadanevolania.sk môžete však svoje telefónne číslo zaregistrovať a predísť tak buď všetkým nevyžiadaným volaniam, alebo si môžete vybrať, z ktorej marketingovej oblasti vás môžu kontaktovať formou telefonických ponúk. Presný postup na registráciu nájdete aj v tomto inštruktážnom videu.
Spoločnosť, ktorá robí telemarketing, má zákonnú povinnosť preveriť, či sa vaše číslo nachádza v zozname. V prípade, ak vás spoločnosť aj tak kontaktovala, alebo vás kontaktovalo neznáme číslo bez predvoľby (0)888 a išlo o volanie bez vášho predchádzajúceho súhlasu, môžete podať podnet na prešetrenie takéhoto nevyžiadaného hovoru cez formulár na stránke www.nevyziadanevolania.sk alebo emailom na podnety@teleoff.gov.sk.