Niektoré povolania sú ako stvorené pre ľudí, ktorí sa vyslovene vyžívajú v komunikácii a rozprávaní. Tí z vás, ktorí uvažujete o práci kde prevláda rozprávanie, zbystrite pozornosť.
Vybrali sme 10 džobov, pre ktoré je rozprávanie nielen hlavnou pracovnou náplňou, ale dokonca kľúčom k úspechu.
1. Motivačný rečník
Ako už zo samotného názvu vyplýva, musí vedieť ľudí motivovať, navnadiť, rozveseliť, nakopnúť, vliať im naspäť ich energiu a chuť do života. Musí ovládať tie správne frázy, vhodné slová, mať ten správny tón hlasu.
Motivačný rečník musí byť tak trochu aj psychológ. Vedieť, ako a čo povedať, kedy a čo nepovedať a správne načasovať ukončenie vety. Nuž, nie je to tak ľahké, ako sa môže na prvý pohľad zdať…
2. Spíker v rádiu
Táto práca vyžaduje množstvo kreativity, uvoľnenosti a pohotovosti. Spíker musí vedieť okamžite zareagovať, častokrát vtipne, aby situáciu odľahčil, ale naopak vedieť byť aj vážny, ak treba.
Tento človek je takmer nonstop v kontakte s ľudmi, či už po telefóne, online na sociálnych sieťach, ale aj osobne. Vedieť klásť otázky, niekedy aj tie “na telo” a na základe odpovede druhej strany dokázať okamžite kontrovať, je veľké umenie.
3. Stand-up komik
Práca, ktorá je tak trocha aj umením prepájajúcim sa s herectvom. Takýto človek musí vedieť zaujať a rozosmiať obecenstvo. Čiže byť veľmi kreatívny, pohotový a nebáť sa vystupovať pred väčšou či menšou skupinou ľudí.
Stand-up komici musia byť obdarení bohatou slovnou zásobou. A mať plnú hlavu príbehov, o ktoré sa chcú so svojim obecenstvom podeliť s cieľom rozosmiať a zlepšiť ľuďom deň.
4. Učiteľ
Toto povolanie sa pre mnohých stáva celoživotným poslaním. Učiteľ nepochybne patrí medzi najdôležitejších ľudí v živote človeka. Nielenže nás sprevádza počas dlhého obdobia, ale najmä je to v období, kedy sa formujeme a či chceme alebo nie, učitelia majú veľký vplyv na to, akí ľudia sa z nás stanú.
Dobrý učiteľ musí mať správne namiešanú kombináciu množstva charakterových vlastností a schopností.
Komunikácia, obrovská dávka trpezlivosti, skúsenosti, zodpovednosť, odhodlanie, dokonalé ovládanie hlasu, stress manažment čí bohatá slovná zásoba. To je len pár predpokladov na to, aby bol učiteľ vo svojom povolaní úspešný a rešpektovaný študentami.
5. Televízny moderátor
Verejnosť toto povanie často vidí ako veľmi jednoduché. Veď čo je ťažké na tom, posadiť sa na hodinu pred kameru a prečítať pár viet z čítačky? Aj tu je však treba, aby moderátor mal určitý mix vlastností pre úspešnú prácu.
V prvom rade má vplyv na verejnú mienku. Musí mať príjemný prejav, nevtieravý tón hlasu a taktiež nesmie hovoriť príliš nahlas alebo potichu. Mimika tváre je ďalším dôležitým atribútom pretože aj tá vie prezradiť názor človeka na danú situáciu. A v tomto povolaní je dôležité, aby vždy zostal neutrálny.
6. Osobný tréner
Na prvý pohľad sa nemusí zdať, že človek pracujúci ako osobný tréner alebo cvičiteľ musí veľa rozprávať, ale opak je pravdou. Musí cvičencovi vysvetliť, ako správne jednotlivé cviky cvičiť tak, aby mali účinok a aby sa predišlo zraneniam.
Tréner musí človeka motivovať neustále sa zlepšovať, skúšať čoraz náročnejšie variácie jednotlivých cvikov. Tiež vedieť zvoliť správne slová, ako cvičenca podporiť, ak niečo nejde alebo poradiť.
7. Herec
Dobrý herec, či už filmový alebo divadelný musí mať dar reči zvládnutý na absolútne dokonalej úrovni. V hlase herca musia byť emócie, z javiskového prejavu by mal divák mať naviac umelecký zážitok.
Byť kvalitným hercom si vyžaduje roky štúdia, hlasových tréningov a skúseností.
8. PR manažér
Medzi hlavnú náplň práce okrem iného spadá aj reprezentovanie firmy na verejnosti a komunikácia s médiami a novinármi. Rorprávanie je teda základom pre úspech na tejto pozícii.
Príjemné vystupovanie a dokonalé ovládanie gramatiky a štylistiky sú taktiež absolútnou samozrejmosťou. Ak má firma dobrého, ochotného a príjemného PR manažéra, bude aj pozítívne vnímaná partnermi a verejnosťou. PR manažér je vlastne takou živou reklamou svojej firmy.
9. Realitný maklér
Či sa dom, pozemok, byt prenajme alebo predá, závisí od toho, ako realitný maklér dokáže nehnuteľnosť potencionálnym záujemcom ústne podať. Aké frázy, tón hlasu, slová použije, aby nehnuteľnosť predstavil v čo najlepšom svetle, ale na druhej strane povedal pravdu a nič nezamlčal.
To je umenie ktoré sa človek dlho učí, ale ak ho raz ovláda, stane sa jednotkou vo svojej práci a ľudia si ho budú nazájom odporúčať. A nie je predsa lepšej reklamy, ako keď vás niekto odporučí.
10. Blogger
Ďalší z džobov, ktoré sú veľmi trendy. Blogov a bloggerov sú milióny a každý deň sa objavujú ďalší a ďalší. Umenie je ale v tom, ako byť v tomto šume videný a počutý. A to dokáže len pár najlepších. Možno budete namietať že blogger nerozpráva, ale väčšinou píše, no nie je to úplne tak.
Bloggeri sa častokrát zúčastňujú mnohých akcií, verejných prezentácií, alebo sa stanú tvárou nejakej značky či produktu. Toto všetko obnáša aj potrebu komunikovať na verejnosti, s médiami či novinármi. Práve tu sa ukáže, že ak vedia správne vystupovať na verejnosti, ich úspech nie je len dielom náhody.