7 lekcií pre život z filmu Kung Fu Panda

Kung Fu Panda je na prvý pohľad bežný animovaný film určený pre detského diváka, no nájdeme v ňom aj pravdy východných filozofií či pozitívne myšlienky pre bežný život.

Kung Fu Panda je na prvý pohľad bežný animovaný film určený pre detského diváka. No vyskytuje sa v ňom množstvo dobrých myšlienok a je celkom evidentné, že štúdio DreamWorks sa pri jeho tvorbe značne inšpirovalo východnou filozofiou, najmä zakladateľom taoizmu Lao-c’.

Popri starých pravdách čínskeho učenia vo filme nájdeme aj množstvo vcelku bežných, avšak praktických rád a pozitívnych príkladov pre bežný život:

1. Žiť by sme mali v prítomnom okamihu.

“Včerajšok je história, zajtrajšok je záhada, platí však to, čo je dnes. A to je pre nás najkrajší dar.” Majster Oogway

Ak sa príliš zaoberáme krivdami minulosti alebo obavami z budúcnosti, často nám unikajú malé zázračné momenty, ukryté v kažodennej všednej realite. Nenechajme si vziať vzácne okamihy šťastia zbytočnými starosťami. Aj keby to boli len drobnosti ako chvíľka pohody pri šálke kávy alebo krása zasneženej krajiny.

2. Osud si vytvárame sami.

“Mnohí stretnú svoj osud na ceste, ktorú si vybrali, aby sa mu vyhli.” Majster Oogway

Film Kung Fu Panda nás učí, že osud síce existuje, ale sme to v prvom rade my, kto ho formuje. Myšlienka, že každý si je strojcom svojho vlastného šťastia, sa vo filme vyskytuje niekoľkokrát.

Napríklad v druhom pokračovaní hovorí veštica pande Po: “Tvoj príbeh možno nemá šťastný začiatok, ale nehovorí o tom, kto si. Iba ty rozhoduješ o tom, kým sa staneš.”

A o čosi neskôr ju Po zopakuje v boji s pávom: “Zabudni na minulosť, nie je dôležitá. Dôležité je len to, kým sa rozhodneš byť teraz.”

3. Riešiť problémy je najlepšie s chladnou hlavou.

“Tvoja myseľ je ako voda. Vo chvíli, keď sa rozvíri, prestávaš jasne vidieť. Ak ju ale necháš upokojiť, odpoveď sa stane jasnou.” Majster Oogway

Odpovede na problémy, ktoré dlhodobo riešime, sa často vynárajú práve vo chviľach, keď prestaneme takpovediac “tlačiť na pílu”. Aj zo skúseností vieme, že tie najlepšie nápady sa zázračne objavujú vo chvíľach, keď naša myseľ “oddychuje”, najmä pri rutinných činnostiach, napríklad pri sprchovaní či umývaní zubov.

4. Nič, čo si myseľ vie predstaviť a v čo dokáže uveriť, nie je nemožné.

“Potrebuješ len veriť.” Majster Oogway

Každý, kto začína niečo nové, má zo začiatku pochybnosti a strach. No, aby mohli byť veľké sny uskutočnené, potrebujú aj veľkú porciu viery. Ak sebe a svojej myšlienke neveríte, nepresvedčíte o nej, ani nikoho iného.

5. Žiadna tajná ingrediencia neexistuje.

“Tajná ingrediencia nie je. Ak chceš mať niečo výnimočné, stačí veriť, že to také je.” Mr. Ping

Neverte, že za úspech môžu vonkajšie okolnosti. Často hľadáme všemožné výhovorky, ako sa do niečo nepustiť. Myslíme si, že na začiatok potrebujeme viac peňazí, šťastia či času. V skutočnosti všetko, čo potrebujeme už máme vo svojom vnútri. Potrebujeme pracovať na sebe, na svojej osobnosti a talentoch, aby sme to odtiaľ dostali.

6. Veci sa dejú z nejakého dôvodu.

“Náhody neexistujú.” Majster Oogway

Filozofický koncept, že sa nič nedeje náhodou je vo východných filozofiách bežný a vyskytuje sa napríklad aj v prácach švajčiarského psychológa Carla Gustava Junga. Nemusí s tým každý súhlasiť. Ak sa ale aj na zlé veci, ktoré sa nám stanú, pozeráme skôr ako na príležitosti, ktoré nás môžu niekam posunúť, budeme prekážky prekonávať ľahšie a rýchlejšie.  

7. Niekedy veci potrebujú dozrieť.

“Vidíš ten strom Šifu? Nemôžem ho prinútiť, aby kvitol, kedy chcem. Alebo, aby zarodil skôr, než príde jeho čas.” Majster Oogway

Občas sa snažíme do vecí príliš zasahovať. Všemožne sa snažíme danú situáciu ovplyvniť, trápime sa, ale pritom neprichádza žiadne východisko. Ak sa však oprostíme od výsledku a snahy mať veci pod kontrolou a len tak “splynieme s prúdom”, problémy sa často vyriešia aj samé.

Mimochodom v taoistickej filozofii sa tento prístup nezasahovania nazýva wu-wej, čo by sa dalo preložiť aj ako konanie nekonaním – nechať veci plynúť vlastnou cestou.

 

Na dobrodružsvá sympatickej pandy Po, majstra Šifu a Zúrivej päťky sa môžeme opäť tešiť v treťom pokračovaní filmu, ktorý bude mať v kinách premiéru už 18. marca.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Využite zimné mesiace na zdokonalenie sa vo fotení portrétov v interiéri

Aké sú základné triky a na čo si dávať pozor, keď fotíte v miestnosti?

Vonku je zima a fotoaparát sa so skrehnutými rukami ovláda horšie ako v lete. Modelka v ľahučkom oblečení vydrží pózovať len krátko, po pár minútach si musí cez seba prehodiť kabát. Nos a uši červené od zimy. A takto stále dookola.

Preto sa v zimnom období väčšina portrétnych fotografov presúva do tepla interiérov. Fotograf Majo Eliáš radí, aké sú základné triky a na čo si treba dávať pozor, keď fotíte pri prirodzenom svetle v miestnosti.

Ako bojovať s nedostatkom svetla

Fotograf to má v zime o čosi ťažšie ako v letných mesiacoch. Teploty sú pre portréty v exteriéri nepriaznivé a v bežnom interiéri (byt, hotelová izba či kancelária) je nedostatok svetla už okolo pol tretej poobede. Fotografovanie si treba dobre načasovať.

Môžete si v miestnosti rozsvietiť lampu, ale takéto umelé svetlo nie je pre fotografovanie najlepšou voľbou. Má inú teplotu – farebnosť ako bežné denné svetlo. To znamená, že fotografie pri kombinácii umelého svetla a denného svetla budú farebne nevyvážené a biela farba môže mať miestami až žltý alebo modrý odtieň.

Využívajte okná

Umelé svetlo z lampy svieti zvrchu, ale na dobrý portrét potrebujete osvietiť najmä tvár, kde budú zvýraznené oči. Pri bežnej prirodzenej póze takmer nemožné. Ako si s tým poradiť?

Takmer každá miestnosť, v ktorej sa dá fotografovať, má okno. Využite denné svetlo ktoré cezeň preniká. Vyznačuje sa tým, že je mäkké (difúzne, čo znamená, že nerobí ostré tiene), samozrejme za predpokladu, že cez okno nesvieti priame slnko.

Intenzita svetla, ktoré vchádza do miestnosti cez okno, výrazne klesá so vzdialenosťou od tohto svetelného zdroja. To znamená, že pokiaľ model správne postavíte do miestnosti, osvetlíte mu hlavne tvár a pozadie bude o čosi tmavšie. Fotografia bude všetku pozornosť strhávať tam kde má – na tvár portrétovaného.

Pripravte sa na fotografovanie

Časovo si naplánujte fotografovanie tak, aby ste mali v interiéri čo najviac svetla. Vytiahnite žalúzie a odhrňte záclony, intenzita svetla bude výrazne vyššia a vy budete môcť použiť aj nižšie citlivosti (ISO). Nižšie hodnoty ISO umožnia vyššiu technickú kvalitu fotografie.

Model postavte zhruba do vzdialenosti asi meter a pol pred okno, vy sa postavte tak, aby ste mali okno za sebou.

Dávajte si však pozor na to, aby ste sami netienili portrétovanú osobu. Dá sa to vidieť voľným okom. Keď sa začnete pohybovať zo strany na stranu, vidíte, kedy modelu tienite a kedy nie.

Zvoľte vhodnú fototechniku

Na fotografovanie portrétov sa odporúčajú objektívy strednej ohniskovej vzdialenosti od 50mm do 135mm. Neodporúčajú sa široké objektívy, ktoré tvár z tejto vzdialenosti zvyknú zdeformovať. Obzvlášť vedia urobiť veľký nos.

Clonu nastavte na také hodnoty, aby hĺbka ostrosti bola minimálne od špičky nosu po oči portrétovaného. Pri takejto nízkej DOF (deep of focus – hĺbka ostrosti) je dôležité, aby sa model nehýbal. Preto fotografovaného pred stlačením spúšte požiadajte aby skúsil ostať chvílku bez pohybu.

Pár pravidiel pri kompozícii

Najdôležitejšie na fotografovaní portrétu je to, aby model, alebo modelka mala osvietenú tvár a mali v očiach “iskry”. Oči, ktoré sú tmavé a neosvietené, sa vo fotografickej terminológii označujú za “mŕtve”, čo iste nechcete.

Menej je viac, a vo fotografii to platí dvojnásobne. Preto sa snažte mať kompozíciu obrazu čo najčistejšiu.

V nasledujúcich článkoch vám prinesieme aj ďalšie tipy, ako sa v zimnom období fotograficky zabaviť.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Športová akadémia Mateja Tótha podporená O2 funguje už na prvých 24 školách

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové