9 filmov, z ktorých učiteľom dejepisu vstávajú vlasy dupkom

Scenáristi týchto filmov sa mohli dejepisu povenovať trochu viac.

Historické filmy a filmy na základe skutočných udalostí sa medzi divákmi odjakživa tešia veľkej obľube. Aby bol ale príbeh zaujímavejší, scenáristi a režiséri musia niekedy dej trochu zdramatizovať a prikrášliť. Práve vtedy sa do príbehu „prepašujú“ rôzne chyby a historické nepresnosti, ktoré si bežný divák väčšinou nevšimne.

Pozrite si filmy z domova aj zo sveta kedykoľvek priamo vo svojom mobile prostredníctvom aplikácie O2 TV.

Prinášame vám deviatku filmov, v ktorých boli udalosti, rekvizity či postavy zobrazené nesprávne a viacerým fundovaným historikom či učiteľom dejepisu pravdepodobne spôsobili vrásky na čele.

Gladiátor

Azda žiaden film sa nezviditeľnil toľkými chybami a nepresnosťami ako tento. Hlavným hrdinom filmu je gladiátor Maximus, ktorý túži po smrti rímskeho cisára Commoda, aby tak pomstil vraždu členov svojej rodiny.  Jednou z tých najvýraznejších chýb je Maximusova prezývka Španiel. V dobe, kedy sa film odohráva, totiž Španielsko ešte neexistovalo. Ako štát vzniklo až o celých 13. storočí neskôr.

Pobavia aj busty rímskych cisárov v Commodusovej izbe. Niektorí z nich sa totiž v skutočnosti narodili až po jeho smrti. V inej scéne zase pomáha Rimanom v bitke nemecký ovčiak – plemeno, ktoré bolo vyšľachtené až v 19. storočí (na videu v 3:32).

Divoký Django

Skvelý film slávneho amerického režiséra Quentina Tarantina má niekoľko chybičiek, ktoré sa mu ale dajú odpustiť. Tou historickou je napríklad scéna (na videu v 0:34), kde je Django nahodený v červenom obleku a súčasťou jeho outfitu sú aj slnečné okuliare, ktoré vytiahne z vrecka. Dej filmu sa odohráva ešte pred Občianskou vojnou, ktorá v Amerike začala v roku 1861, pričom prvé slnečné okuliare v USA predal obchodník Sam Foster v roku 1929. Django je teda vo filme, čo sa týka módy, veľmi nadčasový.

Forrest Gump

V tejto legendárnej snímke Forrest nakoniec zbohatol vďaka jeho investícii „do nejakej firmy cez ovocie“. Práve s touto populárnou scénkou sa ale spája jedna historická nepresnosť. Na liste od firmy Apple, ktorý Forrestovi príde ako poďakovanie za investíciu a kúpu akcií, je jasne rozpoznateľný septembrový dátum roku 1975. V skutočnosti však v tej dobe nemohol do Apple investovať, pretože akcie tejto firmy sa stali verejnými až okolo roku 1980.

Patriot

Hrdinom filmu je Benjamin Martin, ktorého snímka vykresľuje ako mierumilovného amerického farmára. Počas britskej kolonizácie mu anglická armáda zničí domov a z neho sa v honbe za nezávislosťou stáva hrdina americkej revolúcie, ktorej výsledkom bolo zvrhnutie britskej vlády a vznik USA. Historici však dokladujú, že Benjamin nebol skromný farmár, ale otrokár a násilník, čo tvorcom filmu ušlo. Navyše film očierňuje Britániu a zobrazuje praktiky anglických vojsk, napríklad vypaľovanie kostolov, ktoré nikdy nevykonávali.

10 000 pred Kristom

Film 10 000 pred Kristom má len veľmi málo pozitívnych hodnotení a jedným z dôvodov môžu byť historické fakty, ktoré režisérovi ušli. Najväčšiu kritiku si odniesol za vyobrazenie mamutov. Tie vo filme žijú na púšti a navyše sú vycvičené na pomoc pri stavaní egyptských pyramíd. Mamuty, samozrejme, na púštiach nikdy nežili a prvé pyramídy v Egypte boli postavené až o viac ako 7000 rokov neskôr. To už je naozaj dosť veľká odchýlka v datovaní.

Pearl Harbor

Tento film mal veľký úspech, no zoznam chýb v zobrazení udalostí podľa režiséra Michaela Baya je podľa historikov nekonečný. Od modelov vojnových lodí a lietadiel, ktoré sa v tej dobe v boji nepoužívali až po oku lahodiace bikiny, ktoré mali na sebe sestričky, no v tých rokoch ešte neexistovali. Veľké počty japonských lietadiel či bombardovanie nemocnice Japoncami sú tiež prvky slúžiace len na dramatizáciu deja a v skutočnosti sa neodohrali.

Mária Antoinetta

Životopisný film zožal veľký úspech najmä vďaka veľkolepým kostýmom, ktoré sú naozaj prepracované. V jednej scéne je však medzi lodičkami vidieť aj tenisky značky Converse (na videu v 0:28). Režisérka filmu sa vyjadrila, že nejde o chybu, chcela iba ukázať, že Mária bola napriek vysokému postaveniu stále len tínedžer. Faktom však zostáva, že v dobe, keď sa film odohráva, značka Converse s určitosťou neexistovala.

Statočné srdce

Film o škótskom bojovníkovi Williamovi Wallaceovi je historickými nepresnosťami doslova pretkaný. Škóti si napríklad nemaľovali tváre na modro a v 13. storočí, keď sa dej odohráva, neexistovali ani gajdy či tradičné kilty. Tvorcovia filmu ich použili, aby divák rozlíšil škótske a anglické armády. Veľmi nepravdepodobný je aj vzťah hlavného hrdinu s princeznou Izabelou, pretože počas Bitky pri Falkirku, ktorú film zobrazuje, mala v skutočnosti približne 3 roky a Williama nikdy nestretla.

Trója

Príbeh o vojne medzi trójskymi a gréckymi vojskami je filmovou klasikou. Z historického hľadiska je však v tejto snímke hneď niekoľko hrubých chýb. Hrdinovia používajú železné meče či brnenie, no bitka sa odohráva počas doby bronzovej. V jednej scéne je vidieť ružový slnečník – vynález (na videu v 1:26), ktorý sa prvý raz objavil až o 500 rokov neskôr. Takisto tu možno na niektorých koňoch vidieť strmene, ktoré vtedy ešte neexistovali. Čerešničkou je Sparta, ktorá v skutočnosti ležala vo vnútrozemí, ale vo filme je vyobrazená pri mori.

Pozrite si dobrý film, nech ste kdekoľvek

Máte chuť na dobrý film? Nainštalujte si aplikáciou O2 TV v mobile a vychutnajte si tie najlepšie snímky a program viac ako 30 televíznych kanálov priamo vo svojom smartfóne.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Návod na O2 TV v mobile: Aktivujte si prístup k filmom, dokumentom a športovým prenosom

Chcete si večer pozrieť športový záznam, ktorý išiel počas dňa, dokument zo včera alebo dobrý film? Tu je návod, ako si aktivovať službu O2 TV v mobile.

O2 TV je nová služba od O2, vďaka ktorej máte každý večer k dispozícii čerstvý výber dokumentov, športových prenosov, filmov a televíznych seriálov. Za 5 € mesačne bez viazanosti si viete vo svojom mobile pozrieť program viac ako 30 televíznych kanálov až 7 dní po jeho odvysielaní. Denne tak máte na výber niekoľko stoviek programov, dokumentov a filmov.

Televízne stanice môžete sledovať aj naživo, prípadne si nahrať až 100 hodín programu a pozrieť si ho kedykoľvek počas nasledujúcich 30 dní.

Ako si aktivujem O2 TV v mobile?

Existujú dve možnosti, ako si vo svojom mobile či tablete môžete užiť obľúbené filmy a relácie.

Možnosť 1. je pre tých, ktorí majú od O2 fakturovaný program.

Ak patríte k zákazníkom O2, jednoducho navštívte aplikáciu Moje O2 a po prihlásení si aktivujte službu O2 TV v mobile.

 

Možnosť 2. je pre tých, ktorí od O2 fakturovaný program nemajú.

V tomto prípade navštívte stránku O2 TV a kliknite na tlačidlo „Chcem mať O2 TV v mobile“. Následne si k službe vyberte program, odporúčame vám Strieborný O2 Paušál s O2 TV v mobile.

 

V oboch prípadoch dostanete aktivačnú SMS a e-mail s prihlasovacím PIN-om. Potom si stiahnite appku O2 TV z Google Play, App Store alebo www.o2tv.sk.

Takto vyzerá O2 TV po prihlásení

Vďaka tejto službe máte denne na výber desiatky dokumentov, množstvo športových prenosov, filmovtelevíznych seriálov. Za 5 € mesačne bez viazanosti si viete každý deň vo svojom mobile vychutnať 7-dňové spätné prehrávanie viac ako 30 televíznych kanálov.

Všetky kanály môžete, samozrejme, sledovať aj naživo a 10 z nich v HD kvalite.

Často kladené otázky

Može si službu aktivovať ktokoľvek?

Stačí, ak ste zákazníkom O2. Služba je bez viazanosti a cena programu je len 5 €. Aktivujte si ju na tejto stránke.

Potrebujete pomoc s nastavením O2 TV vo vašom mobile?

Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo
a budeme vás kontaktovať.
Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo a zavoláme vám
v priebehu najbližšieho pracovného dňa.
Ďakujeme. Zavoláme vám.

Čo v prípade, ak nie som v O2?

Žiadny problém. Jednoducho si preneste svoje číslo do O2 a v prípade zmluvnej pokuty vám O2 pošle na účet peniaze až do výšky 150 € na jej pokrytie. Podrobné informácie o prenose čísla nájdete na tejto stránke.

Máte záujem o prenos čísla?

Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo
a budeme vás kontaktovať.
Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo a zavoláme vám
v priebehu najbližšieho pracovného dňa.
Ďakujeme. Zavoláme vám.

Vytvorte si názor na Nežnú revolúciu cestovaním v čase

Projekt V_elvet R_evolution vás prenesie do štylizovaného bytu z konca 80. rokov, v ktorom vám dobové zariadenie a médiá porozprávajú príbeh Nežnej revolúcie.

Pri každoročných spomienkach na Nežnú revolúciu netreba zabúdať, že zmena nenastala zo dňa na deň. Udalosti zo 17. novembra 1989 naštartovali proces oslobodzovania, ktorý by sme nemali redukovať iba na jeden dátum. Poukazujú na to aj autori projektu V_elvet R_evolution. Celistvý obraz o našej minulosti chcú ponúknuť cestovaním v čase prostredníctvom virtuálnej reality. 

Čo bolo pre November 89 typické? Spoznajte jeho symboly a príbehy ľudí, ktorí prispeli k zmene, vďaka cyklu Fetiše Nežnej revolúcie.

Prenesú vás do štylizovanej obývačky z konca 80. rokov, v ktorej sa priebežne obmieňajú rôzne spomienkové predmety, spotrebiče či ústrižky z novín. Môžete sa po byte prechádzať a interakciou so zariadením a dobovými médiami spoznávať míľniky Nežnej revolúcie.

„Nechceme vytvárať pocit nostalgie. Naším cieľom je, aby si každý človek vytvoril názor sám na základe toho, čo vidí,” tvrdí projektový manažér V_elvet R_evolution Peter Bacílek.

„Niekto bude možno namietať, že sme zaujatí, ale objektívna realita je, že bývalý režim bol veľmi problematický. Nebudeme sa sústrediť na niečo, čo by malo byť z hľadiska ľudských práv dnes už všetkým jasné.”

Chceme využiť fascináciu detí digitálnou dobou

Virtuálnej realite sa členovia tímu venujú profesionálne už niekoľko rokov – vytvárajú v nej architektonické vizualizácie pre firmu, v ktorej všetci pracujú. Už dlhšie uvažovali nad vlastným projektom, čím by popri práci rozvinuli svoje portfólio a priblížili sa hernému priemyslu.

Vďaka grantu Sloboda nie je samozrejmosť od Férovej nadácie O2 sa vývojárom naskytla príležitosť rozvinúť svoje pôsobenie z komerčnej do edukatívnej roviny.

„Dnes je v záplave informácií náročné osloviť a zaujať mladých ľudí. Ak sa už o Nežnej revolúcii učili, pamätajú si ju len heslovite ako zmenu k lepšiemu alebo štrnganie kľúčmi. Deti často nechápu, aký vplyv mala zmena režimu na prostredie, v ktorom žijú. Médium virtuálnej reality nám prišlo ako prospešné využitie ich fascinácie digitálnym vekom,” vysvetľuje dizajnér Dávid Kurinec, ktorý má ako pedagóg na základnej umeleckej škole na starosť edukatívnu stránku projektu.

„Keďže dnes dochádza k dezinterpretáciám minulosti, rozhodli sme sa projekt V_elvet R_evolution uchopiť formou, ktorá si vyžaduje kritické myslenie.“

V_elvet R_evolution by si ľudia nemali predstavovať ako hru, pretože ide o interaktívny zážitok. Virtuálna realita zároveň podľa tvorcov presahuje zážitok zo sedenia za monitorom a hraním sa počítačovej hry.

„Hry by mali mať podľa definície aj nejaký spôsob bodovania a možnosť prehrať. O niečo v tej hre musí ísť. Keby sme hodnotili, ako človek skúma náš simulovaný priestor, tak by sme zabíjali ducha celého projektu,” dodáva Peter, ktorý spolupracuje aj na dizajne a mechanike projektu.

Vzdelávanie, ktoré kladie dôraz na kritické myslenie

Aj keď je zážitok z V_elvet R_evolution primárne určený mladšej generácii, bude prístupný všetkým vekovým kategóriám. Starším ľuďom umožní zaspomínať si, mladších zase oboznámi s historickými reáliami.

Po nasadení VR headsetu sa ocitáte v zariadenom byte, no netušíte, čo sa deje vonku. V obývačke vidíte televízor, rádio, noviny, pohľadnice, albumy či gramofón s platňami. Príbeh nemá ľudského rozprávača a sú to práve rôzne médiá, ktoré vám umožnia cestovať v čase a presúvať sa z jedného momentu do druhého.

Dávkovanie informácií z rôznych zdrojov kladie dôraz na kritické myslenie. V štátnej televízii napríklad uvidíte reportáž, ktorá vykresľuje inú verziu udalostí ako vysielanie Hlasu Ameriky, ktoré počujete z rádia. Mladí ľudia si tak musia sami pospájať útržky vedomostí do komplexného obrazu.

„Dnes dochádza k dezinterpretáciám minulosti, preto sme sa náš projekt rozhodli uchopiť formou náročnou na kritické myslenie,” hovorí dizajnér Adam Šišulák, ktorý prišiel s pôvodným nápadom tohto projektu.

„Niekto bude možno namietať, že sme zaujatí, ale objektívna realita je, že bývalý režim bol veľmi problematický.“

Keďže ide o edukačný projekt, pre autorov je extrémne dôležité nezavádzať. Pri vývoji sa opierajú o odborný výskum a zdroje konzultujú aj s historikmi Múzea mesta Bratislavy. Pri výbere objektov a spotrebičov spolupracujú s Marošom Schmidtom, riaditeľom Slovenského múzea dizajnu, ktorý sa venuje československému dizajnu a pozná aj príbehy jednotlivých predmetov, ktoré v byte uvidíte.

Konzultácie s odborníkmi umožňujú vývojárom vyladiť detaily a vytvoriť čo najautentickejšie prostredie. Napríklad model rádia, ktoré si budete môcť v byte pustiť, bol za socializmu veľmi cenný. Väčšina rádií vyrobených vo východnom bloku malo rozsah do 77 MHz.

Vo V_elvet R_evolution nájdete model, ktorý zachytával aj frekvencie do 104 MHz, na ktorých ste vedeli naladiť západné stanice ako Slobodná Európa či Hlas Ameriky. Podľa vývojárov by nebolo správne, keby vysielanie týchto staníc púšťali cez rádio, ktoré to v skutočnosti neumožňovalo.

Nežná revolúcia je krásnym symbolom ľudskej spolupráce

Ak máte hardvér pre virtuálnu realitu, budete môcť obývačku V_elvet R_evolution navštíviť aj z pohodlia tej vašej. Stačí vám smartfón a kartónový headset. Ambíciou autorov je však osloviť vzdelávacie organizácie, múzeá a galérie, kde by mohli svoju prácu prezentovať naživo a lepšie oboznámiť ľudí s kontextom projektu.

Aj keď sa tvorcovia zážitku snažia preniesť ľudí do čo najvernejšej simulácie minulosti, žiť za totality by nechceli. Cieľom projektu je však dobu približovať a nedémonizovať, pretože aj za socializmu sa ľudia snažili žiť svoj život dobre aj napriek nepriaznivým podmienkam. Nemali by sme nesprávne vykresľovať bývalý režim, aby sme vedeli rozoznať, keby nám niečo podobné v budúcnosti hrozilo.

„Nemyslím si, že dnes v spoločnosti neexistujú problémy, no demokracia je vždy lepšia. Veď kto by chcel žiť v diktatúre?” pýta sa Peter, ktorý vyzýva na spoločné riešenie problémov a nespoliehať sa na autoritu, ktorá ich vyrieši za nás.

„Koniec koncov aj Nežná revolúcia je krásnym symbolom našej schopnosti priniesť zmenu aj bez veľkého krviprelievania,” uzatvára.

Spoločnosť O2 a Férová nadácia O2 prostredníctvom svojej grantovej výzvy podporili pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie inšpiratívne projekty, ktoré mladým ľuďom približujú hodnoty slobody a demokracie a oživujú odkaz Novembra 89. Časť z nich vám postupne predstavujeme v Sóde.

Viete, aké boli fetiše Nežnej revolúcie? Alebo ako sa šírili informácie bez mobilov a internetu? To všetko a oveľa viac prezrádza dokumentárny cyklus Fetiše Nežnej revolúcie. Chcete vedieť viac? Prečítajte si náš článok

Spoznajte príbeh herných nadšencov z projektu Vivat Sloboda. Tí vytvorili počítačovú hru, ktorá približuje atmosféru v uliciach Bratislavy počas Nežnej revolúcie.

V_elvet R_evolution

Projekt je dielom piatich kamarátov. Peter Bacílek projekt vedie a spolu s dizajnérmi Adamom Šišulákom a Dávidom Kurincom sa stará o jeho grafickú podobu. Súčasťou tímu je aj programátor Andrej Štuller a priestorový dizajnér a architekt Matej Hoppan. Projekt V_elvet R_evolution podporila Férová nadácia O2.


Zachyťte krásne farby prírody. Vybrali sme najlepšie zariadenia jesene

Čítaj viac

Vyhrajte Playstation 4 alebo robotický vysavač s kartou O2 Voľnosť

Čítaj viac

Ušetrite pri nákupe nového Samsungu. Opäť máte šancu vymeniť starý za nový

Čítaj viac