Štartom pre podnikanie môže byť aj tehotenstvo. Miriam Šichmanová sa s Lenkou Garajovou spoznali práve počas tehotenstva pred zhruba piatimi rokmi. Na jóge. A vznikol z toho zaujímavý biznis.
Nespájalo ich však len mamičkovanie, ale aj podobnosť názorov a pováh. Práve to ich doviedlo k spoločnému podnikaniu. “Nezačalo sa to vôbec štandardne. Vlastne, celkom netradične. Nemali sme žiadne prieskumy trhu, kalkulácie ani žiadne biznis plány. To, čo sme ale mali, bol čas na materskej a túžba kreovať. A uvideli sme dieru na trhu,” vysvetľuje Miriam.
Túžba búrať stereotypy
V tom čase sa podľa Miriam nedalo zohnať pre deti nič zaujímavé na oblečenie. Obe to poznali. A každá mama predsa chce, aby jej dieťa vyzeralo krásne a jedinečne. “Mali sme túžbu búrať stereotypy v obliekaní detí. To, že by to mohol byť aj zaujímavý biznis, prišlo akoby neskôr,” dodáva Lenka.
Hoci Lenka študovala ekonómiu a Miriam žurnalistiku, našli sa vo vizuálnej tvorbe. Vraj po dvadsiatke zistili, čo ich vlastne baví. Nedali sa dokopy ako dvojica podnikateliek, ale ako kamarátky, ktoré sa pokúšajú a učia spolu podnikať. Lenka je viac orientovaná na profesné uchopenie podnikania, Miriam skôr verí na intuíciu a musí mať radosť z tvorby.
Tvrdohlavosť sa (ne)vypláca
V začiatkoch fungovali spoločne. Postupne si kvôli narastajúcemu množstvu práce úlohy rozdelili. Najťažšie bolo pokračovať po prvých nezdaroch. Napríklad keď nemohli nájsť na Slovensku dieľňu, ktorá s nimi chcela spolupracovať.
Dieľne boli totiž zvyknuté na stereotyp a zabehnutý systém, nechcelo sa im pozmeniť výrobu. Ale vytrvali, hľadali. A našli. Napokon, bola to súčasť ich vízie, vyrábať na Slovensku, hoci dovoz hotových tričiek a body a následná potlač by boli lacnejšie.
Vraj nelogické a na prvý pohľad nerentabilné kroky občas robia. No osvedčili sa im, pretože boli o nich presvedčené, že sú správne. Odborníci by sa vaj asi chytali za hlavu, keby videli, že ich model podnikania je postavený na intuícii.
“Naša značka je založená na lokálnom princípe a vzťahoch. Celý proces návrhov strihov, vzorkovaní, spoluprác s ilustrátormi a grafikmi je nesmierne obohacujúci. Ste nútení vymýšľať nové spôsoby, prispôsobovať sa novým okolnostiam a na každú kolekciu sa pozerať inými očami. To nás neustále posúva a učí,” hovorí Lenka. Teší ich, že môžu ovplyvniť celý proces výroby. Od vzniku prvotnej myšlienky, cez výber materiálov, dodávateľa, riešenie výroby po hotový produkt, marketing a predaj.
[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]
Kľúčové je podľa nich rozvíjať myšlienku. Je dôležité sa vyhraniť, byť iný a ponúknuť trhu to, čo absentuje. Zároveň každému svojmu kroku bezhranične veriť. V prípade nezdarov je vždy rozhodujúce sa nenechať odradiť a veci prehodnotiť. Treba byť flexibilný a vždy inovatívny.
Čo bude ďalej
Mile majú víziu. Predstavujú si značku, ktorá neponúka úplnú klasiku. Nechcú byť masovka a predávať v každom druhom obchode s detským sortimentom. Ale už sa pozerajú po väčších priestoroch, ktorý by vytvoril zázemie pre značku. Pracujú aj na showroome, reštarte ich eshopu a pozerajú sa aj po zahraničí.
Čaro inakosti si chcú uchovať. “Zároveň sa snažíme, aby bolo Mile synonymom pekných vecí so skvelým servisom,” vravia. A v tom sa dá zdokonaľovať neustále.