Ako deti pomohli mamičkám podnikať

Originálne detské oblečenie značky Mile vzniká v spolupráci so slovenskými ilustrátormi a grafikmi.

Štartom pre podnikanie môže byť aj tehotenstvo. Miriam Šichmanová sa s Lenkou Garajovou spoznali práve počas tehotenstva pred zhruba piatimi rokmi. Na jóge. A vznikol z toho zaujímavý biznis.

Nespájalo ich však len mamičkovanie, ale aj podobnosť názorov a pováh. Práve to ich doviedlo k spoločnému podnikaniu. “Nezačalo sa to vôbec štandardne. Vlastne, celkom netradične. Nemali sme žiadne prieskumy trhu, kalkulácie ani žiadne biznis plány. To, čo sme ale mali, bol čas na materskej a túžba kreovať. A uvideli sme dieru na trhu,” vysvetľuje Miriam.

Túžba búrať stereotypy

V tom čase sa podľa Miriam nedalo zohnať pre deti nič zaujímavé na oblečenie. Obe to poznali. A každá mama predsa chce, aby jej dieťa vyzeralo krásne a jedinečne. “Mali sme túžbu búrať stereotypy v obliekaní detí. To, že by to mohol byť aj zaujímavý biznis, prišlo akoby neskôr,” dodáva Lenka.

Hoci Lenka študovala ekonómiu a Miriam žurnalistiku, našli sa vo vizuálnej tvorbe. Vraj po dvadsiatke zistili, čo ich vlastne baví. Nedali sa dokopy ako dvojica podnikateliek, ale ako kamarátky, ktoré sa pokúšajú a učia spolu podnikať. Lenka je viac orientovaná na profesné uchopenie podnikania, Miriam skôr verí na intuíciu a musí mať radosť z tvorby.

Tvrdohlavosť sa (ne)vypláca

V začiatkoch fungovali spoločne. Postupne si kvôli narastajúcemu množstvu práce úlohy rozdelili. Najťažšie bolo pokračovať po prvých nezdaroch. Napríklad keď nemohli nájsť na Slovensku dieľňu, ktorá s nimi chcela spolupracovať.

Dieľne boli totiž zvyknuté na stereotyp a zabehnutý systém, nechcelo sa im pozmeniť výrobu. Ale vytrvali, hľadali. A našli. Napokon, bola to súčasť ich vízie, vyrábať na Slovensku, hoci dovoz hotových tričiek a body a následná potlač by boli lacnejšie.

Vraj nelogické a na prvý pohľad nerentabilné kroky občas robia. No osvedčili sa im, pretože boli o nich presvedčené, že sú správne. Odborníci by sa vaj asi chytali za hlavu, keby videli, že ich model podnikania je postavený na intuícii.

“Naša značka je založená na lokálnom princípe a vzťahoch. Celý proces návrhov strihov, vzorkovaní, spoluprác s ilustrátormi a grafikmi je nesmierne obohacujúci. Ste nútení vymýšľať nové spôsoby, prispôsobovať sa novým okolnostiam a na každú kolekciu sa pozerať inými očami. To nás neustále posúva a učí,” hovorí Lenka. Teší ich, že môžu ovplyvniť celý proces výroby. Od vzniku prvotnej myšlienky, cez výber materiálov, dodávateľa, riešenie výroby po hotový produkt, marketing a predaj.

Kľúčové je podľa nich rozvíjať myšlienku. Je dôležité sa vyhraniť, byť iný a ponúknuť trhu to, čo absentuje. Zároveň každému svojmu kroku bezhranične veriť. V prípade nezdarov je vždy rozhodujúce sa nenechať odradiť a veci prehodnotiť. Treba byť flexibilný a vždy inovatívny.

Čo bude ďalej

Mile majú víziu. Predstavujú si značku, ktorá neponúka úplnú klasiku. Nechcú byť masovka a predávať v každom druhom obchode s detským sortimentom. Ale už sa pozerajú po väčších priestoroch, ktorý by vytvoril zázemie pre značku. Pracujú aj na showroome, reštarte ich eshopu a pozerajú sa aj po zahraničí.

Čaro inakosti si chcú uchovať. “Zároveň sa snažíme, aby bolo Mile synonymom pekných vecí so skvelým servisom,” vravia. A v tom sa dá zdokonaľovať neustále.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Čudné, bizarné, prekvapivé, ale geniálne: 7 originálnych nápadov, ktoré môžu zmeniť svet k lepšiemu

Nápady, ktoré nám pomôžu vytvoriť udržateľnú budúcnosť, sú v súčasnosti potrebné viac ako kedykoľvek predtým. Aj zdanlivo jednoduché myšlienky môžu zmeniť svet k lepšiemu.

Mnoho ľudí má nápady, ktoré môžu svetu naozaj pomôcť, no chýba im podpora. Práve preto vznikla medzinárodná súťaž Chivas VENTURE. Podnikatelia z celého sveta v rámci nej prezentujú svoje podnikateľské aktivity, prostredníctvom ktorých riešia enviromentálne či sociálne problémy. Súťažiaci môžu v súťaži získať podiel z 1 milióna amerických dolárov a osobný koučing.

Do súťaže sa môžu prihlásiť aj slovenské firmy. Stačí, ak vyplnia online prihlášku.

Kým nájdete odvahu prihlásiť sa, pozrite si zatiaľ niektoré šikovné nápady, ktoré na súťaži v minulosti prezentovali podnikatelia z rôznych krajín. Viac nápadov, ktoré menia svet, nájdete na tomto odkaze.

Využívanie kravského hnoja v udržateľnej móde

Intenzívnym chovom hovädzieho dobytka v mnohých krajinách vzniká problém, ako sa zbaviť príliš veľkého množstva hnoja. Ako organické hnojivo je využiteľná iba časť. Zvyšok predstavuje živočíšny odpad, ktorý je potrebné nejakým spôsobom spracovať, aby neznečisťoval podzemné vody či ovzdušie.

Na jedno z možných riešení tohto problému prišla holandská spoločnosť Mestic. Z hmoty dokážu extrahovať celulózu a z nej vyrobiť rôzne ďalšie materiály, ktoré nahradia bežný textil, plast či papier. Svoju metódu si nechali patentovať.

Nahradenie proteínov v strave múkou z cvrčkov

Živočíšna bielkovina v mnohých ohľadoch predčí tu rastlinnú. Chov zvierat je však často spojený s ich utrpením a zároveň je pomerne neekologický, napríklad 1 kg hovädzieho mäsa má na emisie podobný dopad ako 250 km jazda autom.

Česká firma SENS však ponúka zaujímavé riešenie, ako získať živočíšnu bielkovinu bez trápenia zvierat a zároveň pri oveľa menších nárokoch na životné prostredie. Vyrába proteínové tyčinky z hmyzu, presnejšie z cvrčkov. Nahradením hovädzieho cvrčkami doposiaľ ušetrila približne 2 000 t krmiva, 700 000 l vody a skleníkové plyny zodpovedajúce jazde autom okolo celého sveta.

Invalidné vozíky prerobené na elektrické trojkolky

Na svete sú milióny užívateľov invalidných vozíkov, ktorí dennodenne zápasia so zničenými chodníkmi či s nezrovnalosťami v teréne. Aj zdanlivé triviálnosti ako piesok či tráva môžu byť prekážkou, pre ktorú musí vozíčkar hľadať náhradné trasy.

brazílskej firme Livre si povedali, že ľudom odkázaným na vozíček skúsia spríjemniť neľahký život a vnesú im doň viac slobody a sebavedomia. Začali preto s výrobou špeciálnych terénnych vozíkov na troch kolesách poháňaných elektrinou. Trojkolky neslúžia ich majiteľom len ako riešenie ich problému, ale zároveň pre nich predstavujú určitý životný štýl a prinášajú novú komunitu priateľov.

Poznáte niekoho, kto má firmu prospešnú pre spoločnosť? Zazdieľajte mu tento článok.

Výroba tenisiek z odpadkov

Tenisky Xinca vyzerajú ako úplne bežná obuv, v porovnaní si konkurenčnými značkami majú ale jednu zvláštnosť – sú celé z odpadu. Na ich výrobu sa používajú staré pneumatiky a textílie vyvezené na skládku.

Nielenže sa tak nemusí likvidovať guma, ktorá pri spaľovaní uvoľňuje do ovzdušia množstvo škodlivín, obchádza sa tak aj potreba využívať vzácne prírodné zdroje. Argentínska spoločnosť Xinca zároveň zamestnáva bývalých väzňov, čím im pomáha uplatniť sa na trhu práce a zaradiť sa do normálneho života.

Vysádzanie umelých stromov, ktoré čistia vzduch

Nemecká spoločnosť Green City Solutions vyvinula „umelý strom“. Ide o vertikálnu plošinu porastenú rastlinami podobnými machu, ktorá v kombinácii s rôznymi technológiami filtruje prach z ulice, oxidy dusíka a oxid uhličitý. Panel z rastlín takto dokáže nahradiť až 275 mestských stromov,pričom zaberá o 99 % priestoru menej.

Konštrukcia obsahuje snímače, ktoré zhromažďujú enviromentálne a klimatické údaje, kontrolujú a regulujú jednotku a zabezpečujú prežitie rastlín. Vďaka solárnym panelom a systémom na zadržiavanie dažďovej vody zariadenie vyžaduje len niekoľko hodín údržby ročne.

Pomáhanie ľuďom bez domova pomocou kávy

Bezdomovectvo je vážnym problémom najmä veľkých miest. Napríklad v Londýne žije podľa štatistík až 4 000 ľudí, ktorí každý deň prespávajú na ulici. Londýnska firma Change Please si preto povedala, že skúsi pre týchto ľudí doslova uvariť lepšiu budúcnosť a to prostredníctvom kávy.

Ľuďom bez domova ponúka možnosť rekvalifikovať sa na baristov a poskytuje im tak prácu. Počas prvých 10 dní im pomôže nájsť bývanie a vyplatí im slušný plat. Firma všetky zisky opäť investuje do ďalšej pomoci. Okrem toho svoje podnikanie prevádzkuje trvalo udržateľným spôsobom. Všetky poháre sú recyklovateľné a káva pochádza z fariem, ktoré podporujú miestne komunity. Káva tak nielenže dobre chutí, ale dobro aj šíri.

Spolupráca s včelami na čistení životného prostredia

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) zomiera každý rok 12,6 milióna ľudí v dôsledku toho, že žije alebo pracuje v nezdravom prostredí. To znamená, že jedno zo štyroch úmrtí vo svete súvisí so znečistením.

Spoločnosť Beeodiversity z Belgicka pomáha firmám a miestnym autoritám odhaľovať pôvod znečistenia v ich oblasti a vypracováva konkrétne odporúčania na zlepšenie. Na túto činnosť zamestnáva aj veľmi netradičnú skupinku zamestnancov – včely. Včelie robotnice usilovne zbierajú vzorky z miliárd kvetov, ktoré sa následne dôkladne analyzujú. Na základe výsledkov sa môže nariadiť napríklad špeciálne vysádzanie semien alebo zníženie spotreby pesticídov v určitých oblastiach.

Je váš nápad lepší? Prihláste sa do súťaže Chivas VENTURE

Určite sa aj u nás na Slovensku nájde veľa ľudí s nápadmi, ktoré môžu pomôcť svetu. Ak máte pocit, že je to práve ten váš, medzinárodná súťaž Chivas VENTURE môže byť pre vás to pravé.

Ak vaše podnikanie pomáha ľuďom alebo životnému prostrediu, prihláste sa do 31. októbra 2018 a získajte podiel z finančného balíka vo výške 1 milión amerických dolárov a koučing od svetových mentorov.

Formulár na prihlásenie, podmienky súťaže aj detailné informácie nájdete na tomto mieste: https://www.chivas.com/sk-sk/the-venture/apply


Predobjednajte si nový Huawei Mate 20 Pro. Na prvých 200 záujemcov čakajú 2 hodnotné darčeky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové