Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Moderátor Šarkan: Je dôležité priznať si, keď nám nie je dobre

Podľa moderátora Petra Šarkana Nováka je v dnešnej dobe dôležité úprimne hovoriť o tom, ako sa máme, pretože už len to samo osebe dokáže liečiť. O témach duševného zdravia spovedá odborníkov v novom podcaste s názvom Ako sa máš.

Pandémia zanechala stopy vo všetkých oblastiach našich životov. Jej dosah na psychickú pohodu sa však často opomína. Nový podcast Ako sa máš z dielne Ligy za duševné zdravie, ktorý vzniká aj vďaka podpore spoločnosti O2, to však chce zmeniť. 

Vypočujte si nový podcast o duševnom zdraví so Šarkanom

Mikrofónu sa ujal dlhoročný moderátor známy predovšetkým z Fun Rádia a ako spevák kapely HEX Peter Šarkan Novák. V rozhovoroch s odborníkmi na oblasť duševného zdravia otvára témy, ktoré sa dotýkajú každého z nás. 

S moderátorom Petrom Šarkanom Novákom sme sa porozprávali aj o tom: 

  • ako vznikol nápad robiť podcasty o duševnom zdraví,
  • prečo je dôležité venovať deťom aj dospelým prítomnú pozornosť,
  • ako nahrávanie podcastov ovplyvnilo jeho vlastné prežívanie rôznych životných situácií,
  • prečo je dôležité dbať na životnú rovnováhu.

Ako sa máš? Odhliadnuc od toho, že je sobota večer, máš za sebou rušný deň a uspávanie detí.

Mám sa dobre. Sme zdraví, vychutnávame si veci, ktoré sa ešte pred nejakým časom nedali. To, čo sme pred pandémiou považovali za normálne a samozrejmé. Sú to také maličkosti, ako napríklad, že sa môžeme s niekým stretnúť, objať sa. Alebo že sa už môžeme ísť normálne najesť do reštaurácie. Znovu skúšam s kapelou, plní sa nám kalendár a tešíme sa, že v lete budeme opäť hrávať pre ľudí. 

Pandémia veľa vzala, ale aj dala. Ako toto obdobie vnímaš ty? 

Počas tohto obdobia si asi každý z nás prešiel rôznymi fázami. Najprv to bolo: Hurá, trochu si oddýchneme a budeme aspoň viac spolu! Potom sa však ukázalo, že je dobre tomu, kto má dobré vzťahy. 

Je to podobné, ako keď si v časoch hojnosti šetríme na účte peniaze, pretože keď nastanú horšie časy, naša rezerva nás podrží. Tak nás aj vzťahy, ktoré si pestujeme a rozvíjame, vedia podržať, keď príde kríza. O vzťahy sa však treba starať, je to podobné ako s čímkoľvek, čo chceme mať v dobrej kondícii. Fungujúce vzťahy sú ako pomocná barlička, ktorá nám pomôže vyjsť von, keď nám nie je dobre.

Počas pandémie vznikol nápad na podcast Ako sa máš pod hlavičkou Ligy za duševné zdravie, na ktorom participuješ ako moderátor a spolutvorca. Čo ťa priviedlo k tomu, že si sa začal venovať téme duševného zdravia? 

Na problematiku duševného zdravia som narazil ešte pred pandémiou a okamžite som sa v tej téme cítil doma. U nás v rodine sa dlhodobo zaujímame o celostnú medicínu a prepojenie fyzického zdravia s psychikou.

O vzťahy sa však treba starať, je to podobné ako s čímkoľvek, čo chceme mať v dobrej kondícii.

Žijeme v súlade s názorom, že telo a duša sú prepojené a nedajú sa od seba oddeliť. Verím, že keď nás trápi nejaký fyzický problém, často iba odráža to, v akej sme psychickej kondícii a naopak. A že je nám dobre vtedy, keď sme v pohode na obidvoch frontoch. 

Ako vznikla spolupráca s Ligou za duševné zdravie? 

Ešte pred spustením podcastov Ako sa máš som do Nedeľnej talkshow so Šarkanom vo Fun Rádiu začal tak partizánsky, potichučky prepašovávať hostí, ktorí dokážu rozprávať do hĺbky a s ľahkosťou aj o veľkých témach, akou je aj duševné zdravie. Napriek tomu, že ide o komerčné rádio, to malo veľký ohlas. 

A potom som sa počas pandémie začal u nás na záhrade stretávať s kamarátom Martinom Knutom, prezidentom Ligy za duševné zdravie. Pripravovali sme jedlo a filozofovali pri rôznych témach. Hovorili sme, že sa vzájomne nabíjame duševným kapitálom. (Smiech).

Jedného dňa sme si povedali, že obsah našich debát, napríklad o strate blízkeho človeka, by mali počuť aj ďalší ľudia, pretože sú to témy, ktoré sa týkajú každého a je ťažké ich uchopiť. Zhodli sme sa, že by bolo užitočné vypočuť si na ne názor odborníkov, ktorí sa danej problematike venujú − z oblasti psychiatrie, psychoterapie, psychológie, sociálnej práce a ostatných pomáhajúcich profesií − a ktorí ľuďom dokážu sprostredkovať nesmierne užitočné a praktické informácie pre život. Rozhodli sme sa pre formu podcastov. 

Podcasty Ako sa máš sú výnimočné nielen tým, že sa venujú duševnému zdraviu so zaujímavými hosťami, ale aj tým, že si ich možno pozrieť aj ako videá na YouTube. Prečo ste neostali len pri audionahrávkach?

Nahrávať len audio by bolo, samozrejme, oveľa jednoduchšie, pretože by nám odpadli starosti so štúdiom, s nasvietením, líčením, kamerou a pod. No chceli sme, aby ich obsah ostal na internete ešte roky a aby sa dal pomerne ľahko vyhľadať a bol dostupný, keď budú ľudia tieto témy hľadať. A YouTube je kanálom prvého kontaktu.

U nás v rodine sa dlhodobo zaujímame o celostnú medicínu a prepojenie fyzického zdravia s psychikou. Žijeme v súlade s názorom, že telo a duša sú prepojené a nedajú sa od seba oddeliť.

Aké podcasty si už môžeme vypočuť? 

Zatiaľ sme ich nahrali päť, štyri sú už zverejnené. Prvú sériu otváral psychiater MUDr. Pavel Černák, ktorý po rokoch odchádzal zo Psychiatrickej nemocnice P. Pinela v Pezinku. Druhý diel s detskou psychiatričkou Veronikou Marcinčákovou sa venoval vplyvu pandémie na deti, pretože práve ony sú najcitlivejšou skupinou, na ktorú sa, žiaľ, najviac zabúda. 

A potom prišla aktuálna téma smútku, ako ho prežívať a zvládať, pretože v našej spoločnosti sa v poslednom období objavovalo veľa smútku − každý z nás si vo väčšom či menšom meradle prechádzal nejakou osobnou tragédiou a pre koronu prišiel o blízkych, prácu, vzťah.

Spovedal som smútkovú poradkyňu Janku Pitkovú. A posledný zatiaľ uverejnený podcast prináša pohľad na to, čo sa deje za zatvorenými dverami psychiatrického oddelenia očami špecializovanej psychiatrickej sestry Katky Stančekovej. 

Prežívaš pri spovedaní hostí často „aha momenty“? 

Rozhovor je dobrý vtedy, keď si tému naštudujem, no napriek tomu ma niečím dokáže prekvapiť. V každom rozhovore s akýmkoľvek respondentom sa takéto „aha momenty“ dajú nájsť, treba si len vedieť respondenta otvoriť a klásť mu tie správne otázky. Práve takéto momenty sú na rozhovoroch krásne a sú pre mňa takou odmenou, ako keď na koncerte s nami ľudia spievajú refrén. 

Za tie roky moderátorskej praxe mám za sebou už stovky rozhovorov, takže sa mi už robia ľahšie. Viem, že si musím respondenta otázkami najprv otvoriť, a hoci mám akúsi vnútornú choreografiu rozhovoru, nechávam ho voľne plynúť. Nedržím sa striktne napísaných otázok. Dôležité je hostí skutočne počúvať. 

Vedieť klásť tie správne otázky je istým spôsobom umenie.

Na dobrý rozhovor, ktorý má hĺbku a má čo povedať aj druhým ľuďom, podľa mňa treba dozrieť. Profesionálne aj ľudsky. Samozrejme, určite existujú mladí a šikovní ľudia, ktorí vedia robiť kvalitné rozhovory. No aby sme vedeli nejakú tému uchopiť a pochopiť, často si ju musíme „odžiť”. Dvadsaťročný bezdetný človek sa len veľmi ťažko pri rozhovore s detskou psychologičkou dokáže vcítiť do kože rodiča a klásť jej otázky, ktoré rodičov zaujímajú.

Ako si myslel to, že deti sú najcitlivejšia skupina, na ktorú sa počas pandémie najviac zabúdalo?  

Dospelí si počas sociálnej izolácie našli množstvo kompenzačných mechanizmov −sledovanie seriálov, stretnutia cez Zoom, záľuby… Deti sú však živené interakciou s inými deťmi a vzťahmi v škole či na rôznych krúžkoch.

Rozhovor je dobrý vtedy, keď si tému naštudujem, no napriek tomu ma niečím dokáže prekvapiť.

Ak im odrazu toto všetko vezmeme, nádoba ich kompenzačných mechanizmov sa naplní oveľa skôr než nám dospelým. Hovorí sa, že deti zo všetkého vyrastú, no väčšina psychických a často aj fyzických problémov, ktoré „somatizujú“ z tých psychických, má základ práve v detstve.

Ako vnímali a prežívali pandémiu tvoje deti Ela a Matyáš? 

Pred troma rokmi sme sa odsťahovali do Devína, máme záhradu a hneď za nami je vstup do lesa, teraz sa to ukázalo ako fantastický záchranný plán. Aj to však má svoje limity, pretože na konci dňa sú pre deti najpodstatnejšie ich detské vzťahy, vzájomná interakcia, škola či mimoškolské aktivity. 

Staršia Elka to prežívala veľmi zle, pretože je extrovert a miluje kolektív. Našťastie sme tu mali našu pouličnú „bublinu” a pri dodržiavaní opatrení sme sa stretli aspoň v parku či v lese.

Mladšieho syna sme teraz dali do predškolského zariadenia, lebo sme videli, že mu chýba taký ten bežný detský inštinkt, že zbadá nejaké dieťa a spontánne sa k nemu rozbehne. Akoby ten inštinkt ani nemal, pretože tretinu života strávil v izolácii. Elka v jeho veku vymetala desiatky detských kútikov a parkov, zažívala interakciu s inými deťmi. Dnešné malé deti to majú so socializáciou oveľa ťažšie. 

To, že deti nemali adekvátnu náhradu za stratenú socializáciu, však nie je asi jediným problémom.

Nie, problém je, že deťom nevenujeme dostatok pozornosti. Skutočnej, vedomej, prítomnej pozornosti. Pretože doba sa zrýchľuje, tlak na výkon silnie a nemáme čas, robíme aj tri veci naraz a nie sme naplno prítomní tam, kde treba. Vedomá pozornosť je pritom to jediné, čo deti od nás potrebujú.

Čítajte aj: Lockdown otvoril aj to, čomu sme sa vedeli elegantne vyhýbať

Deti potrebujú, aby sme im šli príkladom, nie aby sme ich poučovali alebo im radili. Potrebujú našu pozornosť a, paradoxne, menej rád. Nevyžiadaná rada sa vždy minie účinku. A to platí pri všetkom, nielen pri deťoch.

Odnášaš si niečo z odpovedí svojich hostí aj do svojho života? 

Z desiatok rozhovorov, ktoré som absolvoval s rôznymi ľuďmi a aj vďaka Lige za duševné zdravie, som sa naučil, že dôležité je priznať si, keď nám nie je dobre. Už len keď to vyslovíme nahlas, dokáže to samo osebe veľa a je to začiatok liečivého procesu. 

Tiež vnímam, že niekedy je dobré zľaviť zo svojich nárokov − na seba, deti či vzťahy. Žijeme v dobe, keď sa potľapkávame po pleci za 120-percentný výkon a za každým rohom na nás číha vyhorenie. Aby sa nám darilo ísť aspoň na sto percent, musíme niekde ubrať. Väčšinou však uberieme na tých veciach, ktoré nám, paradoxne, dobíjajú energiu, fyzickú aj mentálnu. Snažím sa o rovnováhu medzi prácou a voľným časom, nájsť si čas aj na seba a na to, čo mi dobíja baterky. 

Snažím sa o rovnováhu medzi prácou a voľným časom, nájsť si čas aj na seba a na to, čo mi dobíja baterky.

Ďalšia vec, ktorá vo mne silno zarezonovala, bola, že si treba nastaviť určitú hranicu a pripustiť, že niečo už nezvládnem sám. V úvodnom diele podcastu o tom veľmi pekne hovoril psychiater Palo Černák. Určitá dávka duševnej nepohody je podľa neho úplne v poriadku a človek si cez niektoré problémy musí prejsť sám, byť schopný s nimi bojovať, pretože aj ťažkými situáciami a bolesťou si budujeme určitú imunitu. No na druhej strane, ak zistíme, že naše možnosti narazili na svoj koniec, nemali by sme sa báť to priznať a vyhľadať pomoc. 

Je podľa teba dôležité, aby otázka Ako sa máš? nebola len fráza? 

Ak ti ju vie niekto úprimne položiť a ty mu vieš na ňu úprimne odpovedať, to samo osebe dokáže byť liečivé. Veľa znamená, keď ťa má kto vypočuť a máš pritom jeho plnú prítomnú pozornosť. Niekedy netreba, aby ti niekto venoval celé hodiny, pretože čas je v súčasnosti vzácna „komodita“. Úplne stačí, keď ti niekto venuje pár minút prítomnej pozornosti, a urobí to divy.

A úplne top level je, keď si nájdeš čas sám na seba a pre seba a naozaj si ho vedome dopraješ. Nehovorím o aktivitách, ako je pozeranie seriálov, ale taký ten čas, ktorý človek strávi sám so sebou a utriedi si myšlienky. V tomto období dospievam k tomu, že klasická Pytagorova veta psychológie − najprv treba naplniť svoje potreby, až potom potreby druhých − je naozaj pravdivá. Nedá sa rozdávať voda z prázdnej studne. 

A keď sa človeku darí nájsť si čas a priestor, aby mohol byť len sám so sebou, a jeho blízki mu to umožnia bez nejakých výčitiek, potom vie zo seba dostať lepšiu verziu samého seba a je prospešnejší aj pre svoje okolie. 

Ako vyzerá tvoja psychohygiena, čím si vieš dobre vyvetrať hlavu?

Dobre mi robia klasické veci: veľa prírody, čerstvého vzduchu, koníčky, ktoré mi robia radosť a ktoré doprajem sebe aj svojmu okoliu. K duševnej pohode mi pomáha, keď môžem mať svoj priestor a venovať sa tomu, čo mi robí radosť. A zároveň ten priestor doprajem aj svojej žene. A dobre mi padne aj to, keď sa môžem s niekým normálne, otvorene porozprávať a byť sám sebou bez ohľadu na svoju aktuálnu náladu. 

Duševné zdravie je súčasťou životov nás všetkých. O to dôležitejšie je starať sa oň rovnako ako o to fyzické. Liga za duševné zdravie prináša aj vďaka podpore O2 podcast Ako sa máš, v ktorom približuje dôležité a citlivé témy z pohľadu odborníkov. Rozhovory moderátora Šarkana so psychiatrami, psychológmi, sociálnymi pracovníkmi a rôznymi ľuďmi z pomáhajúcich profesií nájdete aj vo video verzii na YouTube.

Peter (Šarkan) Novák

Peter Šarkan Novák je rozhlasový a televízny moderátor, skladateľ, gitarista, manažér a člen skupiny Žena z lesoparku a od roku 2018 aj spevákom skupiny Hex. Aktuálne moderuje Nedeľnú talkshow so Šarkanom vo Fun Rádiu, je spriaznenou dušou Ligy za duševné zdravie a spolupodieľa sa na jej najnovšom projekte − podcastoch Ako sa máš. Je ženatý a s manželkou Michaelou majú dve deti − dcéru Elu a syna Matyáša. 

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

AI je životný štýl. Uľahčuje každodenné povinnosti aj prácu a mení spôsob, akým rozmýšľame, vysvetľujú odborníčky na AI z O2

Umelá inteligencia dokáže zjednodušiť život. Stačí sa o ňu začať zaujímať.

Dokáže zvedavosť prelomiť strach a ostych z umelej inteligencie? Odborníčky na AI Katka Frühwaldová a Eva Slobodová veria, že áno. Každý deň hľadajú nové spôsoby, ako lepšie pracovať s AI a ako ju predstaviť ľuďom. Vzdelávajú kolegov a spoločne experimentujú s nástrojmi, ktoré šetria čas a rozvíjajú kreativitu. V rozhovore vysvetľujú, prečo je zvedavosť dôležitejšia než dokonalé znalosti, čo znamená „AI first“ a ako pristupujú k podpore adopcie AI v O2.

O umelej inteligencii sa treba rozprávať aj doma. Psychologička Romana Mrázová radí, ako na to.

V rozhovore s Evou Slobodovu a Katkou Frühwaldovou sa dočítate:

  • ako dokážu presvedčiť aj skeptických kolegov a kolegyne, aby sa začali zaujímať o AI,
  • prečo na prácu s umelou inteligenciou potrebujete dobrú štruktúru,
  • ako AI pomáha pri programovaní, písaní aj plánovaní dovoleniek,
  • prečo je zvedavosť kľúčom k zmene myslenia
  • a prečo by sa o AI mali učiť nielen dospelí, ale aj žiaci a žiačky.

V O2 sa venujete popularizácii umelej inteligencie. Žijete to, čo hlásate, a používate ju aj vy?

Katka: Určite áno, pre mňa je to prirodzená voľba. Ak mám možnosť využiť AI, vždy ma to zaujíma. Doma ju využívam napríklad pri učení s dcérou.

AI nám pomáha pripravovať otázky na precvičenie učiva – po zadaní témy dokáže vytvoriť test, kvíz alebo krátke opakovanie. Zároveň vie zrozumiteľne vysvetliť časti, ktorým dcéra nerozumie, a tým uľahčuje pochopenie náročnejších tém.

Eva: Používam vlastného AI asistenta, ktorý sa naučil základné informácie o mne a rodine – čo máme radi, naše preferencie. Využívam ho pri plánovaní dovoleniek či organizácii dňa. Rada s ním experimentujem a skúšam nové možnosti.

A pracujete s AI aj v práci?

Katka: Určite. Sú viaceré činnosti, ktoré bez AI už ani nerobím. Využívam ju pri programovaní na hľadanie chýb v kóde alebo optimalizácie skriptov. Je to extrémna úspora času.

Denne používame AI v našom tíme pri vymýšľaní nápadov alebo tvorbe prezentácií.

Eva: AI testujeme pri nahrávaní a automatickom prepisovaní stretnutí – v angličtine dosahuje veľmi dobrú presnosť, v slovenčine zatiaľ mierne zaostáva.

Okrem toho ju využívame na sledovanie trendov a konkurencie, čím získavame inšpirácie zo slovenského aj globálneho trhu. Tento prístup nám umožňuje porovnávať stratégie a identifikovať nové príležitosti.

Našou úlohou je podporovať zmenu, spochybňovať zaužívané postupy a prinášať nové perspektívy. Súčasťou tejto transformácie je aj využívanie umelej inteligencie. Presadzujeme „AI first“ filozofiu.

Na Slovensku má viac ako 50 % ľudí iba základné digitálne zručnosti.

Čo si pod „AI first“ filozofiou môžem predstaviť?

Eva: Znamená to, že pred každým krokom sa zamýšľam, ako mi môže pomôcť umelá inteligencia. Ide o zmenu myslenia – AI už nevnímame len ako nástroj, ale ako spôsob práce.

Katka: Naším cieľom je, aby každý zamestnanec používal AI denne a aby sa téma umelej inteligencie stala prirodzenou súčasťou celej firmy, nielen vybraných tímov.

Darí sa vám šíriť tento prístup medzi kolegami a kolegyňami?

Eva: Pri každej zmene je kľúčový mindset – spôsob myslenia. Ak ľudia sami nechcú zmenu, na úrovni vedenia ju efektívne nepresadíme. Takýto prístup nefunguje. Naším cieľom je nastaviť spôsob práce tak, aby ľuďom dával zmysel a prinášal hodnotu. Ak niekto vykonáva činnosť, ktorá mu nedáva zmysel, kvalita výsledku bude prirodzene nízka.

Aby sme podporili otvorenosť voči zmene, je nevyhnutné vzbudiť zvedavosť. Keď ľudia pripustia, že svoju prácu môžu robiť inak, než boli zvyknutí, začnú sa o zmenu zaujímať.

Umelá inteligencia môže byť vnímaná ako hrozba alebo ako príležitosť – rozdiel spočíva v miere zvedavosti. Ak je človek zvedavý, prirodzene hľadá možnosti, skúma a experimentuje. Ak zvedavosť chýba, našou úlohou je ju podnietiť.

Ako?

Eva: Vytvorili sme prístup, ktorý nám pomáha učiť sa efektívne využívať umelú inteligenciu v každodenných úlohách. Nazvali sme ho AI Univerzita. Je to komplexný prístup k vzdelávaniu, zdieľaniu a rozvoju AI komunity u nás v O2.

Z nariadenia Európskej únie vyplýva povinnosť pre zamestnávateľov vzdelávať zamestnancov ako používať AI správne, bezpečne a eticky. Vybudovali sme preto Knowledge HUB, centrálnu knižnicu zdrojov, materiálov zo školení a tipov na používanie AI, ktorá je dostupná pre všetkých zamestnancov. 

Katka: Dôležitým prvkom je školiaci program. Hybridný program vzdelávania, ktorý kombinuje rôzne formáty ako online alebo onsite vzdelávanie či bootcampy. Špecifické formáty prispôsobujeme rôznym typom používateľov. Máme program pre ambasádorov, top manažment, ale aj prednášky pre celú firmu.

Umelá inteligencia je rozvíjajúca sa technológia a preto neustále hľadáme nové možnosti využitia AI nástrojov aj pre nás v O2. Zdieľame, aké nástroje máme k dispozícii, pravidlá používania, návody a užitočné tipy. 

AI je nová technológia a viem si predstaviť, že niektorí kolegovia a kolegyne jej v začiatkoch mohli nedôverovať. Podarilo sa vám aj ich presvedčiť o výhodách umelej inteligencie?

Katka: Áno, mali sme kolegov a kolegyne, ktorí boli spočiatku voči AI veľmi skeptickí. Zistili sme však, že kľúčové bolo nájsť konkrétne situácie, kde mohli vidieť, ako môže byť AI užitočná pre nich osobne. 

V momente, keď sa to spojilo, keď človek zistil, že AI mu dokáže reálne pomôcť v niečom, čo denne rieši, zrazu sa stal používateľom. Aj tí, ktorí predtým s AI nikdy nerobili, začali experimentovať. 

Eva: Podarilo sa nám vzbudiť zvedavosť – a to prostredníctvom konkrétnych situácií, pri ktorých ľudia videli reálnu pridanú hodnotu pre seba. 

Našťastie, musím povedať, že naši kolegovia a kolegyne sú veľmi otvorení. Je tu veľká ochota učiť sa, skúšať nové veci a prístup „poďme do toho“. 

Stále všetkým hovoríme: „Skúšajte, skúšajte, skúšajte.“ Najdôležitejšie je, aby AI začali používať.

Aké AI nástroje využívate v práci?

Eva: Všetky nástroje, ktoré používame, využívame na zefektívnenie práce, automatizáciu procesov a zlepšenie používateľskej skúsenosti – zákazníkov aj kolegov. 

Zákazníci sa môžu stretnúť s četbotmi, ktoré im vedia dať rýchle a konzistentné odpovede a zároveň odbremeňujú zákaznícke centrá. Zamestnanci môžu využívať riešenie virtual buddy postavené na internej databáze znalostí, ktoré im pomáha pri orientácii v procesoch a každodenných úlohách.

Každý zamestnanec má prístup aj k interným četbotom. Dôležití sú aj virtuálni asistenti, ktorí pomáhajú pri práci s dokumentami alebo emailami, generovaním kódu pre developerov a automatizáciou rutinných činností.

V súčasnosti tiež spúšťame platformu Agentic AI na tvorbu AI agentov, ktorá umožní tímom vytvárať vlastné inteligentné riešenia prispôsobené ich konkrétnym potrebám.

Katka: Okrem využívania generatívnej AI, ktorá dokáže vytvárať nové texty, obrázky, prezentácie či návrhy riešení, robíme aj s modelmi postavenými na strojovom a hlbokom učení.

Sú to technológie, ktoré umožňujú systémom „učiť sa“ z dát podobným spôsobom ako ľudia získavajú skúsenosti. Vďaka tomu dokážu predpovedať správanie, rozpoznávať vzory či automaticky spracovávať informácie.

Tieto modely využívame najmä na predpovedanie správania zákazníkov, analýzu textov a ďalšie úlohy, pri ktorých pracujeme s väčším množstvom údajov. Pre zákazníkov to znamená rýchlejšie a presnejšie služby, ktoré lepšie reagujú na ich potreby.

Ako sa dá najlepšie naučiť robiť s AI nástrojmi?

Katka: Využívanie umelej inteligencie v práci nie je len o veľkých projektoch – práve naopak, začíname v malom. Chceme, aby sa zamestnanci hrali, skúšali a objavovali, ako im AI môže pomôcť v ich konkrétnych úlohách. Stále všetkým hovoríme: „Skúšajte, skúšajte, skúšajte.“ Najdôležitejšie je, aby AI začali používať.

Či už ide o tvorbu prezentácií, generovanie obrázkov, copywriting, prácu s textom alebo automatizáciu drobných krokov, každý malý experiment môže ukázať, či má daný nástroj skutočný význam.

Takýto prístup podporuje kreativitu, učenie sa a praktické využitie AI v reálnych situáciách. Vďaka tomu sa umelá inteligencia stáva prirodzenou súčasťou pracovného dňa – nie ako povinnosť, ale ako nástroj, s ktorým sa oplatí „pohrať“, aby sme zistili, čo všetko dokáže.

Eva: Ak chceme, aby ľudia naozaj objavili možnosti AI, musíme im pomáhať rozvíjať štruktúrované myslenie. Pretože dobrý prompt stojí predovšetkým na dobrej štruktúre – na schopnosti jasne formulovať, čo chceme dosiahnuť a aký má byť výsledok

AI prompt je zadanie alebo inštrukcia, ktorú používateľ dáva umelej inteligencii, aby získal požadovanú odpoveď, text, obrázok či iný výstup. Jednoducho povedané, je to spôsob, ako sa rozprávame s AI.

Ako vyzerá dobrý prompt?

Katka: Základom je štruktúra. Treba presne vymedziť, čo chceme, a jasne pomenovať, čo potrebujeme – teda definovať všetky parametre a kritériá. A to celé zapísať do prehľadnej a logickej štruktúry. 

Skvele funguje aj pridať príklad, ako má vyzerať výsledok. Tým nastavíme jasné očakávania. Čím viac konkrétnych parametrov, tým lepšie – napríklad tone of voice, interné pravidlá či špecifické inštrukcie. 

Eva: Za posledný rok sa umelá inteligencia posunula tak, že dnes vám už vie pomôcť aj s písaním promptov. Stačí zadať základné parametre, cieľ, rozsah, inštrukcie či niečo o sebe – a AI vám sama vygeneruje prompt pre AI. 

Katka: Výborné je aj pýtať sa AI, aké ďalšie informácie potrebuje, aby mohla pripraviť čo najlepší výstup. Nie vždy vám napadne všetko, najmä ak s umelou inteligenciou len začínate. Takto sa dá dostať k lepšiemu výsledku rýchlejšie a efektívnejšie.

Dobré prompty sa určite oplatí ukladať – ak niečo funguje, využite to aj nabudúce. A deľte sa o skúsenosti s ostatnými. Ak máte pozitívny príklad alebo niečo, čo sa osvedčilo, dajte o tom vedieť. Tento komunitný prístup funguje výborne aj v našej AI Univerzite. 

Myslíte si, že AI by mali vedieť používať všetci? Mali by sa o nej učiť aj deti v školách?

Eva: Už dnes sa deti reálne stretávajú s AI v škole. Moja 11-ročná dcéra mi napríklad hovorila, že bežne pracujú s vecami, ktoré vygenerovala AI. Berú to úplne prirodzene, lebo je to technológia, ktorú deti už niekoľko rokov využívajú aj vo voľnom čase. 

Katka: Učiteľky ich vedú aj k overovaniu informácií. Učia sa, ako si overovať zdroje a pristupovať k všetkému kriticky.

To isté platí aj vo firmách. Ukazuje sa, že zručnosti ako kreatívne myslenie, komunikačné schopnosti, odolnosť, kritické myslenie a zvedavosť sú kľúčové. Ak ich človek má, dokáže AI efektívne využívať a zároveň jej neveriť naslepo, ale rozumne ju kontrolovať. 

Eva: Výskumy naznačujú, že časté používanie generatívnej AI môže meniť štruktúry mozgu – napríklad znižovať schopnosť sústrediť sa, pamätať si informácie alebo samostatne formulovať myšlienky, ak sa AI používa pasívne a bez kritického myslenia.

Na druhej strane, ak ju používame správne – ako nástroj na podporu myslenia, nie jeho náhradu –, môže výrazne rozvíjať naše mäkké zručnosti. Pomáha nám zlepšovať kritické myslenie, kreativitu, schopnosť klásť otázky, hodnotiť výstupy a pracovať s obsahom.

Generatívna AI nás totiž núti klásť lepšie otázky, hodnotiť výstupy, porovnávať možnosti a premýšľať nad tým, ako technológia dopĺňa naše vlastné myslenie – nie ho nahrádza. Práve v tom spočíva jej rozvojový potenciál.

Na Slovensku má pritom viac ako 50 % ľudí iba základné digitálne zručnosti. Takže v tomto smere máme stále veľký priestor na rast a dlhú cestu pred sebou.

Eva Slobodová

 

Eva je súčasťou vedenia O2 Slovakia, kde sa zameriava na stratégiu, inovácie, agilitu, spôsob práce a AI s cieľom podporovať komplexné biznisové a technologické transformácie. S viac ako 20-ročnými skúsenosťami v telekomunikáciách, poisťovníctve, FMCG a konzultingu pomáha organizáciám prispôsobovať sa, inovovať a rásť.

 

Katarína Frühwaldová

 

Katarína Frühwaldová pôsobí v O2 Slovakia ako AI Competence Lead a zameriava sa na využívanie umelej inteligencie a dátovej analytiky na zlepšovanie biznisových rozhodnutí a zákazníckych skúseností. Počas viac než 15 rokov v oblasti dátovej vedy, data miningu, analytiky a konzultingu sa venovala práci s dátami a tvorbe insightov, ktoré pomáhajú firmám lepšie rozumieť svojim zákazníkom a rozhodovať sa na základe dát. Titul PhD. z aplikovanej matematiky získala na Slovenskej technickej univerzite.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.