Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Niekedy stačí aj lavička, aby si boli ľudia bližší. Odborníčky na verejné priestory Barbara Zavarská a Illah van Oijen vysvetľujú, ako takéto „tretie miesta“ rozhodujú o kvalite nášho života

Malé námestie, príjemný park a fontána nie sú začiatkom zlého vtipu, ale štartom vzťahu, ktorý nám zlepší život.

Za kým pôjdete, keď si zabudnete kľúče od bytu a doma nik nie je? Barbara Zavarská a Illah van Oijen z OZ Punkt nazývajú takéto otázky „komunitnou inventúrou“. Je to jednoduchý spôsob, ako zistiť, do akej miery sme prepojení so svojím okolím. Budovaniu komunít však pomáha aj spôsob, akým je navrhnuté mesto a obec – lebo vedieť spolu žiť je umenie, ktoré ovplyvňuje naše zdravie.

Susedia sú skvelí parťáci aj na podujatia vo vašom meste. Na začiatku každého mesiaca prinášame prehľad aktuálnych aktivít v každom kraji, ktoré môžete zažiť spolu.

V rozhovore s Barbarou Zavarskou a Illah van Oijen z OZ Punkt, ktoré sa venujú tvorbe lepších miest, sa dočítate aj:

  • prečo ďalšie parkovisko nerozvíja obce tak ako kúsok zelene,
  • ako dobrý verejný priestor dokáže zmazať hranice medzi ľuďmi s odlišnými názormi,
  • čo všetko odhalí mesto, keď sa naň pozrieme z pohľadu dieťaťa,
  • prečo sú tretie miesta základom dôvery a spolupatričnosti,
  • prečo fontána vplýva na naše zdravie viac, než tušíme,
  • ako jednoduchá „komunitná inventúra“ odhalí, či naozaj patríme do svojho okolia,
  •  a aj tipy, ako komunity budovať.

Prečo by nám malo záležať na verejnom priestore a okolí, v ktorom žijeme?

Illah: Pretože to, v akom prostredí sa nachádzame, ovplyvňuje, ako myslíme, čo robíme a akí sme ľudia. Verejný priestor je miesto, ktoré je pre nás všetkých – je spoločné, teda by sme sa mali aj spoločne dohodnúť, aké bude. 

Je to však aj naša spoločná zodpovednosť. Všetci sa o prostredie, v ktorom žijeme, máme starať. Spôsobov je mnoho.

Môžete sadiť kvety, organizovať susedské brigády, ale aj pozorne sledovať rozhodnutia samospráv. Odborníci a odborníčky na urbanizmus sa zhodujú, že prostredie, v ktorom deti vyrastajú v prvých rokoch života, je pre ne veľmi formujúce. 

Už odmalička môžeme deti aj cez verejné priestory učiť spolupatričnosti a zodpovednosti. Všetci sa musíme naučiť hľadať riešenia, ktoré sú dobré pre nás všetkých, a spoločne pracovať na dobrom meste (alebo obci).

Aký verejný priestor formoval v detstve vás?

Barbara:  Ja som vyrastala na Palisádach v bratislavskom Starom Meste. Keď sa tak spätne vrátim na našu ulicu v 80. rokoch, bola plná ošarpaných neopravených budov, no bolo tam aj plno života. 

Viac ako na ulici sme sa hrávali vo dvoroch a záhradách – boli otvorené, prístupné, nezamykalo sa. Objavovali sme susedstvo a preliezali ploty. V našom dvore na hornom konci mal sused chlieviky, kde choval zajace a mal tam búdu pre psa. 

Ďalší sused mal hriadky a pestoval si kapustu, šalát, mrkvu, kareláb a my sme mu tú mrkvu potajomky vytrhávali a chrúmali. V samom centre boli spoločné miesta, ktoré neskôr nahradili parkoviská a ďalšie stavby.

Illah: Ja som trávila detstvo v holandskom meste Haag, veľkosťou je podobné ako Bratislava. Paradoxne sme hrávali priamo na našej ulici. Doprava bola riešená tak, aby autá spomalili a vyhýbali sa hrajúcim sa deťom.

Často sme mali aj spoločné brigády, kde sme spoločne zametali cestu a mali sme možnosť spoznať všetkých susedov.

Keď sme sa potom hrávali na ulici a niečo sme potrebovali, mohli sme vojsť do ktoréhokoľvek domu, lebo všetky rodiny sa navzájom poznali. Neskôr bola naša ulica ocenená v každoročnej súťaži ako najkrajšia v celom Haagu, čo nám všetkým pridalo veľa sebavedomia.

Čo teda znamená žiť v dobrom meste alebo obci?

Barbara: Dobré mesto nás robí spokojnejšími a šťastnejšími.

Verejný priestor musí byť prístupný a dobre prepojený dopravou – ľudia ho musia vidieť, ľahko sa k nemu dostať pešo, na bicykli aj verejnou dopravou.

Priestor by mal ponúkať aktivity a využitie, ktoré ľudí prilákajú a udržia ich tam – bez činnosti ostane prázdny.

Priestor musí byť pohodlný, esteticky príťažlivý a bezpečný, s miestami na sedenie a príjemnou atmosférou.

Verejný priestor má byť sociálny a identitotvorný – miesto, kde sa ľudia stretávajú, cítia sa vítaní a dokážu sa s ním stotožniť, pretože odráža jeho príbeh a historické odkazy.

Ľudia nechcú mať mestá rozdelené diaľnicami alebo rýchlostnými cestami, pretože to ruší všetky ostatné princípy – v takom meste napríklad horšie prejdete do prírody. 

Takže verejné priestory, v ktorých žijeme, ovplyvňujú aj to, ako sa celkovo cítime.

Barbara: Určite áno, na našu mentálnu pohodu vplýva napríklad aj to, či máme dostupné bývanie alebo či sme obklopení rozmanitými komunitami obyvateľov, alebo aj sociálne a vekovo pestrou skladbou obyvateľov.

Mestá majú vplyv na fyzické aj mentálne zdravie. Mali by sme sledovať, či je v našom okolí znečistený vzduch, nadmerný hluk, vizuálny smog alebo či máme dosť tieňa. Toto sú témy, ktoré sa dotýkajú nás všetkých – a ovplyvňujú nás, aj keď na prvý pohľad v tom nevidno spojitosť.

Illah: Platí, že ak chceme budovať mesto, ktoré je pre všetkých, stačí budovať mesto, ktoré myslí na deti. Všetko, čo je dobré pre deti, je dobré aj pre seniorov, hendikepovaných ľudí a ďalšie skupiny obyvateľov.

Bezbariérové vstupy, tieň, voda, čistý vzduch. Mali by sme sa častejšie pozerať na svoje bežné cestičky z pohľadu dieťaťa – tento pohľad určite mnohých motivuje niečo s tým robiť.

Komunity sú vlastne cvičenie na budovanie dôvery. Druhých nevnímame cez názor na spoločnosť či politiku. Zrazu vnímame, že majú rovnaké potreby ako my. 

Barbara: Napríklad, čoraz viac potrebujeme opatrenia na zadržiavanie vlahy. Miesta, ktoré myslia na klímu, sú tie, kde chceme tráviť čas. 

V Bratislave je to napríklad park v strede dopravného uzla na Račianskom mýte alebo zrekonštruovaná fontána na Námestí slobody, ktorá nám ukazuje, ako málo máme vodných plôch, a to napriek tomu, že sme mesto priamo na Dunaji.

Na Slovensku máme mnoho ďalších príkladov miest, ktoré prichádzajú so zmysluplným verejným priestorom

Vzorom môže byť Trnava, ktorá obnovila sídliskový dvor Agátka a medzi paneláky dostala osemhektárové územie zelene, športoviska a detského ihriska s umelým potokom. 

Mesto Košice zas svojim prístupom pripomína, že pri tvorbe verejných priestorov netreba zabúdať ani na budovanie športovej infraštruktúry – napríklad aj takých netradičných skejtparkov ako pod mostom na Moskovskej triede na Sídlisku KVP. 

Toto sú však väčšie projekty, na ktoré väčšina samospráv nemá peniaze. Ako vie pomôcť nejaký starosta alebo starostka komunitám v malom?

Barbara: V prvom kroku tak, že ich počúva. V našej organizácii pracujeme na rekonštrukcii Panenskej ulice, pričom je celá navrhnutá podľa výsledkov participácie, teda zisťovania potrieb obyvateľov.

Prišli sme napríklad na to, že susedia z tejto štvrte až tak nepoužívajú v centre mesta autá a chceli by namiesto niektorých parkovacích miest viac zelene, lavičiek a takých menších pobytových zón. To by nikto z nás nevedel, ak by sme sa ich neopýtali.

Illah: Obce sa môžu inšpirovať napríklad permakultúrnym princípom, teda môžu zvýšiť biodiverzitu v obci. Ide o vytvorenie miest a príležitostí, aby sa ľudia medzi sebou mohli stretávať a spolu niečo zažiť.

Ak ľuďom dáme lavičku, vytvoríme priestor, kde si môžu oddýchnuť, hrať sa, kde sa vedia zastaviť. Nemusíte tam zaplatiť vstupné ani si kúpiť koláčik.

Tieto miesta nepatria nikomu – teda patria všetkým – a majú zásadný vplyv na náš život.

Ako vplývajú na náš život?

Illah: Keď máte pred domom lavičku, tak si tam prinesiete poobednú kávičku. Stretnete susedov, začnete sa zdraviť. Okolie zrazu vie, ako sa volá váš pes, a niekto sa pri vás pristaví, aby sa opýtal, ako sa máte. Vznikajú dôležité vzťahy a vďaka komunitám sa cítime podporení a milovaní.

Barbara: Odborne to voláme tretie miesta. Prvé miesto je pre nás domov, druhým dôležitým priestorom je práca a tretie miesto je priestor, kde stretnete svoju komunitu.

Pre našu štvrť to napríklad bola lokálna kaviareň vždy plná ľudí, ktorí sa poznajú a zaujímajú sa o rovnaký priestor.

Takže tretie miesto nemusí byť len verejný park, je to napríklad aj obchod?

Illah: Presne tak, môže to byť malý zelovoc na vašej ulici aj trafika, kde vám vždy povedia všetky aktuálne informácie z vašej štvrte. 

Tieto tretie miesta sú však tie, ktoré často bojujú o prežitie a nevedia konkurovať veľkým gigantom. Je preto dôležité vytiahnuť peňaženku a podporiť podniky, ktoré sa starajú o atmosféru v susedských komunitách.

Veľa sa rozprávame o dôležitosti komunít v našich životoch. Máte aj nejaký tip, ako vybudovať aktívnu komunitu?

Barbara: V Punkte organizujeme podujatie Dobrý trh (na Panenskej ulici) – komunitný festival plný remeselných výrobkov, kde podporujeme našich susedov. Každý, kto má na Panenskej ulici prevádzku, sa pridá, mnohí sú už súčasťou našej dobrovoľníckej skupiny. Prepojili sme ich a teraz by sme už bez nich túto akciu nevedeli robiť. Jednoducho sme našli spoločný cieľ.

V akom prostredí sa nachádzame, ovplyvňuje, ako myslíme, čo robíme a akí sme ľudia. Verejný priestor je miesto, ktoré je pre nás všetkých – je spoločné, teda by sme sa mali aj spoločne dohodnúť, aké bude. 

Illah: Riadime sa tým, že tvoríme vzťahy, ktoré tvoria ďalšie vzťahy. Záleží nám na budovaní inkluzívnych komunít – teda takých, ktoré sú schopné privítať a začleniť ďalších členov, bez ohľadu na rozdiely. Sú to miesta, kde sa rodia nové vzťahy a spolupráce.

Komunity sú otvorené skupiny, ktoré vždy privítajú ďalšieho člena a prepájajú sa. Na Dobrom trhu napríklad spolupracujú dve kníhkupectvá a jedna knižnica, ktoré už medzičasom prišli aj s vlastným projektom. Je to taký malý plamienok, ktorý sa pomaly šíri ďalej.

A čo ak máme v susedstvách rozdielnych ľudí, ktorí nemajú jednu víziu?

Illah: To je práve jeden z najväčších benefitov komunít – sú depolarizačné. Zrazu nevnímate ľudí len cez ich názor na spoločnosť alebo politické preferencie.

Spolupracujete aj s tými, s ktorými by ste bežne nespolupracovali. V komunitách prekonávame svoj osobný prah – nepozeráme sa na človeka cez odlišnosti, ale vnímame, že má rovnaké potreby ako my. Je to veľké cvičenie na budovanie dôvery.

Barbara: Aj cez Dobrý trh vidíme, že susedia spolu chcú tráviť čas – bez toho, aby ich niekto nútil. V susedstve Panenskej som vyrastala, a kým v detstve sme sa so susedmi nezdravili často, dnes je to už úplne bežné a neviem si to predstaviť inak.

Zdravenie sa na ulici je niečo, čo mi evokuje skôr menšie mestá či dediny. Vnímate niečo ďalšie, čo by sa mohli väčšie mestá naučiť od menších – a naopak?

Barbara:  Menšie obce sa väčšinou ľahšie dohodnú a poznajú spoločný cieľ. Toto by malo byť kľúčové aj pre väčšie mestá.

Illah: A od väčších by sa menšie mohli naučiť, že na tvorbu miest je potrebné prizvať odborníkov, architektov, urbanistov, dizajnérov.

Nedávno som bola v rakúskej dedine, ktorá si prerobila námestie na prírodné kúpalisko, to som ešte nikdy nevidela. Stačil len jeden väčší projekt pripravený odborníkmi a celá obec sa zmenila. Získali sebavedomie aj smerom k turizmu – ako keď sme my v detstve v Haagu získali ocenenie za najkrajšiu ulicu. Zrazu sa viete lepšie stotožniť s miestom, kde žijete.

Úspešný verejný priestor dokážu v spolupráci so samosprávou vytvoriť aj aktívne komunity

Príkladom je Kultúrne centrum Kláštor v Rožňave. Skupina nadšencov zrekonštruovala františkánsku budovu z 18. storočia, ktorá dnes hostí množstvo koncertov a diskusií.

Na Slovensku navyše rastie trend aktivistov, ktorí premieňajú zanedbané priestory na miesta, kde to opäť žije. Dôkazom je kultúrno-kreatívne centrum Arta v Piešťanoch, ktoré oživilo priestor bývalej továrne na čokoládu a cukrovinky či letné kultúrno-komunitné centrum Hidepark v Nitre s komunitnou záhradou, koncertmi a divadlami.

Ako začať od seba, aby sa v našom okolí žilo lepšie a boli sme si bližší?

Barbara: Začať môžete jednoducho a v malom – začnite sa rozprávať so svojimi susedmi.

Illah: My používame takú komunitnú inventúru: skúste si odpovedať na to, či poznáte mená svojich susedov. Ak nemáte kľúče, komu zavoláte? Kedy ste naposledy niečo urobili pre niekoho, koho nepoznáte? Komunity zlepšia život okoliu aj vám.


Dobrý verejný priestor nie je len súčasťou samosprávy – je to aj miesto, kde sa cítime ako doma. A keďže platí, že nám je lepšie, keď sme spolu, môžete s budovaním lepších vzťahov a priestoru začať už dnes – krátkym rozhovorom so susedom či len obyčajným pozdravom.

Barbara Zavarská a Illah van Oijen (OZ Punkt)

Barbara vyštudovala architektúru na VŠVU v Bratislave a Illah všeobecné kultúrne vedy na Amsterdamskej univerzite, fotografiu v Haagu a napokon aj bratislavskú VŠVU. Obe pôsobia ako riaditeľky občianskeho združenia Punkt, ktoré okrem iného organizuje Dobrý trh, spolupracuje s rôznymi mestami na plánovaní, zabezpečuje participáciu a vydáva články o urbanizme na platforme CTZN. Novinkou združenia je CTZN Akadémia, tréningový program pre aktívnych ľudí, ktorí chcú meniť svoje okolie.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Sirupy, pirohy a Vlčie hory alebo Ako dvaja kamaráti rozbehli z Uliča podnik, ktorý vytvára jedinečné produkty aj šance tam, kde ich iní nevidia

Dávajú prácu tam, kde jej veľa nie je, zakladajú sady, varia sirupy a dokazujú, že práve zodpovednosť chutí najlepšie.

Juraj Kovaľ a Miroslav Telehanič začínali v malej kuchyni varením prvého uhorkového sirupu. Dnes okrem úspešných prírodných Vlčích sirupov a Uličských pirohov vytvárajú aj pracovné miesta pre ženy z marginalizovaných skupín, zapájajú miestnych farmárov, mladých a budujú vlastné ovocné sady. Z dediny Ulič dokázali vytvoriť značku, ktorá dokazuje, že férovosť a odvaha menia región aj ľudské príbehy. Všimla si ich aj Nadácia Pontis, ktorá ich ocenila titulom za zodpovedné podnikanie Via Bona Slovakia, a to za inkluzívne zamestnávanie.

Zodpovednosť v podnikaní funguje – nielen v Uliči, ale aj v Smižanoch, kde sa férový prístup osvedčil aj značke Herba Drug

Zhovárali sme sa s jedným z majiteľov – Jurajom Kovaľom, ktorý síce s pribúdajúcou manažérskou prácou už netrávi veľa času vo výrobe, no ak treba, aj so spoločníkom Miroslavom Telehaničom si vyhrnú rukávy a spolu s ostatnými varia Vlčie sirupy aj Uličské pirohy. V rozhovore sa dozviete aj to:

  • prečo dobrý sirup nevznikne bez rešpektu – k ovociu aj k ľuďom,
  • ako chutí podnikanie, ktoré sa začalo vedľa misy s pirohmi,
  • ako to vyzerá vo firme, kde ľudia nepracujú pre vás, ale s vami,
  • prečo je rešpekt k ľuďom tou najlepšou firemnou stratégiou,
  • ako sa môže obyčajná záhrada premeniť na výnosný sad 
  • a prečo sa neoplatí utekať z regiónu, ktorý ešte len čaká na svoj príbeh.

Juraj, sirupy a pirohy – nie je to trošku kontrast? Ako ste začali podnikať s oboma značkami pod jednou strechou?

Môj kamarát a zároveň spoločník Miro odišiel po strednej škole žiť do Bratislavy. Prepracoval sa do vrcholového gastra a dostal sa aj k miešaniu nápojov – práve sirupy sa využívajú na to, aby ste do drinku priniesli špecifickú chuť, farbu, vôňu. 

Zistil, že na trhu nie sú sirupy na čisto prírodnej báze, začal si ich teda pre vlastnú potrebu pripravovať sám. A vtedy ma oslovil, či by sme túto dieru na trhu nezaplátali.

V tom čase už moja mama s tetou podnikali s pirohmi – Mirova (naivná) predstava bola, že som v tom doma a viem, ako sa podniká.

A vedeli ste?

Samozrejme, že nie! (Smiech.) No myšlienka ma nadchla, a tak sme hneď na druhý deň, vtedy ešte v rodičovskom byte, varili náš prvý uhorkový sirup. Dodnes patrí k mojim srdcovkám. 

Nasledovali všetky ďalšie kroky k tomu, aby boli Vlčie sirupy skutočne náš podnikateľský chlebíček. Bolo to v roku 2012. 

Najskôr teda boli pirohy, až potom prišli sirupy. 

Divíziu, ktorá sa venuje ručne lepeným pirohom, ku ktorým neskôr pribudli aj halušky, šúľance a u nás na východe známe holúbky (kapustný list s mletým mäsom a ryžou, pozn. red.), založila moja mamka s tetou. 

Vyrastali sme pod ich krídlami, čo nám veľmi pomohlo. Miro sa vrátil z Bratislavy domov, ja som ešte študoval aplikovanú mechaniku.

Vzadu vo výrobni pirohov sme si osvojili veľmi malý nevyužitý priestor v dezolátnom stave. Dva-tri mesiace sme pošetrili, z úspor sme niečo kúpili, potom sme zase sporili a vyliali sme podlahu. Opäť sme sporili a zdvihli stropy, neskôr sa urobila voda. 

Prvé dva roky sme iba budovali samotnú prevádzku, riešili byrokraciu a učili sa o ovocí a jeho spracovaní na sirupy.

Nešli sme podnikať tam, kde to bolo jednoduchšie. Išli sme tam, kde sme doma.

Zakladáte si na čistej prírodnej chuti sirupov. Bolo náročné zisťovať, ako spracovávať rôzne druhy ovocia?

Vyžadovalo si to čas a museli sme sa to naučiť, ja som vyučený strojár. (Smiech.) Každé ovocie pracuje inak a môže sa zohrievať pri iných teplotách. Žiadny z našich sirupov nevaríme, podľa druhu ovocia sa zohrieva od 60 °C do maximálne 80 °C tak, aby boli zachované čerstvá chuť aj výživové vlastnosti ovocia. 

Napríklad, keď čerešne zohrejete na 65 °C, máte skvelý čerešňový sirup, pri ohreve na 80 °C chutí ako kompótová voda. Ladili sme chute, receptúry, od začiatku sme si zakladali na zaujímavých kombináciách.

Vy ste ešte ladili chute prvých sirupov, zatiaľ čo vedľa už vaša mamina so sestrou naplno vyrábali pirohy. Dodávalo vám to odvahu rozvíjať firmu v regióne ďalej?

Absolútne. Mamka pochádza z Uliča, kde sa nachádza aj výroba. Trápilo ju, že región sa vyľudňuje, mladí odchádzajú za prácou a životom do väčších miest. 

S pirohmi chceli vytvárať aj pracovné miesta ako motiváciu pre ľudí zostať doma. Nás s Mirom to inšpirovalo. Ak by sme sa na to pozerali z biznisového hľadiska, bolo by výhodnejšie ísť do pripravených priestorov, kde by sme výrobu mohli spustiť oveľa skôr, jednoduchšie a s menšími nákladmi. 

Aj my sme však rodáci a príbeh pirohov nás motivoval. Videli sme, že sa to dá a že môžeme aj odtiaľto preraziť do sveta, k tomu aj pomôcť regiónu.

Miro bol jasný príklad. Okamžite po skončení strednej školy bol zbalený a odišiel do Bratislavy. Pracovné miesta tu chýbajú, a ak aj sú, pracovné podmienky nie sú ideálne. Preto sme sa chceli vypracovať na regionálneho zamestnávateľa a zároveň vytvárať také pracovné podmienky, aby sme sa nehanbili našim zamestnancom pozrieť do očí.  

Žijete vo vzácnom regióne nazývanom aj Vlčie hory, názov pre sirupy zrejme pochádza odtiaľ. Akú úlohu zohráva lokalita vo vašom v podnikaní?

Naši vytvorili značku Uličské pirohy aj s cieľom zviditeľniť región, poňali to z prvej ruky. My sme na to išli podobne – obec Ulič sa nachádza v Národnom parku Poloniny, pričom celá oblasť sa v minulosti nazývala Vlčie hory, preto sme aj sirupy nazvali Vlčie. Dokonca aj Ulič má v erbe vlka. 

Poloniny sú však najmenej rozvinutým národným parkom na Slovensku, bola to pre nás hravá forma, ako ho zviditeľniť.

Podnikáte už 13 rokov, s Mirom ste začínali dvaja. Koľko vás je dnes?

V samotnej výrobe sirupov zamestnávame osem ľudí, na západe máme dvoch zamestnancov na obchod a máme ešte externistov na marketing. Pirohy vyrába 25 zamestnankýň a zamestnancov.

Rozrástli ste sa, no stále zostávate v obci.

A nikdy odtiaľ neodídeme. Všetky naše kroky smerujú k tomu, aby sme tu zostali a podnikali. Pred tromi rokmi sme začali zakladať aj vlastné ovocné sady. 

Naša vízia je spracúvať čo najviac lokálneho ovocia. Preto sme spustili projekt Buď náš farmár – zapájame miestnych, ktorí nevyužívajú svoje záhrady a sady. Máme zoznam byliniek a ovocia a oni sa sami rozhodnú, čo by chceli pestovať – my to od nich potom odkúpime. 

Na vlastné náklady nakúpime sadenice podľa veľkosti pozemku. Je to doslova na dôvernom podaní si ruky. Princíp spočíva v tom, že by mali dopestovať jednu až dve úrody, aby nám splatili to, čo sme do nich investovali. My sa zaväzujeme, že všetky ďalšie úrody od nich budeme odkupovať. 

Zároveň sme začali sami vysádzať, učíme sa byť farmármi. 

Zostávajú u vás pracovať aj mladšie generácie?

Máme brigádnikov, ktorí k nám chodievajú napríklad cez víkendy. Timo z Uliča u nás začal brigádovať na konci deviateho ročníka, zostal celú strednú školu po víkendoch a cez leto a dnes už pracuje na TPP. 

Diana zo Sniny brigádovala u nás počas celej strednej, keď skončila, rovno nastúpila k nám a za malú chvíľu sa vypracovala na zástupkyňu vedúcej vo výrobe. 

Teší nás, že vieme zamestnávať aj mladých ľudí, ktorým dokážeme dať také možnosti, aby zostali u nás.

Dlhodobo sa snažíte vytvárať príležitosti tam, kde ich nie je veľa – pre mladých, región aj komunity. A tak ste sa rozhodli aj zamestnávať ženy z marginalizovaných skupín, za čo vás ocenila aj Nadácia Pontis. Čo vás k tomu viedlo?

Celá idea mojej mamky a tety mala dva kľúčové body: v regióne bolo málo pracovných miest a drvivú väčšinu z nich tvorila ťažká práca v lese, primárne pre mužov. Preto sa naši snažili podnikanie nastaviť tak, aby si prácu dokázali nájsť aj ženy z regiónu. Lepenie pirohov je činnosť, ktorá to umožňuje. 

Dlho u nás pracovala len jedna Rómka. Neviem presne prečo – možno zohral rolu strach či predsudky, s ktorými sa často stretávajú. V Uliči pritom žije približne 300 Rómov a Rómok, komunita je tu početná. Keď sme si to uvedomili, začali sme s nimi cielene komunikovať a ponúkli sme im možnosť práce u nás, aby vedeli, že sa u nás nemusia báť a sú vítané.

Prešlo niekoľko mesiacov a ženy sa samy začali chodiť pýtať na prácu, v rámci možností a potrieb firmy sme ich začali zamestnávať. Uvedomili si, že podmienky majú u nás rovnaké ako všetky ostatné ženy. 

Bolo veľmi milé pozorovať, ako sa dokázali začleniť, ako pracovali, odmenili sa nám vzornou dochádzkou aj výkonmi v práci. Sirupy alebo pirohy, oboje sú remeselná ručná výroba – a je rozdiel, keď za hodinu zlepíte 10 pirohov a keď zlepíte 1 000 pirohov. Ony si vážia možnosť pracovať, pracujú veľmi svedomito a usilovne.

Ocenenie Via Bona Slovakia za zodpovedné podnikanie už pozná svojich víťazov v každej kategórii: 

  • Deutsche Telekom IT Solutions: Zodpovedná veľká firma

Za zodpovedný prístup k podnikaniu, ktorý prepája inováciu, kvalitu a transparentnosť s environmentálnymi opatreniami, podporou diverzity a angažovanosťou v komunitách a regióne.

  • DYNAMIK HOLDING: Zodpovedná malá/stredná firma

Rodinná stavebná firma, ktorá transparentne podniká, investuje do zelených technológií aj do individuálneho prístupu

  • Kaufland: Cena za klimatickú zodpovednosť

Zaviedli recykláciu plastov pomocou hmyzu a opakovane použiteľné obaly. V rámci projektu Road to Zero Waste zrecyklujú vyše 94 % vlastného odpadu vďaka muche čiernej.

  • Vlčie sirupy a Uličské pirohy: Cena za inkluzívne zamestnávanie

Za vytváranie pracovných miest pre rómske ženy v regióne s vysokou nezamestnanosťou a budovanie férového pracovného prostredia postaveného na rovnosti a bez predsudkov. Ich férový prístup mení životy aj postoje v komunite aj regióne.

  • Lab.café: Cena za sociálnu inováciu

Kto sa hrá, vzdeláva sa, a kto tvorí, rozvíja sa. Za komunitný priestor, ktorý spája coworking, kaviareň — vytvorili ním širokej verejnosti prístup k technológiám ako 3D tlač či laser, podporujú tak kreativitu a vzdelávanie.

  • Tesco: Cena za pozitívnu zmenu v komunite

Tesco pristúpilo komplexne k riešeniu menštruačnej chudoby – od zníženia cien vlastných značiek cez menštruačné boxy až po edukáciu a dostupnosť pomôcok v školách a na pracoviskách.

  • Orange Slovensko: Cena za zodpovednú kampaň

Kampaň Influendcérky otvorila tému kyberšikany cez silné príbehy matiek známych tvárí. Pomáhajú rodičom chrániť deti v online priestore a rozvíjajú diskusiu o digitálnej bezpečnosti.

28 % zamestnankýň (aktuálne 10 žien) tvoria Rómky. Vnímate aj reálny vplyv na ich životy?

Za sirupovú časť môžem povedať, že to na naše ženy malo skutočne pozitívny vplyv. 

Napríklad, naša Tina je slobodná mama štyroch školopovinných detí, tri z nich sú na základnej škole, štvrtá ešte len teraz nastúpila do prvej triedy. Tina predtým pracovala v hlinikárni v Snine, cestovala tam hodinu autobusom, robila dvanástky a vracala sa o pol ôsmej večer domov. 

Deti boli celý čas samy doma, starala sa o ne najstaršia dcéra, ktorá je sama dieťaťom. Práca bola fyzicky náročná a ani pláca nebola ideálna. Tina mala náklady aj s cestovaním a takmer žiadny čas na rodinu a výchovu detí, na ktoré zostala sama. 

Dnes pracuje u nás, doslova päť minút pešo od domu, nastupuje o šiestej ráno, končí o druhej poobede a môže byť s deťmi. 

Naša Mária zase predtým pracovala s mužom v Čechách. Vrátili sa na Slovensko, narodil sa im syn. Muž má problém sa zamestnať, má len sezónne práce, ona nemala žiadnu. Dnes pracuje u nás. 

Marcela mi zase spomínala, že si s mužom prerábajú kuchyňu. Pracuje u nás tretí rok, má stabilný pravidelný príjem. Jej muž pracuje aj v zahraničí. 

Snažíme sa zamestnancom vytvárať dobré podmienky. U nás si zarobia v priemere 1 000 až 1 100 € mesačne v čistom a sú doma. 

Vždy však dodávam – kto si myslí, že varenie sirupov je ľahká práca, rýchlo by som ho z toho vyviedol. Makajú ako včielky, je to náročná, ale záslužná práca. Určite je to vhodnejšie ako práca niekde v lese, kde sa v zime boríte v snehu, moknete, fyzicky náročne pracujete. U nás majú ženy strechu nad hlavou a pracujú v relatívne čistom prostredí – kým nie sú zašpinené od čučoriedok či jahôd. (Smiech.)

Hovoríte o nich s rešpektom a úctou. Vracajú vám váš prístup?

Ťažko je mi seba samého reflektovať. Pri mnohých príležitostiach sa však ony samy vyjadrovali, že sa im ani nesnívalo o takých šéfoch, akých majú dnes. Určite nám to vracajú. S akoukoľvek prosbou za nimi prídem, nikdy mi nepovedali nie. Keď nemôže jedna, ponúkne sa druhá. To, čo dávame, sa nám vracia. Je to obojstranné.

Nie nadarmo sa hovorí: ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva. Keď sa k ľuďom správate ako k seberovným a bez predsudkov, pracovný vzťah bude vzájomne prospešný.

Veľa sa v spoločnosti hovorí o tom, že zamestnávanie ľudí z marginalizovaných skupín je charita. Vy však ukazujete, že je to aj podnikateľsky dobré rozhodnutie. V čom vám to funguje? Alebo: ako by ste to podnikateľom, ktorí tento spôsob dehonestujú, vysvetlili?

V niektorých prípadoch je od začiatku zlý postoj zamestnávateľa. Predstavte si to opačne. Prišiel by som k vám so záujmom zamestnať sa – je jedno, či som alebo nie som Róm, ak so mnou začnete komunikovať opovrhujúco či nazerať na mňa zhora, aké mám možnosti?

Keď máte voči ľuďom predsudky a správate sa k nim neúctivo, nemôžete od nich čakať nič iné. Nie nadarmo sa hovorí: ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva. Ak sa k ľuďom správate ako k seberovným a bez predsudkov, ak nerobíte zo seba poloboha len preto, že im dávate zamestnanie, pracovný vzťah bude vzájomne prospešný. 

Ja ich zamestnávam, ale oni tam predsa nestoja, oni nám vyrábajú peniaze. Sme od ľudí závislí, keby sme ich nemali, nemá nám kto vyrábať. Tak ako by si oni mali vážiť, že majú prácu, my by sme si mali vážiť, že máme ich. To je základ, na ktorom by sme mali stavať. 

Nemali ste na začiatku obavy, ako verejnosť zareaguje na váš prístup?

Pre mňa ako človeka boli takéto obavy absolútne neopodstatnené. Bohužiaľ, stále žijeme v spoločnosti, kde mnohé veci nie sú akceptované. Moja mierna neistota bola, či to skôr nevezme negatívne spoločnosť. 

Sme potravinová výroba, hygienu dodržiavame na 100 %, je však veľká skupina ľudí, ktorí by na to mohli nazerať negatívne. Veľmi rýchlo sme si však uvedomili, že to nemôže byť relevantný dôvod na to, aby sme to nevyskúšali. 

V našej malej obci som sa nestretol s negatívnym názorom. Neskôr som sa v rámci širšieho okolia ojedinele stretol s rôznymi reakciami – ja však rázne reagujem a vysvetľujem. Ak by to niekto aj chcel napadnúť, cez nás to neprejde.

Na záver trošku zmeňme optiku – čo vás ľudsky teší, keď ráno otvoríte dvere na výrobni?

Nejdeme si dávať ružové okuliare, sú lepšie a horšie dni. Ak sa ale bavíme aj v súvislosti s rómskymi ženami, sú síce temperamentné povahy, ale sú to veselé kopy. Pri nich sa človek naozaj nikdy nenudí. Sme malý podnik s rodinnou uvoľnenou atmosférou, všetci si tykáme. A ešte aj učia naše baby po rómsky.

A aké sú vaše obľúbené sirupy a príchuť pirohov?

Miro to raz veľmi pekne vystihol: „To ako keby ste sa ma opýtali, ktoré z mojich detí je moje najobľúbenejšie.“ (Smiech.) 

Každú príchuť vytvárame my dvaja, riešime vývoj všetkých našich produktov, nikdy sme nepustili von niečo, čo by nám nechutilo a o čom by sme neboli na 100 % presvedčení, že je to fajn. 

Uhorka a limetové listy sú dodnes moja srdcovka. A pirohy? Jednoznačne zemiak/bryndza. 

Ešte ste sa neprejedli?

Keď sme boli deti, babka strávila štyri hodiny ich prípravou. Dala pred nás misu a v momente boli fuč. Keď naši založili firmu a zrazu sme mali neobmedzený prístup k pirohom, prvý polrok boli na stole na raňajky, obed aj večeru, dva roky nato som pirohy už nechcel ani vidieť – dnes si ich vždy s obľubou dám. 


Záleží nám na hodnotách, ktoré posúvajú spoločnosť vpred. O2 dlhodobo podporuje zodpovedné podnikanie – aj preto je Sóda hrdým mediálnym partnerom Ocenenia Via Bona Slovakia od Nadácie Pontis.

Juraj Kovaľ

Vyučený strojár, vychovaný „medzi pirohmi a horami na východe Slovenska“, ktorý sa namiesto odchodu na západ rozhodol zostať doma a zveľaďovať región. Spolu s Miroslavom Telehaničom vybudovali firmu Vlčie sirupy a rozvinuli Uličské pirohy, v ktorých nie je dôležité len to, čo vyrábate, ale aj s kým. Dnes vedú podnik, kde takmer tretinu tímu tvoria ženy z marginalizovaných rómskych komunít. Podnikanie pre neho nie je len o produkte, ale najmä o dôvere, férovosti a dôstojnosti – hodnotách, ktoré dokážu meniť región aj ľudské príbehy.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.