Baletná choreografka: Vážim si prítomný moment

Prečítajte si rozhovor s poprednou tanečnou choreografkou Natáliou Horečnou, ktorej predstavenie Slovenské tance - životy svetiel malo nedávno premiéru na Slovensku.

Je považovaná za jednu z najlepších tanečných choreografiek Európy. Natália Horečná je mladá, charizmatická, skromná a úspešná žena. A k tomu všetkému je to rodená Slovenka, i keď na Slovensku už dlhé roky nežije. Natália poskytla Sóde rozhovor len pár dní pred premiérou jej predstavenia Slovenské tance (životy svetiel) v SND.

Aký je to pocit byť považovaná za choreografickú špičku Európy už v mladom veku?

Samozrejme krásny. Veľmi si to vážim. Ale už nie som najmladšia, mám za sebou 32 baletov a ťahá mi na štyridsiatku.

Čo vás na balete fascinuje?

Reč srdca cez telo. A ako je vlastne možné naozaj telom rozprávať, vyjadriť emócie. Bez slov.

Ako vzniká choreografia?

Rada si najprv vypracujem koncept a ďalšia práca v štúdiu už potom vychádza iba z energie tanečníkov, ktorých mám pred sebou. Sú pre mňa obrovským darom.

Ako dlho trvá kým pretavíte prvotný nápad do finálnej podoby, ktorú diváci vidia na javisku?

V mojej hlave sa mi námety na moje baletné choreografie rodia aj celý rok. Potom, keď už pracujem s baletným súborom, dostanem šesť až sedem týždňov na vytvorenie diela.

Odkiaľ čerpáte inšpirácie pre svoje choreografie?

Od nás ľudí, z príbehov o ktorých počujem. Alebo i sama zažijem.

Viete už dopredu vycítiť, že choreografia bude mať úspech?

Sústreďujem svoje srdce a mysel VŽDY iba na prítomný moment. Odkedy zomrel môj drahý otec Pavel, nežijem vôbec v minulosti a ani v budúcnosti. Takže sústreďujem sa hlavne na to, čo sa má v práci spraviť. To, čo bude, nikdy nebudeme vedieť ovplyvniť. Najdôležitejšie je robiť všetko od srdca, tam, kde by sme sa v prítomnom momente mali najviac cítiť ako doma.

V SND malo vo februári premiéru predstavenie Slovenské tance (život svetiel). Čo bolo inšpiráciou pre túto choreografiu?

Hudba majstra Petra Breinera, a hľadanie našich svetiel, ktoré každý z nás nosíme v duši.

Taktiež som chcela oslaviť prítomný moment, radosť z opätovného stretnutia. Nás všetkých, v divadle i v publiku.

Prečo ste sa rozhodli študovať práve tanec?

Pretože ma vždy ako dieťa bavilo pohybovať sa, tancovať, recitovať, spievať. A už veľmi skoro som si uvedomovala, že tancom sa mi veľmi ľahúčko vyjadrovala nálada v akej som práve bola. Pohyb bol niečím veľmi radostným a oslobodzujúcim.

Ako dlho tancujete?

Baletu som sa venovala od desiatich rokov. Potom som od 17-tich rokov do 36 rokov profesionálne tancovala ako baletka.

Bola pre vás choreografická činnosť prirodzeným krokom po ukončení tanečnej kariéry?

Áno, veľmi prirodzeným. Keď som sa rozhodla skončiť s tancom, mala som za sebou už štyri roky choreografovania.

Prečo ste odišli zo Slovenska?

Mala som 17 rokov, a chcela som sa veľa naučiť. Odchodom do západnej Európy sa mi otvorili dvere do iných baletných techník.

Ako vnímate súčasný balet na Slovensku v porovnaní s tým európskym či svetovým?

Budem uprimná, nedovoľujem si tento fakt hodnotiť, pretože je to už 22 rokov, čo žijem mimo domova.

A ako vás vnímajú tanečníci s ktorými spolupracujete?

Tak to neviem, musíte sa spýtať ich. Dúfam, že dobre.

Kde vidíte svoju budúcnosť?

Ako som už spomínala, vážim si prítomný moment.

Čo robíte, keď ste unavená, ako relaxujete?

Veľa meditujem, čítam ale pozerám aj televíziu.

Našli ste v balete niečo, čo viete využiť v každodennom živote?

Balet je môj život. Učí ma každý deň vážiť si to, čo všetko máme my, ľudia, ktorí máme šťastie, že máme strechu nad hlavou, teplú vodu, jedlo atď.

Balet je krásne remeslo duše, a vie očariť iba keď sa v ňom pracuje úprimne. Nič sa v ňom neoklame, javisko je priezračné zrkadlo, každý je na ňom transparentný.

Takže chce to veľkú dávku úprimnosti, hlavne k sebe.

Tanečné predstavenie Slovenské tance (Životy svetiel) máte možnosť vidieť tieto mesiace v Slovenskom národnom divadle v Bratislave.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


8 otázok, na ktoré hľadá odpoveď každý bežec začiatočník

Užitočné rady pre tých, ktorí by radi začali pravidelne behávať.

Začínajúcich bežcov často prekvapí, aká je bežecká komunita priateľská a plná milých ľudí. Platí to obzvlášť vtedy, keď sa stretnete s nejakým bežcom veteránom, a je jedno, či je to na pretekoch alebo pri tréningu.

Nestíhate sa čudovať entuziazmu dlhoročného bežca a zúfalo sa snažíte zapamätať si všetky rady, o ktoré sa s vami spontánne začne deliť. A práve preto sme sa rozhodli pripraviť tohto sprievodcu – aby ste mali všetky informácie ako na dlani. Každý bežec začiatočník v určitom okamihu položí niektorú z nasledujúcich otázok.

Ako mám začať?

Začnite zľahka, najlepšie chôdzou. Doba trvania by mala byť taká, aby ste sa stále cítili komfortne, to znamená 10 až 30 minút podľa toho, ako sa budete cítiť. Keď sa dopracujete k tomu, že 30 minút chôdze bude pre vás malina, okoreňte si kráčanie niekoľkými krátkymi, jeden- až dvojminútovými intervalmi behu. Bežecké intervaly postupne predlžujte, až kým neodbehnete 30 minút vkuse.

Je normálne cítiť počas behu bolesť?

Je normálne, ak cítite určitý diskomfort, zvlášť vtedy, keď začnete tréningy predlžovať a budete zvyšovať tempo. Pociťovať vyslovenú bolesť však dobré určite nie je. Ak vás niečo bolí tak veľmi, že musíte pri behu krívať alebo nejako inak meniť bežecký štýl, pravdepodobne ste zranení.

Ihneď prestaňte bežať a dajte si pár dní pauzu. Prípadne skúste dve či tri minúty kráčať a uvidíte, či bolesť prejde. Ak sa tak nestane, poraďte sa s lekárom.

Musím investovať do bežeckej obuvi?

Behanie si nevyžaduje veľké investície do výbavy a doplnkov, kvalitná bežecká obuv je však nevyhnutná. Na rozdiel od nešpecializovanej športovej obuvi je bežecká obuv navrhnutá tak, aby tlmila nárazy (znižuje sa tak riziko, že sa zraníte) a aby vám pri špecifickom bežeckom pohybe dobre sedela (aby ste si nespôsobili otlaky).

Aký je rozdiel medzi behaním na bežeckom páse a behom vonku?

Bežecký trenažér vám posúva zem pod nohami, takže nemusíte čeliť žiadnemu odporu vzduchu. Beh na páse je teda o čosi jednoduchší. Veľa pásov je tlmených, vďaka čomu sú vynikajúcou voľbou pre tých, ktorí majú nejaké tie kilá navyše alebo sú náchylní na zranenia. Aby ste lepšie simulovali záťaž, aká vzniká pri behu vonku, skúste si nastaviť sklon pásu na jednopercentné stúpanie.

Kde by som mal behať?

Behať môžete kdekoľvek, kde sa vám páči a kde to je bezpečné. Najkrajšie bežecké trasy sú scénické, dobre osvetlené a bez premávky. Je tiež dobré behať na mäkších povrchoch – vyberte si radšej poľné a lesné cesty namiesto tých asfaltových.

Využite behanie na spoznávanie nových miest. Váš beh tak nebude už len o behaní ako takom; bude to vždy nové dobrodružstvo. Hľadajte inšpiráciu u ďalších bežcov, pýtajte sa, kde behávajú, prípadne si skúste nájsť nové trasy na internete. Čím pestrejšie budú vaše trasy, tým viac vás behanie bude baviť.

Pri behu nikdy nestačím s dychom. Mám nejaký problém?

Počas behu je dýchanie je náročnejšie ako zvyčajne, takže zadýchanie sa a lapanie po dychu je úplne normálne. Uvidíte, že keď nadobudnete lepšiu kondíciu, tento problém už pre vás viac problémom nebude.

Sústreďte sa na to, aby ste dýchali zhlboka a bránicou a ak budete potrebovať, pokojne spomaľte alebo striedajte beh s chôdzou. Ak však problémy s dýchaním pretrvávajú, prekonzultujte svoj stav s lekárom.

Pri behu ma často pichá v boku. Zlepší sa to niekedy?

Pichanie v boku je u začiatočníkov pomerne bežná záležitosť, pretože brušná dutina nie je zvyknutá na natriasanie, ktoré behanie spôsobuje. Pichanie v boku sa zväčša vytráca so stúpajúcou výkonnosťou. Dôležité tiež je, aby ste nejedli žiadnu pevnú stravu minimálne hodinu pred behaním.

Keď vás začne pichať v boku, zhlboka dýchajte a sústreďte sa na to, aby ste zo seba dostali všetok vzduch. Toto vám prestrečuje svaly bránice (tesne pod pľúcami) – práve to je totiž miesto, kde k pichaniu najčastejšie dochádza.

Mal by som dýchať nosom alebo ústami?

Ak ste začínajúci bežec, pravdepodobne bude pre vás lepšie, ak budete dýchať ústami, aby vaše namáhané svaly dostali čo najviac kyslíka. Niektorí bežci však dýchajú radšej nosom, pretože veria, že ich tréning je takto efektívnejší. Ak si chcete teda trochu zaexperimentovať, vyskúšajte obidva spôsoby a vyberte si ten, ktorý vám bude najviac vyhovovať.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


O2 má hovory za 10 centov. Tu je spôsob, ako si ich aktivujete

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové