V každom remesle sa človek zdokonalí iba tak, že si vyhrnie rukávy a bude pracovať, skúšať, tvoriť. Každý deň. Bez výhovoriek. A aby motivácia rýchlo nevyprchala, najlepšie je vymyslieť si nejaký zaujímavý projekt.
To si povedal aj popradský fotograf Oliver Ondráš, ktorý si zaumienil, že bude každý deň fotiť bežných ľudí zo svojho rodného mesta a jeho okolia. Svojmu projektu dal meno Portrét 365.
Keď Oliver zhromaždil všetky fotografie, akurát sa blížilo 200. výročie narodenia Ľudovíta Štúra (28. októbra 1815). Rozhodol sa preto zo zozbieraných 365 portrétov vytvoriť mozaiku na jeho počesť. S tou mu pomohli žiačky výtvarného odboru Základnej umeleckej školy pri ZŠ s MŠ Letná v Poprade, ktoré viedla výtvarníčka Jana Kalixová.
Chcel fotiť obyčajných ľudí, nie celebrity
Fotograf spod Tatier mal jasný zámer – jeden nový portrét každý deň v roku.
Zaujímavé tipy ľudí si vyberal najprv spomedzi svojich známych, postupne k nim pridával náhodných okoloidúcich z ulice. Na fotografiách sú väčšinou Slováci, ale nájdete medzi nimi aj zopár cudzincov, napríklad z Juhoafrickej republiky alebo Ameriky.
Na konci projektu mal Oliver Ondráš odfotených 191 žien a 174 mužov. Najstaršia osoba, pani Mária, mala 100 rokov. Najmladšiou bola iba 13-ročná Emma. Projekt začal aj skončil portrétom muža.
Fotil ľudí rôzneho veku, rasy a z odlišných sociálnych vrstiev a komunít. Jeho najobľúbenejšími sú portréty bezdomovcov, v ktorých tvárach je zapísaný nielen ťažký život, ale často aj rôzne závislosti.
Na fotenie ľudí na ulici treba odvahu
Legendy fotografie dokumentujúcej život na ulici (tzv. street photography) ako Eugene Atget, Henri Cartier-Bresson alebo Vivien Mayer dokázali nepozorovane odfotiť každodenné scénky odohrávajúce sa v živote ľudí okoli nich. Na to treba nielen odvahu a šikovnosť, ale aj správnu prípravu.
O tom, či bolo náročné osloviť cudzieho človeka pre jeho projekt, hovorí Oliver Ondráš: ”Najväčší problém získavať ľudí na portrétovanie som mal počas prvých mesiacov, keďže nie všetci z môjho okolia o projekte vedeli. Zároveň som nemal fixnú predstavu o tom, ako chcem tváre ľudí fotiť.” Dodáva: “Postupom času sa mi záujemcovia aj sami ozývali, aby som im taký portrét urobil.“
[the_ad_placement id=“injektaz-hlas-pismenka-nenahradia“]
Na konci projektu vyhodnotil fotograf viacero zlepšení. Popri zdokonalení v klasickom portrétovaní a jeho technike, prekonal svoj ostych a naučil sa osloviť aj náhodných ľudí. Táto skúsenosť ho naučila komunikovať s ľuďmi počas fotenia, a vďaka projektu získal nových známych aj fanúšikov.
Pozrite si pár portrétov ľudí z tejto objemnej „ročnej“ galérie:
Ak vás fotografie zaujali, tu si môžete pozrieť kompletnú galériu. Možno v nej nájdete kamarátov, susedov a starých známych z okolia Popradu.