Popradský fotograf fotil náhodných ľudí, aby sa zdokonalil. Rok zaplnil tvárami ľudí spod Tatier

Vymyslel si zaujímavý projekt, ktorý ho motivoval vziať do ruky fotoaparát každý deň počas jedného roka.

V každom remesle sa človek zdokonalí iba tak, že si vyhrnie rukávy a bude pracovať, skúšať, tvoriť. Každý deň. Bez výhovoriek. A aby motivácia rýchlo nevyprchala, najlepšie je vymyslieť si nejaký zaujímavý projekt.

To si povedal aj popradský fotograf Oliver Ondráš, ktorý si zaumienil, že bude každý deň fotiť bežných ľudí zo svojho rodného mesta a jeho okolia. Svojmu projektu dal meno Portrét 365. 

Keď Oliver zhromaždil všetky fotografie, akurát sa blížilo 200. výročie narodenia Ľudovíta Štúra (28. októbra 1815). Rozhodol sa preto zo zozbieraných 365 portrétov vytvoriť mozaiku na jeho počesť. S tou mu pomohli žiačky výtvarného odboru Základnej umeleckej školy pri ZŠ s MŠ Letná v Poprade, ktoré viedla výtvarníčka Jana Kalixová.

K príležitosti významného výročia národného buditeľa vytvoril pomocou mozaiky fotografií jeho portrét.

Chcel fotiť obyčajných ľudí, nie celebrity

Fotograf spod Tatier mal jasný zámer – jeden nový portrét každý deň v roku.

Zaujímavé tipy ľudí si vyberal najprv spomedzi svojich známych, postupne k nim pridával náhodných okoloidúcich z ulice. Na fotografiách sú väčšinou Slováci, ale nájdete medzi nimi aj zopár cudzincov, napríklad z Juhoafrickej republiky alebo Ameriky.

Na konci projektu mal Oliver Ondráš odfotených 191 žien a 174 mužov. Najstaršia osoba, pani Mária, mala 100 rokov. Najmladšiou bola iba 13-ročná Emma. Projekt začal aj skončil portrétom muža.

Fotil ľudí rôzneho veku, rasy a z odlišných sociálnych vrstiev a komunít. Jeho najobľúbenejšími sú portréty bezdomovcov, v ktorých tvárach je zapísaný nielen ťažký život, ale často aj rôzne závislosti.

Jozef (68) je bývalý učiteľ dejepisu a slovenského jazyka v Poprade

Miloslav (60) je šéf šermiarskej skupiny Páni Spiša zo Spišského Podhradia, na fotke v kostýme zo 17. storočia

Storočná pani Mária je najstaršou portrétovanou osobou v projekte

Najúspešnejším portrétom na sociálnej sieti bol portrét Poseidona, ktorého stvárnil slávny mím Miro Kasprzyk.

Na fotenie ľudí na ulici treba odvahu

Legendy fotografie dokumentujúcej život na ulici (tzv. street photography) ako Eugene Atget, Henri Cartier-Bresson alebo Vivien Mayer dokázali nepozorovane odfotiť každodenné scénky odohrávajúce sa v živote ľudí okoli nich. Na to treba nielen odvahu a šikovnosť, ale aj správnu prípravu.

O tom, či bolo náročné osloviť cudzieho človeka pre jeho projekt, hovorí Oliver Ondráš: ”Najväčší problém získavať ľudí na portrétovanie som mal počas prvých mesiacov, keďže nie všetci z môjho okolia o projekte vedeli. Zároveň som nemal fixnú predstavu o tom, ako chcem tváre ľudí fotiť.” Dodáva: “Postupom času sa mi záujemcovia aj sami ozývali, aby som im taký portrét urobil.“

Na konci projektu vyhodnotil fotograf viacero zlepšení. Popri zdokonalení v klasickom portrétovaní a jeho technike, prekonal svoj ostych a naučil sa osloviť aj náhodných ľudí. Táto skúsenosť ho naučila komunikovať s ľuďmi počas fotenia, a vďaka projektu získal nových známych aj fanúšikov.

Pozrite si pár portrétov ľudí z tejto objemnej „ročnej“ galérie:

miroslava
ivan
matus
ivan
emma
stefania
aurelia
karmen
roman
linda
jozo
marek
lada
adam
anna
katka
dusko
angelika

Ak vás fotografie zaujali, tu si môžete pozrieť kompletnú galériu. Možno v nej nájdete kamarátov, susedov a starých známych z okolia Popradu.

Oliver Ondráš sa narodil sa a žije v Poprade. Má 42 rokov. Dlhé roky pracoval ako novinár, foteniu sa profesionálne venuje 5 rokov. Je fotograf na voľnej nohe a fotí pre Tlačovú agentúru Slovenskej republiky (TASR).

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové