Ku gastru sa dostal úplnou náhodou. Po štúdiách politického marketingu na vysokej škole s ním prišiel do kontaktu v New Yorku, kde strávil leto v roku 2010. Spomienky na svoje brigády v Brooklyne či Queense a najmä spôsob, akým sa ľudia v newyorských uliciach stravovali, ho nakoniec inšpirovali k založeniu malej prevádzky s názvom Regal Burger a neskôr NYC Corner. Obe úspešne fungujú dodnes a to na miestach, kde im väčšina ľudí predpovedala rýchly koniec.
S podnikateľom Otom Kóňom sme sa rozprávali o jeho začiatkoch v gastro biznise, o prekážkach, byrokracii, podnikateľských princípoch a o tom, ako sa rozhodol v blízkej budúcnosti výrazne pomôcť všetkým začínajúcim podnikateľom.
Aký bol tvoj prvý kontakt s podnikaním?
Vyrastal som v podnikateľskej rodine. Moji rodičia majú malé potraviny v dedinke neďaleko Prievidze a aj moji starí rodičia začali podnikať vlastne hneď po páde socializmu. Od malička som teda videl, čo všetko to vyžaduje, no zároveň ma to priťahovalo. Bol to náročný životný štýl. Do potravín bolo treba chodiť na piatu ráno a, samozrejme, chodil som tam pomáhať aj ja. Spája sa mi s tým obdobím kopa spomienok a emócií. Vôni čerstvého pečiva skoro ráno sa nič nevyrovná. 🙂 Najmä som však videl, že napriek tomu, že to nebolo ľahké, mojich rodičov to bavilo.
Prečo si sa vlastne rozhodol pre gastro? Nie je to práve typický segment začínajúcich podnikateľov…
Ku gastru ma vietor zavial úplnou náhodou. Veľmi rád ochutnávam rôzne jedlá a drinky. Po návrate z New Yorku do Bratislavy som si uvedomil, že medzi množstvom stretnutí som sa počas dňa nemal kde rýchlo a dobre najesť. Celý „biznis“ začal na Pohode, kde sme skúsili robiť prvé hamburgery a vegánske bagety. Videli sme, že tento typ jedál mal minimálne na festivale úspech a ľudia sú po takomto niečom poctivom „hladní“.
V tom čase som náhodou dostal tip na prevádzku na Palackého. Tak sme spolu s bratrancom a s jedným investorom založili pred piatimi rokmi Regal Burger. Nemal som žiadne skúsenosti a navyše neviem variť. Regal Burger sme vybudovali bez akýchkoľvek skúseností, ale s veľkým nadšením. Marketing bol na začiatku minimálny a veľmi sme neodhadli ani zásobovanie, takže prvý deň sme všetko predali už o 13.00 hod. Rýchlo sme sa však učili, rozširovali tím a do roka otvorili ďalšiu prevádzku v Eurovea. Keď som po dvoch rokoch z projektu odchádzal, mal som tím 30 stálych zamestnancov a brigádnikov.
Projektu NYC Corner sa venujem už tri roky a za ten čas sme pripravili viac ako 200-tisíc hotdogov, pred troma týždňami sme otvorili novú prevádzku v Centrali a naším food truckom sme precestovali Česko, Slovensko aj Rakúsko.
Stále vidím, ako to celé napreduje a má potenciál rásť. Teší ma samotné podnikanie. Ako sa dá z niečoho takého maličkého, ako je idea, vytvoriť niečo, čo zamestnáva desiatky ľudí a je potešením pre tisícky ďalších.
Pochádzaš z podnikateľskej rodiny a chápeš riziko, ktoré s podnikaním súvisí. Nemal si však napriek tomu občas strach, že to nevyjde?
Mávam to stále, aj teraz nedávno to tak bolo. Podnikanie je nevyspytateľné a nestále. Nie je to ako chodenie do práce ako zamestnanec. Ten približne vie, čo bude robiť zajtra, pozajtra aj o pol roka. Rovnaká budova, podobní kolegovia aj náplň práce.
Náplňou práce podnikateľa je to, čo v danom momente treba urobiť. Keď nie sú peniaze, treba prísť na to, ako ich získať. Keď niečo nefunguje, treba nájsť príčinu a odstrániť ju. Keď sa rozbieha nový projekt, nezabudnúť udržať aj existujúcu prevádzku, a keď niečo zatvárame, urobiť to plynulo a korektne.
Podnikáš v tomto segmente niekoľko rokov. Ako by si zhodnotil gastro biznis na Slovensku?
Gastronómia na Slovensku je „špinavý“ biznis. Nevydávajú sa bločky, ľuďom sa neplatia celé mzdy – dostávajú minimálnu mzdu a zvyšok „na ruku“. My to od začiatku robíme tak, že do centa vyplácame všetko. Všetky odvody, dane, DPH aj platy zamestnancov v plnej výške. Keď som to prerátal, vyšlo mi, že keby sme to robili ako ostatní, mohli sme mať vo firme o približne 200-tisíc € viac. Chceme to však robiť poctivo a dlhodobo. Len tak to má pre nás zmysel a podľa mňa by sa malo čestne podnikať. Zlých období bolo viacero, no myslím, že nás to iba utvrdilo v tom, aký biznis naozaj chceme robiť.
„Náplňou práce podnikateľa je to, čo v danom momente treba urobiť. Keď nie sú peniaze, treba prísť na to, ako ich získať. Keď niečo nefunguje, treba nájsť príčinu a odstrániť ju.“
Ako by si opísal svoj prvý kontakt so štátnou byrokraciou pri rozbiehaní biznisu? Prekvapilo ťa niečo, či už pozitívne, alebo negatívne?
Veľa ľudí sa tomu čuduje, no moja skúsenosť s byrokraciou a úradmi je len pozitívna. Od hygieny, ktorej sa veľa ľudí v gastre najviac obáva, cez Sociálnu poisťovňu až po daňový úrad a zdravotné poisťovne. Keď som potreboval vyriešiť čokoľvek (a to aj v prípade, že som niečo zanedbal), dokázali sme to spoločne korektne vyriešiť.
Úradníci a úradníčky, s ktorými som sa stretol, boli úžasní. Dokonca som nikde ani dlho nečakal. Neviem, či to bolo šťastie alebo náhoda, no mám iba pozitívnu skúsenosť. Na druhej strane je pravda, že nájsť komplexné informácie je problém. Obzvlášť pre človeka, ktorý to robí prvýkrát. Veľa som sa dozvedel až na úrade alebo od skúsenejších kolegov a známych.
Máš nejakú filozofiu alebo princípy, na ktorých staviaš svoj biznis bez ohľadu na segment?
V biznise, ale aj vo všetkom ostatnom sú najdôležitejší ľudia. Sú to totiž zamestnanci, ktorí zakladateľom alebo majiteľom pomáhajú rozvíjať ich „misiu“ a posúvať celý biznis ďalej. Pre mňa je absolútne najkľúčovejšie byť férový k zamestnancom. To znamená, že keď sa na niečom dohodneme, tak to platí.
Okrem toho je pre mňa veľmi dôležité, aby to so všetkými zamestnancami klapalo ľudsky. Osobne nestrpím vo vlastnom biznise zlú, negatívnu a autoritársku atmosféru. Aj keby mi možno tento prístup prinášal viac peňazí, neviem prečo by som to mal robiť. Nebavilo by ma to.
Čo je podľa teba najdôležitejšie pri rozbiehaní podnikania?
Podnikanie je v prvom rade veľmi samotárska činnosť. Aj v gastre, keď sa prevádzka zavrie, podnikateľ ostáva sám a musí sa vyrovnať so všetkými problémami. Najmä však musí vedieť rýchlo nájsť a aplikovať riešenie. Nemá čas rozmýšľať mesiac, týždeň, dokonca niekedy ani hodinu. Občas sa treba rozhodnúť v momente. To je obrovská psychická námaha, preto si myslím, že pri akomkoľvek podnikaní treba mať podporu rodiny a blízkych. Ak podnikateľ nemá podporu rodiny, zvládne to len veľmi ťažko. Bojovať v biznise aj doma sa podľa mňa nedá vydržať. Videl som to na viacerých podnikateľoch, ktorých osobne poznám.
„Podnikanie je v prvom rade veľmi samotárska činnosť. Aj v gastre, keď sa prevádzka zavrie, podnikateľ ostáva sám a musí sa vyrovnať so všetkými problémami.”
Potom je dôležité mať plán. Znie to ako poučka, ale je to tak. Tiež som išiel do svojich prvých biznisov „punkovo“, ale teraz všetkým radím, aby začali vytvorením plánu. A to nielen plánu A, ale aj B a C. Vždy totiž niečo nevyjde a vždy treba rátať s určitou časovou a finančnou rezervou.
Posledná vec je, že podnikaniu treba venovať veľa času a energie. Najmä v prvých rokoch si od biznisu človek neoddýchne a bude sa mu musieť venovať nonstop. Ani v tomto období však netreba zabudnúť na relax a oddych, lebo vyhorieť je veľmi jednoduché a spôsobí to nenávratné škody.
Čo vnímaš ako oblasť, na ktorú sa často nemyslí, no s malým podnikaním úzko súvisí a môže byť zo začiatku veľkou pomocou?
Veľmi aktuálna téma sú technológie a ich využívanie. V uplynulých mesiacoch sme napríklad intenzívne pracovali na tom, aby sme mali čo najviac dát digitalizovaných. Vďaka rôznym appkám a nástrojom viem, aká je v ktorej prevádzke aktuálne tržba, mám prehľad o akciách, o spotrebovanom tovare atď. Potrebujem sa spoľahnúť na to, že nám pripojenie nepadá, že zariadenia medzi sebou komunikujú a všetko „fičí“.
S O2 spolupracujeme už rok a je to super. Oni jediní nám vedeli zabezpečiť pripojenie aj na Kamennom námestí. Za nás teda super spolupráca, lebo bez kvalitného pripojenia sa dnes nedá podnikať v ničom. Aj keď je rok 2018, malé podnikanie na Slovensku ešte stále žije v 90. rokoch a nevyužíva naplno pokrok.
Čomu sa momentálne venuješ? Je prioritou NYC Corner alebo pracuješ aj na iných projektoch?
V posledných rokoch sa stretávam s rôznymi začínajúcimi podnikateľmi, ktorých je päť až sedem každý mesiac. Väčšina z nich má stále tie isté otázky. Podľa mňa odpovede na ich otázky mali byť už dávno spísané niekde na webe, aby ich mohol každý ľahko nájsť. Ušetrilo by to obrovské množstvo mentálnej energie a určite uľahčilo rozhodnutie začať podnikať. Aj z posledných prieskumov vyšlo, že začínajúci podnikatelia sa boja byrokracie spojenej s tým, ako začať podnikať, ďalej rôznych kontrol a pokút.
Mojím cieľom je vytvoriť portál, ktorý by zrozumiteľne vysvetľoval všetky najčastejšie obavy a otázky, ktoré podnikatelia majú. Zároveň by tam mali možnosť nájsť všetky tlačivá či dokonca priamo ich poslať na vybrané úrady.
„Netreba zabudnúť na relax a oddych, lebo vyhorieť je veľmi jednoduché a spôsobí to nenávratné škody.“
V ktorej fáze si momentálne a na čo všetko sa môžu začínajúci podnikatelia tešiť?
Momentálne finišujem práce na portáli, ktorý bude venovaný priamo gastro podnikateľom, kde by našli všetky informácie a požiadavky hygieny, Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní a tiež kalkulačku, ako nastaviť rozpočet. Ak chce napríklad niekto otvoriť kaviareň v Poprade pre 30 osôb, malo by mu to vypočítať, koľko peňazí približne bude na začiatok potrebovať, ako dlho bude za ideálnych podmienok celý proces schvaľovania trvať, a následne zoznam krokov, ktoré ho budú čakať.
Zároveň, a to je veľmi dôležité, by im mal systém vypočítať, koľko peňazí budú potrebovať od otvorenia prevádzky. Veľa podnikateľov ide do projektu bezhlavo, minú naň všetky úspory a pri otvorení im zostane na účte 100 €. Potom skrachujú, lebo prvé dni ani mesiace nebudú super ziskové. Web teda bude mať dve roviny, informačnú aj praktickú finančnú, kde si budú môcť konkrétne vypočítať základné parametre biznisu ako predpokladané fixné náklady, odvody, DPH, či kedy môžu očakávať návratnosť investície.
Máš už aspoň pracovný názov webu?
Vôbec. Teraz som v štádiu, keď pre tento projekt hľadám silných partnerov, vďaka ktorým by mohol byť obsah webu čo najviac zdarma. Zároveň by som si prial, aby ten web vytváral spojenia. Napríklad gastro veľmi závisí od dodávateľov. Ak nemáte základnú surovinu načas a v dostatočnom množstve, môžete to zabaliť.
Rozbehnutie webu je odlišné ako rozbehnutie gastro prevádzky. Čo je podľa teba ťažšie?
Teraz už viem, že web je oveľa ťažšia záležitosť. Učí ma to obrovskej trpezlivosti, čo nie je práve moja silná stránka. Už na tom totiž intenzívne pracujem rok a pol a ešte stále sa spustenie nerysuje úplne presne. Regal Burger sme otvorili do troch mesiacov od rozhodnutia, že ideme do toho. NYC Corner do pár týždňov. Tento web sa bude rodiť dva roky a potom si bude vyžadovať každodennú prácu na minimálne ďalších päť rokov, aby to dostalo formu, ktorá má zmysel.
Chcem, aby ten projekt slúžil dlhodobo a možno sa následne rozšíril aj do ďalších krajín. A hlavne rozšíriť web o ďalšie oblasti podnikania − remeselníci, freelanceri, malí výrobcovia. Všetkým sa to páči a chcú to ideálne hneď, no momentálne do toho nikto nechce investovať voľný čas. Robím to teda ja. Na druhej strane to má pre mňa zmysel. Dlhodobo sa chcem venovať práve tomuto.
Máš predstavu, kedy by sa mal web spustiť?
Mojím cieľom je prvá polovica budúceho roka. Minimálne v podobe beta verzie.
Tento článok je súčasťou podnikateľského víkendového vydania magazínu Sóda. Partnerom vydania sú nové paušály od O2, s ktorými si teraz užijete 5-krát viac dát. Popri neobmedzených volaniach a SMS v celej EÚ a bonuse na zariadenie tak môžete využívať 10 GB v Zlatom a 25 GB v Platinovom O2 Paušále.
Bez kvalitného smartfónu a bez dostatočných dát sa žiaden podnikateľ nezaobíde. Posledné, čomu chce pri podnikaní venovať pozornosť, je stráženie spotreby minút či sms správ. Viac o paušáloch nájdete na https://www.o2.sk/volania/o2-pausal alebo sa osobne dozviete v ktorejkoľvek pobočke O2.