Začínajúci podnikatelia a majitelia malých firiem to dnes nemajú jednoduché. V škole ich niečo naučia, ale prax od nich očakáva niečo úplne iné. Čo všetko by mal ovládať každý začínajúci podnikateľ či majiteľ malej firmy a ako k týmto zručnostiam viesť mladých ľudí už na stredných školách?
Keď sme sa 517 vrcholových manažérov európskych podnikov (z toho 21 zo Slovenska) pýtali, ktoré zručnosti najviac chýbajú mladým ľuďom, vymenovali ich hneď niekoľko: od netechnických a podnikateľských zručností cez porozumenie chodu podniku a komunikáciu až po skúsenosti z praxe a finančné zručnosti.
Ak študent ide na vysokú školu, v školskej lavici strávi 18 rokov. Očakávame, že bude poslúchať, nevyrušovať, odpovedať na vyzvanie, chodiť načas a neprejavovať svoju individualitu ani emócie neprimeraným spôsobom.
Pri nástupe do práce však zrazu očakávame, že ľudia budú kreatívni a samostatní. Chceme, aby boli motivovaní, iniciatívni a mysliaci mimo škatuľky, do ktorej sme sa ich 18 rokov snažili zavrieť. Na otázku, či slovenské školy pripravujú študentov na skutočný trh práce, si vie odpovedať každý sám.
Práve z uvedených dôvodov sa podnikateľské zručnosti u mladých snažíme rozvíjať prostredníctvom vzdelávacích programov Junior Achievement, ktoré na Slovensku realizujeme už 26 rokov. Systematicky a kontinuálne učíme tisíce slovenských žiakov a študentov zručnosti, ktoré potrebujú pre svoju úspešnú budúcnosť: od kreativity cez komunikačné zručnosti až po sebadôveru a prácu v tíme.
V súčasnosti sa pracovný trh mení rýchlo. Mnohé z povolaní, ktoré boli v minulosti bežné, dnes už neexistujú. Zároveň vznikajú nové, ako youtuber, freelancer či pojem zdieľaná ekonomika a s ním súvisiace podnikanie (Uber, Air BnB a pod.).
Pripraviť študentov na výkon povolania, ktoré ešte neexistuje, je ťažké. Čo však urobiť vieme, je rozvíjať u mladých ľudí základné zručnosti, ktoré ich dokážu pripraviť na trh práce. Mali by byť viac podnikaví, pričom podnikavosť chápeme ako schopnosť premeniť nápady na reálne činy, chopiť sa iniciatívy, niesť zodpovednosť, prijať riziko a dosahovať ciele.
Ktoré zručnosti môžu mladým podnikateľom pomôcť „prežiť“ na trhu práce? Určite medzi ne patria kreativita a emočná inteligencia, komunikatívnosť a prezentačné zručnosti, vyjednávanie a rozhodovanie, ale aj tímová práca, podnikateľské zručnosti a finančná gramotnosť.
Slovenský školský systém sa zameriava primárne na získavanie informácií a ich praktická aplikácia a kreatívne myslenie počas vyučovacieho procesu často chýbajú. Podnikateľ alebo úspešný zamestnanec, či jednoducho povedané šikovný človek musí vedieť prezentovať svoje názory, vedieť sa postaviť pred skupinu neznámych ľudí, vedieť ich informovať o svojom produkte, zostaviť slušnú powerpointovú prezentáciu.
Musí vedieť prijať aj neúspech alebo kritiku, poučiť sa zo svojich chýb, vyhodnotiť dostupné informácie, urobiť kalkulovaný risk, zvážiť svoje schopnosti, otestovať ich v skupine, riešiť konflikt, presadiť svoj názor, vedieť urobiť kompromis.
Čím skôr si tým mladí ľudia prejdú, tým sa ich šanca na úspech zvyšuje. Preto veríme, že študenti, ktorí v rámci svojej študentskej firmy investujú do výroby sviečok zopár stovák eur, ktoré získali predajom akcií svojej JA firmy, majú pred začínajúcim podnikateľom bez tejto skúsenosti obrovský náskok.
Nemusia neskôr investovať úspory svojich rodičov, stratiť drahocenné roky mladosti, rozhádať sa s kamarátmi a zistiť, že sviečky asi nebudú nový slovenský startup, ktorý by z nich spravil milionárov.
Stredoškoláci, ktorí sú zapojení do vzdelávacích programov JA Slovensko, si môžu podnikanie vyskúšať už v škole. Nehovoríme však len o teoretickej úrovni − vďaka študentskej firme, kde pracujú so skutočnými peniazmi a ponúkajú reálne výrobky a služby, je tento zážitok autentický.
Vyskúšajú si tak v praxi mnohé procesy, ktoré fungujú v skutočnom biznise, a pri založení vlastnej firmy nebudú prekvapení ani odradení.
Medzi našich úspešných absolventov, ktorí pretavili skúsenosti nadobudnuté v Junior Achievement študentskej firme do skutočného podnikania, patria napríklad bratia Eduard a Richard Kačíkovci so svojou firmou Lightech, Michal Meško, šéf Martinusu, spevák Tomáš Bezdeda, štátny tajomník ministerstva hospodárstva Rastislav Chovanec alebo najmladší pražiar kávy na Slovensku Jakub Ševčík.
Za 26 rokov poskytovania našich vzdelávacích programov na Slovensku sme vzdelali tisíce, dokonca státisíce študentov, z ktorých sa stali či už súkromní podnikatelia, alebo úspešní zamestnanci slovenských a nadnárodných spoločností. Učíme študentov prejaviť svoj názor, vyskúšať si podnikanie na vlastnej koži a zistiť, že svojím talentom si vedia na seba zarobiť.
Učíme ich podnikavosti a kreativite. Byť šťastným vo svojej práci v korporáte, získať vysnívanú pozíciu alebo si dohodnúť žiadaný plat je tiež úspechom. Všetky tieto úspechy majú spoločného menovateľa – podnikateľské zručnosti, ktoré by nemali chýbať nikomu s ambíciou rozbehnúť vlastnú firmu.
Práve pripravenosť na podnikanie najčastejšie rozhodne, či biznis bude rásť a napredovať, preto je dôležité viesť k nej mladých ľudí už v školách.
Tento článok je súčasťou podnikateľského víkendového vydania magazínu Sóda. Partnerom vydania sú nové paušály od O2, s ktorými si teraz užijete 5-krát viac dát. Popri neobmedzených volaniach a SMS v celej EÚ a bonuse na zariadenie tak môžete využívať 10 GB v Zlatom a 25 GB v Platinovom O2 Paušále.
Bez kvalitného smartfónu a bez dostatočných dát sa žiaden podnikateľ nezaobíde. Posledné, čomu chce pri podnikaní venovať pozornosť, je stráženie spotreby minút či sms správ. Viac o paušáloch nájdete na https://www.o2.sk/volania/o2-pausal alebo sa osobne dozviete v ktorejkoľvek pobočke O2.