Keď sa v marci z dôvodu pandémie zatvorili školy a prerušili sa všetky mimoškolské aktivity vrátane pohybových krúžkov, rozhodol sa tím O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v spolupráci s O2 pripraviť sériu cvičení Telesná na doma. Cieľom bolo, aby deti v domácich podmienkach trénovali nielen svoje mozgové závity, ale aj svoje telá.
Rôznych cvičení a workoutov sa na internetových platformách pomerne rýchlo objavilo veľa, deti však zostali v úzadí, hoci budovanie vzťahu k pravidelnému pohybu je pre ne obzvlášť dôležité.
Osem trénerov Akadémie na čele so športovým riaditeľom Michalom Tóthom preto pre deti a ich rodičov pripravilo 24 hodín Telesnej na doma, ktoré navrhli tak, aby sa dali bez problémov zvládnuť aj v panelákovej obývačke a s pomôckami, ktoré sa nájdu v každej domácnosti. V rámci záverečnej hodiny pripravil cvičenie pre deti aj olympijský víťaz Matej Tóth, po ktorom je Akadémia pomenovaná.
„Našou prioritou pri tvorbe Telesnej na doma bola pravidelnosť a dostatočná intenzita, pričom sme vychádzali z metodiky O2 Športovej akadémie Mateja Tótha. Deťom a ich rodičom sme ponúkli cvičenia zamerané na všeobecný pohybový rozvoj s fyzioterapeutickými prvkami. Počas online tréningov nechýbali ani hravé cvičenia, ktoré sú súčasťou psychologickej prípravy detí,“ približuje Michal Tóth.
Tréneri pripravovali videá v domácich podmienkach spolu so svojimi deťmi a dôraz kládli na to, aby boli vybrané cvičenia nielen funkčné, ale aby sa počas nich deti so svojimi rodičmi aj dobre zabavili. Cvičili nielen s loptami a s plyšovými zvieratkami, ale zacvičili si aj s domácimi miláčikmi či lego postavičkami. Cvičenia sa stretli s veľkým úspechom a videá majú spolu doteraz takmer 400 000 zhliadnutí.
V Sóde sme sa rozhodli trénerov Akadémie vyspovedať a opýtať sa ich nielen na to, ako sa im na projekte pracovalo, ale aj ktoré cvičenie je podľa nich pre deti najvhodnejšie.
A hoci sa opatrenia v našej krajine postupne zmiernili a v júni mohli deti nastúpiť do škôl, videá s cvičeniami zostanú naďalej prístupné na stránke www.akademia.o2.sk/telesna-na-doma aj na YouTube kanáli O2 Slovakia, aby ste si mohli so svojimi deťmi aj doma dobre zacvičiť vždy, keď budete mať chuť.
Opýtali sme sa
1. Ako ste reagovali na to, že Akadémia bude pripravovať videá? Váhali ste alebo vás nápad nadchol a hneď ste sa pustili do príprav?
2. Videá vznikali u vás doma, cvičili ste so svojimi deťmi. Cvičenia boli hravé, využili ste pri nich metlu, rolku toaletného papiera, psíka či lego panáčiky. Ako prebiehala príprava na jednotlivé videá?
3. Veľa sa hovorí o pohybe dospelých ľudí, na pohyb detí sa však pomerne často zabúda. Prečo je podľa vás dôležitý a netreba ho podceňovať?
4. Keby ste mali vybrať jeden cvik vhodný pre deti, ktorý by to bol?
Michal Tóth
športový riaditeľ O2 Športovej akadémie Mateja Tótha
1. Hlavným cieľom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha je motivovať deti k pohybu a v tejto úlohe sme pokračovali aj v čase pandémie. Projekt Telesná na doma bol úžasný nápad, preto sme sa bez váhania pustili do práce.
2. Som nesmierne rád, že naši tréneri potvrdili svoju profesionalitu. Podmienkou projektu Telesná na doma bolo zachovať pri cvičení prvky metodiky Akadémie a upraviť ich na špecifické domáce podmienky. Pri príprave bola dôležitá kreativita a cit pre takýto typ tréningu.
3. Pohybová príprava detí má však oveľa širší význam, nejde len o pohybovú stránku, ale aj zdravotnú, psychickú a sociálnu. Bez akýchkoľvek pochybností môžeme konštatovať, že športujúce dieťa má väčší predpoklad na kvalitný a zdravý život.
4. Aj v našej metodike nájdete cvičenia, ktoré sú súčasťou každej tréningovej jednotky a majú veľký význam pre rozvoj kvality pohybu. Jeden cvik by som však nekonkretizoval a nahradil by som ho len slovom – pohyb.
Andrea Ballová
odborníčka na vývojovú kineziológiu a trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Nitre
1. V hlave mi hneď začali prúdiť myšlienky a nápady, čo by som deťom a ich rodičom ukázala, aby boli hodiny iné, zábavné. Najťažšie bolo prehovoriť dcérku, aby sa zapojila. Keď sme však vymysleli cvičenie s jej psíkom Addiskou, hneď to išlo ľahšie. Pri natáčaní sme sa nasmiali a veru aj zapotili.
2. Nájsť miesto, kde budeme môcť cvičiť tak, aby nás bolo dobre vidieť, a druhá dcérka bude mať dosť priestoru na natáčanie, nebolo vôbec jednoduché. Prestavba obývačky bola naša rozcvička, hra so žalúziami a svetlom zase výzva. Ako prvé sme vždy vymýšľali tému, potom sme vyberali konkrétne hry, cvičenia a pomôcky. Vždy sme si to vyskúšali bez kamery, upravili, vylepšili a až potom sme natáčali.
3. Hýbať sa, hýbať sa, hýbať sa! Neaktivita v akomkoľvek veku vedie k rôznym chorobám a problémom, od obezity cez cukrovku až po srdcové problémy. Kým sa pohybujeme, žijeme. S pohybom sa spája aj dobrá nálada.
4. Určite sú to rôzne zvieracie pohyby, ktoré sú v mojich videách. Rozvíjajú silu aj obratnosť, naťahujú stuhnuté svaly a sú zábavné.
Tomáš Krištof
tréner O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Leviciach
1. Neváhal som ani sekundu, keďže času bolo dosť. Keď som túto ponuku oznámil synovi, hneď sme začali pripravovať vhodnú scénu a pomôcky. Po prvom cvičení sa dožadoval ďalšieho natáčania a určite sa cítil aj trošku dôležitejší 🙂.
2. Prvú hodinu sme vytvorili v podstate z minúty na minútu, po dlhom premýšľaní sme však ďalšie hodiny spravili s pomocou lego figúrok. Veľmi sme sa tešili na to, ako to celé dopadne a či sa to bude deťom páčiť. Myslím si, že aj napriek obrovskej časovej náročnosti s úpravou videa to stálo za to.
3. Podľa mňa je najdôležitejšie cvičiť so žiakmi 1. až 4. ročníka, aby nestratili pohybové zručnosti, ktoré získali v škôlke. Toto obdobie sa v oblasti školskej telesnej výchovy u nás dosť zanedbáva. Ak dieťa v tomto veku nezíska pravidelným pohybom v zábavnej forme chuť cvičiť, potom je už veľmi ťažké znovu v ňom prebudiť chuť športovať.
4. Vybrať len jeden je dosť ťažké, asi by som však vybral lozenie a behanie po štyroch.
Katarína Tóthová
trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Senci
1. Ako prvé mi napadlo, že budem musieť upratať 🤣. Musím priznať, že som asi na dve sekundy zaváhala, ale potom som už začala v hlave kombinovať, ako budú hodiny vyzerať.
2. S deťmi sme si najskôr napísali scenár, urobili skúšobnú nahrávku, pozreli si ju a až potom sme šli naostro. Niekedy sa nám to podarilo až na piaty či šiesty pokus.
3. V súčasnosti sa na pohyb zabúda a deti si myslia, že pohyb prstami po telefóne je tiež šport. Čím skôr sa dieťa privedie k pohybu, tým skôr si ho zautomatizuje a bude súčasťou jeho života už navždy.
4. Myslím si, že deti najviac nabudia štafetové cvičenia.
Miroslava Čopová
trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha vo Veľkom Krtíši
1. Nápad sa od začiatku veľmi páčil mne aj mojej dcére Tami. Samozrejme, až do momentu, kým nezistila, že bude účinkovať aj ona 🙂. A hoci som s realizáciou niekoľko dní váhala, výsledok aj samotná príprava nám priniesli poriadnu dávku smiechu a dobrej nálady.
2. Cvičenia sme vyberali spolu s dcérkou tak, aby boli vhodné pre predškolákov a mladší školský vek. Tomu sme prispôsobili aj použité pomôcky: obľúbenú plyšovú hračku a paličky na jedenie. Potom sme si vyskúšali technické riešenie. Tam sme narazili na problém s kompozíciou prostredia, s výberom miestnosti či s prispôsobením statívu – to nám dalo zabrať viac ako samotné cvičenie. Výsledok nás však obe potešil 🙂.
3. Pohyb je dôležitou súčasťou života, preto je potrebné mať k nemu pozitívny vzťah už od detstva. Je to ideálne obdobie na vytváranie vhodných pohybových návykov a rozvíjanie pohybových zručností. Deti sú prirodzene hravé, preto je dôležité tento čas neprešvihnúť, kým pohyb nevnímajú ako povinnosť či nutnosť pri nastupujúcich zdravotných problémoch. Ideálne je, keď je rodič pre dieťa pozitívnym príkladom a dieťa vníma pohyb ako bežnú súčasť života a zdravého životného štýlu, čo sme ukázali aj v Telesnej na doma.
4. Odporúčam čokoľvek nestatické, čo dieťaťu prináša radosť a úsmev na tvári – naháňačka, skoky, hody, obraty, lezenie či plazenie.
Judita Ódor Vargová
trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Komárne
1. Príprava videí nás veľmi bavila. Aj syn Alex mal z natáčania veľkú radosť a sám dával návrhy, čo by sme mohli cvičiť. Výzva natočiť video nás hneď nadchla, išli sme do toho bez váhania.
2. Prípravu videí sme si so synom Alexom najprv premysleli. Obývačku sme si prerobili na telocvičňu, stolík a fotelku sme dali bokom. Takto to máme do dnešného dňa a koberec využívame na každodenné cvičenie. Potom sme si vyskúšali jednotlivé cviky a poprosili manžela, aby nás natočil.
3. Pohyb detí netreba podceňovať, v detskom veku sa totiž najlepšie rozvíjajú rôzne pohybové schopnosti. Ak sa to zanedbá, v neskoršom veku sa rozvíjajú ťažšie alebo už vôbec. V neposlednom rade žijeme v dobe, keď sa deti menej hýbu a viac času trávia doma. Je to úloha nás trénerov motivovať deti k pohybu, a to v každom veku.
4. Keby som mala vybrať pre deti len jeden cvik, bola by to vývojová poloha medveď. Ak sa robí správne, posilní celé telo, veľmi dôležité je aj dýchanie do brucha.
Mária Pavková Ďurišková
trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Lučenci
1. Keď mi Matej Tóth zavolal, povedal o projekte a spýtal sa ma, či natočím video, ostala som zaskočená. Koronakríza sa začala krátko po mojom príchode do Akadémie a s niečím takým som nepočítala. Zobrala som to ako výzvu, aj keď som mala trému pri predstave, že to budú vidieť asi všetci, ale zvládli sme to 🙂.
2. Videá sme natáčali doma s mojimi synmi Maťkom a Kubkom. Pri predstave našej prípravy sa musím smiať 🙂. Najskôr u nás prebehli všetky podoby upratovania, asi ako u všetkých, dokonca sme umyli aj okno. No kým sme sa dostali k cvičeniu, mohla som začať znovu 🙂. Samotné cvičenie bolo celkom náročné, musela som totiž nájsť „dobrý deň“, keď sa všetkým chcelo spolupracovať a ešte to aj vtesnať medzi domáce úlohy. Trvalo nám to niekoľko dní, ale zvládli sme to aj sa dobre zasmiali.
3. Hýbať sa je zdravé a potrebné. U nás sme si toho vedomí a s deťmi sa venujeme rôznym športom, cyklistike, trialu aj turistike, v zime sa lyžujeme, bežkujeme aj korčuľujeme. Deti to baví a my ich podporujeme. U detí je dôležitá všestrannosť, ktorú určite netreba zanedbať. Mrzí ma, keď vidím, ako narastá počet obéznych detí v nízkom veku a čudujem sa, že rodičia to neriešia. Asi si myslia, že je to v poriadku, ale nie je.
4. Napadá mi plank, ktorý precvičuje celé telo. Z cvikov, ktoré bežne cvičíme na tréningoch, by to bol medveď, ktorý rovnako ako plank precvičí celé telo.
Matej Bambura
tréner O2 Športovej akadémie Mateja Tótha v Bratislave
1. Natáčanie videí bolo pre mňa výzvou a zároveň zábavou. Príprava nebola náročná, keďže cvičenia som dobre poznal z našich metodík. Mojou úlohou bolo vybrať tie, ktoré by mohli baviť deti aj rodičov a išlo sa na to.
2. Pri príprave videí bola dôležitá kreativita. Na tréningoch Akadémie totiž často využívame profesionálne športové pomôcky ako rebrík, kužele či medicinbaly, doma ich však nemá takmer nikto. Preto sme museli použiť to, čo nájde v domácnosti každý. Kuchynské utierky ako provizórny kužeľ? Žiaden problém. Myslím si, že každý tréner sa s touto výzvou popasoval nadmieru dobre.
3. V minulosti mali ľudia dostatok pohybu a nebol témou číslo jeden. Doba sa však mení a dnes z každej strany počúvame, aké dôležité je hýbať sa. Či už pre sedavé zamestnanie, lenivosť, alebo nedostatok času. U detí je to podobné. Postupne ich pohlcuje digitalizácia, narastá u nich obezita a s tým spojené ďalšie choroby. Preto netreba zabúdať viesť deti k aktívnemu životnému štýlu. Ak neviete, ako začať, odporúčam bežné prechádzky, minimálne 30 minút päťkrát týždenne.
4. Keby som mal vybrať len jednu aktivitu, určite by to bolo behanie.