85 rokov staré zásady úspešných obchodníkov, ktoré by ste mali poznať aj dnes

Nadčasové rady československých odborníkov na obchod a reklamu.

Ak by ste chceli zistiť, koľko pokročilých makretingových a manažérskych nástrojov ponúka internet, niekde pri tisícke by vás počítanie určite prestalo baviť, a to by ste neboli ani v polovici. Výber je prakticky neobmedzený, dostupnosť informácií nikdy nebola lepšia. Napriek tomu sa dajú na jednej ulici bežne nájsť obchody s priepastným rozdielom kvality služieb. A zatiaľ čo jedni nevedia, koho skôr obslúžiť, iné bojujú o prežitie. Nám sa do redakcie dostala encyklopédia obchodu z roku 1933. Pozreli sme sa či by sa 85 rokov staré odporúčania dali uplatniť aj na súčasnosť.

1. Nežite len v minulosti

Obchod je založený na rozbore a faktoch. Aj keď uznáva tradície a osobnú skúsenosť, nespolieha sa výlučne na ne, ale neustále skúma súčasný stav. Niet všeobecných pravidiel, ktoré by stačili na vedenie obchodu vo všetkých situáciách. Nemajú byť ničím iným, než surovinou pre vlastné myslenie, nie jeho náhradou.

2. Držte sa jedine faktov

Nespoliehajte sa na názory, predsudky a dojmy, ktoré nemôžete priamo overiť. Základom riešenia každého problému je určenie jeho zložiek. Zoraďte ich do logického radu, zistite ich vzájomný pomer a súvislosti medzi nimi. Kde sa dá, vyjadrite to číselne. Nespoliehajte sa na približné odhady, sú nebezpečné.

meter
Foto: Kaboompics

3. Rozdeľujte úkony na hlavné a pridružené

Určite si najlepší a najvýkonnejší spôsob, ako vykonávať každú funkciu. Podrobne si premyslite, ktoré úkony sú hlavné a ktoré pridružené, ktoré sa oplatí spojiť a ktoré oddeliť.

4. Plánujte

Každý, aj ten najmenší podnik má mať plán. Obchod bez plánu je ako loď bez kompasu. Možno dopláva, ale bude to viac náhoda než rozumná istota.

5. Zákazník je prvoradý

Podmienkou dobrého plánu je spoľahlivý rozbor trhu, tovaru a predajných metód. Je to v prvom rade rozbor konzumenta jeho potrieb, záľub a sklonov. Moderný obchod študuje zákazníka skôr, než pristúpi k nákupu. Viac než o tovare samotnom uvažujeme o možnostiach jeho spotreby.

Foto: Ethan Hoover, Unsplash

6. Poznajte svoju firmu

Nestačí znalosť celkových výsledkov. Budúcnosť patrí podnikom, ktoré podrobne poznajú každú zložku svojej réžie. Následne sa dajú určiť náklady a zisk podľa jednotlivých druhov tovaru, zákazníkov a podobne. Dobre vedené podniky dokážu do značnej miery vylúčiť tovar a zákazky, ktoré im prinášajú stratu.

7. Znižujte réžiu

Pozornosť obchodníka sa musí stále sústrediť na znižovanie réžie.

8.  Spolupracujte

Jednotlivec je príliš slabý na to, aby sám vyriešil všetky problémy. Je odkázaný na spoluprácu s ostatnými členmi svojho stavu a odboru.

ruky, spolupráca
Foto: Unsplash

9. Posúvajte sa a zlepšujte sa

Malá firma môže byť rovnako výkonná ako veľká. Žiadny podnik nie je taký malý, aby sa nedal zlepšiť jeho chod. Žiadny nie je taký veľký, aby by zlepšenie nepotreboval.

10. Predpovedajte a prispôsobujte

Obchod je neustály prúd. Nákupné a spotrebné zvyky, zloženie zákazníkov, obľuba určitého tovaru, spôsoby predaja podliehajú neustálym, rýchlejším či pomalším zmenám. Úlohou obchodníka je neustále sa prispôsobovať. A nielen to, musí sa snažiť čo najlepšie predpovedať zmeny na trhu, sledovať vývoj celého hospodárstva, hlavne však nemá spustiť oči zo svojho trhu, tovaru a zákazníkov. Čo sa osvedčilo v minulosti, môže byť veľkým omylom dnes alebo zajtra.

11. Nasmerujte zodpovednosť tromi smermi

Každý obchodník má trojitú zodpovednosť. Za zákazníka, zamestnanca a za firmu. Zákazník má právo na najlepšiu možnú službu za čo najmenšiu sumu, zamestnanec na najvyššiu možnú mzdu a podnik sám nárok na primeraný zisk, ktorý zodpovedá odmene za riziko a vykonané funkcie. Ktokoľvek zanedbáva niektorú z týchto troch vecí, píli pod sebou konár.

domy
Foto: Priscilla Du Preez, Unsplash

12.  Buďte poctiví a solídni

Vedecké metódy nie sú náhradou za poctivosť a solídnosť. Aj keď solídnosť samotná nestačí, je podkladom pre všetko ostatné.

 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Firemná kultúra: Výhoda, ktorú firmy často zabúdajú predávať

Riaditeľka oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti O2 hovorí o tom, prečo si vo firme zakladajú na vzťahoch a uvoľnenej pracovnej atmosfére.

To, či sa firmám podarí zaujať a prilákať dostatok talentovaných a motivovaných ľudí, do značnej miery rozhoduje o ich úspechu, ba dokonca o samotnej existencii. Snažia sa preto zaujať nielen platom, ale aj pracovným prostredím a rôznymi zamestnaneckými výhodami.

Často však nerozvíjajú a „nepredávajú“ to najcennejšie, čo majú –   firemnú kultúru. Práve kultúra, ktorá sa skladá z nespočetného množstva zvyklostí, vzťahov a interakcií medzi ľuďmi je tým, na čom O2 stavia.

„Naša spoločnosť sa kultúrne nachádza v príjemnom strede medzi startupom a korporáciou. Nemáme už tie začiatočnícke negatíva, no zároveň nie sme skostnatená korporátna štruktúra. Naším cieľom je uchovať si ducha nadšenia zo začiatkov, aj keď firma rastie,“ hovorí Mária Rapanová, šéfka oddelenia ľudských zdrojov v O2.

 

Vo firme je od roku 2008, teda takmer od samotného začiatku pôsobenia na slovenskom trhu, ako teda môže firma z niečoho takého abstraktného, čo ostáva prevažne iba vo vnútri, vyťažiť?

Prečo by sa firmy mali viac venovať rozvoju kultúry

Talentovaný človek si nenechá zalepiť oči jedlom zadarmo, nákupnými poukážkami či možnosťou zdriemnuť si v práci (aj keď tým určite nepohrdne). Na takéto výhody si ľahko zvykne a po čase mu neprídu ničím výnimočné. Pre dlhodobú spokojnosť a radosť z práce treba niečo viac.

Potvrdzuje to aj prieskum prestížneho časopisu Fortune 500 medzi zamestnancami najlepších firiem na svete, že kultúra je to, vďaka čomu zamestnanci nielen prídu, ale aj podávajú dobré výkony a ostávajú s firmou dlhý čas.

Niektoré sa snažia osloviť svojou transparentnosťou a otvorenosťou, iné silným dôrazom na rozvoj a vzdelávanie. Každej funguje niečo iné. „U nás sú to ľudské vzťahy. Otvorené, férové, príjemné. Dvere kancelárií sú otvorené nielen fyzicky, ale aj mentálne,“ opisuje atmosféru vo firme.

Nepýtajte sa len na plat a benefity

Pracovné prostredie a firemná kultúra by však mala zaujímať aj nádejných kandidátov. Ak sa na konci pohovoru personalista opýta či má uchádzač nejaké otázky, nejde o zdvorilostnú formulku, ale o jedinečnú šancu naozaj zistiť, či do firmy zapadnete, či ho bude práca baviť a či všetko to každodenné úsilie bude spieť k naplneniu jeho osobných cieľov. Ak si zamestnanec a firma „nesadnú“, bude to znamenať stratu (nielen) času pre obe strany.

Oplatí sa opýtať napríklad na to, aký štýl vedenia a riadenia je vo firme zaužívaný. „V O2 je to neformálnosť, všetci si tykáme od prvého dňa. Každý sa u mňa môže zastaviť a opýtať sa, čo ho zaujíma a čo by potreboval,“ vysvetľuje Rapanová.

Veľa o firme napovie aj to, aké vlastnosti, okrem odbornosti, vyhľadáva u svojich zamestnancov. „V O2 je to jednoznačne prístup a pocit vlastníctva svojej agendy, nie len odsedenie 8,5 hodiny. Pre mňa je to viac než odbornosť, pretože potrebné zručnosti sa vždy človek dokáže doučiť, s prístupom to už také jednoduché nie je,“ dodáva.

 

Samozrejme, nie je žiadnou hanbou či nezdvorilosťou zistiť si presnejšie, aké benefity firma ponúka, prípadne, ako odmeňuje za nadštandardné výkony. „Medzi najobľúbenejšie benefity patrí flexibilný pracovný čas a O2 prázdniny  –  platené voľno nad rámec dovolenky. Chceli by sme, aby sa naša inakosť prejavovala aj v prístupe k zamestnancom a aj v benefitoch. Snažíme sa vytvárať a ponúkať také, ktoré zodpovedajú férovosti a flexibilite, ktorú naši zamestnanci oceňujú,“ uzatvára.

Zdravá firemná kultúra sa nedá okopírovať, hlavne ak je uvoľnená a podporuje budovanie vzťahov medzi ľuďmi. Zázračný recept na jej vytvorenie neexistuje, no ak sa to podarí, atmosféra vo firme podnieti ľudí k lepším výkonom a spokojnosti s prácou, ktorá vydrží oveľa dlhšie, než dobrý pocit z akejkoľvek materiálnej odmeny.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac