Ak by ste chceli zistiť, koľko pokročilých makretingových a manažérskych nástrojov ponúka internet, niekde pri tisícke by vás počítanie určite prestalo baviť, a to by ste neboli ani v polovici. Výber je prakticky neobmedzený, dostupnosť informácií nikdy nebola lepšia. Napriek tomu sa dajú na jednej ulici bežne nájsť obchody s priepastným rozdielom kvality služieb. A zatiaľ čo jedni nevedia, koho skôr obslúžiť, iné bojujú o prežitie. Nám sa do redakcie dostala encyklopédia obchodu z roku 1933. Pozreli sme sa či by sa 85 rokov staré odporúčania dali uplatniť aj na súčasnosť.
1. Nežite len v minulosti
Obchod je založený na rozbore a faktoch. Aj keď uznáva tradície a osobnú skúsenosť, nespolieha sa výlučne na ne, ale neustále skúma súčasný stav. Niet všeobecných pravidiel, ktoré by stačili na vedenie obchodu vo všetkých situáciách. Nemajú byť ničím iným, než surovinou pre vlastné myslenie, nie jeho náhradou.
2. Držte sa jedine faktov
Nespoliehajte sa na názory, predsudky a dojmy, ktoré nemôžete priamo overiť. Základom riešenia každého problému je určenie jeho zložiek. Zoraďte ich do logického radu, zistite ich vzájomný pomer a súvislosti medzi nimi. Kde sa dá, vyjadrite to číselne. Nespoliehajte sa na približné odhady, sú nebezpečné.
3. Rozdeľujte úkony na hlavné a pridružené
Určite si najlepší a najvýkonnejší spôsob, ako vykonávať každú funkciu. Podrobne si premyslite, ktoré úkony sú hlavné a ktoré pridružené, ktoré sa oplatí spojiť a ktoré oddeliť.
4. Plánujte
Každý, aj ten najmenší podnik má mať plán. Obchod bez plánu je ako loď bez kompasu. Možno dopláva, ale bude to viac náhoda než rozumná istota.
5. Zákazník je prvoradý
Podmienkou dobrého plánu je spoľahlivý rozbor trhu, tovaru a predajných metód. Je to v prvom rade rozbor konzumenta jeho potrieb, záľub a sklonov. Moderný obchod študuje zákazníka skôr, než pristúpi k nákupu. Viac než o tovare samotnom uvažujeme o možnostiach jeho spotreby.
6. Poznajte svoju firmu
Nestačí znalosť celkových výsledkov. Budúcnosť patrí podnikom, ktoré podrobne poznajú každú zložku svojej réžie. Následne sa dajú určiť náklady a zisk podľa jednotlivých druhov tovaru, zákazníkov a podobne. Dobre vedené podniky dokážu do značnej miery vylúčiť tovar a zákazky, ktoré im prinášajú stratu.
7. Znižujte réžiu
Pozornosť obchodníka sa musí stále sústrediť na znižovanie réžie.
8. Spolupracujte
Jednotlivec je príliš slabý na to, aby sám vyriešil všetky problémy. Je odkázaný na spoluprácu s ostatnými členmi svojho stavu a odboru.
9. Posúvajte sa a zlepšujte sa
Malá firma môže byť rovnako výkonná ako veľká. Žiadny podnik nie je taký malý, aby sa nedal zlepšiť jeho chod. Žiadny nie je taký veľký, aby by zlepšenie nepotreboval.
10. Predpovedajte a prispôsobujte
Obchod je neustály prúd. Nákupné a spotrebné zvyky, zloženie zákazníkov, obľuba určitého tovaru, spôsoby predaja podliehajú neustálym, rýchlejším či pomalším zmenám. Úlohou obchodníka je neustále sa prispôsobovať. A nielen to, musí sa snažiť čo najlepšie predpovedať zmeny na trhu, sledovať vývoj celého hospodárstva, hlavne však nemá spustiť oči zo svojho trhu, tovaru a zákazníkov. Čo sa osvedčilo v minulosti, môže byť veľkým omylom dnes alebo zajtra.
11. Nasmerujte zodpovednosť tromi smermi
Každý obchodník má trojitú zodpovednosť. Za zákazníka, zamestnanca a za firmu. Zákazník má právo na najlepšiu možnú službu za čo najmenšiu sumu, zamestnanec na najvyššiu možnú mzdu a podnik sám nárok na primeraný zisk, ktorý zodpovedá odmene za riziko a vykonané funkcie. Ktokoľvek zanedbáva niektorú z týchto troch vecí, píli pod sebou konár.
12. Buďte poctiví a solídni
Vedecké metódy nie sú náhradou za poctivosť a solídnosť. Aj keď solídnosť samotná nestačí, je podkladom pre všetko ostatné.