Lucia Lalka: Dôležité je, aby deti nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu

Spoločnosť Eduvision minulý rok spustila úspešný kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, ktorý zaujal na stovkách škôl.

Zem sa ohrieva, zvieracie druhy vymierajú, čakajú nás suchá aj extrémne zmeny počasia. Ako vysvetliť taký zložitý problém, ako je klimatická zmena, deťom? 

So keres, manušale? 6 fráz, s ktorými lepšie pochopíte rómsku kultúru aj hudbu

Aj keď sa o zmenách klímy na školách vzdeláva málo, deti ju vnímajú. Lucia Lalka sledovala svojich synov a uvažovala, ako to spraviť hravo. V spoločnosti Eduvision nakoniec vytvorila populárny kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, ktorý kombinuje animácie a hry a za necelé dva mesiace od spustenia mal návštevnosť vyše 10-tisíc unikátnych vstupov. Projekt si všimli aj na ministerstve školstva a zaradili ho na svoju oficiálnu digitálnu platformu. 

V rozhovore sa dočítate aj o tom:

  • ako vznikol kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, 
  • v čom sú výhody e-learningu,
  • odkiaľ deti berú informácie o klíme,
  • v čom je dôležité kritické myslenie pri riešení klimatickej zmeny.

Mnohé projekty vzdelávania o klimatickej kríze sú orientované do prírody, čím môže v tejto téme pomôcť práve digitálny svet a e-learning? 

V porovnaní s učebnicou môže byť štúdium cez e-learningový kurz pre žiakov zábavnejšie, pretože sa učia hravým a interaktívnym spôsobom. Digitálna forma im pomáha lepšie porozumieť problematike, udržuje ich pozornosť pri učení a zvyšuje aj záujem o tému.

Deti si môžu teóriu pozerať cez animácie, hrať interaktívne hry a pritom diskutovať s pani učiteľkou. E- learning super funguje, keď pri štúdiu spolupracuje online a offline svet. Takýto program môže na školách fungovať aj počas každoročného Dňa Zeme: výučba sa začne e-learningovým kurzom, pokračuje diskusiou a aktivitami, ako je napríklad triedenie odpadu alebo čistenie okolia školy od odpadkov.

Kurz o klimatickej kríze ste zamerali na deti v 4. až 7. ročníku základných škôl. Je to ten správny vek na otvorenie takejto zložitej témy?

„Riadili sme sa najmä študijnými osnovami a vyučovacími predmetmi, ktoré majú tieto ročníky v škole. Chceli sme, aby e-learningový kurz o klimatickej zmene vhodne doplnil alebo nadviazal na environmentálnu výchovu v školách. 

Najväčšou inšpiráciou boli však moji dvaja synovia, dvanásťročný Marcus a o tri roky mladší Alexander, ktorý miluje kúpať sa a väčšinou pri tom spotrebuje veľa vody. Raz sa spokojne čľapkal v sprche, ktorá už pripomínala parnú saunu, prišiel za ním jeho brat a zakričal naňho slávny výrok aktivistky Grety Thunberg: „How dare you!?“ („Ako sa opovažuješ!?“) 

S mužom sme sa zasmiali a neskôr sme sa ich opýtali, či vedia, prečo Greta tento výrok povedala. Marcus odpovedal, že videl video na youtube a že to súvisí s niečím, čo sa deje s planétou. Pochopila som, že deti síce o probléme s klímou počujú z médií, ale veľmi nerozumejú kontextu a nevedia si túto tému spojiť so svojím každodenným životom. 

Myslím si, že z pohľadu detí je dôležité, aby nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu. Nemali by sa vystrašiť, ale ani ostať voči tejto téme ľahostajné.

Vtedy mi napadlo vytvoriť digitálny kurz, ktorý by vysvetlil menším deťom problém klimatickej zmeny zrozumiteľne a hravo. Podarilo sa mi to a spolu s tímom Eduvision sme minulý rok projekt spustili. Všetky školy a učitelia na Slovensku dostali zadarmo e-learning o klimatickej zmene. Kurz bol pôvodne určený pre 4. až 7. ročníky, ale prechádzali si ho aj pani učiteľky s deťmi v škôlke, študenti stredných škôl aj dospelí. Kurz si teda našiel aj oveľa mladšiu, aj oveľa staršiu cieľovku. 

Ako postupujete pri vysvetľovaní takej zložitej problematiky? 

Najprv sme navrhli okruh tém, ktoré by sme chceli deťom v kurze predstaviť. Vybrali sme úplné základy, aby deti pochopili, čo to vlastne klimatická zmena je. Chceli sme, aby poznali fakty, rozumeli pojmom a aby vedeli, aké kroky môžu v ochrane životného prostredia podnikať. Odborné texty sme spojili s príbehom dievčatka, ktoré zisťuje, čo sa deje s planétou, a sprevádza deti celým kurzom.

Ako sa s deťmi rozprávať o klimatickej zmene tak, aby sme ich nevystrašili?

Podľa mňa je fér, aby deti vedeli, čo to vlastne klimatická zmena je, ako a prečo vznikla, ako ovplyvňuje nás ľudí, zvieratá, prírodu. A potom je veľmi dôležité, aby deti vedeli, že je na svete veľa organizácií, vedcov, ktorí neustále prinášajú riešenia, ktoré pomáhajú zmierniť tempo klimatickej zmeny, že napríklad aj naša krajina zavádza mnohé opatrenia, aby sme zmenšili svoju uhlíkovú stopu. Je super vzbudiť u detí zvedavosť, záujem, napríklad o to, ako sa vyrába zelená elektrina.

V čom je dôležité kritické myslenie pri riešení klimatickej zmeny?

Myslím si, že z pohľadu detí je dôležité, aby nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu. Nemali by sa vystrašiť, ale ani ostať voči tejto téme ľahostajné. Deťom by sme mali dať pravdivé informácie, vhodnou formou, adekvátne k ich veku. Myslím si, že kritické myslenie sa u detí formuje aj pri diskusii s rodičmi alebo učiteľmi, keď dávajú otázky, počujú viaceré názory, a keď otvorene môžu vyjadriť aj svoj názor. Určite by sme nemali deti kritizovať za ich názor, skôr sa im pokúsiť vysvetliť, ako veci naozaj fungujú.

Závažným problémom je veľká miera dezinformácií na internete alebo vplyv niektorých influencerov, s ktorých názormi sa deti absolútne stotožnia. Preto je veľmi dôležité, aby sa naučili overovať informácie a nenechali sa ovplyvniť klamstvami. 

Súčasťou nášho kurzu je aj výtvarná súťaž pre všetkých žiakov, kde môžu nakresliť nápady, čo by sme mali spraviť pre lepší život na našej planéte alebo ako prispieť k zmierneniu dôsledkov klimatickej zmeny. Výkresy, ktoré sme dostali, sú úžasné, deti sú naozaj vynaliezavé a majú názor ako pomôcť planéte Zem.

Keďže sa dnes o téme viac hovorí, zdá sa vám, že budú deti voči nej citlivejšie než sme my alebo naši rodičia?

Určite áno, no bojím sa, že zo spôsobu, akým je podávaná, sú deti stresované, hoci aj nevedomo. Niektoré  iniciatívy a médiá komunikujú problém klimatickej zmeny na môj vkus agresívne, čo môže vyvolávať v deťoch strach o budúcnosť. My sa na to snažíme ísť inak a skôr ich motivovať.

Môže to súvisieť s tým, že aj my dospelí sme v strese a vnímame to ako systematickú vec, ktorá sa nám často javí ako neriešiteľná. 

Je prirodzené, že sa niekedy bojíme alebo máme obavy o budúcnosť. Nemali by sme však zostať pasívni. Myslím si, že každý z nás vie aspoň niečo spraviť. Aj zdanlivo malou vecou, napríklad, keď zdvihneme odpadky vo výťahu, keď pár dní v týždni nejeme mäso alebo zastavíme vodu, keď si umývame zuby, môžeme začať meniť staré návyky. Optimistické vyhliadky vnímam aj cez technologický pokrok, verím, že nám inovácie pri klimatickej zmene pomôžu.

Čítajte aj: Je dôležité, či sme v celom dni venovali niečo aj sebe

Skutočne dôležité je, aby sme miesto stresovania sa robili konkrétne kroky. Aj my sa v kurze snažíme dať deťom praktické odporúčania na rôzne aktivity, ktoré môžu robiť doma, v škole, samy alebo spolu s rodinou. Tento rok sme pripravili pomôcku, v ktorej si môžu kontrolovať svoje návyky počas štrnástich dní. Deti si budú do tabuľky zaznačovať aktivity, ktoré sa im podarilo splniť. 

Aj zdanlivo malou vecou, napríklad, keď zdvihneme odpadky vo výťahu, keď pár dní v týždni nejeme mäso alebo zastavíme vodu, keď si umývame zuby, môžeme začať meniť staré návyky.

Nesúvisí to strašenie s tým, že aj veľká časť dospelých stále nevníma klimatickú zmenu ako problém, a teda im treba ukazovať jej negatívne vplyvy? A keď napríklad rodičia nebudú separovať odpad, tak nebudú ani deti? 

Dovoľte mi uviesť môj obľúbený príklad. Z našich skúseností vyplýva, že počas pandémie mnohé deti prehovárali rodičov, aby sa šli zaočkovať, nie naopak, ako by sme čakali. Prípadne sa chceli samy dať zaočkovať, aj keď ich rodičia mali voči očkovaniu predsudky. Deti chápu viac, ako si myslíme, sú vnímavé a oveľa lepšie informované než kedysi. Možno príde s nápadom separovať odpad doma dieťa a naučí to tak aj svojich rodičov.

Plánujete v projekte Pre lepšiu budúcnosť Zeme pokračovať? Chystáte aj iné témy? 

Pre veľký úspech, ktorý projekt zaznamenal, tvoríme jeho pokračovanie Pre lepšiu budúcnosť Zeme 2. Pôjdeme viac do hĺbky v téme klimatickej zmeny, zameriame sa na význam vody pre ľudstvo, zvieratá a celú našu planétu. V kurze deťom vysvetlíme, čo sa deje s vodou, oceánmi a kolobehom vody v prírode vplyvom klimatickej zmeny. Povieme si o probléme plastov v moriach, o zmene teploty oceánov, o topení ľadovcov, o koralových útesoch. 

V e-learningu ukážeme deťom inovácie, ktoré pomáhajú očistiť priemyselnú výrobu, prejdeme si zelenú elektrinu, obnoviteľné zdroje, čo znamená udržateľnosť a veľa iného. Okrem environmentálnych tém pripravujeme e-learning o architektúre pre nášho klienta. Rozmýšľame tiež nad témami bezpečnosti na internete, finančnej gramotnosti či fyzike.

Lucia Lalka

Narodila sa v Bratislave, študovala francúzsky jazyk a literatúru na Pedagogickej fakulte UK a na univerzite vo francúzskom meste Clermont-Ferrand. Dnes vedie spoločnosť Eduvision, ktorá sa dlhodobo venuje digitálnemu vzdelávaniu. Navrhla stratégie, ako používať, riadiť a implementovať digitálne vzdelávanie v popredných firmách, školskom a vo verejnom sektore. Za svoju prácu získala viacero prestížnych cien, medzi nimi niekoľkokrát The International Business Award.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Modré svetlo či nočný režim? Zdravšie prostredie si môžete nastaviť aj vo svojom smartfóne

Originálnu tapetu na telefóne ste si už pravdepodobne nastavili, no ako si vytvoriť vlastné používateľské prostredie podľa svojho gusta? S Oppo Reno5 5G sme prišli na pár užitočných tipov.

Nakresliť si vlastnú tapetu na zamknutom displeji, usporiadať ikony podľa priorít alebo nastaviť automatický nočný režim nie sú len vizuálne detaily, ale aj nástroje efektívnejšieho a zdravšieho používania smartfónu. 

Pozeráte filmy na mobile? Poradíme vám, ako si vybrať vhodný smartfón

Aby sme vám ukázali čo najpestrejšiu paletu možností, pohrali sme sa so smartfónom OPPO Reno5 5G, ktorý ponúka množstvo spôsobov, ako si vzhľad smartfónu personalizovať.

Prispôsobte si aj zamknutú obrazovku 

Vzhľad najdôležitejších informácií si môžete nastaviť aj na neprebudenom zamknutom displeji. Ak má váš telefón funkciu Always-On Display (AOD) a práve ho nepoužívate, AOD vám zobrazí vami vybrané informácie, ktoré chcete mať vždy na očiach. 

Medzi obľúbené patrí napríklad čas, notifikácie či stav batérie, vďaka ktorým smartfón nemusíte neustále „zobúdzať“, čím prirodzene predĺžite aj výdrž baterky.

Ďalšou výhodou AOD je, že vám pomôže identifikovať váš smartfón už z diaľky. Ak máte s priateľmi na stole položené viaceré telefóny a váš telefón má personalizovanú funkciu AOD, rozpoznáte ho už na prvý pohľad. 

Oppo Reno5 5G vďaka systémovej nadstavbe ColorOS 11 ponúka viaceré možnosti personalizácie vždy zapnutého displeja. Môžete si vybrať zobrazovanie textu aj obrázkov, digitálne či analógové hodinky alebo orientáciu displeja. Skutočným bonusom je možnosť nakresliť si vlastnú tapetu. 

Ako na to: Funkciu AOD v upravenej verzii nájdete aj na iných smartfónoch. Pri Oppo Reno5 5G ju nájdete v nastaveniach v možnosti personalizácia, potom Always-On Display. Hneď prvá možnosť sú vlastné vzory. Ak vyberiete možnosť označenú symbolom +, môžete si doslova nadizajnovať tapetu pre AOD. Výrobca ponúka viaceré tvary a farebné kombinácie. Vlastnú tapetu ďalej môžete kombinovať s ostatnými možnosťami AOD a doplniť ju napríklad hodinami s dátumom.

Tmavý režim chráni zrak aj spánok

Funkcia tmavého režimu vymení biele pozadie za čierne a zmení farbu písma z čierneho na biele. Jednoduchá zmena dokáže pri OLED displejoch nielen šetriť batériu, ale hlavne pozitívnejšie vplývať na zdravie.

Ak pozeráte na displej smartfónu večer alebo v tme, zreničky sa prirodzene roztiahnu. Na sietnicu oka tak dopadne čo najviac svetla, aby ste v tme lepšie videli. Biely displej však oko zásadným spôsobom unavuje. Naopak, tmavý režim z displeja vysiela výrazne menej svetla a oči až tak nezaťažuje. Displej zároveň produkuje o niečo menej modrého svetla, ktoré blokuje tvorbu spánkového hormónu – melatonínu. 

Ako na to: Tmavý režim funguje prakticky na každom smartfóne iOS aj Android, pri Oppo Reno5 5G ho nájdete v nastaveniach, displej a jas, možnosť nastaviť tmavý režim. Môžete si vybrať z troch prednastavených úrovní tmavého režimu tak, aby ste  si počas pozerania na displej v tmavom prostredí šetrili oči. Vyskúšajte tmavému režimu prispôsobiť aj tapetu displeja a ikony.

Obmedzte počet aplikácií na domácej obrazovke 

Aplikácie sú užitočným pomocníkom, no ak ich je veľa, môžete sa v nich ľahko stratiť. Obmedziť počet aplikácií na domácej ploche nám pomôže sprehľadniť tie najdôležitejšie.

Pri nevytriedených aplikáciách sa môže ľahko stať, že budete dlho hľadať tú, ktorú práve potrebujete, prípadne niektorá aplikácia zaujme vašu pozornosť vtedy, keď sa to práve nehodí.

Ako na to: Pri Oppo Reno5 5G si otvorte nastavenia a ďalej časť personalizácia. Možnosť rozloženie aplikácií vám umožní vybrať počet ikon v riadkoch aj stĺpcoch. Týmto spôsob sme počet aplikácií na domovskej obrazovke zredukovali na tie najdôležitejšie pre efektívne pracovanie so smartfónom. Ostatné sme presunuli na ďalšiu domácu obrazovku alebo nechali v celkovom zozname aplikácií. 

Prečítajte si 8 tipov, ako si zlepšiť pozornosť a nedať sa vyrušiť každou drobnosťou na obrazovke

Zafarbite si ikony aj tapetu podľa potreby

Meniť farbu systémových ikoniek a ďalších prvkov používateľského prostredia smartfónu nie je len ďalšia možnosť „voľnočasových aktivít“. Existuje psychológia farieb, ktorá síce nemá veľmi silný vedecký základ, no existujú názory, že farby nás môžu zásadne ovplyvniť. 

Červená farba je farba moci, sily, je energická a vášnivá a mala by pozitívne vplývať na náš výkon. Skúste si zafarbiť používateľské prostredie svojho smartfónu červenou – dokáže prítomnosť farby nahradiť aj jednu kávu denne? 

Ak sa potrebujete skôr upokojiť, stavte na zelenú, ktorá v nás evokuje pobyt v prírode. Ak chcete, aby na vás smartfón pôsobil neutrálne, váš displej by mal byť skôr v modrých tónoch. Modrá sa považuje za farbu evokujúcu dôveru. Farebná tonalita vás môže ovplyvniť, no nemusí. Zväčša ide iba o vašu preferenciu, náladu alebo celkový vkus.

Ako na to: Farby si podľa svojho gusta upravíte veľmi jednoducho. Stačí ísť do nastavení a tam nájsť možnosť personalizácia. Okrem farieb môžete upravovať aj štýl ikoniek alebo celkový vzhľad používateľského prostredia. Zafarbenie ikoniek je výhodou telefónu Oppo Reno5 5G


Smartfón Oppo Reno5 5G a ďalšie modely v ponuke O2 si môžete kúpiť k akémukoľvek O2 SMART paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac