Za malou revolúciou v zjazdovom lyžovaní sú Slováci. Martin Benko a Matúš Kiczko inovovali meranie tratí

Využívanie digitálnych technológií v lyžovaní prináša nielen presnejšie merania, z dát benefitujú aj tréneri, pretekári, pretekárky, metodici a média.

Keď boli ako fanúšikovia podporiť Petru Vlhovú, všimli si zastarané postupy merania zjazdových tratí a bránok. Nedalo im to, a tak z vlastnej iniciatívy vymysleli systém, ako jednoducho, presne a efektívne merať bránky. Tento rok už boli súčasť FIS tímu a merali aj trať, na ktorej Petra Vlhová zvíťazila. Reč je o rodákoch z Liptova Martinovi Benkovi a Matúšovi Kiczkovi.

Na Slovensku máme veľa iniciatív, ktoré sa usilujú o zmenu k lepšiemu. Tieto projekty hľadajú medzi nami spoločnú reč

Fascinovalo ich, že hoci sú vzdialenosti medzi bránkami, ich rozostavenie a terén najdôležitejšou zložkou zjazdového lyžovania, podľa ktorej musia pretekári a pretekárky vyvíjať silu a aktivovať celé telo, na pretekoch sa stále merajú len pásmom. Sami od seba priniesli technológiu založenú na najmodernejších satelitných systémoch, ktorá okrem presných dát môže priniesť aj nové prvky pre zlepšenie prevencie úrazov, zlepšiť obsah športového spravodajstva alebo rozvinúť e-športový herný ekosystém.

V rozhovore s Martinom Benkom a Matúšom Kiczkom sa dočítate: 

  • čo bolo za nápadom digitalizovať zjazdové lyžovanie, 
  • ako systém digitálneho merania funguje a aké má benefity, 
  • prečo je digitalizovanie a technologický pokrok v športe, najmä v zjazdovom lyžovaní, pomalší,
  • ako vyzerá digitálne meranie brán a tratí priamo na súťažiach,
  • ako na ich nápad zareagovala Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS).

Stojíte za systémom digitalizácie lyžiarskych tratí. Pomáhali ste stavať, resp. merať zjazdovú trať aj na preteky vo Flachau, ktoré nedávno vyhrala Petra Vlhová?

Martin Benko: Áno, aj túto trať sme digitalizovali.

Využíva Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS) na všetkých tohtosezónnych pretekoch meranie tratí vaším systémom?

Martin Benko: Momentálne sa naším systémom merajú trate na všetkých svetových aj európskych pohároch mužov a žien Medzinárodnej lyžiarskej federácie (FIS). Naším cieľom je namerať a zdigitalizovať čo najviac pretekov.

Čo vás viedlo k tomu prísť s takýmto inovačným riešením rovno na svetové a európske poháre? 

Martin Benko: Náš príbeh sa začal písať pred tromi rokmi, keď sme išli na preteky pozrieť Peťu Vlhovú ako fanúšikovia. Prekvapilo nás, že vzdialenosti medzi bránkami, ktoré sú v zjazdovom lyžovaní mimoriadne dôležité, merali len pásmom. Nechceli sme tomu uveriť, veď toto je 18. storočie a v dnešnej dobe technológií nám to pripadalo také „zaostalé a neprogresívne“. 

So synovcom Matúšom nám to nedalo a zisťovali sme, aké sú možnosti. Existuje satelitná služba GNSS (globálny navigačný satelitný systém), ktorým je možné merať vzdialenosti s centimetrovou presnosťou. Ide o absolútne novú technológiu, ktorá slúži najmä geodetom a autonómnym vozidlám. Osvojili sme si ju, naštudovali a využívame ju pri meraní.

Náš systém merania využíva GNSS tak, že máme nami naprojektovaný GNSS prijímač s anténou a k nej pripojený mobilný telefón Samsung. Na telefóne beží nami vyvinutá špeciálna aplikácia, ktorá spracováva dáta v reálnom čase a údaje zobrazuje.

Ako vyzerá meranie trate týmto zariadením v praxi? 

Martin Benko: Zjednodušene to vyzerá tak, že autor trate, ktorým je zväčša tréner, zapicháva bránky a my ideme za ním a prístrojom meriame presnú polohu bránky.

Matúš Kiczko: Ja by som to ešte trochu doplnil. Staviteľ trate je zväčša tréner niektorého z tímov, pri pretekoch táto funkcia rotuje. Na stavanie trate a rozloženie bránok dohliada aj riaditeľ pretekov, teda človek z FIS, ktorý robí metodický dozor, aby trať spĺňala všetky podmienky. Sú tam, samozrejme, aj asistenti, ktorí pomáhajú, podávajú palice, navrtávajú a skrutkujú tyče a tak ďalej. Súčasťou tohto procesu je aj náš tím a zariadenie.

Vaša funkcia (a digitalizácia) sa teda začína, až keď je trať postavená. 

Matúš Kiczko: Áno, my sme tam až po postavení trate, meriame jej správne nastavenie. Prídeme s naším zariadením a ideme od bránky k bránke, pričom na zariadení sa postupne zobrazujú parametre ako vzdialenosť, prevýšenie, aký je uhol natočenia a podobne. Keď domeriame, má staviteľ trate a riaditeľ pretekov prehľadnú štatistiku o trati a rozmiestnení bránok. 

Inovátorom vždy hovorím: Nevymýšľaj len preto, aby si bol milionár. Vymýšľaj, aby si sa realizoval, aby si sám seba niekam dostal, aby si si veril. 

Na záver systém vyhodnotí, či sú splnené všetky kritériá FIS. Ak sú, vytvorí sa report (PDF dokument s 2D náčrtom), ktorý sa rozposiela jednotlivým tímom, a z nameraných údajov si určia kritické miesta trate. Nenahrádza to síce fyzickú obhliadku trate, ktorú si musia lyžiari urobiť s trénerom, ale majú to kvantifikované a môžu si to porovnať.

Pokiaľ trať nespĺňa parametre, systém na to upozorní a tyč sa presunie. To sa stalo napríklad nedávno na slalome v Levi. Zmerali sme to, poslali report a zistilo sa, že dve brány boli mimo regulárnosti.

Takže vďaka tomuto systému dostanú aj tímy prvý plán trate, podľa ktorého sa lepšie pripravia na obhliadku a aj na preteky. 

Matúš Kiczko: Áno, no takéto meranie si robili jednotlivé tímy aj predtým, ale prostredníctvom pásma. Pre organizátorov to však začalo byť problematické, pretože sú čoraz väčšie problémy so snehom a príprava podložky trate je náročná.

Predtým sa postavila trať, na ktorej si tréneri z každého tímu robili merania ručne pásmom a prácne ich zapisovali. To však znamenalo, že než sa spustil prvý pretekár, už prešlo 32 párov lyží (16 tímov, pričom z každého tímu išli vždy dvaja tréneri). Zošúchali tak prácne pripravenú trať, a keďže sa posúvali od brány k bráne, boli pri nich nahrnuté kôpky snehu, čo bol problém. Trať sa nemôže zošúchať ešte pred pretekmi a udržať ju v dobrom stave vôbec nie je lacné. Vďaka nášmu systému sa toto vyriešilo – tímy dostanú pred obhliadkou naše merania, čím sa aj šetrí trať.

Digitálne meranie vaším systémom je teda nielen presnejšie, bezpečnejšie pre pretekárov a pretekárky, pomáha v súťaži, ale je aj oveľa efektívnejšie. 

Matúš Kiczko: Keďže tréneri a pretekári robia túto prácu dlho, vzdialenosti majú často v oku, ale také prevýšenie už určia ťažšie. Naším systémom sa k tomu pridali údaje, ktoré sa predtým zmerať ani nedali. Hlavným bonusom sú určite dáta o vyosení brán, ktoré pohľadom zmerať neviete a sú najdôležitejším údajom z pohľadu taktiky či výberu lyží.

S dátami môžu tréneri navyše pracovať aj po sezóne a porovnávať ich s chybami zverencov.

Navyše, keď sa merali trate len pásmom, mohli vzniknúť celkom zásadné odchýlky.

Martin Benko: Áno, tréner len odhadol, kam by tyč postavil, a pásmo slúžilo len na kontrolu vzdialenosti, či je to podľa pravidiel.

Matúš Kiczko: Pri akomkoľvek meraní môže nastať chyba. Ak meriate vzdialenosť len pásmom, neberiete do úvahy rôzne povrchy svahu či naklonenie tyčí – závisí od toho, kam priložíte pásmo. Rozdiel pri meraní pásmom môže byť aj 50-60 cm, čo nie je zanedbateľné, najmä pri slalome. My vieme presne zamerať bod, kde sa bránka stýka so zemou.

Bolo by do budúcna možné pomáhať stavať trať už pri rozmiestňovaní bránok? 

Martin Benko: Na niektorých typoch pretekov je tendencia postaviť každú sezónu trať na istom mieste rovnako, napríklad keď sa súťaží v zjazde v Kitzbüheli. Minulú sezónu napríklad na zjazde mužov FIS zakázala staviteľom používať pásmo, pretože trate boli rovnaké a chceli, aby sa do pretekov vnieslo trošku náhodnosti a rôznorodosti.

Kým v iných oblastiach sa digitalizuje skokovo, v športe len tak evolučne. My sme v tomto urobili žabí skok dopredu a nehanbíme sa to priznať.

Už prebehla dokonca aj diskusia, či by vo federácii nemal byť nejaký profesionálny autor tratí, ktorý by ich staval, aby to neboli tréneri. To však má športový problém. Stavanie tratí je súčasťou taktiky tímu. Tréneri takto môžu postaviť trať podľa toho, čo majú natrénované, alebo, naopak, postaviť trať „proti súperovi“.

Digitálne vytyčovanie brán v zjazdovom lyžovaní je budúcnosť, náš systém by bolo treba rozšíriť aj o celkový 3D model terénu, ale inou technológiou. Keďže sa sneh v dôsledku klimatickej krízy mení a je ho čoraz menej, možno sa raz pristúpi k tomu, aby sa dáta z nášho systému použili aj na vytyčovanie, teda stavbu trate. Tomu však predchádza zber dát, ktorý popri meraní robíme.

Meranie pásmom malo veľa nevýhod. Nikto pred vami nevyvinul snahu o digitalizáciu meraní? Ani samotná FIS?

Martin Benko: Pokusy boli, systém vymýšľali aj v Nórsku, aj vo Švajčiarsku, ale nedospeli k našim výsledkom. Bolo potrebné prísť s inováciou, ktorá bude využívať moderné technológie, pričom to malo byť aj technologicky jednoduché, aj presné, ale nie drahé.

Matúš Kiczko: A nenáročné na obsluhu.

Martin Benko: Áno, presne, nám sa podarilo urobiť systém používateľsky jednoduchý a to je na tom revolučné, preto sme predbehli ostatných. Na obsluhu nášho zariadenia nepotrebujete mať na svahu ďalších geodetov, ktorí budú zariadenie obsluhovať. Kým v iných oblastiach sa digitalizuje skokovo, v športe, napríklad v zjazdovom lyžovaní, len tak evolučne. Ale my sme v tomto urobili taký žabí skok dopredu a nehanbíme sa to priznať.

Vymysleli ste teda jednoduchý a efektívny systém a išli ste s tým rovno do FIS? 

Martin Benko: Prvýkrát sme s tým prišli minulý rok na svetový pohár do Jasnej, tam sme to ukázali. Riaditeľov svetových pohárov FIS to okamžite zaujalo a povedali, že to chcú. Dohodli sme sa, že najskôr pôjdeme prototypovo, aby sme to vyvinuli, no túto sezónu sme odovzdali už štyri zariadenia, takže si trate môžu merať sami.

Na niektoré preteky ešte chodíme, ak by bol problém, no naša technológia by mala byť predaná FIS, aby sa všetky preteky merali týmto systémom. Dostanú tak aj veľké dáta, ktoré môžu pomôcť pretekárom, mladým talentom, ale aj predchádzať zraneniam a zvyšovať bezpečnosť. Taký je teraz cieľ a my vytrvalo pokračujeme a ďalej systém vyvíjame. Lebo technologický progres v tejto oblasti je enormný.

Keď ste vyvíjali prototyp, mali ste nejakú finančnú alebo materiálnu podporu od partnerov? Alebo ste požiadali o grantovú pomoc?

Martin Benko: Na Slovensku nejaké granty na inovácie sú, ale sú slabo vybudované, je v tom obrovská byrokracia. Grant 3000 eur znamená 27-stranovú zmluvu.

Našli sme však partnerov, ako je O2 Business Servises, ktorí nám dodávajú mobilné dáta všade, kde sa konajú preteky. Samsung nám vďaka O2 partnersky poskytol zariadenia na pilotnú prevádzku. Antény, ktoré máme navrchu zariadení, máme od firmy 2J Antennas z Bardejova. A do tretice nás podporila Stavebná fakulta STU, Katedra geodézie a globálnej geoinformatiky.

Spojenie týchto partnerov nás naozaj povzbudilo, ľudia za tým nehľadali biznis alebo nejaké čísla. Inovácie sú presne o tom – že sa spoločne dáme dokopy, aby sme vytvorili niečo väčšie. Ďakujeme O2 aj ostatným partnerom, že nám pomáhajú a vidia v tom zmysel. Ide o náš obľúbený šport a v technológiách nechceme zaostávať za skvelými športovými výkonmi. Kým na kopci vyhráva Peťa, tak my v digitalizácii tohto športu.

Bonusom nášho systému sú aj dáta o vyosení brán, najdôležitejší údaj z pohľadu taktiky. So všetkými dátami môžu navyše tréneri pracovať aj po sezóne a porovnávať ich s chybami na pretekoch.

Ozývali sa vám aj zo zahraničia, že by systém od vás kúpili?

Martin Benko: Áno už viacerí tréneri, ale aj poprední pretekári a pretekárky dostávajú výstupy z nášho systému a pochvaľujú si, že im to dáva nové informácie, oceňujú to. Každá nová vec potrebuje však čas a špeciálne v tomto športe, kde nové digitálne údaje zmenia zabehnuté procesy a postupy. Máme záujem, aby systémy používali aj národné lyžiarske federácie, a tak máme už dopyt aj z Japonska, Česka, Slovinska a Chorvátska.

A chcete ho posunúť, resp. predať do zahraničia?

Martin Benko: Technologické riešenie je naše know-how, chránené duševné vlastníctvo, ktoré si ponecháme. Aplikačné riešenie budeme postupne predávať do sveta.

Vďaka príbehom, ako je ten váš, sa ako Slováci môžeme cítiť veľmi hrdo, podarila sa vám naozaj revolučná vec. Myslíte si, že máme na Slovensku dosť inovátorov a inovátoriek?

Martin Benko: Ja si myslím, že áno. Niektorí sa však hneď snažia inováciu skomercializovať a predať. Kritizoval som startupy, ktoré dostali granty z verejných zdrojov, ale potom startup predali do zahraničia a na Slovensku sa v konečnom dôsledku nič nevyrábalo. Trhový výnos zostal mimo našej krajiny. Neprispieva to ani k rastu hospodárstva, ani k zmene vnímania našej krajiny, aby sme neboli len montážnou krajinou, ale aj krajinou mozgov.

Anketa s vedcami a vedkyňami: Nedávajme technologickému sektoru zbytočné nálepky „pre dievčatá“ a „pre chlapcov“

Mali by ste pre mladé talenty nejaký odkaz?

Martin Benko: Občas chodím medzi inovátorov, ja som tam najstarší. Aj sa smejú, že im dôchodca rozpráva. Problémom je, že niektorí sú často motivovaní a vymýšľajú nové veci len preto, aby na tom zarobili. Ja im však vravím: „Vymýšľaj, aby si sa realizoval, aby si sám seba niekam dostal, aby si si veril, nevymýšľaj, len aby si bol milionár, to nie je dobré.

Vnímam však veľa nápadov, ale aj na školách by mohli byť lepšie podmienky, aby mohla myšlienka zahniezdiť a rásť ďalej. Myslím si, že tu nie je taká podpora ako napríklad v Rakúsku či Čechách. Je to možno aj tým, že sa mladým ľuďom a inovátorom až tak neverí – a to nie zo strany štátu, ale zo strany podnikateľov, ktorí majú ten nápad uchopiť. Možno je to však otázka konkurenčného vývoja, niektoré firmy sú na trhu už 30 rokov.

Naspať k nášmu projektu, ten sa dá adaptovať a využiť aj v presnom agropriemysle, keď napríklad mrkvu môžeme siať na centimetre presne a samozrejme aj iné veci. Verím, že na Slovensku tie nápady sú. Škoda, že náš inovačný ekosystém nie je efektívny a nápady aj s ľuďmi unikajú preč. Naše elity, ktoré riadia túto krajinu nevnímajú význam inovačného prostredia. 

Na záver by som sa opäť vrátila k prvej otázke. Prežívali ste Petrino víťazstvo trochu inak, keď ste svojím spôsobom priložili ruku k dielu?

Martin Benko: Keď sa domeria, sme v cieľovom areáli a vnímame víťazstvá aj prehry každého pretekára či pretekárky. No keďže sme za FIS, musíme byť neutrálni, aby niekto nepovedal, že niekomu posúvame viac dát a niekomu menej.

Samozrejme, že sa z toho tešíme, veď aj s jej otcom Igorom sa dobre poznáme. Mrzí nás len, že nemáme ďalších nasledovníkov, ale Petin úspech vnímame pozitívne.

Matúš Kiczko: Len zdôrazním, že výsledok, ktorý dosiahla, je jej zásluha, my na ňom nemáme žiadny podiel. 

Martin Benko a Matúš Kiczko

Obaja majú lyžiarske korene a žijú inovačným prostredím. Martin Benko vyštudoval Strojnícku fakultu STU v Bratislave, pôsobil aj ako diplomat a generálny tajomník Slovenského olympijského výboru. Dnes podniká v inováciách a pôsobí aj ako business developer. Jeho synovec Matúš Kiczko vyštudoval Technickú univerzitu v Lyone a zaoberá sa umelou inteligenciou. Matúš vytvoril softvér, na základe ktorého sa v zariadení na digitálne meranie tratí využívajú služby GNSS.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Začať treba malými krokmi. Psychologička vysvetľuje, ako funguje naša motivácia

Čo robiť, aby sme zostali zdravo motivovaní počas celého roka, a čo, ak sa nám „nechce“ a ľahko strácame pozornosť?

Naše správanie do veľkej miery ovplyvňuje motivácia – dáva mu smerovanie. Je kľúčová aj pri napĺňaní nových cieľov. Prečo máme občas problém ich (s)plniť? Psychologička Simona Belovičová z podcastu Potulky psychológiou vysvetľuje, ako funguje motivácia a ako si ju udržiavať, ale aj to, prečo sa niekedy cítime demotivovaní a ako to prekonať.

Psychologička: Keď príde na oddych, nevieme, čo skôr. Zrazu je toho veľa a chceli by sme stihnúť všetko

Bez motivácie to nejde

„Motivácia je psychická sila, ktorá nás poháňa vpred – ako potrebuje auto benzín, tak my potrebujeme motiváciu. Je to naše hnacie palivo k vykonávaniu činností a k dosahovaniu cieľov. Motiváciu potrebuje každý, je nevyhnutná pre štúdium, prácu, výchovu detí, vzťahy i pre riešenie konfliktov.

Ak má byť motivácia trvalá, musí vychádzať z hĺbky našej psychiky. Keď napríklad hovoríme o motivácii pre celoživotný vzťah, tak závisí od hĺbky rozhodnutia, ktoré jeden pre druhého učinil. Predstavme si to takto – ak sa pre seba manželia rozhodnú, ich vnútorná motivácia je silnejšia ako aktuálne nezhody. Sú motivovaní v drobnejších každodenných úkonoch, viac sa o seba navzájom zaujímajú a riešia nezhody, pretože majú na zreteli konštantnú motiváciu – zotrvať vo vzťahu.“

Vnútorná a vonkajšia motivácia

„Keď rodičia podporujú dieťa v tom, čo ho baví a na čo má talent, naučia ho tak robiť veci pre vnútorný zisk. Pod vnútornou motiváciou sa nachádzajú všetky veci, ktoré nás bavia a dávajú nám zmysel. Naopak, vonkajšia motivácia je vykonávanie vecí len pre (vonkajšiu) odmenu. Napríklad keď niekto robí svoju prácu len pre výplatu.   

Raz som mala klienta, ktorý mi potvrdil, že ho po čase takto vykonávaná práca, hoci aj s  vysokou plácou, prestala napĺňať. Ideálne je teda byť motivovaný vnútorne. Vonkajšia motivácia, napríklad vo forme uznania od ostatných, je len čerešničkou na torte.“

Dôraz na vzťahy a záľuby

„Častým problémom je, že ľudia stavia všetko na jednu kartu – idú tvrdo za kariérou, záľuby alebo vzťahy nechajú bokom a trpia nedostatkom rôznorodých podnetov. Chýba im stretávanie s priateľmi, pestovanie záľub, pri ktorých sa uvoľnia.

Ak niekto potrebuje namotivovať, odporúčam porozprávať sa so psychológom. Mala som klienta, ktorý stratil motiváciu do štúdia, ale napokon ju v našom poradenskom procese obnovil väčším dôrazom na kvalitné vzťahy a záľuby. Podľa výskumov je na zachovanie motivácie ideálny pohyb, či už vo forme športu, alebo prechádzok a tanca, alebo aj práce v záhrade, či čítanie beletrie.“

Neodkladajte to na neskôr

„Netreba čakať, či má na to človek chuť – vezmite knihu a čítajte, po chvíli sa začítate. Netreba myslieť na to, že sa nám nechce športovať – treba urobiť prvý cvik a už to ide. Tento proces funguje pri problémoch s motiváciou u väčšiny ľudí.

Ak však tento postup nestačí, môže ísť o prípad ťažkého vyhorenia, ktoré by ste mali riešiť s klinickým psychológom, prípadne psychiatrom.“

Oddych je kľúčový aj pri motivácii

„Americký psychológ Abraham Harold Maslow vytvoril hierarchiu potrieb, v ktorých je predpokladom naplnenia vyšších potrieb naplnenie tých nižších. V praxi to funguje takto: musíme mať dostatok spánku (nižšia potreba), aby sme vedeli podať pracovný výkon (vyššia potreba).

Do nižších potrieb patrí aj oddych, ktorý je predpokladom efektívneho fungovania vo vzťahoch i v práci. Pravidelný relax je základnou prevenciou vyhorenia. Kto vyhorí, stráca motiváciu aj do činností, z ktorých bol predtým nadšený. Naopak, kto myslí na svoju regeneráciu, zostáva stále prospešný.“

Keď sa predsavzatia nedarí plniť 

„Aj predsavzatia môžu stroskotať na nedostatočnej motivácii. Ideálne je preto nastaviť si čo najkonkrétnejšie predsavzatie. Cieľ schudnúť alebo naučiť sa cudzí jazyk je príliš všeobecný. Môže človeka držať prvé týždne, ale ľahko upadne do zabudnutia.

Treba ho formulovať konkrétne, napríklad že schudnem každý týždeň kilo alebo prečítam denne 2 strany v cudzom jazyku a podobne. Odporúčam aj to, aby ste o tomto predsavzatí povedali blízkemu, ktorému budete referovať, ako sa vám darí. Trénujeme si tak aj emočnú inteligenciu.“

Potlačenie nepríjemných pocitov nevedie k ich riešeniu. Jana Balážová vysvetľuje, ako pristupovať ku konfliktom na pracovisku

Aj demotivácia má riešenie

„Mnohí sa stretávajú s pocitom, že ich zasiahne ‚nulová‘ motivácia – to je stav, keď ich nič nebaví a idú ‚na zotrvačnosť‘. V takomto prípade je zrejme problém v tom, že motivácia bola skôr vonkajšia. Skúste sa opýtať samého seba v rámci reflexie: Študujem preto, že ma to baví, alebo preto, aby som splnil sny rodičov? Pracujem preto, aby som niečo priniesol spoločnosti, alebo preto, aby som zarobil?

Potom je tu aj druhá možnosť. Ak cítime, že sa nám nechce, ide o normálny stav regenerácie organizmu. To má iba jediné riešenie, treba si oddýchnuť. Aj 15 minút správneho oddychu môže doplniť energiu na niekoľko hodín. Okrem spomínaného pohybu a čítania odporúčam aj pobyt na čerstvom vzduchu, ideálne v prírode. Môžeme si tiež pustiť obľúbenú hudbu alebo sa s niekým porozprávať.“

Všetkého veľa škodí

„Podľa Yerksovho-Dodsonovho zákona je motivácia prínosná iba do istej miery. Je vedecky dokázané, že ak je človek premotivovaný, jeho výkon klesá. Náš výkon je najvyšší, ak je motivácia optimálna a udržateľná.

Keď si spomeniete na svoj cieľ, nemalo by vás to deprimovať alebo stresovať. Ak ste sa rozhodli športovať, stačí si dať na začiatok menšiu frekvenciu, ak ju udržíte, postupne ju zvyšujte. Vraví sa, že pomaly ďalej zájdeš, a platí to aj pri dosahovaní cieľov, lebo primeraný cieľ vás motivuje sám osebe.“

Pravidlo 80/20

„Menej je niekedy viac. Ak budete v práci alebo v rodine (toxicky) motivovaní na 120 %, nenecháte priestor ostatným. Pri motivácii aplikujem Paretovo pravidlo 80/20, ktoré hovorí o tom, že väčšinu vecí, ako je napríklad varenie, upratovanie, šport či aj diakritika v mailoch, je psychologicky správne robiť ‚len‘ na 80 %.“ 

Simona Belovičová

Psychológiu študovala na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde získala magisterský titul z klinickej a poradenskej psychológie a doktorát z pedagogickej, školskej a poradenskej psychológie. Pôsobila na viacerých univerzitách, dnes pracuje v ambulancii klinickej psychológie a tvorí vlastný podcast Potulky psychológiou.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac