Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Falošní kuriéri, technici aj milenci: tieto podvody zabolia srdce aj peňaženku

Vytvorili sme digitálneho sprievodcu nástrahami internetu pre všetky vekové kategórie.

Ak chcete byť online v bezpečí, toto je vaša povinná výbava. Musíte poznať finty, ktoré používajú podvodníci, a vedieť, ako im nenaletieť. Spolu s Rastislavom Faithom, Head of Network Strategy v O2, sme pripravili sprievodcu najčastejšími online podvodmi, ktoré sa môžu týkať každého z nás – bez ohľadu na vek či skúsenosti. Vysvetlíme vám, ako fungujú, prečo sú účinné a ako sa pred nimi môžete jednoducho chrániť.

Zistite, ako je tom vaša odolnosť proti online podvodom. Tento kvíz vás v 10 otázkach naučí rozoznávať všetky nástrahy internetu.

1. E-maily a SMS, ktoré sa tvária dôveryhodne, ale skrývajú podvody

Prišla vám už niekedy správa od pošty, že váš balík bol zadržaný a potrebujú od vás doplniť údaje či zaplatiť poplatky? A to aj vtedy, keď ste si nič neobjednali?

Takéto e-maily (nazývané aj phishing) alebo SMS (smishing) od bánk, doručovacích služieb či pošty patria k najčastejším online nástrahám. Podvodníci sa z vás cez ne snažia vymámiť heslá, údaje z platobných kariet alebo iné citlivé informácie ako dátum narodenia alebo adresa bydliska. 

Ako sa brániť?

Nikdy neklikajte na odkazy v podozrivých správach, akokoľvek dôveryhodne budú vyzerať. Ak máte pochybnosti, navštívte stránku služby ručne alebo sa obráťte priamo na zákaznícky servis. Pamätajte, že rešpektované inštitúcie, napríklad banky, od vás nikdy nebudú pýtať prihlasovacie údaje cez SMS ani e-mail.

2. Fejkové telefonáty od „banky“ alebo „polície“

Zavolá vám niekto, kto tvrdí, že je z banky, technickej podpory alebo dokonca z polície. Opíše vám stresujúcu situáciu (váš účet je v ohrození alebo vaše dieťa bolo účastníkom nehody), a žiada vás, aby ste mu poskytli osobné informácie alebo poslali peniaze.

Všetko to zároveň od vás chcú okamžite, čím vás dostávajú pod tlak a zvyšujú šancu, že spravíte skratové a nesprávne rozhodnutie.

Vďaka umelej inteligencii už podvodníci dokážu napodobniť aj hlas známeho človeka – finančného poradcu alebo nadriadeného – a poľahky vás presvedčiť, že od vás potrebujú súrnu pomoc. 

Útočníci dokážu využívať aj „podhodené“ čísla – na displeji telefónu sa vám zobrazí iné číslo ako to, z ktorého reálne volajú. Vedia teda predstierať, že vás kontaktujú z dôveryhodných čísel, vďaka čomu je tieto podvody ešte ťažšie odhaliť.

Ako sa brániť?

Pamätajte na to, že skutoční zamestnanci bánk či úradov vás nikdy nepožiadajú o heslá ani nebudú tlačiť do rýchlych rozhodnutí. Ak máte akékoľvek podozrenie, zložte telefón a radšej si informácie, ktoré ste dostali, overte inak.

3. Zázračné investície, ktoré sľubujú zisk: rýchlo, ľahko a falošne

Poznáte tie príbehy, ako niekto zbohatol za noc investovaním do kryptomien, startupov alebo „zaručených investičných príležitostí“? Sľuboval vám už niekto, že ak mu dnes pošlete peniaze, on vám do mesiaca vráti niekoľkonásobok? 

Skoro vždy ide v týchto prípadoch o investičné podvody či dobre premyslené pyramídové schémy, ktorých cieľom nie je zarobiť vám peniaze, ale práveže vás o ne obrať.

Ako sa brániť?

Nikdy neposielajte peniaze niekomu, koho nepoznáte a komu nedôverujete. Vždy si overte, či ide o licencovanú investičnú platformu. Žiadna reálna investícia negarantuje rýchly a vysoký zisk bez rizika.

4. Falošné stránky a e-shopy

Internet je plný stránok, ktoré sa tvária, že im môžete dôverovať – predstierajú, že sú vašou bankou, populárnou kuriérskou službou alebo super e-shopom s „výhodnými“ ponukami.

Mnohé z nich sú však falošné a vytvorené len preto, aby vás oklamali. Často sa na ne dostanete cez podvodný odkaz v e-maile či SMS správe, pričom na prvý pohľad vyzerajú na nerozoznanie od tých pravých.

Ak na takejto stránke zadáte svoje osobné alebo platobné údaje, odovzdávate ich do rúk priamo podvodníkom. V prípade niektorých falošných obchodov vám síce aj pošlú tovar, ale úplne iný, ako ste si objednali. Zväčša však tieto stránky existujú len s cieľom ukradnúť vám osobné či platobné údaje a zneužiť ich.

Ako sa brániť?

V prvom rade si všímajte si webovú adresu – aj drobná odchýlka vám ukáže, že ste na fejkovej stránke. Podvodníci často využívajú napríklad kombináciu písmen „r“ a „n“ aby napodobnili písmeno „m“. Ak stránka pôsobí podozrivo lacno, neprofesionálne alebo vám niečo nesedí, radšej sa jej vyhnite. Nikdy nezadávajte prihlasovacie či platobné údaje na stránke, ktorú nepovažujete za úplne dôveryhodnú. 

Nakupujte len v overených e-shopoch, ktoré majú dobré recenzie, jasne uvedené kontakty a fungujú už dlhšie. Ak už aj dôjde k podvodu, pri platbe kartou máte často možnosť reklamovať transakciu a získať peniaze späť.

5. „Únosy“ online účtov

Zrazu vám na obrazovke zobrazí hlásenie, že váš účet bol zablokovaný alebo že všetky vaše dáta boli „unesené“. Útočník vám oznámi, že ak zaplatíte určitú sumu, všetko vám odblokuje.

Nanešťastie, v mnohých prípadoch nejde o planý poplach, a váš účet bol naozaj ukradnutý. Takýto únos účtov či dát a následné vydieranie sa nazýva aj ransomvér.

Ako sa brániť?

Nikdy neplaťte. Tu je najlepšou ochranou prevencia. Všetky dôležité dáta si zálohujte priebežne, používajte kvalitný antivírus a pravidelne aktualizujte softvér. Ak sa vám niečo takéto aj tak stane, určite kontaktujte odborníkov a políciu.

6. Technická podpora, ktorá vám nechce poradiť, ale uškodiť

Zazvoní vám telefón alebo na obrazovke vyskočí hlásenie, že váš počítač bol napadnutý vírusom, ale niekto vám už „ide pomôcť“.

Podvodník sa do telefónu predstaví ako technická podpora známej IT firmy a snaží sa vás presvedčiť, aby ste si nainštalovali softvér, ktorý mu umožní na diaľku ovládať a opraviť váš počítač. V skutočnosti chce len prevziať kontrolu nad vaším zariadením, aby získal prístup k vašim účtom a informáciám.

Ako sa brániť?

Seriózne spoločnosti vás nikdy nekontaktujú samy od seba. Ak máte problém s počítačom, obráťte sa na svojho IT špecialistu alebo oficiálnu zákaznícku podporu. Neotvárajte dvere neznámym ľuďom – ani digitálne.

7. Krádeže WhatsApp účtov

Dostanete správu od známeho, ktorý vás požiada o hlasovanie za športovca či podporu pre študentku umeleckej školy. V správe je odkaz a žiadosť, aby ste „hlas“ potvrdili – napríklad prepísaním overovacieho SMS kódu alebo naskenovaním QR kódu.

V skutočnosti ide o overovací kód na prihlásenie do vášho WhatsApp účtu. Podvodník tak získa okamžitý prístup k vášmu účtu, vrátane histórie správ, fotiek a všetkých kontaktov.

Potom môže ďalej pokračovať v podvodoch cez váš profil – oslovovať vašich známych, pýtať si od nich peniaze či šíriť škodlivé odkazy, pričom vy o tom možno ešte ani nebudete vedieť.

Ako sa brániť?

Ak dostanete podozrivú prosbu o hlasovanie, potvrdenie kódom či naskenovanie QR kódu, overte si ju priamo u známeho – ide pravdepodobne o pokus o prevzatie účtu. WhatsApp nikdy nežiada o overenie cez SMS ani QR kód. 

Ak ste už kód odoslali, skúste sa okamžite prihlásiť späť – útočníka tým odhlásite. Ak to nepomôže, kontaktujte podporu WhatsApp. Nezabudnite si zapnúť dvojstupňové overenie, ktoré výrazne zvýši vašu ochranu.

8. „Skúška zdarma“ a potom príde prekvapenie

Vidíte ponuku na bezplatnú skúšobnú verziu – aplikácie, kurzu, služby či doplnkov výživy. Stačí „len“ zadať platobné údaje, ak by ste sa rozhodli prejsť na platenú verziu.

Táto zdanlivo neškodná operácia sa ale môže rýchlo zvrhnúť. Podvodníci skryjú do užívateľských podmienok vyššiu cenu, automatické obnovovanie s drahšími produktmi alebo dokonca neoprávnené poplatky za dodatočné produkty, s ktorých platbou ste vôbec nesúhlasili.

Ako sa brániť?

Dôkladne si prečítajte užívateľské podmienky skôr, než zadáte údaje z karty. Nastavte si limity na karte alebo použite virtuálnu kartu len na takéto účely. Nevytvárajte účty a nezadávajte svoje platobné údaje na stránky, ktoré nepoznáte a neviete, či im dôverovať.

9. Krádeže identity

Podvodníci môžu použiť vaše fotky, meno, e-mail, rodné číslo alebo ďalšie údaje z občianskeho preukazu na vytvorenie falošných účtov, žiadosti o pôžičky, catfishing alebo zobratie pôžičky.

O krádeži identity sa často dozviete až vtedy, keď je neskoro, a vo vašom mene už niekto pouzatvárali zmluvy a narobil dlhy.

Ako sa brániť?

Chráňte si osobné údaje a nezdieľajte ich verejne. Nastavte si dvojfaktorové overovanie účtov a sledujte výpisy a notifikácie z banky. Ak sa niečo deje, reagujte rýchlo – kontaktujte banku, políciu a všetky dotknuté služby. Čím skôr podvod nahlásite, tým menšie problémy vám narobí v živote a vo financiách.

10. Internetová romantika s postrannými úmyslami

Spoznáte niekoho cez sociálne siete alebo zoznamku. Je milý, pozorný, vyzerá úžasne a rýchlo si vás získa.

No po čase od vás začne žiadať peniaze alebo citlivé informácie pod rôznymi zámienkami. V skutočnosti ide o niekoho úplne iného, než za koho sa vydáva. Niektorým ľuďom trvá dlho, kým si to uvedomia, a takéto „zaláskovanie sa“ ich vie vyjsť poriadne draho. Táto forma podvodu sa nazýva aj catfishing.

Tak ako mnohé iné podvody pracujú so silnými negatívnymi emóciami (strach alebo stres), táto forma podvodu využíva pozitívne emócie ako láska alebo starostlivosť. Ich cieľom je však vždy jedno a to isté – oklamať a zmanipulovať vás.

Ako sa brániť?

Buďte opatrní pri budovaní vzťahov online. Nezdieľajte citlivé údaje ani peniaze s nikým, koho ste nestretli osobne. Ak máte podozrenie, skúste si overiť jeho identitu – napríklad cez vyhľadávanie obrázkov alebo „googlením“.


Tip na záver: Počítajte do päť. Vždy, keď vás niekto online tlačí do rýchleho rozhodnutia, krátko sa zastavte a uvoľnite sa. Nikdy nerobte rozhodnutia v strese a pod tlakom.

Rastislav Faith

V O2 pracuje od roku 2023 ako Head of Network Strategy. Venuje sa plánovaniu dlhodobej stratégie rozvoja mobilnej a fixnej infraštruktúry. Manažuje smerovanie investícii a rozširovania kapacity sieti prostredníctvom partnerov. Taktiež sa venuje podpore inovácii a rozvoju technologických partnerstiev.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

„Kliknem sem, veď sa asi nič nestane…“ Týchto 10 online zlozvykov vás môže stáť súkromie aj peniaze

Mať silné heslo je super, ale pri bezpečnosti na internete to nestačí.

Priemerne sme online viac ako 6 hodín denne – posielame maily, nakupujeme, scrollujeme… A hoci si myslíme, že sa vieme na internete už správať bezpečne, občas sa spoliehame na zaužívané predstavy, ktoré možno znejú logicky, ale v realite tak nefungujú – a môžu nás stáť súkromie, dáta aj peniaze. Spolu s odborníkom na podvody a IT bezpečnosť Jozefom Benkom z O2 sme sa pozreli na tie najčastejšie situácie – vysvetlíme, čo za nimi je a ako sa voči nim dá jednoducho chrániť.

Ani na internete, ani v tomto kvíze neklikajte na nič podozrivé. V 10 otázkach vás naučíme rozpoznať finty online podvodníkov.

„Pre podvodníkov na internete nie som dosť zaujímavý cieľ – veď nemám ani milióny, ani tajomstvá.“

Toto je veľký mýtus. 

Podvodníkov nezaujíma „kvalita“ obetí, ale ich kvantita. Zaujímame ich všetci, lebo chcú zasiahnuť čo najväčší počet ľudí – napríklad posielaním tisícok falošných správ, a tak zachytia kohokoľvek. Stačí, aby len niekoľko z nich bolo úspešných – teda, ak sa len pár ľudí sa chytí do pasce, útočníci môžu byť spokojní.

Nejde im totiž o to, či máte na účtoch uložené milióny alebo štátne tajomstvá. Aj zdanlivo obyčajné informácie ako meno, dátum narodenia či e-mailová adresa majú pre útočníkov cenu: dajú sa totiž predať, použiť na ďalšie podvody alebo využiť na nabúranie do vašich ďalších účtov.

Základom online bezpečnosti je uvedomiť si, že každý jeden z nás má dáta, ktoré sa dajú zneužiť.

„Online podvod dokážem ľahko rozpoznať a vyhnúť sa mu.“

Je to mýtus.  

Online podvody napredujú míľovými krokmi a niekedy dokážu prekvapiť aj ostrieľaných bezpečnostných odborníkov. 

Kyberzločinci dnes pracujú s profesionálnymi nástrojmi, falošnými webstránkami, ktoré vyzerajú na nerozoznanie od originálov, umelou inteligenciou a psychológiou, ktorá nás zmanipuluje k rýchlej reakcii. Vďaka tomu sú online podvody oveľa sofistikovanejšie a menej okaté ako kedysi.

Preto netreba brať svoje bezpečie v online na ľahkú váhu a radšej si všetko dvakrát (aj trikrát) overovať. V digitálnom svete je zdravá miera podozrievavosti výhodou, nie slabosťou.

„Mám silné heslo, takže nič viac riešiť nemusím.“

Je to mýtus.

Mať len jedno silné heslo nestačí. Ak to isté silné heslo použijete pre viacero účtov – sociálne siete, mail, online obchody –, oslabujete jeho bezpečnosť. Stačí, aby došlo k úniku dát z jednej služby, a útočníci zrazu budú mať prístup ku všetkým vašim účtom. 

Preto by ste pre každý online účet mali mať vlastné, jedinečné a silné heslo.

Ale len heslo nestačí. Okrem hesiel je dôležité používať aj dvojfaktorové overenie (2FA) – teda jedinečný kód zaslaný SMS-kou na vaše číslo alebo cez autentifikačnú aplikáciu pri každom novom prihlásení. 2FA chráni vaše účty aj v prípade, že niektoré z hesiel bolo kompromitované.

Falošní kuriéri, technici aj milenci. Odhaľte najčastejšie online podvody, ktoré zabolia srdce aj peňaženku.

„Ak mi link pošle kamarát alebo kamarátka, určite je bezpečný.“

Nemusí sa to zdať, ale je to mýtus. 

To, že vám link do správy prišiel od známeho, ešte neznamená, že je bezpečný. 

Môže sa totiž stať, že útočník napadol účet vášho kamaráta alebo kamarátky a teraz cez neho šíri škodlivé odkazy – bez ich vedomia. Takéto odkazy môžu viesť na falošné stránky, ktoré sa snažia získať vaše osobné údaje, heslá alebo do vášho zariadenia stiahnuť vírus.

Platí jednoduché pravidlo: ak vám niekto pošle link, ktorý nečakáte alebo vyzerá podozrivo, radšej si jeho pravosť overte. Pred klikaním na akékoľvek odkazy sa na chvíľu zastavte a zamyslite sa. Pomôžu vám pri tom tieto otázky:

  • Vedie tento odkaz na známu stránku?
  • Zvykne mi tento kamarát/ka posielať takéto odkazy?
  • Je to celý odkaz alebo len jeho skrátená verzia (napríklad cez službu bit.ly)?

Ak vo vás odpovede na tieto otázky vyvolajú čo i len tieň podozrenia, na link radšej neklikajte. 

Pravosť daného odkazu si môžete overiť u daného kamaráta/ky cez iný kanál – napríklad im napíšte SMS alebo im zavolajte, či vám niečo také posielali. 

„Ak navštevujem len stránky, ktoré dobre poznám, nemám sa čoho báť.“

Je to mýtus. 

Útočníci vytvárajú falošné verzie známych stránok, ktoré na prvý pohľad vyzerajú identicky a viete ich rozoznať len podľa drobných dizajnových nedokonalostí alebo zmien v adrese. Napríklad namiesto stránky „soda.o2.sk“ sa ocitnete na stránke „soda.02.sk„. 

Veľmi často sa tento podvod týkal Slovenskej pošty – falošná stránka mala len minimálne zmeny v dizajne. A už stačí len chvíľka nepozornosti a môže sa stať, že zadáte heslo či číslo karty aj na takejto falošnej stránke. 

Vždy ostražito pozerajte na dizajn stránky a kontrolujte správnosť adresy. Ak niečo vyzerá čo i len trochu podozrivo, stránku radšej zatvorte.

„Vírusy napádajú len počítače, smartfónom nič nehrozí.“

Je to mýtus, lebo smartfóny vlastne sú také „malé počítače“.

Mobily, rovnako ako počítače, môžu byť napadnuté vírusmi, ktoré dokážu sledovať vašu lokalitu, zbierať vaše citlivé údaje či sledovať vašu aktivitu online.

Smartfóny je preto dôležité chrániť rovnako dôsledne ako počítače. A to aj preto, lebo v nich dnes máme uložený prakticky celý život – fotografie z rodinných dovoleniek, kontakty, prihlásenia do bankových účtov, či citlivé pracovné údaje.

Všetky zásady online bezpečnosti, ktoré platia pre počítače, platia aj pre smartfóny:

  • Nezadávajte citlivé údaje, ako sú heslá a číslo karty, na verejných wi-fi sieťach.
  • Pravidelne aktualizujte operačný systém.
  • Nezdieľajte heslo ani PIN kód s ďalšími ľuďmi.
  • Sťahujte len dôveryhodné aplikácie (o tom viac v ďalšom bode).

„Mobilné aplikácie z oficiálnych obchodov nepredstavujú žiadne riziko.“

Aj toto je veľký mýtus.

Ani oficiálne obchody s mobilnými aplikáciami ako Obchod Play alebo App Store nie sú neomylné. Na stiahnutie môžu ponúkať aj aplikácie, ktoré ohrozujú vaše súkromie či bezpečnosť.

Často sa to deje z neúmyselných dôvodov – niektoré apky len nemajú dostatočne vyriešenú vlastnú bezpečnosť a údaje, ktoré im v dobrej viere odovzdáte, môžu byť ľahko ukradnuté hackermi.

Iné aplikácie však existujú len s cieľom zneužívať vašu dôveru. Zbierajú o vás príliš veľa citlivých informácií, a to nielen osobné údaje alebo vašu lokalitu, ale napríklad aj vaše správanie na internete – aké stránky navštevujete a pod.

Ak si napríklad mobilná hra pýta prístup k vašim fotkám, lokalite alebo kontaktom, zamyslite sa, či ho naozaj potrebuje. Ak nie, nedávajte jej ho. V systémových nastaveniach telefónu si viete spätne pozrieť, ktoré aplikácie majú prístup ku ktorým údajom, a tento prístup im obmedziť alebo rovno zrušiť.

Škodlivým mobilným aplikáciám sa najlepšie vyhnete tak, že budete pozorne čítať recenzie pred stiahnutím, všímať si a kontrolovať, aké oprávnenia si od vás pýtajú či už majú.

„Pravidelné aktualizácie počítačov a smartfónov sú zbytočné, len mi zmenia veci, na ktoré som si už zvykol/a.“

Je to mýtus. 

Aktualizácie softvéru pomáhajú udržiavať vaše zariadene v bezpečí pred útočníkmi a vírusmi. 

Aj keď sa môže zdať, že vždy prídu v tom najnevhodnejšom momente, okrem kozmetických a užívateľských vylepšení prichádzajú aj so záplatami bezpečnostných dier. Dier, ktoré by inak mohli útočníci zneužiť na vniknutie do vášho systému.

Pravidelne aktualizovať svoj mobil aj počítač je tá najľahšia vec, čo môžete spraviť pre svoju bezpečnosť – len kliknete a počkáte.

„Platiť kartou na internete nie je bezpečné.“

Áno, aj toto je mýtus. 

Platby cez internet prešli od svojho začiatku veľkým technologickým a bezpečnostným vývojom. Vďaka tomu sú nákupy a platby na internete skoro úplne bezpečné – ak dodržiavate základné bezpečnostné pravidlá:

  • Nakupujte len na stránkach, ktorým dôverujete.
  • Nezadávajte žiadne vaše platobné údaje na verejných wi-fi sieťach.
  • Overte si, či platíte cez systém pre overovanie platieb na internete 3D Secure.

A ak by predsa len nastal nejaký problém a vy by ste napríklad nedostali objednaný tovar, banky vedia podvodné či nechcené transakcie vyreklamovať.

Pre väčšiu bezpečnosť tiež môžete využívať vygenerovanie jednorazovej karty. Vo vašej bankovej apke si vygenerujete tzv. jednorazovú kartu, ktorá sa po každom použití zruší a vytvorí nová. To znižuje riziko zneužitia.

Ak môžete, používajte Google Pay alebo Apple Pay. Namiesto čísla vašej karty sa pri platbe obchodníkovi posiela tzv. token (šifrovaný jedinečný kód), nie skutočné číslo karty.

Transakcia sa potvrdzuje biometricky (Face ID, odtlačok) alebo heslom, nie len klikom. V prípade úniku dát u obchodníka tak zostávajú vaše citlivé informácie chránené.

„Keď sa niekto správa priateľsky na internete, asi má dobré úmysly. Veď každý sa rád porozpráva.“

Aj toto je mýtus.

Je prirodzené hľadať si aj v online priestore spojenie, porozumenie či niekoho, s kým si máme čo povedať. Práve preto je dôležité vedieť, komu sa oplatí dôveru naozaj dať – a komu radšej nie.

Nie všetci, ktorí sa na internete tvária priateľsky, to s nami myslia naozaj dobre. Podvodníci často vystupujú pod falošnou identitou a snažia sa nadviazať blízke vzťahy s osamelými ľuďmi, dôchodcami alebo dokonca deťmi.

Ich cieľom však nie je úprimné priateľstvo či iný vzťah – chcú vás len zmanipulovať a získať od vás citlivé informácie, prístupy k účtom alebo dokonca peniaze.

Ak niekto príliš tlačí na budovanie vzťahu, rýchlo sa zveruje alebo priamo žiada o peniaze, je čas spozornieť. Platí pravidlo: čo by ste nedali neznámemu človeku na ulici, nedávajte ani neznámemu človeku online.


Tip na záver: Spravte si bezpečnostný audit. Využite odporúčania z tohto článku a overte si, či používate silné heslá, dvojfaktorovú autorizáciu či dôveryhodné aplikácie.

Jozef (Dodo) Benko

Súčasťou O2 je už od roku 2009. Pôsobí ako manažér kreditného rizika, kde sa zameriava najmä na prevenciu podvodov a vymáhanie pohľadávok. Jeho dlhoročné skúsenosti a analytické myslenie zohrávajú kľúčovú úlohu pri ochrane firmy pred finančnými stratami. Dodo je známy svojou rozvahou, precíznosťou a zmyslom pre férovosť – hodnoty, ktoré pretavuje do každodennej práce.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.