Influencer marketing v dnešnej podobe dlho nevydrží, hovorí foodbloger Čoje

Môže byť spolupráca s influencerom na Slovensku biznisovým nástrojom? Odpovedá marketér a foodbloger Čoje.

Marketér Daniel Feranec vytvoril úspešný foodblog s tisíckami followerov. V rozhovore prezradil, ako funguje influencerský marketing na Slovensku, koľko sa v ňom točí peňazí, ale aj to, prečo by nikdy nepísal o jedle, za ktoré si sám nezaplatil. 

Daniel Feranec alias Čoje na Instagrame rozdáva tipy, kde sa kvalitne a dobre najesť. Vybudoval okolo seba komunitu ľudí, ktorí sa inšpirujú jeho výberom a radi s ním diskutujú. Zároveň je zaujímavý aj pre firmy, ktoré ho oslovujú s možnosťou spolupráce. Ako marketér však pozná komerčné spolupráce aj z opačnej strany, má totiž na starosti komunikáciu v dopravnej spoločnosti.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.

Na akom princípe funguje tvoj blog Čoje? O aké hodnoty sa opieraš pri jeho spravovaní?

Odporúčam jedlo, ktoré si dám a chutí mi. Moje tipy pomáhajú ľuďom v rozhodovaní, kde sa najesť. Zároveň dokážu citeľne zvýšiť návštevnosť kvalitným podnikom, ktoré odporúčam. Snažím sa prinášať pravdivý obsah, takže na svoje návštevy vopred neupozorňujem a za svoje tipy si nikdy nenechávam od podnikov platiť ani nedostávam jedlo zadarmo.

Mám aj platené spolupráce, ale iba so značkami, ktoré pôsobia mimo gastronómie, aby mi neznižovali dôveryhodnosť.

Prečo si začal vytvárať práve takýto obsah? Ako vyzerali tvoje začiatky?

Začal som pred takmer piatimi rokmi. Pracoval som v reklamnej agentúre a sociálne siete mali v marketingu v porovnaní s dneškom len zlomok vplyvu. Už vtedy však boli dôležitým komunikačným kanálom. Chcel som mať nejakú stránku, na ktorej by som si cvičil komunikáciu, bol v kontakte s trendmi a mohol skúšať, ako to celé funguje.

Premýšľal som, o čom by som mohol blogovať, aby to nezabralo veľa času. Keďže chodím každý deň na obed a pracujem v meste, rozhodol som sa začať s blogom o jedle.

Krátko predtým vznikli v Bratislave nové bistrá a reštaurácie, mal som ich obehané, vo viacerých som bol štamgast a v gastre som sa celkom vyznal. V tých časoch takmer všetci foodblogeri doma varili a fotili svoje výtvory, takže môj obsah bol jedinečný.

V začiatkoch som neprinášal žiadne komplikované recenzie jedla, išlo skôr o tipy. Čím dlhšie som blogoval, tým lepšie som chápal súvislosti a mal viac informácií, takže postupne pribudli aj názory na jedlo.

Svoj feed pravidelne aktualizuješ a pridávaš aj Instastories. Koľko času ťa stojí správa tvojho profilu? Čo ti zaberá najviac času?

Pravidelne chodím jesť von a rád skúšam nové veci, takže návšteva reštaurácií mi nezaberie veľa času navyše. Jedlo si fotím na mobil a fotky upravím do päť minút. Text mi buď napadne hneď, alebo ho napíšem neskôr, nikdy to nesilím.

Najviac času zaberá komunikácia s followermi. Nemusel by som jej venovať toľko času, ale robím to, pretože chcem (úsmev).

V čom táto komunikácia spočíva? Čo ľudí najviac zaujíma?

Keď mi niekto napíše, považujem za normálne, dať mu aspoň lajk, že som správu zaregistroval. Snažím sa odpovedať každému, samozrejme, v rozumnej miere.

„Nestojím ani o prehnanú vďaku zo strany podnikov – to skôr ja im môžem byť vďačný za super obsah, ktorý mi prináša množstvo lajkov. Ak by nepripravovali skvelé jedlo, môj obsah by nemohol fungovať.“

Bez ohľadu na to, koľko tipov na podniky prinášam, stále sa ma ľudia pýtajú, kam zobrať ženu na výročie či kde spraviť oslavu. Ak mám práve čas a chuť, väčšinou odpíšem jeden-dva tipy.

S akým najväčším mýtom o svojom blogu sa stretávaš?

Ľudia ma už, našťastie, neobviňujú z toho, že som bol niekde jesť zadarmo alebo že niektorá spolupráca je platená. Úplne chápem, prečo si to myslia a skupina ľudí, ktorej by to potenciálne prekážalo, mi je sympatická. Tento mýtus dnes už nemusím vyvracať sám, pretože to už ľuďom dokážu vysvetliť moji verní followeri.

Aký typ výdavkov si môžete zarátať do daňového priznania a čo vám u daňovákov určite neprejde? Odpoveď nájdete tu

Aj v podnikoch to už pochopili a už mi nepíšu, aby som sa k nim prišiel najesť zadarmo, pretože to som tiež nikdy nerobil. Vďaka tomu mám pocit, že sme si porozumeli, a fanúšikovia aj podniky ma nechajú robiť si to podľa seba.

Nestojím ani o prehnanú vďaku zo strany podnikov – to skôr ja im môžem byť vďačný za super obsah, ktorý mi prináša množstvo lajkov. Ak by nepripravovali skvelé jedlo, môj obsah by nemohol fungovať.

Aké máš pravidlá pre platené spolupráce? Čo prijmeš rád a do čoho by si, naopak, nešiel?

Platené spolupráce akceptujem, ak nerušia môj obsah ani ho nijakým spôsobom nekompromitujú. Beriem ich však len vtedy, ak sa dajú rozumne zakomponovať do môjho bežného obsahu a ľudia nebudú mať pocit, že im pod nos strkám nejaký produkt.

Je pre mňa dôležité, aby bola spolupráca prínosná nielen pre mňa a pre značku, ale aj pre mojich followerov. Výborné sú spolupráce, vďaka ktorým môžem cestovať a blogovať o zahraničných mestách a jedle v nich. Skvelá bola aj spolupráca s hudobným vydavateľstvom – vďaka nej som bol v dvojhviezdičkovej michelinskej reštaurácii. Ich hudbu som potom dal do svojich stories.

Vedel by si zhrnúť, čo najlepšie ti priniesol Čoje do života?

Najmä veľmi veľa vedomostí a skúseností. Nešiel som do toho s tým, že by som mal na všetko recept a rozum, vďaka čomu som sa naučil kopu nových vecí.

Tvorba obsahu mi priniesla aj nové príležitosti. Mám nový podcast a vďaka blogu je pre mňa jednoduchšie získavať poslucháčov. Ak by som blog nemal a začal by som robiť niečo podobné, musel by som začínať od nuly.

Blogovanie mi pomohlo aj v pracovnom živote. Práve vďaka nemu som získal svoju súčasnú robotu. Ozvali sa mi, že poznajú môj blog a hľadajú niekoho na komunikáciu.

Sociálne siete sú dnes veľmi diskutovaná téma. Čo ťa najviac prekvapilo na ich fungovaní?

Vedel som, že sociálne siete umožňujú bližší kontakt s veľkou skupinou ľudí a prinášajú možnosť vytvoriť komunitu. Veľa pre mňa znamenalo, že som to dokázal aj ja.

Veľmi nepríjemne ma však prekvapili v tom, ako vypaľujú ľudí, ktorí na nich publikujú. Ľudia, ktorí prinášajú nekomerčný, organický obsah, by podľa mňa mali dostávať podporu. Namiesto toho sú bombardovaní notifikáciami, že keď si zaplatia reklamu, dostanú viac lajkov.

Keď si s Čoje začínal, ľudia tvoju tvár nepoznali, no neskôr si z anonymity vystúpil. Ovplyvňuje influencerstvo nejakým spôsobom tvoje súkromie? 

Nemyslím si, ľudia ma masovo nezastavujú na ulici a neprihovárajú sa mi. Ak ma niekto na ulici spozná, zvyčajne sa to nedozviem.

„Na blogu komunikujem pozitívne, čo sa asi prenáša aj na nich. Je to celé veľmi príjemné, stále mám pocit, akoby som mal okolo seba 30 až 40 známych, s ktorými si navzájom posúvame tipy na dobré jedlo.“

Mám šťastie na svoju komunitu followerov. Na blogu komunikujem pozitívne, čo sa asi prenáša aj na nich. Je to celé veľmi príjemné, stále mám pocit, akoby som mal okolo seba 30 až 40 známych, s ktorými si navzájom posúvame tipy na dobré jedlo. Vôbec nevnímam tých zvyšných 38 000 ľudí, ktorí sú pasívni.

Influencerstvo je rýchlo sa rozvíjajúca oblasť online reklamy. Je to podľa teba bublina, aká raz za čas na sociálnych sieťach vznikne, alebo je to niečo trvácnejšie? 

Ak nazývame bublinou niečo, čo je extrémne populárne, rýchlo to narástlo a teoreticky to môže rýchlo spľasnúť, takmer všetko v marketingovom svete je bublinou.

Ako dostať z influencerského marketingu maximum a prečo ide podľa odborníka len o dočasný trend? Dočítate sa tu

Komunikačné kanály sa v marketingu rýchlo menia. Preto si nemyslím, že influencerský marketing v dnešnej podobe vydrží veľmi dlho. Zároveň si však nemyslím, že by mal nastať koniec pre najväčšie mená alebo subjekty, ktoré to robia naozaj unikátne.

Si nielen influencer, ale aj marketér. Ako sa dá podľa teba influencerský marketing v praxi dobre využiť?

Časť marketérov a firiem očakáva od influencerského marketingu okamžitý výsledok. Vnímajú ho ako ľahký prostriedok získania dosahu na desaťtisíce ľudí. Ale to, že ľudia uvidia ich posolstvo, ešte nemusí znamenať, že im to posolstvo bude odovzdané.

Našťastie je čoraz viac marketérov, ktorí influencerskému marketingu rozumejú. Nie je pre nich hlavnou náplňou ich marketingového plánu. Je to pre nich jeden z kanálov na podporu kampane a majú od neho reálne očakávania.

Iba malé percento firiem a marketérov však dokáže využiť influencerský marketing naozaj naplno. Pokojne sa naň spoľahnú ako na jediný kanál a kampaň postavia iba na influencerovi. Dokážu to urobiť tak kreatívne a integrovane, že oslovia svoju cieľovú skupinu aj odovzdajú posolstvo a kampaň sa môže okamžite prejaviť aj na predajoch.

Aké sú tie reálne očakávania? Ako môžu influenceri značke pomôcť?

Najväčší zmysel mi dáva, keď sú influenceri tradične spätí s nejakou značkou. Nemusí to fungovať tak, že jeden ich post hneď predá 10 tenisiek alebo 20 mobilných telefónov.

Nikto si nekúpil telefón istej značky len preto, že jeho obľúbený youtuber je jej ambasádorom. Ale z obrovského množstva ľudí, ktorí nie sú priľnutí ku konkrétnej značke, to môže u malého percenta zavážiť. Stačí, keď im pri komplikovanom rozhodovacom procese brnkne značka do vnímania.

„Najlepšie sa spolupracuje s ľuďmi, ktorí už majú skúsenosti. Nemusíte im hovoriť, čo od nich očakávate. Dokážu pochopiť insight kampane, želaný cieľ alebo efekt a sami prídu s nápadmi, ako by ho mohli naplniť.“

Veľa ľudí zaujímajú ceny spoluprác s influencermi. Ako sa stanovujú a aké sú rozhodujúce faktory?

Určite to nefunguje tak, že si niekto zadá do tabuľky počet followerov a z nej mu vypadne, koľko by mal stáť jeden post.

Zaváži veľa faktorov, nielen to, kto má koľko followerov. Keď má niekto kvalitný obsah s pridanou hodnotu a je interaktívny, má pre mňa väčšiu hodnotu ako niekto pasívnejší, kto fotí len sám seba.

Ako marketér, ktorý oslovuje influencerov, pracujem s psychologickou hodnotou okolo 450 € za jeden post uverejnený na dvoch sociálnych sieťach a podporený prostredníctvom stories. Sú influenceri, ktorí sa pri tejto cene oplatia, aj takí, ktorí skôr nie. Treba však rátať s tým, že pri influenceroch s desaťtisícmi followerov sú aj ceny radikálne iné.

S akými influencermi sa značkám spolupracuje najlepšie?

Často sú to ľudia, ktorí tvoria aj natívny obsah pre sociálne médiá rôznych klientov. Pričom vy ako ich follower často ani netušíte, že za takýmto komerčným obsahom je rovnaký človek.

Najlepšie sa spolupracuje s ľuďmi, ktorí už majú skúsenosti. Nemusíte im hovoriť, čo od nich očakávate. Dokážu pochopiť insight kampane, želaný cieľ alebo efekt a sami prídu s nápadmi, ako by ho mohli naplniť. Môžete sa spoľahnúť na to, že sami vymyslia niečo, čo je pre nich prirodzené, čo ich followeri nebudú považovať za reklamnú prestávku, a zároveň to bude vtipné a zaujímavé.

Tiež je skvelé, ak má tento človek vysokú kvalitu obsahu a je preňho jednoduché zakomponovať doň produkty. Najľahšie je to s influencermi, ktorých komoditou je zábava, tí dokážu váš produkt často zakomponovať úplne bez kompromisov.

Nie je dobré, ak sa v „storke“ úplne zmení tón a presne viete, že o sekundu sa na obrazovke objaví logo. Je lepšie produkt nenápadne umiestniť do skeču alebo do zábavnej „storky“.


Daniel potrebuje byť neustále online. Nielen kvôli svojmu foodblogu a komunikácii s followermi, ale aj kvôli práci. Spotrebuje veľké množstvo dát na aplikácie, bez ktorých sa ako influencer a marketér nepohne. Pre neho aj pre vás je ideálnou službou O2 pre podnikateľov. Zlatý O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Daniel Feranec

Pracuje ako šéf komunikácie v spoločnosti Slovak Lines. Na svojom foodblogu Čoje prináša tipy na podniky, ktoré majú príbeh a ponúkajú kvalitné jedlo s výnimočnou chuťou. Vyštudoval masmediálnu komunikáciu, pôsobil aj ako prekladateľ a copywriter. Má za sebou množstvo platených spoluprác, či už ako zadávateľ, alebo influencer.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Vo vrecku možno nosíte prenosnú kanceláriu. Ako na to prídete?

Krásne fotky zážitkov sú neoceniteľné. Ešte cennejšie však môžu byť biznis funkcie fotoaparátu vášho smartfónu. Viete, ktoré to sú?

V máloktorej oblasti sa výrobcovia smartfónov predbiehajú tak, ako pri kvalite a vylepšeniach fotoaparátov. Dôkazom sú sústavy objektívov či veľmi silná podpora umelej inteligencie. Cieľ je jasný – takmer dokonalé fotky v akýchkoľvek podmienkach. Foťáky v smartfónoch sa však dajú využiť aj inak ako na selfie a nekonečné gigabajty videí. Dokážu totiž úplne nahradiť mnohé kancelárske zariadenia, ktoré vám zbytočne zaberajú miesto.

Skenovanie

Skryť do vrecka klasický skener bolo pred pár rokmi sci-fi. Dnes sa to kombináciou dostatočne kvalitnej fotografie a umelej inteligencie smartfónu podarilo. Základom je fotoaparát, ktorý dokáže spraviť ostrú fotografiu s dostatočným množstvom detailov. Takáto fotografia sa podarí, ak fotoaparát dokáže zaznamenať dostatočný počet pixelov.

Pixel je základ

Základom fotografie je svetlo a snímač. Čím je snímač väčší, teda má väčšiu plochu, tým detailnejšiu a kvalitnejšiu fotografiu spravíte. Problém je, že do smartfónov pre ich kompaktné rozmery nedokážeme skryť dostatočne veľký čip na to, aby ponúkol skutočne kvalitné fotografie. Na porovnanie: v smartfónoch sú čipy s priemernou veľkosťou 1/3 palca, kompaktné fotoaparáty majú čipy s veľkosťou jedného palca.

Mohlo by sa zdať, že výrobcovia smartfónov sú v slepej uličke. Tam kde končí hardvér, však nastupuje softvér. Všetky vlajkové lode výrobcov smartfónov dnes už používajú softvér, ktorý sa nazýva výpočtová fotografia. Ide o mágiu algoritmov, umelej inteligencie, strojového učenia sa a výkonu procesorov. Výsledkom môže byť rovnaká kvalita fotografie pri 12 Mpx, ako aj pri 50 Mpx senzoroch.

Rozpoznávanie textu

Umelá inteligencia dnes dokáže naozaj zázraky. Huawei P40 Pro má napríklad funkciu rozpoznania textu. V miestach, kde smartfón text rozpozná, umelo znásobí počet pixelov, aby bol text ostrejší a lepšie čitateľný. Ak tieto vlastnosti skombinujete s vhodnou aplikáciou, napríklad CamScanner, v priebehu pár sekúnd máte v smartfóne kvalitne naskenovanú zmluvu, ktorú môžete elektronicky podpísať a poslať mailom.

Úprava textu z fotografie

Možností, ako pracovať s naskenovanými dokumentmi, je oveľa viac. Napríklad aplikácia ScannerHD ponúka technológiu OCR, ktorá dokáže text z fotografie previesť na editovateľný text. Ten môžete prepisovať, použiť do dokumentov alebo priamo kopírovať do správ. Konečne!

Tu je však dôležitá svetelnosť použitých objektívov. Svetelnosť sa označuje clonovým číslom – f/1.8, f/2.4 a podobne. Čím je číslo nižšie, tým je svetelnosť vyššia, teda budete mať lepšie fotografie aj v horších svetelných podmienkach. Fotenie s objektívmi s horšou svetelnosťou sa prejavuje tmavými a rozmazanými fotografiami s vysokým šumom.

Nakupovanie fotením

OCR technológiu nájdete aj v prekladačoch. Oceníte ju napríklad pri čítaní jedálneho lístka v zahraničí, prípadne pri študovaní zmluvy. Stačí odfotografovať text, ktorému celkom nerozumiete, a smartfón ho automaticky preloží. Niektoré aplikácie dokážu nápisy prekladať aj bez fotografovania. Stačí namieriť smartfón na text a na displeji máte okamžite preklad. Podmienkou je byť on-line.

Rovnakú podmienku musíte splniť, ak chcete cez fotoaparát nakupovať. Túto funkciu bežne nájdete v natívnej aplikácii fotoaparát pod označením nákupy. Po zamierení na konkrétnu vec ju smartfón rozozná a vyhľadá na internete. V stavebníctve takýmto spôsobom ľahko identifikujete materiál, ktorý nepoznáte, v módnom biznise zasa kúsky, ktoré ušli vašej pozornosti.

Potrebujete smartfón na biznis? Huawei P40 Pro má aj týchto 6 funkcií, ktoré vám pracovné úlohy zjednodušia.

 Platenie faktúr

Platenie faktúr môže byť nudná a zdĺhavá mravčia práca. Prečo ju spomíname pri fotoaparátoch? Pretože vďaka nim veľmi rýchlo a ľahko faktúru uhradíte. Bankové aplikácie ponúkajú skenovanie faktúr. Umelá inteligencia sama rozpozná údaje a vloží ich do správnych políčok. Stále populárnejšie je tiež platenie faktúr QR kódom. Ak túto technológiu poznáte, zrejme ste sa stretli s tým, že ste museli na QR kód zoomovať.

Približovať obraz dokáže dnes každý smartfón, no nie každý kvalitne. Pri výbere preto prihliadajte najmä na optický zoom, Huawei P40 Pro ho má až 5-násobný. Pri digitálnom zoome buďte opatrnejší, tu už cítiť zníženie kvality obrazu. Môže sa vám stať, že by smartfón nevedel QR kód prečítať. Čítačky QR kódov dnes výrobcovia natívne integrujú do fotoaparátov, nepotrebujete ani špeciálnu aplikáciu.

Meranie

Móda sústavy niekoľkých objektívov v jednom smartfóne neobišla ani jednu veľkú značku smartfónov. Čo robí široký, ultraširoký alebo teleobjektív, je jasné už ich názvov. Pre mnohých je však záhadou ToF objektív. Jeho funkciou je merať vzdialenosť predmetov od smartfónu a vytvoriť tak populárne rozmazané pozadie pri portrétoch.

ToF však nie je len o zábave. Ak potrebuje merať rozmery, objemy či výšku človeka, práve tento objektív vám za pomoci rozšírenej reality pomôže. Stačí otvoriť napríklad natívnu aplikáciu od Huawei AR meranie a môžete sa pustiť do práce. Merania sú až prekvapivo presné.


Komunikácia je v podnikaní kľúčom k úspechu. Preto musí prebiehať bez omedzení a problémov. Potrebujete sa spoľahnúť, že s partnermi, klientmi a spolupracovníkmi budete vždy v kontakte. Práve toto rieši balík služieb O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS, MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.


Tipy, ako si preniesť fotky, kontakty a appky zo starého smartfónu do nového

Čítaj viac

Stiahnite si jednu z týchto 6 appiek a naučte sa každý deň niečo nové

Čítaj viac

Huawei P smart 2021 sme zmenili na herné zariadenie. Čo sme si na ňom zahrali?

Čítaj viac