Zavreté prevádzky, razantný pokles zákaziek a absolútna zmena fungovania zasiahla väčšinu malých biznisov na Slovensku. Táto situácia zaskočila aj ostrieľaných a skúsených podnikateľov, pričom nikto v prvých dňoch a týždňoch nevedel, ako sa situácia vyvinie a kedy možno očakávať koniec. Dnes vám predstavím niekoľko príkladov malých slovenských podnikateľov, ktorí sa s krízou dokázali popasovať, ich prístup môže pomôcť aj vám.
Oto Kóňa vyštudoval politológiu a politický marketing. Neskôr podnikal v gastronómii (založil úspešné prevádzky Regal Burger, NYC Corner) a teraz sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov. Momentálne je súčasťou tímu, ktorý pracuje na tom, aby sa podnikatelia dostali k všetkým potrebným informáciám rýchlo a na jednom mieste.
Ručne šité obleky vystriedali rúška
Rodina Mucskovcov má v centre Bratislavy salón ako zo starých filmov, kde šijú obleky špičkovej kvality pre klientov zo Slovenska, ale aj z celej Európy. Mali naplánované skúšky modelov a plný diár záujemcov. Ako však sledovali situáciu, sami proaktívne posúvali osobné stretnutia kvôli bezpečnosti a uvedomovali si, že ich štandardné fungovanie sa prinajlepšom na pár týždňov úplne zastaví.
Spolumajiteľ salóna Erik Mucska veľmi rýchlo objednal certifikované hygienické látky na výrobu rúšok, poslal všetkých členov rodiny a zamestnancov domov so šijacími strojmi a následne im všetky látky osobne rozvážal. Za pár dní ušili tisícky veľmi potrebných rúšok, brat programátor spravil za víkend jednoduchý e-shop a rúška tak dodali do lekární, domovov dôchodcov a rozdávali tým, ktorí ich najviac potrebovali. Rúška šili aj pre neziskovú organizáciu Tvoj Buddy, ktorá pomáha deťom z detských domovov, či pre Nemocnicu Ružinov, konkrétne na oddelenie dlhodobo chorých.
„Videli sme, čo sa deje v okolitých krajinách a aký veľký je nedostatok rúšok. Preto som objednal certifikované látky a niekoľko týždňov zásoboval zamestnancov, ktorí boli doma, a potom som robil kuriéra – rozvážal som rúška, kde bolo treba. Také intenzívne obdobie sme dlho nemali,“ hovorí Erik Mucska.
Z veľmi jemného šitia oblekov, kde výroba jedného trvá až 80 hodín, sa zmenili na veľkovýrobňu rúšok doslova zo dňa na deň. Podľa vlastných slov to cítili ako povinnosť pomôcť v tejto ťažkej situácii, keďže mali stroje a skúsenosti. „Aj napriek zložitej situácii sme sa tešili, že aspoň troškou vieme pomôcť, svoje remeslo a schopnosti z hodiny na hodinu využiť tam, kde najviac treba,“ dodal pán Mucska. Zároveň sa im aj ľahšie psychicky zvládala táto náročná situácia. Dokonca predajom do lekární dokázali vykryť aj časť tržieb a nemuseli sa rozlúčiť so žiadnym zamestnancom.
Sklady plné ovocia a zeleniny našli nových zákazníkov
Ich biznis je založený na zásobovaní reštaurácií, kaviarní, hotelov a jedální po celom Slovensku. Táto oblasť podnikania zo dňa na deň skončila a zostali im plné sklady potravín. Na druhej strane cítili zvýšenú potrebu domáceho varenia a hlavne v prvých týždňoch aj obavu z nakupovania v preplnených obchodoch. A presne to im hralo do karát.
Popradská firma Lunys síce plánovala e-shop pre individuálnych klientov s donáškou k dverám, zrealizovať ho chceli až o 3 mesiace – v júni 2020. Na situáciu zareagovali expresne a testovaciu prevádzku spustili do 3 dní. Veľmi rýchlo sa dostali k stovkám objednávok po celom Slovensku.
Dá sa povedať, že zhoršené podmienky u ich akcelerovali vývoj a jasné smerovanie. Takto dokázali vykryť výpadok a zároveň vybudovať službu, ktorá im zostane aj po kríze a zvýši konkurencieschopnosť. Praktický príklad, ako premeniť krízu na príležitosť a tiež pomôcť novým zákazníkom svojou službou.
Gastrozážitky sa presunuli z reštaurácií bližšie k ľuďom
Reštaurácie a bary prišli o možnosť starať sa o hostí vo svojich priestoroch. Útulné posedenie, príjemná hudba, čerstvé kvety a osobný kontakt sa na čas úplne vytratili. Počas niekoľkých dlhých týždňov bola jedinou možnosťou donáška a neskôr výdajné okienko so zákazom vstupu dovnútra.
Mnoho podnikov, ktoré boli známe pohostinnosťou a príjemnou atmosférou, sa snažilo improvizovať a vyskúšať „nové vody“. Známe bratislavské reštaurácie Fou Zoo a Iasai, zamerané na kvalitnú ázijskú fusion kuchyňu, spustili donášku, s ktorou nemali predtým žiadne skúsenosti. Prinášali každý týždeň aj špeciály a postupne dopĺňali novinky do menu. Intenzívne komunikovali na sociálnych sieťach a hostia zdieľali svoje „hody“ u seba doma.
Nové bistro Otto! na Dunajskej ulici v centre Bratislavy zastihla kríza po pár týždňoch úspešnej prevádzky, keď najmä v časoch víkendových „brunchov“ čakali pred prevádzkou hlúčiky ľudí na voľný stôl. Museli však veľmi rýchlo zmeniť sortiment a prispôsobiť sa dopytu po donáške. „Výnimočné situácie si vyžadujú výnimočné riešenia. Nikdy by nám nenapadlo, že budeme robiť pizzu. Ale keď sa celé gastro presunulo na donášku, tak sme každý večer rozpálili pec a skúšali. Podporu našich hostí si veľmi vážime.
Pomohli nám v ťažkých časoch,“ hovorí Róbert Nagy z bistra Otto!. Prvé dni mali vypredané a nestíhali pripravovať cesto. Ich hosťom sa veľmi páčila táto novinka, ocenili kvalitu a podporili ju v ťažkých časoch.
Po otvorení okienok začali reštaurácie, bary aj kaviarne improvizovať a pripravovať drinky predtým vo vysokých krištáľových pohároch ako take away či balíčky surovín na jedlo s detailným návodom na prípravu doma.
Sme v tom spolu – podeľme sa o svoje skúsenosti a nápady
Spoločným menovateľom podnikateľov, ktorí zareagovali na novú situáciu naozaj dobre, je rýchlosť a neortodoxné prostriedky. Skúsili niečo, čo by im predtým ani vo sne nenapadlo, popasovali sa so situáciou, a aj keď stále musia tvrdo bojovať, táto skúsenosť im dodala životaschopnosť. Veľmi bolo cítiť aj obrovskú spolupatričnosť medzi malými podnikateľmi, ktorí si v kríze pomáhali.
Tieto príklady nehovoria o tom, že firma sa dostala na svoje štandardné tržby, ale aspoň pokryla základné náklady, dala prácu zamestnancom a motiváciu na ďalšie náročné obdobie. Prichádzajúce obdobie si bude vyžadovať ešte veľa podobných inovácií a nových prístupov. Držme si v tom palce a podeľme sa o to, čo môže pomôcť aj ostatným. Sme v tom všetci spolu.
Ak pri svojom podnikaní potrebujete paušál, s ktorým nebudete riešiť gigabajty a dostanete k nemu aj predplatné prémiových appiek, ako sú HBO GO alebo TIDAL, buďte SMART. Všetky potrebné informácie nájdete na www.o2.sk.