Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Ako sa slovenskí podnikatelia popasovali s krízou? Tieto 3 príbehy vás inšpirujú

Podnikanie je aj o hľadaní riešení problémov, ktoré sa nedajú ľahko naplánovať v Exceli či dlhodobej 5-ročnej stratégii. Občas treba reagovať hneď, vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do práce.

Zavreté prevádzky, razantný pokles zákaziek a absolútna zmena fungovania zasiahla väčšinu malých biznisov na Slovensku. Táto situácia zaskočila aj ostrieľaných a skúsených podnikateľov, pričom nikto v prvých dňoch a týždňoch nevedel, ako sa situácia vyvinie a kedy možno očakávať koniec. Dnes vám predstavím niekoľko príkladov malých slovenských podnikateľov, ktorí sa s krízou dokázali popasovať, ich prístup môže pomôcť aj vám.

Oto Kóňa vyštudoval politológiu a politický marketing. Neskôr podnikal v gastronómii (založil úspešné prevádzky Regal Burger, NYC Corner) a teraz sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov. Momentálne je súčasťou tímu, ktorý pracuje na tom, aby sa podnikatelia dostali k všetkým potrebným informáciám rýchlo a na jednom mieste.

Ručne šité obleky vystriedali rúška

Rodina Mucskovcov má v centre Bratislavy salón ako zo starých filmov, kde šijú obleky špičkovej kvality pre klientov zo Slovenska, ale aj z celej Európy. Mali naplánované skúšky modelov a plný diár záujemcov. Ako však sledovali situáciu, sami proaktívne posúvali osobné stretnutia kvôli bezpečnosti a uvedomovali si, že ich štandardné fungovanie sa prinajlepšom na pár týždňov úplne zastaví.

Spolumajiteľ salóna Erik Mucska veľmi rýchlo objednal certifikované hygienické látky na výrobu rúšok, poslal všetkých členov rodiny a zamestnancov domov so šijacími strojmi a následne im všetky látky osobne rozvážal. Za pár dní ušili tisícky veľmi potrebných rúšok, brat programátor spravil za víkend jednoduchý e-shop a rúška tak dodali do lekární, domovov dôchodcov a rozdávali tým, ktorí ich najviac potrebovali. Rúška šili aj pre neziskovú organizáciu Tvoj Buddy, ktorá pomáha deťom z detských domovov, či pre Nemocnicu Ružinov, konkrétne na oddelenie dlhodobo chorých.

„Videli sme, čo sa deje v okolitých krajinách a aký veľký je nedostatok rúšok. Preto som objednal certifikované látky a niekoľko týždňov zásoboval zamestnancov, ktorí boli doma, a potom som robil kuriéra – rozvážal som rúška, kde bolo treba. Také intenzívne obdobie sme dlho nemali,“ hovorí Erik Mucska.

Potrebujete rýchlo vybaviť kanceláriu? Stačí pár klikov

Z veľmi jemného šitia oblekov, kde výroba jedného trvá až 80 hodín, sa zmenili na veľkovýrobňu rúšok doslova zo dňa na deň. Podľa vlastných slov to cítili ako povinnosť pomôcť v tejto ťažkej situácii, keďže mali stroje a skúsenosti. „Aj napriek zložitej situácii sme sa tešili, že aspoň troškou vieme pomôcť, svoje remeslo a schopnosti z hodiny na hodinu využiť tam, kde najviac treba,“ dodal pán Mucska. Zároveň sa im aj ľahšie psychicky zvládala táto náročná situácia. Dokonca predajom do lekární dokázali vykryť aj časť tržieb a nemuseli sa rozlúčiť so žiadnym zamestnancom.

Sklady plné ovocia a zeleniny našli nových zákazníkov

Ich biznis je založený na zásobovaní reštaurácií, kaviarní, hotelov a jedální po celom Slovensku. Táto oblasť podnikania zo dňa na deň skončila a zostali im plné sklady potravín. Na druhej strane cítili zvýšenú potrebu domáceho varenia a hlavne v prvých týždňoch aj obavu z nakupovania v preplnených obchodoch. A presne to im hralo do karát.

Popradská firma Lunys síce plánovala e-shop pre individuálnych klientov s donáškou k dverám, zrealizovať ho chceli až o 3 mesiace – v júni 2020. Na situáciu zareagovali expresne a testovaciu prevádzku spustili do 3 dní. Veľmi rýchlo sa dostali k stovkám objednávok po celom Slovensku.

Dá sa povedať, že zhoršené podmienky u ich akcelerovali vývoj a jasné smerovanie. Takto dokázali vykryť výpadok a zároveň vybudovať službu, ktorá im zostane aj po kríze a zvýši konkurencieschopnosť. Praktický príklad, ako premeniť krízu na príležitosť a tiež pomôcť novým zákazníkom svojou službou.

Gastrozážitky sa presunuli z reštaurácií bližšie k ľuďom

Reštaurácie a bary prišli o možnosť starať sa o hostí vo svojich priestoroch. Útulné posedenie, príjemná hudba, čerstvé kvety a osobný kontakt sa na čas úplne vytratili. Počas niekoľkých dlhých týždňov bola jedinou možnosťou donáška a neskôr výdajné okienko so zákazom vstupu dovnútra.

Ako využila zakladateľka Lulus bakery sociálne siete na prekonanie koronakrízy? Vypočujte si náš podcast

Mnoho podnikov, ktoré boli známe pohostinnosťou a príjemnou atmosférou, sa snažilo improvizovať a vyskúšať „nové vody“. Známe bratislavské reštaurácie Fou Zoo a Iasai, zamerané na kvalitnú ázijskú fusion kuchyňu, spustili donášku, s ktorou nemali predtým žiadne skúsenosti. Prinášali každý týždeň aj špeciály a postupne dopĺňali novinky do menu. Intenzívne komunikovali na sociálnych sieťach a hostia zdieľali svoje „hody“ u seba doma.

Nové bistro Otto! na Dunajskej ulici v centre Bratislavy zastihla kríza po pár týždňoch úspešnej prevádzky, keď najmä v časoch víkendových „brunchov“ čakali pred prevádzkou hlúčiky ľudí na voľný stôl. Museli však veľmi rýchlo zmeniť sortiment a prispôsobiť sa dopytu po donáške. „Výnimočné situácie si vyžadujú výnimočné riešenia. Nikdy by nám nenapadlo, že budeme robiť pizzu. Ale keď sa celé gastro presunulo na donášku, tak sme každý večer rozpálili pec a skúšali. Podporu našich hostí si veľmi vážime.

Pomohli nám v ťažkých časoch,“ hovorí Róbert Nagy z bistra Otto!. Prvé dni mali vypredané a nestíhali pripravovať cesto. Ich hosťom sa veľmi páčila táto novinka, ocenili kvalitu a podporili ju v ťažkých časoch.

Po otvorení okienok začali reštaurácie, bary aj kaviarne improvizovať a pripravovať drinky predtým vo vysokých krištáľových pohároch ako take away či balíčky surovín na jedlo s detailným návodom na prípravu doma.

Sme v tom spolu – podeľme sa o svoje skúsenosti a nápady

Spoločným menovateľom podnikateľov, ktorí zareagovali na novú situáciu naozaj dobre, je rýchlosť a neortodoxné prostriedky. Skúsili niečo, čo by im predtým ani vo sne nenapadlo, popasovali sa so situáciou, a aj keď stále musia tvrdo bojovať, táto skúsenosť im dodala životaschopnosť. Veľmi bolo cítiť aj obrovskú spolupatričnosť medzi malými podnikateľmi, ktorí si v kríze pomáhali.

Tieto príklady nehovoria o tom, že firma sa dostala na svoje štandardné tržby, ale aspoň pokryla základné náklady, dala prácu zamestnancom a motiváciu na ďalšie náročné obdobie. Prichádzajúce obdobie si bude vyžadovať ešte veľa podobných inovácií a nových prístupov. Držme si v tom palce a podeľme sa o to, čo môže pomôcť aj ostatným. Sme v tom všetci spolu.


Ak pri svojom podnikaní potrebujete paušál, s ktorým nebudete riešiť gigabajty a dostanete k nemu aj predplatné prémiových appiek, ako sú HBO GO alebo TIDAL, buďte SMART. Všetky potrebné informácie nájdete na www.o2.sk.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.