Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Fakturujete do zahraničia? Je to jednoduchšie, než to vyzerá

Vystaviť zahraničnú faktúru nemusí byť zložité, má to však svoje pravidlá. Papierovaniu sa nevyhnete

Keď posielate faktúru za hranice, rozdiely oproti domácej faktúre sú na prvý pohľad malé, no zásadné. Veľkú úlohu hrá DPH. Ukážeme vám, kedy, ako a kde sa musíte registrovať, ktoré výkazy vás čakajú a ktoré čarovné formulky môžete použiť.

Ak má vaše podnikanie presah do zahraničia, je to dôkaz, že to, čo robíte, robíte dobre. Zarábanie peňazí v zahraničí však so sebou prináša aj povinnosti, ktorým sa jednoducho nevyhnete. Okrem iných je to vystavovanie faktúr do zahraničia.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.

Ak je pre vás tuzemská fakturácia bežná rutina, máte veľmi dobrý základ pre tú zahraničnú. Ak ste vo vystavovaní faktúr úplný nováčik, najskôr by ste si mali prečítať, čo je to faktúra a čo by mala obsahovať. Pri fakturovaní do zahraničia platia totiž podobné pravidlá, no navyše sa nevyhnete „žonglovaniu“ s DPH.

Ako prvé si treba povedať, že ak vystavujete faktúru do zahraničia, automaticky sa predpokladá, že ste platiteľom DPH alebo ste osobou registrovanou pre DPH. Ak ešte nemáte pridelené IČ DPH, v niektorých prípadoch vás čakajú nové povinnosti.

Nie ste platiteľ DPH? Papierovaniu sa nevyhnete

Faktúru do zahraničia môžete vystaviť, aj keď nie ste platiteľom DPH. Ak však dodávate služby do EÚ, pred ich poskytnutím musíte na daňovom úrade podať žiadosť o registráciu a o pridelenie IČ DPH podľa § 7a. Pridelené IČ DPH potom musíte uvádzať na zahraničných faktúrach.

Naďalej zostávate neplatiteľom DPH na Slovensku, ale pribudne vám povinnosť podávať štvrťročný súhrnný výkaz daňovému úradu. Za nepodanie výkazu vám hrozí mastná pokuta.

Neplatiteľ DPH

Fotograf živnostník, neplatiteľ DPH, fotil pre rakúskeho klienta. Dohodli sa na sume 1000 eur. Fotograf, ktorý si vopred vybavil IČ DPH pre poskytovanie služieb do zahraničia, vystaví faktúru na 1000 eur, ktoré mu klient uhradí. Faktúra bola vystavená s tzv. prenosom daňovej povinnosti a povinnosť vyrovnať DPH bude mať príjemca (rakúsky podnikateľ). Slovenský podnikateľ tento obchod uvedie do súhrnného výkazu.

Ak dodávate služby konečnému spotrebiteľovi, tieto povinnosti sa na vás nevzťahujú. Pozor však vtedy, ak dodávate služby elektronicky, napríklad organizujete platené zahraničné webináre, blogujete či vlogujete. Povinnosť registrácie sa na vás síce nevzťahuje, no máte povinnosti podľa schémy MOSS − viac o nich v tomto článku.

Idete vystavovať faktúru? Zhrnuli sme všetko, čo potrebujete vedieť

Platitelia DPH si musia overiť, kto zaplatí daň z pridanej hodnoty

Ak ste platiteľom DPH, ako prvé by ste si mali u svojho odberateľa overiť, či platí DPH vo svojej domovskej krajine. Ak platíte DPH vy aj on, budete sa chcieť vyhnúť dvojitému zdaneniu, aby ste zbytočne nezaplatili DPH obaja.

Zároveň sa budete musieť postarať o to, aby sa nestalo, že DPH neodvedie ani jeden z vás. Zákon o DPH vždy upravuje, v ktorej krajine sa odvádza DPH a kedy je možné uplatniť oslobodenie od DPH či prenos daňovej povinnosti.

Aby ste zabezpečili, že DPH pôjde tam, kam treba, budete vo faktúre pracovať s formulkami:

  • dodanie je oslobodené od dane,
  • prenesenie daňovej povinnosti.

Ak dodávate do zahraničia tovar, môžete využiť formulku „dodanie je oslobodené od dane“. Vystavíte zahraničnú faktúru bez DPH. Daň z pridanej hodnoty zaplatí odberateľ v jeho domovskej krajine.

Platiteľ DPH − dodanie tovaru

Výrobca tričiek, platiteľ DPH, dodal 100 tričiek maďarskému klientovi (platiteľovi DPH v Maďarsku) v hodnote 1000 eur bez DPH. Tovar bol prepravený zo Slovenska priamo zákazníkovi do Maďarska. Výrobca tričiek vystaví faktúru na 1 000 eur s formulkou „dodanie je oslobodené od dane“. Daň z pridanej hodnoty zaplatí klient v Maďarsku. Slovenský podnikateľ uvedie tento obchod do súhrnného výkazu.

Ak fakturujete službu, dodanú do zahraničia, môžete využiť formulku „prenesenie daňovej povinnosti“. Treba si však dať pozor na to, aby služba, na ktorú ste vystavili zahraničnú faktúru, nebola dodaná na Slovensku. Ak by bola, dávame do pozornosti tento článok.

Platiteľ DPH − dodanie služby

Reklamná agentúra, platiteľ DPH, robila reklamnú kampaň pre českého klienta (platiteľa DPH v Česku). Agentúra vystaví faktúru za služby v hodnote 1000 eur bez DPH s formulkou „prenesenie daňovej povinnosti“. Daň z pridanej hodnoty zaplatí český klient. Slovenský podnikateľ uvedie tento obchod do súhrnného výkazu.

O používaní týchto dvoch vyhlásení o DPH na zahraničných faktúrach hovorí smernica Rady 2006/112/ES, ktorá bola novelizovaná smernicou Rady 2010/45/EÚ.

Faktúru je najlepšie vystaviť v jazyku, ktorému rozumie váš klient

Ak si lámete hlavu nad tým, v akom jazyku vystaviť zahraničnú faktúru, bežné je vystaviť ju v jazyku krajiny, do ktorej fakturujete. Toto vám ako povinnosť neukladá žiadne nariadenie. Preto pokojne môžete vystaviť faktúru aj v slovenčine. Hrozí však, že odberateľ faktúre neporozumie.

Splatnosť faktúry vypršala a peniaze stále nikde. Čo teraz?

Jedna povinnosť pri cudzojazyčných zahraničných faktúrach predsa len je. Ak vydáte zahraničnú faktúru v cudzom jazyku, daňový úrad si od vás môže vyžiadať na účel kontroly faktúru aj v slovenčine.

Na preklad faktúry odporúčame využiť služby tlmočníka, ktorý má skúsenosť s ekonomickým prekladom. Ak tieto služby nechcete alebo nemôžete využiť, ponúkame preklad slovných spojení „prenesenie daňovej povinnosti“ a „dodanie je oslobodené od dane“ v angličtine a nemčine.

„prenesenie daňovej povinnosti“

anglicky: Reverse charge

nemecky: Steuerschuldnerschaft des Leistungsempfängers

„dodanie je oslobodené od dane“

anglicky: The supply is tax exempt

nemecky: Die Lieferung ist von der Steuer befreit

Portál Podnikajte.sk ponúka vzorovú zahraničnú faktúru, ktorú môžete použiť ako podklad. Tiež vám pomôže umiestniť do faktúry formulky ozrejmujúce platbu DPH.

Ak potrebujete zahraničnú faktúru podrobne vysvetliť, pomôže vám článok Zahraničná faktúra a jej vzor.

Faktúru môže vystaviť aj odberateľ

Faktúru môže namiesto dodávateľa vystaviť aj odberateľ. Podľa zákona o DPH musí byť vopred vyhotovená písomná dohoda medzi dodávateľom a odberateľom, ktorá obsahuje presné podmienky, za akých takáto fakturácia môže prebehnúť.

Dodržanie všetkých pravidiel pri dodávaní tovarov a služieb do zahraničia môže vyzerať na prvý pohľad komplikovane. Držíme palce, aby sa vystavovanie zahraničných faktúr pre vás stalo rutinou a samozrejmou súčasťou vášho biznisu.

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu faktúrami:


 

[soda-form id=“558588″]

Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu, či upozorniť na vylepšenie, napíšte nám na soda@o2.sk. Ďakujeme.

Podnikajte.sk

Podnikajte.sk je špecializovaný podnikateľský portál, ktorý na jednom mieste prináša inšpiratívne príbehy, reálne podnikateľské skúsenosti, praktické príklady a know-how od skúsených odborníkov. Vznikol v roku 2007 a dlhodobo si medzi čitateľmi drží vysokú kredibilitu. Obľúbenosť portálu potvrdzuje aj nezávislé meranie IAB, podľa ktorého je Podnikajte.sk jednotkou v kategórii podnikatelia a živnostníci.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.