Nenápadný rodinný Penzión u Hanky v Telgárte je výnimočný mnohými vecami. Jednou z nich je, že sa sem hostia vracajú už desiatky rokov. Hanka, Ľubomír a Dorota Hríbikovci, ktorí penzión prevádzkujú, sa s nami podelili o 6 dôležitých podnikateľských rád, vďaka ktorým aj po toľkých rokoch robia svoju prácu s láskou a poctivo.
Staňte sa dušou svojho podniku
Podnikanie v hotelierstve je práca na plný úväzok. „Ak chcete, aby váš podnik dobre fungoval, musíte v ňom byť prítomní od rána do večera,“ tvrdí Hanka Hríbiková. Takto podľa nej dokážete na všetko dohliadať a rozdeľovať personálu prácu tak, aby všetko prebiehalo čo najefektívnejšie. Iba keď budete svojmu podniku venovať celý svoj čas, stanete sa jeho dušou. A práve to hostia cítia a dokážu oceniť.
Nečakajte zázraky
Majte reálne očakávania – očakávajte tvrdú prácu a relatívne malý profit. „Peniaze, ktoré zarobíte, treba neustále investovať, aby vaša reštaurácia alebo penzión mohli napredovať,“ vysvetľuje Ľubomír Hríbik, ktorý má v penzióne pod palcom nielen financie.
Pravidelná údržba, bežné poruchy a každodenná réžia dokážu rozpočet poriadne vyžmýkať. Nehovoriac o väčších investíciách do stavebných úprav alebo nákupu potrebných zariadení. Predstava, že ako majiteľ sa do roka budete vyvážať v luxusnom SUV, patrí do rozprávok.
Stavte na (vlastné) skúsenosti
Mnohí ľudia si povedia, že keď vedia variť a upratovať, majú na vedenie penziónu dostatočnú kvalifikáciu. Chyba. Ak ste v hotelierskom biznise nikdy nepracovali, získajte najskôr prax. Začnite stážou na Slovensku alebo v zahraničí, ideálne vo viacerých podnikoch. Nielenže zistíte, čo táto práca skutočne obnáša, ale získate inšpiráciu či príklad, ako to nerobiť.
Nahromadené skúsenosti následne zúročíte aj pri zariaďovaní vlastného priestoru.
„Ak nemáte skúsenosti a trochu sedliackeho rozumu, peniaze vám nepomôžu: môže sa vám stať, že nakúpite drahé moderné technológie a potom sa s nimi budete celý čas trápiť, lebo zariadite svoj podnik neergonomicky, neprakticky a nekomfortne,“ hovorí Ľubomír Hríbik.
Toto platí hlavne pre kuchyňu. Pri jej koncipovaní by mal určite byť prítomný človek, ktorý už varil, ideálne priamo ten, kto bude kuchárom. V opačnom prípade možno postavíte peknú miestnosť, no absolútne nefunkčnú, čo, žiaľ, zistíte až počas prevádzky.
Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia
Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Zlatý O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.
Odložte svoje ego nabok a dajte šancu mladým
Na svete existuje sedem miliárd druhov zákazníkov. Je náročné obslúžiť každého tak, aby odchádzal spokojný. Práca s ľuďmi dáva zabrať. Aby sa vám v nej darilo, musíte odložiť svoje ego bokom a možno dať aj šancu mladším.
V prípade Penziónu u Hanky to bol príchod dcéry Doroty do rodinného podniku pred dvoma rokmi. „Príchod mladej krvi do podnikania hodnotím ako veľmi pozitívnu vec. Bez ohľadu na to, či je to mladý človek s obrovskými skúsenosťami alebo bez nich, vždy prinesie nové myslenie,“ vysvetľuje pán Hríbik.
Najväčším rizikom je pohodlnosť a rutina, ktorá po rokoch podnikania prirodzene príde. „Do Dorotkinho príchodu mi nikto nikdy neprotirečil. S manželom myslíme veľmi podobne a zrazu mi dcéra začala hovoriť, čo musíme alebo už nemôžeme robiť. Spočiatku som sa bránila, no v konečnom dôsledku sa to ukázalo ako veľmi prínosné,“ doplnila manžela Hanka Hríbiková.
Nebojte sa adekvátne ohodnotiť vlastné služby
Radu pridáva aj dcéra Dorota Hríbiková, ktorá sa pridala k podnikaniu svojich rodičov a teraz vedie penzión s nimi: „Pravidelne si nájdite čas zastaviť sa a zvýšiť (alebo aj znížiť) svoje ceny. Oceňte svoju poctivú prácu. Ak poskytujete skutočnú kvalitu a hostia ju vedia oceniť, pokojne si zvýšte maržu. Poskytne vám to viac priestoru na manévrovanie v podnikaní.“ Vie dobre o čom hovorí, pracovala pre reštaurácie ocenené Michelinskou hviezdou.
Nikdy nedávajte zákazníkom to, čo by ste si nedali doma
Úspechom kuchyne Penziónu u Hanky je, že hosťom nikdy neservírujú niečo, čo by sami nezjedli. Využívajú tak sezónne domáce suroviny, vo februári majú zabíjačkové menu, v lete zas hubové. Už od začiatku prevádzkovania penziónu varia vlastný džem, pečú svoj vlastný chlieb. A aj napriek tomu, že pri takomto prístupe majú suroviny v obmedzenom množstve, za svojím si stoja.
„Služba sa nedá naskladniť a tej mrkvy v záhrade nemáme nekonečne veľa. Treba ju dopestovať, chlieb treba 24 hodín dopredu urobiť a aj výrobu džemu treba vypočítať tak, aby sme navarili v lete dostatočné množstvo,“ vysvetľuje Dorota Hríbiková. Na nápady zákazníkov, aby predsa, ak niečo chýba, skočili do obchodného reťazca, len odpovie: „Ale to už nebude to, čo chceme robiť. My nechceme variť z mrkvy z reťazca, chceme variť z mrkvy z našej záhrady.“