Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Oplatí sa vám napísať auto na firmu?

Komu sa oplatí zahrnúť auto do obchodného majetku firmy a komu zostať pri cesťákoch či paušálnych výdavkoch?

Keď podnikáte, auto vám môže výrazne skresať dane. Skôr či neskôr budete musieť vyriešiť, či sa vám oplatí jazdiť súkromným autom, alebo bude výhodnejšie auto prepísať na firmu. Poradíme vám, ako na to.

O2 vám spolu s novým SMART Paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály, podcasty aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.

Kým si uplatňujete paušálne výdavky, môžete jazdiť bez zbytočných papierovačiek

Ak začínate podnikať ako živnostník, nemáte na rozbeh veľké náklady a ani vysoké príjmy, asi sa vám oplatí uplatniť si paušálne výdavky. Na podnikanie môžete používať svoje súkromné auto a nemusíte to nijako dokladovať ani viesť v účtovníctve.

Výhodou takéhoto prístupu je, že nemusíte odkladať bločky, vypisovať cestovné príkazy ani viesť knihu jázd. Pri daňovom priznaní k dani z príjmov všetko elegantne vybavíte odpísaním paušálnych výdavkov vo výške 60 % zo svojich príjmov + zaplatené odvody. Jediná povinnosť, ktorú máte, je podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel.

Používate pri podnikaní auto? Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel stačí podať v marci

Ak sa vám však začne dariť, veľa jazdíte alebo plánujete kúpiť nové auto, oplatí sa vám porozmýšľať aj o iných prístupoch.

Najazdíte veľké vzdialenosti na staršom aute? Pripravte si v ňom miesto na bločky

Ak už dosiahnete vyššie príjmy a vychádza vám, že by ste mali platiť vysoké dane, ľahko nastane situácia, že vaše reálne náklady prevýšia tie paušálne. V tom prípade sa oplatí všetko si dobre spočítať a uplatniť si reálne náklady.

Pri uplatňovaní reálnych nákladov už musíte vaše výdavky prácne dokladovať. Ako živnostníkovi vám postačí daňová evidencia, ak sa rozhodnete podnikať ako s.r.o., budete musieť viesť podvojné účtovníctvo.

Ak stále jazdíte na súkromnom aute, môžete si uplatniť výdavky prostredníctvom tzv. cesťákov – vyúčtovania pracovných ciest. Budete k nim prikladať bločky z čerpacej stanice, doklady o zaplatení mýta či parkovacie lístky, ktoré začnete zbierať.

Ako vypočítať cestovné náhrady a vyplniť cestovný príkaz

Do cesťákov sa okrem neodmysliteľných bločkov zahŕňa aj náhrada za použitie auta vo výške 0,193 €/km a diéty. Tých 0,193 €/km, ktoré si môžete dať do nákladov, na prvý pohľad nevyzerá významne, no ak prejazdíte za prácou veľké vzdialenosti, cesťáky vám môžu výrazne znížiť základ dane. Oplatia sa ľuďom, ktorí často jazdia na zahraničné pracovné cesty, alebo toho dosť našoférujú na staršom a lacnejšom aute.

Firemné auto si môžete dať do nákladov a ušetriť na daniach

Ak si plánujete kúpiť nové, drahšie auto, môže byť pre vás výhodné zahrnúť si ho do obchodného majetku.

Najlákavejšou výhodou je, že si cenu auta môžete dať do nákladov, no pozor, nie celú naraz. Odpisuje sa počas štyroch rokov po mesiacoch – čiže počas 48 mesiacov. Ak si kúpite auto napríklad v decembri, môžete si v danom roku odpísať iba 1/48 jeho obstarávacej hodnoty. Výnimkou je elektromobil, ten si môžete odpísať už počas dvoch rokov.

Okrem odpisov firemného auta si navyše môžete dať do daňových nákladov všetko od registračného poplatku na polícii, PZP, havarijného poistenia, zimných pneumatík, servisu, diaľničných známok, mýta a parkovného až po náklady na pohonné hmoty. Viac o daňových výdavkoch, pravidlách a výnimkách nájdete v článku Auto v podnikaní v roku 2020.

Využívate auto na podnikanie? Náklady na pohonné hmoty sa konečne zreálnili

Zaradenie auta do obchodného majetku netreba nikomu oznamovať, dokonca fyzická osoba (živnostník) nemusí mať ani zapísané IČO v technickom preukaze. Ide len o tzv. účtovné zaradenie, teda zápis do príslušnej knihy v účtovníctve alebo v daňovej evidencii.

Tento prístup sa oplatí najmä podnikateľom, ktorí si kupujú auto v hodnote približne nad 20 000 €. Odpisy im pomôžu znížiť základ dane v daňových priznaniach.

Firemné auto, samozrejme, stále môžete používať aj na súkromné účely, vyjsť si na ňom na výlet či navštíviť rodinu. No pozor, výdavky na takéto cesty nepatria do daňových nákladov.

Do majetku firmy si môžete zaradiť aj staršie auto, ktoré ste doteraz používali na súkromné účely. O tom, ako a či vôbec si ho budete môcť odpisovať, sa poraďte s účtovníkom. Neoplatí sa to vždy a každému.

Ak využívate auto na podnikanie, čaká vás jedno daňové priznanie navyše

Ak auto používate na podnikanie a chcete si naň uplatniť náklady, budete musieť podávať jedno daňové priznanie navyše: ide o daňové priznanie k dani z motorových vozidiel. Doteraz sa podávalo do konca januára a dovtedy ste museli zaplatiť aj daň. Po novom sa termín presúva na marec. Prečítajte si viac v článku Používate pri podnikaní auto? Daň stačí zaplatiť až v marci.


Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.

[soda-form id=“558588″]

Podnikajte.sk

Podnikajte.sk je špecializovaný podnikateľský portál, ktorý na jednom mieste prináša inšpiratívne príbehy, reálne podnikateľské skúsenosti, praktické príklady a know-how od skúsených odborníkov. Vznikol v roku 2007 a dlhodobo si medzi čitateľmi drží vysokú kredibilitu. Obľúbenosť portálu potvrdzuje aj nezávislé meranie IAB, podľa ktorého je Podnikajte.sk jednotkou v kategórii podnikatelia a živnostníci.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.