Vybrali sme 8 najdôležitejších zmien z Podnikateľského kilečka. Prečítajte si, či sa týkajú aj vás.
O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.
Väčšina opatrení tzv. Podnikateľského kilečka, nazývaného aj Lex korona, začala platiť už v júli tohto roka. Ďalšie ustanovenia vstúpia do platnosti od septembra a následne od 1. 1. Až 80 z nich ide priamo cez zákon, ostatné vychádzajú vo forme uznesení.
Zmeny sú rôznorodé, týkajú sa najrôznejších oblastí podnikania. Niektoré výrazne zlepšia život hŕstke podnikateľov v špecifickom odvetví a iné zasiahnu masy. Tu nájdete zoznam schválených opatrení vo formáte PDF.
V spolupráci s odborníkmi z Podnikajte.sk sme vybrali 8 zmien, ktoré najviac zarezonovali medzi malými podnikateľmi:
1. Ak využívate pri podnikaní auto, môžete ušetriť
Zvyšuje sa limit na to, koľko pohonných látok si môžete dať do daňových výdavkov.
Údaje o spotrebe v technickom preukaze často nezodpovedajú realite. Autá tam majú zapísanú menšiu spotrebu, než podnikateľ naozaj dosiahne. Na benzín či naftu sme tak doteraz míňali oveľa viac, než sme si mohli dať do nákladov.
Po novom sa vzorec viac priblíži realite: podnikateľ si môže dať do daňových výdavkov o 20 % vyššie náklady na pohonné látky, ak si ich uplatňuje podľa spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze (preukazuje sa knihou jázd). Bude tak môcť ušetriť na daniach.
2. Audit účtovnej závierky sa bude týkať len väčších firiem
Zvyšujú sa limity na povinný audit účtovnej závierky firiem. Ide o postupné zvyšovanie limitov pre firmy od roku 2021. Hraničná výška obratu postupne vzrastie zo 4 mil. eur na 8 mil. eur, počet zamestnancov sa zvýši z 30 na 50 a suma majetku z 2 mil. eur na 4 mil. eur, čím bude mať povinnosť auditu menej spoločností.
3. Reklamačný poriadok už nemusíte mať vystavený
Svojich zákazníkov ste stále povinní informovať o tom, kde a ako si môžu uplatniť reklamáciu. Odpadá vám však povinnosť mať vystavený reklamačný poriadok na viditeľnom mieste.
Ak prevádzkujete zariadenie spoločného stravovania, po novom už nemusíte mať reklamačný poriadok ani vypracovaný.
4. Podnikatelia budú mať menej povinností voči Sociálnej poisťovni
Rušia sa niektoré povinnosti podnikateľov voči Sociálnej poisťovni. Zamestnávateľ sa už nemusí odhlasovať zo Sociálnej poisťovne, keď prepustí posledného zamestnanca, Sociálna poisťovňa to urobí zaňho.
Takisto sa ruší oznamovanie materskej či rodičovskej dovolenky zamestnanca. Predlžuje sa tiež lehota na predloženie evidenčného listu dôchodkového poistenia zamestnanca.
5. Zamestnávate ľudí v kategórii 2? Budete mať menej byrokracie
Firmy doteraz museli nahlasovať Úradu verejného zdravotníctva počet zamestnancov, ktorí u nich pracujú v kategórii 2. Pre malé firmy však bolo ťažké posúdiť, ktorí zamestnanci do tejto kategórie spadajú.
Podnikateľské kilečko ruší povinnosť oznamovania zamestnancov kategórie 2. Posudzovanie ich zdravotného rizika bude menej časté. Pri zamestnancoch, ktorí sú zaradení do 2. kategórie prác, má zamestnávateľ povinnosť aktualizovať posúdenie ich zdravotných rizík každých 24 mesiacov alebo pri podstatnej zmene ich pracovných podmienok.
6. Zákazníci sa k vám môžu prísť najesť aj so štvornohým miláčikom
Zákazník môže po novom vstúpiť do reštaurácie so zvieraťom, ak to povolí prevádzkovateľ. Podľa zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia doteraz mohli vstúpiť do reštaurácií so zvieraťom len osoby s ťažkým zdravotným postihnutím odkázané na sprievod špeciálne vycvičeného psa.
Po prehodnotení hygienických požiadaviek sa do zákona dopĺňa paragraf, ktorý umožňuje všetkým zákazníkom vstup do gastropodnikov so psom, mačkou alebo iným spoločenským zvieraťom. Súhlas však musí udeliť prevádzkovateľ a musia byť pritom dodržané aj náležité hygienické opatrenia na ochranu hotových pokrmov a nápojov.
7. Vzor dokladu z e-kasy je minulosťou
Aj vy ste mali na pulte svojej prevádzky zafúľaný a slnkom vyťahaný vzor pokladničného bloku, ktorý nikoho nezaujímal a iba zbytočne zaberal miesto? Ak ste to robili, aby ste si splnili zákonnú povinnosť sprístupniť zákazníkom vyobrazenie pokladničného dokladu z e-kasy, máme pre vás dobrú správu, táto povinnosť sa ruší.
8. Ak náhodou porušíte pravidlá, dostanete druhú šancu
Rušia sa rôzne sankcie. Ak si nesplníte povinnosť zamestnávateľa oznámiť voľné pracovné miesto úradu práce či nedodržíte niektoré lehoty podľa zákona o sociálnom poistení, nemusíte hneď platiť pokutu. Pri zistení drobných nedostatkov kontrolou bude pre živnostníkov a podnikateľov platiť tzv. druhá šanca.
V podnikateľskom kilečku nájdete viac ako 100 ďalších zmien: napríklad zrušenie povinnosti mať na čelnom skle auta nalepenú kontrolnú nálepku z emisnej a technickej kontroly či predĺženie termínu na vyjadrenie sa k protokolu z daňovej kontroly zo súčasných 15 na 30 pracovných dní od jeho doručenia.
Kompletný prehľad zmien si môžete pozrieť na webe Ministerstva hospodárstva.
Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu Podnikateľským kilečkom:
- Využívate auto na podnikanie? Náklady na pohonné hmoty sa konečne zreálnili,
- 6 zmien v Sociálnej poisťovni – obmedzenie papierovačiek, šibeničných termínov a vysokých pokút.
Potrebujete eKasu, výhodnejší paušál alebo zariadenie celej kancelárie?
[soda-form id=“558588″]
Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.