Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Udržiavajte dobré vzťahy s konkurenciou. 6 rád pre podnikateľov od úspešnej keramickej dielne

Jakub Liška, zakladateľ značky modranska, radí, ako okolo remesla vybudovať živý biznis

Ak ste remeselník, nemusíte žiť len z toho, čo vyrobíte. Keď sa otvoríte lokálnej komunite a konkurencii, vložíte do biznisu niečo svoje a inšpirujete zákazníkov príbehom, môžete im predať aj zážitok − prehliadku vašej dielne či kurz remesla.

Jakub Liška, zakladateľ značky modranska, ktorá ponúka tradičnú modranskú majoliku v novom šate, sa delí o svoje skúsenosti, ako sa mu podarilo oživiť remeslo a premeniť ho na prosperujúci biznis.

Experimentujte a vložte do biznisu niečo zo seba

Aj keď má vaše remeslo pevne dané technologické procesy, postupy a historický kontext, nebojte sa experimentovať a vyskúšajte do niektorého postupu vložiť niečo vlastné. Nemusíte hneď vymýšľať nové technológie, stačí skúsiť zmeniť pár detailov.

Jakub Liška veľmi dobre poznal technológiu výroby tradičnej majoliky, ale povedal si, že skúsi veci urobiť inak. Zbierky modranskej majoliky dovtedy stáli na poličkách a sadal na ne prach. Jakub Liška však chcel keramický riad vrátiť ľuďom do kuchýň a na stoly. Spojil sa s dizajnérmi a spolu dali remeselným výrobkom nový, modernejší šat. Z pokusu, či sa takáto inovovaná majolika vôbec ujme, sa stal úspešný biznis.

Zdieľajte svoje posolstvo a príbeh

Dajte si záležať, aby sa k zákazníkom dostalo čo najviac informácií o vašom biznise v reči, ktorej bude rozumieť každý. Nebojte sa dať vedieť, ako ste začínali, čomu veríte a aké máte vízie. Čím úprimnejšie sa k tomu postavíte, tým bude váš biznis uveriteľnejší a dôveryhodnejší.

4 spôsoby, ako prilákať na váš e-shop zákazníkov a získať si ich dôveru. Chcem vedieť viac

„Značka modranska sa profiluje ako značka s jasným posolstvom a príbehom, ktoré komunikujeme na našom e-shope, na sociálnych sieťach, v médiách aj pri rozhovoroch so zákazníkmi. Za tých deväť rokov si ľudia na nás zvykli a naučili sa rozlišovať naše výrobky od klasickej majoliky.“

Pozvite k sebe miestnych a ukážte im, čo robíte

Hoci si myslíte, že vaši susedia vedia, čo robíte, nemusí to tak byť. Ukážte miestnym proces vašej práce so všetkým, čo obsahuje. Môžete ich napríklad pozvať na deň otvoreného ateliéru alebo vašej dielne. Možnosť nahliadnuť do zákulisia a vidieť vaše postupy pomôže potenciálnym zákazníkom pochopiť náročnosť remesla. Pokojne im dovoľte všetko si vyskúšať. Vďaka zážitku si vás zapamätajú a povedia o vás kamarátom.

„Ľudia sú prekvapení, aká je výroba majoliky komplikovaná a na prvý pokus nezvládnuteľná. Človek sa nemôže zobudiť a povedať si, že teraz idem robiť majoliku. Môže sa mu to však zapáčiť natoľko, že si zaplatí kurz. No a kde inde by ho mal absolvovať než u vás. Aj keď sa vám nedarí predávať toľko produktov, koľko by ste chceli, vždy môžete mať v zálohe aj iný segment, ktorý súvisí s vaším remeslom a viaže sa na zážitok,“ hovorí Jakub Liška.

Neberte konkurenciu ako nepriateľov

Jakub Liška odporúča udržiavať zdravé vzťahy s konkurenciou. „V Modre funguje silná komunita a hoci si s niektorými konkurujeme, vždy si vieme spolu sadnúť a poradiť si. Správame sa k sebe ako partneri. Konkurencia nemusí byť vždy nepriateľ. Môže byť osožné, rovnako ako so susedmi, udržiavať dobré vzťahy aj s konkurenciou či okolitými biznismi,“ hovorí.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Hľadajte inšpiráciu mimo svojej komfortnej zóny

Každému sa ľahko stane, že sa zamotá do každodennej rutiny, ktorú ma dobre naučenú. Ak sa však chcete zlepšovať, musíte odložiť pohodlnosť bokom a aktívne získavať informácie o tom, čo sa deje okolo vás. Mať prehľad o tom, ako robí z remesla biznis doma aj vo svete vaša konkurencia, je kľúčom k lepšiemu rozhodovaniu.

modranska: Sme z Modry a mrzelo nás, že sa tu končí stáročná hrnčiarska tradícia Prečítajte si viac

Aj Jakub Liška čerpá inšpiráciu z rôznych zdrojov a miest. „Aj keď už dnes cestujem menej, sledujem situáciu v Česku a v Rakúsku. Tesne pred lockdownom sme sa s manželkou zastavili v rakúskej pekárni a kaviarni Joseph Brot, pre ktorú sme robili pred časom zákazku na mieru.

Návšteva nás inšpirovala a rozhodli sme sa, že súčasťou nášho obchodíka s keramikou bude aj malá kaviareň. Veríme, že tak dokážeme zákazníkom ponúknuť pridanú hodnotu.“

Jakuba Lišku baví sledovať, ako sa iné prevádzky starajú o svoj biznis aj o jeho vizuálnu stránku. „Dnes už človek nepotrebuje cestovať, aby nachádzal inšpiráciu. Stačí si otvoriť Pinterest či Instagram, kde jej je viac než dosť, len si treba vedieť vyberať,“ dodáva.


[soda-form id=“558588″]

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.