Ak ste remeselník, nemusíte žiť len z toho, čo vyrobíte. Keď sa otvoríte lokálnej komunite a konkurencii, vložíte do biznisu niečo svoje a inšpirujete zákazníkov príbehom, môžete im predať aj zážitok − prehliadku vašej dielne či kurz remesla.
Jakub Liška, zakladateľ značky modranska, ktorá ponúka tradičnú modranskú majoliku v novom šate, sa delí o svoje skúsenosti, ako sa mu podarilo oživiť remeslo a premeniť ho na prosperujúci biznis.
Experimentujte a vložte do biznisu niečo zo seba
Aj keď má vaše remeslo pevne dané technologické procesy, postupy a historický kontext, nebojte sa experimentovať a vyskúšajte do niektorého postupu vložiť niečo vlastné. Nemusíte hneď vymýšľať nové technológie, stačí skúsiť zmeniť pár detailov.
Jakub Liška veľmi dobre poznal technológiu výroby tradičnej majoliky, ale povedal si, že skúsi veci urobiť inak. Zbierky modranskej majoliky dovtedy stáli na poličkách a sadal na ne prach. Jakub Liška však chcel keramický riad vrátiť ľuďom do kuchýň a na stoly. Spojil sa s dizajnérmi a spolu dali remeselným výrobkom nový, modernejší šat. Z pokusu, či sa takáto inovovaná majolika vôbec ujme, sa stal úspešný biznis.
Zdieľajte svoje posolstvo a príbeh
Dajte si záležať, aby sa k zákazníkom dostalo čo najviac informácií o vašom biznise v reči, ktorej bude rozumieť každý. Nebojte sa dať vedieť, ako ste začínali, čomu veríte a aké máte vízie. Čím úprimnejšie sa k tomu postavíte, tým bude váš biznis uveriteľnejší a dôveryhodnejší.
„Značka modranska sa profiluje ako značka s jasným posolstvom a príbehom, ktoré komunikujeme na našom e-shope, na sociálnych sieťach, v médiách aj pri rozhovoroch so zákazníkmi. Za tých deväť rokov si ľudia na nás zvykli a naučili sa rozlišovať naše výrobky od klasickej majoliky.“
Pozvite k sebe miestnych a ukážte im, čo robíte
Hoci si myslíte, že vaši susedia vedia, čo robíte, nemusí to tak byť. Ukážte miestnym proces vašej práce so všetkým, čo obsahuje. Môžete ich napríklad pozvať na deň otvoreného ateliéru alebo vašej dielne. Možnosť nahliadnuť do zákulisia a vidieť vaše postupy pomôže potenciálnym zákazníkom pochopiť náročnosť remesla. Pokojne im dovoľte všetko si vyskúšať. Vďaka zážitku si vás zapamätajú a povedia o vás kamarátom.
„Ľudia sú prekvapení, aká je výroba majoliky komplikovaná a na prvý pokus nezvládnuteľná. Človek sa nemôže zobudiť a povedať si, že teraz idem robiť majoliku. Môže sa mu to však zapáčiť natoľko, že si zaplatí kurz. No a kde inde by ho mal absolvovať než u vás. Aj keď sa vám nedarí predávať toľko produktov, koľko by ste chceli, vždy môžete mať v zálohe aj iný segment, ktorý súvisí s vaším remeslom a viaže sa na zážitok,“ hovorí Jakub Liška.
Neberte konkurenciu ako nepriateľov
Jakub Liška odporúča udržiavať zdravé vzťahy s konkurenciou. „V Modre funguje silná komunita a hoci si s niektorými konkurujeme, vždy si vieme spolu sadnúť a poradiť si. Správame sa k sebe ako partneri. Konkurencia nemusí byť vždy nepriateľ. Môže byť osožné, rovnako ako so susedmi, udržiavať dobré vzťahy aj s konkurenciou či okolitými biznismi,“ hovorí.
Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia
Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.
Hľadajte inšpiráciu mimo svojej komfortnej zóny
Každému sa ľahko stane, že sa zamotá do každodennej rutiny, ktorú ma dobre naučenú. Ak sa však chcete zlepšovať, musíte odložiť pohodlnosť bokom a aktívne získavať informácie o tom, čo sa deje okolo vás. Mať prehľad o tom, ako robí z remesla biznis doma aj vo svete vaša konkurencia, je kľúčom k lepšiemu rozhodovaniu.
Aj Jakub Liška čerpá inšpiráciu z rôznych zdrojov a miest. „Aj keď už dnes cestujem menej, sledujem situáciu v Česku a v Rakúsku. Tesne pred lockdownom sme sa s manželkou zastavili v rakúskej pekárni a kaviarni Joseph Brot, pre ktorú sme robili pred časom zákazku na mieru.
Návšteva nás inšpirovala a rozhodli sme sa, že súčasťou nášho obchodíka s keramikou bude aj malá kaviareň. Veríme, že tak dokážeme zákazníkom ponúknuť pridanú hodnotu.“
Jakuba Lišku baví sledovať, ako sa iné prevádzky starajú o svoj biznis aj o jeho vizuálnu stránku. „Dnes už človek nepotrebuje cestovať, aby nachádzal inšpiráciu. Stačí si otvoriť Pinterest či Instagram, kde jej je viac než dosť, len si treba vedieť vyberať,“ dodáva.
[soda-form id=“558588″]