Oplatí sa v online svete podnikať na živnosť alebo ako eseročka? Budete platiť DPH? Prečo je na stránkach e-shopov toľko zaškrtávacích políčok? Poradíme vám a vysvetlíme, prečo je jedným z úvodných krokov vytvorenie všeobecných obchodných podmienok.
O2 vám spolu s novým SMART Paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.
Ešte nepodnikáte a chcete si otvoriť e-shop. Založiť si živnosť či eseročku?
Ak ešte nepodnikáte a chcete si založiť e-shop, určite hútate, či sa viac oplatí založiť živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným − to sú dve najtradičnejšie formy.
Živnosť je výhodnejšia, ak začínate s malým obchodíkom a na začiatku očakávate nižší obrat. Založíte ju veľmi jednoducho a ak si uplatníte paušálne výdavky, prípadne budete viesť daňovú evidenciu, ušetríte na účtovníkovi.
Príjmy sú vaše vlastné peniaze a hneď ako vám cinknú na účte, môžete si s nimi robiť, čo chcete. Nevýhodou je, že pri podnikaní ručíte celým svojím majetkom, aj tým súkromným. A ak sa vám začne veľmi dariť, porastú vám výdavky na zdravotné a sociálne poistenie.
Spoločnosť s ručením obmedzeným už musí viesť podvojné účtovníctvo, založenie je drahšie ako pri živnosti a spoločníci musia vložiť základné imanie vo výške minimálne 5 000 eur. Výhodou je, že za neúspech neručíte celým svojím majetkom.
Peniaze, ktoré eseročka zarobí, si nemôžete len tak posielať z firemného účtu na súkromný. Musíte riešiť, či sa dostanú k vám cez mzdu, odmenu, dividendu či inou formou.
Podrobnosti si môžete naštudovať v sérii článkov Založiť si s. r. o. alebo živnosť? Pomôžeme vám s rozhodnutím.
Mnoho podnikateľov začínalo so živnosťou a neskôr, keď sa biznis rozrástol, prešli na formu s. r. o. Podrobnosti o účtovníctve a fakturácii pri založení živnosti aj eseročky sa dočítate v článku E-shop − právna forma, účtovníctvo a fakturácia.
Platiť či neplatiť DPH?
Ak máte malý e-shop, ponúkate služby alebo si tovar vyrábate sami a vašimi zákazníkmi sú ľudia a nie firmy, možno bude pre vás výhodnejšie zostať neplatiteľmi DPH.
No ak plánujete pre svoj e-shop nakupovať drahý tovar alebo robiť nákupy zo zahraničia, pravdepodobne sa budete chcieť (a skôr či neskôr aj musieť) zaregistrovať ako platitelia DPH.
Povinnosť registrovať sa za platiteľa DPH máte hneď, ako prekročíte obrat 49 790 eur. Takisto sa musíte registrovať, ak nakúpite tovar z iných štátov EÚ za 14 000 eur a viac.
No aj ak ste zákonné hranice neprekročili, sú situácie, keď sa vám oplatí registrovať sa dobrovoľne. Ak na začiatku podnikania budete veľa nakupovať od platiteľov DPH alebo ak plánujete mať platiteľov DPH ako zákazníkov, určite si všetko dobre prepočítajte a na základe toho sa rozhodnite, či budete platiť DPH od samého začiatku.
Prečítajte si viac v článku o povinnostiach e-shopov, súvisiacich s DPH. Ak je pre vás DPH španielska dedina, poraďte sa s dobrým účtovníkom alebo daňovým poradcom: ak sa vám registrácia pre DPH oplatí, je veľmi pravdepodobné, že budete tak či onak potrebovať jeho služby.
Okienka na udelenie súhlasu sú na e-shope zo zákona
Keď idete zakladať e-shop, mali by ste vedieť, že odklikávanie súhlasu so všeobecnými obchodnými podmienkami a s použitím osobných údajov, okamžité potvrdzovanie objednávky e-mailom či kontrola vyplňovaných údajov vo formulároch nie sú len na okrasu. Všetky tieto notoricky známe prvky slúžia v e-shope na to, aby jeho majiteľ splnil požiadavky vyplývajúce zo zákona.
Prečítajte si, na čo všetko budete musieť pri zakladaní e-shopu myslieť v článku Základné povinnosti e-shopu. Dozviete sa, ktoré zákonné požiadavky budete musieť splniť, kto ich môže kontrolovať a ako sa vyhnúť zbytočným pokutám.
Zákazník musí dostať odpovede na všetko, čo sa nemôže spýtať osobne
Na svojom webe budete musieť zverejniť množstvo údajov od vašich kompletných identifikačných údajov cez platobné a dodacie podmienky až po podmienky odstúpenia od zmluvy a postup vybavovania sťažností.
Je ich toľko, že pre lepší prehľad a ľahšiu aktualizáciu ich prevádzkovatelia zvyknú spisovať do samostatného dokumentu: všeobecných obchodných podmienok, skrátene VOP.
VOP slúžia na to, aby ste zákazníkovi odovzdali informácie, ktoré sa vás nemôže spýtať osobne. Keďže sa s kupujúcim nestretnete, nemôže si obzrieť vašu prevádzku naživo a spýtať sa zoči-voči vášho tímu na všetko, čo ho zaujíma.
Musí sa spoliehať iba na informácie, ktoré nájde u vás na e-shope. VOP preto musíte umiestniť na web tak, aby k nim kupujúci mal priamy prístup a vedel si ich prečítať, skôr než u vás urobí objednávku.
Je dosť možné, že ako zákazník ste tie dlhé texty s malými písmenkami nikdy poriadne neštudovali a teraz budete musieť pochopiť všetko, čo dáte do svojich vlastných VOP.
Samozrejme, všeobecné obchodné podmienky si nemôžete len tak vymyslieť, musia byť v súlade s aktuálnou legislatívou o ochrane spotrebiteľa. Ak vás zaujíma, ktoré zákony sa vás týkajú a kedy máte povinnosť vyjsť spotrebiteľovi v ústrety, aj keď to tak práve necítite, prečítajte si článok E-shop a ochrana spotrebiteľa.
Všeobecné obchodné podmienky, ktoré budú v súlade so všetkými zákonmi a zároveň s vašimi potrebami, si môžete dať vypracovať u právnika.
Lacnejšou možnosťou je využiť jeden zo vzorov, ktorý nájdete na internete, napríklad na webe Zbierka zákonov alebo na Legito.sk. Ak to plánujete urobiť, uistite sa, že vzor, z ktorého vychádzate, je aktuálny a že naozaj dokážete naplniť všetko, k čomu sa v dokumente zaväzujete.
Váš obchod musí byť v súlade s GDPR
Okrem súhlasov s VOP budete od zákazníkov žiadať aj súhlas s použitím ich osobných údajov. Dnes je každý predávajúci povinný zabezpečiť ochranu osobných údajov, ktoré spracúva, a splniť povinnosti, ktoré mu ukladá GDPR, čiže všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov.
GDPR slúži na to, aby boli dáta ľudí v bezpečí, aby bolo ťažké ich zneužiť. Nový zákon o ochrane osobných údajov prevádzkovateľom e-shopov sprísnil viaceré povinnosti.
Po novom budú musieť zákazníci e-shopov odkliknúť pár ďalších checkboxov navyše. Napríklad newsletter nemôžete posielať len tak hocikomu, musíte mať zdokladovaný jeho súhlas a musíte mu dať možnosť ho hocikedy odvolať. Ak používate cookies, návštevník vášho e-shopu s tým musí súhlasiť. Dajte pozor aj na deti, ktoré majú menej ako 16 rokov − budete sa musieť postarať o to, aby s nákupom súhlasili ich zákonní zástupcovia.
Všetko, čo potrebujete vedieť o GDPR, nájdete v článku GDPR a e-shop − ako má e-shop spracúvať osobné údaje.
Vývojári a poskytovatelia krabicových riešení vám pomôžu
Našťastie vám so zákonnými požiadavkami na e-shopy budú vedieť poradiť aj vývojári e-shopov, ktorí túto problematiku riešia dennodenne. Ak nebudete stavať e-shop na „zelenej lúke“, ale vyberiete si jedno z lokálnych krabicových riešení, máte o problém menej: keďže zákonné požiadavky sú pre každého prevádzkovateľa e-shopu rovnaké, krabicové riešenie vám pomôže s povinným zverejňovaním údajov, ochranou spotrebiteľa aj s GDPR.
Prečítajte si ďalšie články zo série o e-shopoch:
- Chcete e-shop a netušíte, kde začať? Založiť ho nie je zložité
- 4 spôsoby, ako prilákať na váš e-shop zákazníkov a získať si ich dôveru
[soda-form id=“558588″]