Pozrite si najlepšie čiernobiele filmy všetkých čias

Tieto kultové čiernobiele snímky položili základy modernej kinematografie. Farby a slová sú občas úplne zbytočné. Stačí čistá esencia filmového umenia v tom najlepšom zmysle slova.

Čiernobiele filmy a fotky majú spoločné to, že dokážu výrazne lepšie zachytiť atmosféru a emócie. Vybrali sme pre vás niekoľko prelomových čiernobielych filmov, ktoré by mal vidieť každý skutočný filmový fanúšik. Tieto snímky svojou kvalitou a formálnym spracovaním dokážu hravo zatieniť aj väčšinu súčasných filmov so stámiliónovými rozpočtami.

Schindlerov zoznam (1993)

Schindlerov zoznam patrí bez akýchkoľvek pochybností do zlatého fondu svetovej kinematografie. V tomto filme sa naplno ukázalo režisérske umenie Stevena Spielberga. Dej zachytáva skutočný príbeh nemeckého podnikateľa Oskara Schindlera, člena NSDAP, pre ktorého Židia spočiatku predstavovali len lacnú pracovnú silu. Počas najhoršej fázy holokaustu sa mu však podarilo 1 100 z nich zachrániť. Snímka je plná ťaživej atmosféry (ktorú čiernobiele vyobrazenie dokonale umocňuje) a ukazuje to najhoršie, a zároveň najlepšie, čo sa v ľuďoch nachádza.

Siedma pečať (1957)

Ingmar Bergman, génius švédskej filmovej školy v Siedmej pečati vyrozprával príbeh rytiera, ktorý prišiel v živote o všetky ilúzie. Z krížových výprav sa vracia do rodného Švédska, ktoré sužuje mor, pričom si krátko nato poňho príde smrť. Svoj čas sa pokúsi predĺžiť tým, že s ňou (Ním) rozohrá šachovú partiu. Je jasné, že nemôže zvíťaziť, no so Smrtkou vedie filozofické dialógy o zmysle života, smrti a viere. Skvelé herecké výkony, kamera, dialógy a samozrejme Bergmanova réžia. Práve pre túto výnimočnú kombináciu je Siedma pečať považovaná za jeden z najlepších filmov v histórii.

Psycho (1960)

Mnohými je film Psycho od Alfreda Hitchcocka vnímaný ako prelomový v rámci hororovného žánru. Dej filmu je jednoduchý – mladá sekretárka Marion spreneverí peniaze, aby mohla žiť so svojím milencom Samom. Ukryje sa v moteli, ktorého majiteľ má však desivé tajomstvo… Pocity úzkosti, ťažoby a strachu, čo divák prežíva, sú vyvolané bez použitia akýchkoľvek odpudivých efektov. Na všetko stačí vynikajúca réžia a dokonalý strih. Hitchcock je majstrom prekvapenia a strachu. Aj preto patrí scéna samotnej vraždy v sprche k najkultovejším a v mnohých ďalších snímkach sa ňu odkazuje, alebo sa nejakým spôsobom využíva.

Casablanca (1942)

Romantická dráma Casablanca sa odohráva počas druhej svetovej vojny v marockom meste s rovnakým názvom. Napriek tomu, že bol tento film natočený už pred 75 rokmi, dodnes dokáže divákov očariť. To má na svedomí najmä herecký výkon Humpreyho Bogarta (Rick Blaine) a Ingrid Bergmanovej (Ilsa Lund), medzi ktorými to na plátne skutočne iskrí. Film je zaujímavý aj napínavou réžiou, scenárom a zameraním sa na celkovú atmosféru – za čo si vyslúžil hneď troch Oscarov. Casablanca je skutočnou filmovou klasikou, ktorá je plná dnes už kultových dialógov a scén, ktoré mnohí z nás poznajú naspamäť.

Metropolis (1926)

Snímka režiséra Fritza Langa položila základy žánru sci-fi na filmovom plátne. Treba tiež povedať, že mnohé novšie filmy sa Metropolisom výrazne inšpirovali (napr. Blade Runner), najmä z hľadiska scenáru. Vo filme je zobrazená dystopická spoločnosť mestského megaštátu rozdelená na chudobných robotníkov a bohatú elitu, ktorá vládne. Ako to však zvykne bývať, všetko naruší láska na spôsob Rómea a Júlie. Na svoju dobu išlo o film s vynikajúcimi vizuálnymi efektmi a obrovským rozpočtom. Výprava aj kulisy sú doslova megalomanské a z hľadiska formalizmu predstavuje Metropolis na svoju dobu vskutku dokonalý film. A to všetko aj napriek tomu, že je nemý!

Občan Kane (1941)

Občan Kane je považovaný za jeden z najlepších filmov vôbec. Pritom sa jedná o režisérsky debut vtedy len 25-ročného Orsona Wellsa, ktorý si vo svojom filme strihol aj hlavnú úlohu. Dej je sústredený okolo osoby zosnulého mediálneho magnáta. O jeho živote sa snaží získať ucelený obraz novinár Thompson, pomocou rozhovorov s ľuďmi, ktorí ho poznali. Tento film je však prelomový najmä z hľadiska “filmárskeho remesla”. Abolútne inovatívna totiž bola Wellsova práca s kamerou a strihom. Prvý krát tu bola použitá napr. technika subjektívnej kamery, zábery bez akýchkoľvek strihov, pohľad zo žabej perspektívy, či rozmanitosť osvetlenia.

Krížnik Potemkin (1925)

Sovietsky film, ktorý sa bežne radí medzi päticu najvýznamnejších v histórii kinematografie. Dej filmu sa odohráva v revolučnom roku 1905 a hovorí o vzbure na lodi ruskej čiernomorskej flotily s názvom Knieža Potemkin Tauridský. Film je rozdelený do piatich kapitol podľa vzoru antickej drámy. Najlegendárnejšou je sekvencia masakru na odeskom schodišti, s množstvom detailov, na ktorú odkazujú režiséri v mnohých ďalších filmoch. Po prvý krát sa tu použila pohyblivá filmová kamera a novinkou bolo aj to, že takmer celý dej filmu sa odehráva v exteriéri. V tomto filme sa režisér Ejzenštejn spoľahol tiež na masové scény plné komparzistov, ktoré nemali obdobu.

Pozrite si svoj obľúbený film kdekoľvek

Odteraz už aj pozeranie filmov online cez mobilné dáta nie je ničím nemysliteľným. Ak ste aj vy z tých, ktorí strávia viac času online, než s telefónom pri uchu, poďte si pozrieť ponuku nových dátových paušálov od O2 a už sa v ničom neobmedzujte.

Modré O2 Dáta

4 GBdát/mes.
15 €mes.
  • 72 € na zariadenie
  • 5 GB dát / mes.
  • Bez viazanosti
  • Volania zo SR a z ČR do EÚ 0,10 € / min.
  • 0,06 € / SMS
Skryť
Zobraziť viac
4 GB
 dát / mes.
+
72 €
na zariadenie
alebo
5 GB
dát / mes.
Navýšenie o 1 GB
za 3 €
Bez viazanosti
Volania zo SR a ČR do EÚ
0,10 € / min.
0,06 € / SMS
15 €
/ mes.

Strieborné O2 Dáta

8 GBdát/mes.
20 €mes.
  • 120 € na zariadenie
  • 10 GB dát / mes.
  • Bez viazanosti
  • Volania zo SR a z ČR do EÚ 0,10 € / min.
  • 0,06 € / SMS
Skryť
Zobraziť viac
8 GB
 dát / mes.
+
120 €
na zariadenie
alebo
10 GB
dát / mes.
Navýšenie o 1 GB
za 3 €
Bez viazanosti
Volania zo SR a ČR do EÚ
0,10 € / min.
0,06 € / SMS
20 €
/ mes.

Zlaté O2 Dáta

16 GBdát/mes.
30 €mes.
  • 168 € na zariadenie
  • 20 GB dát / mes.
  • Bez viazanosti
  • Volania zo SR a z ČR do EÚ 0,10 € / min.
  • 0,06 € / SMS
Skryť
Zobraziť viac
16 GB
 dát / mes.
+
168 €
na zariadenie
alebo
20 GB
dát / mes.
Navýšenie o 1 GB
za 3 €
Bez viazanosti
Volania zo SR a ČR do EÚ
0,10 € / min.
0,06 € / SMS
30 €
/ mes.

 

Potrebujete poradiť s výberom
programu O2 Dáta?

Nechajte nám vaše telefónne číslo,
my vám zavoláme v priebehu najbližšieho
pracovného dňa a ochotne vám pomôžeme
vybrať najvýhodnejšiu možnosť.

Ďakujeme. Zavoláme vám.
Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity.

O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich.

Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára? 

V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov?

V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike? 

V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac