Tieto appky a tech hračky vám pomôžu zdravšie jesť a viac cvičiť

V zdravom tele síce žije zdravý duch, no aj ten potrebuje niekedy nakopnúť. Dáme vám pár tipov, vďaka ktorým si udržíte odhodlanie počas celého roka.

Úlohou technológií a technologických vychytávok je, aby nám zjednodušovali a spríjemňovali život. Ako pomôže aplikácia, inteligentné hodinky, mixér alebo robotický vysávač udržiavať motiváciu v snahe zdravšie žiť?

Hollywoodske efekty a šikovné triky. 5 tipov, ako kreatívne využiť foťák vášho smartfónu

Ešte si spomínate na svoje novoročné predsavzatia? Motivácia sa každým ďalším dňom hľadá náročnejšie a najťažšie je znova začať, ak na chvíľu poľavíme. Vybrali sme preto niekoľko smart vychytávok, ktoré vám pomôžu nakopnúť motiváciu a udržať si ju dlhšie ako mesiac.

Doprajte si optimizmus

Pohyb prospieva fyzicky aj psychicky. Ostatne videli ste už zle naladeného fitnes trénera? Začať sa hýbať nutne neznamená, že si musíte kúpiť permanentku do fitka a trápiť sa niekde, kde vás cvičenie nebaví. Ak to zoberiete do vlastných rúk, motivácia porastie o niečo viac, keďže za akýmkoľvek výsledkom bude len vaša práca. Aby ste však neboli úplne stratení, pomôžte si appkou alebo fitnes náramkom.

Huawei Watch GT 3 46mm

Aplikácia BetterMe vám pomôže hneď v niekoľkých oblastiach zdravého životného štýlu. Pri prvom spustení vyplníte pomerne krátky a celkom podrobný dotazník o tom, v akej forme aktuálne ste, čo chcete dosiahnuť a aké máte denné a stravovacie návyky. Po zodpovedaní všetkých otázok BetterMe ponúkne okrem cvičebného plánu, podľa ktorého môžete cvičiť aj doma bez pomôcok, jedálny lístok, počítadlo krokov, pripomienkovač pitného režimu a denník stravovania, do ktorého si môžete zaznamenať všetko, čo ste počas dňa zjedli.

Týždeň som používal smart hodinky. Pomohli mi žiť aktívnejšie?

Ak hľadáte niečo, čo by vám pomohlo tráviť viac času vonku, vyskúšajte napríklad hodinky Huawei Watch GT3. Ponúkajú prepracované bežecké tréningy aj s trénerom a každú chvíľu vám pripomenú, že sa treba hýbať a zostať motivovaní. Okrem toho perfektne vyzerajú a hodia sa nielen k športovému outfitu.

Zbavte sa kíl navyše a zlepšite si celkové zdravie

Pohyb je veľmi dobrý spôsob, ako dosiahnuť lepšie ja, no existuje mnoho objektívnych príčin, prečo môže byť pravidelný pohyb nad vaše sily. V takom prípade skúste aspoň upraviť svoj jedálny lístok. Existuje veľké množstvo aplikácií, ktoré vám ponúknu presný stravovací plán po zadaní základných údajov. Ak sa však ocitnete niekde, kde nemajú nič z toho, čo vám aplikácia naplánovala, môžete mať problém.

Foto: Pexels/Buenosia Carol

Ísť v stravovaní viac do hĺbky a stať sa pánom svojho jedálneho lístka zvládnete vďaka aplikácii Kalorické tabuľky, ktorá je v slovenčine a pracuje s potravinami bežne dostupnými na Slovensku. Pomôže vám sledovať, čo ste za deň zjedli a aký je váš kalorický a nutričný príjem. Ponúka aj zdravé recepty, vie profesionálne analyzovať vaše stravovanie a vypracovať vám jedálny lístok.

Kalorické tabuľky sú dostupné ako aplikácia vo webovom prehliadači, ale aj na smartfónoch, tabletoch, či niektorých smart hodinkách. Zostaviť si stravovací plán a všetko dôsledne sledovať je preto skutočne jednoduché. Motiváciou navyše môže byť, že podporíte lokálne riešenie.

Smoothie je rýchle a zdravé

Chuť na zdravšiu stravu môžeme stratiť z mnohých dôvodov. Pravda je, že vopred naplánovaný jedálny lístok môže byť časovo náročný. A, bohužiaľ, svet sa nezastaví len preto, že máme ušľachtilý cieľ. V takých prípadoch nám stravovanie môžu zachrániť rýchle a zdravé smoothie.

Na tieto 4 smoothie potrebujete len 4 ingrediencie a 30 sekúnd. Ukážte mi recepty

Rozmixované nápoje treba vypiť hneď, lebo keď si smoothie ráno pripravíte, poobede už nie je také hodnotné, ako by malo byť. Riešením môže byť prenosný mixér FitStream E1. Prenosný mixér nabijete cez USB a vďaka vysokému výkonu budete mať smoothie pripravené za 30 sekúnd.

Stačí, ak do nádobky ráno vložíte všetky ingrediencie, a keď príde čas na výdatný obed alebo olovrant, dolejete vodu a všetko čerstvo rozmixujete. Mixér má hmotnosť 450 gramov, čo je len o kúsok viac ako hmotnosť dvoch smartfónov, teda v kabelke či ruksaku ho takmer nepocítite.

Osvojte si prospešné návyky

Lepšie ja môžete dosiahnuť nielen pohybom a kvalitnejšiu stravou, ale aj osvojením prospešných návykov, ktoré zvýšia kvalitu vášho dňa. Takto premýšľali aj autori aplikácie Daily Planner, ktorá sa okrem tradičného kalendára riadi aj metódou „mať veci hotové“, pomáha organizovať čas a budovať prospešné návyky.

V prvom rade je to však užitočný denný plánovač, ktorý obsahuje aj pripomienkovač. Ak si ráno vyčleníte pár minút na to, aby ste si deň dopodrobna naplánovali, vďaka pripomienkam si môžete byť istí, že to nebude márna práca a všetko aj splníte.

Foto: Unsplash/Katerina Jerabkova

Návyky, ktoré si chcete osvojiť, si môžete zadať, ale aj vybrať z ponúkaných možností. Aplikácia vám automaticky bude pripomínať činnosť, ktorú chcete robiť. Či už je to čítanie kníh, cvičenie, trávenie času s rodinou, toto všetko vám Daily Planner pomôže dosiahnuť. Motiváciou pre vás bude možnosť sledovať záznamy vašich činností, ktoré vám jasne povedia,  pri čom a koľko času trávite. Aplikácia navrhne aj možné zmeny k lepšiemu.

 Nebráňte sa pomoci v domácnosti a venujte sa sebe

Pravda je, že chuť na zmenu vám môžu vziať aj bežné povinnosti, ako napríklad starostlivosť o domácnosť. Ak chcete viac čítať, pri umývaní okien a podlahy môžete siahnuť po audioknihách. Vysávanie a umývanie podlahy vám bráni ísť na jogu, behať alebo ísť na prechádzku.

Riešením môže byť robotický vysávač. Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro je už druhou generáciou, ktorá sa pýši sacím výkonom až 2 100 Pa, má veľmi sofistikovaný laserový navádzací systém, na jedno nabitie vydrží 110 minút upratovania a dokáže aj umývať. Pri umývaní využíva inteligentné vstrekovanie vody, aby uchránil povrch podlahy.

Robotický vysávač má prívlastok inteligentný vďaka možnosti ovládať ho hlasom alebo pomocou aplikácie. Dokonca viete vysávanie aj umývanie naplánovať, vybrať len určité časti bytu či domu, ktoré má Mi Robot Vacuum Mop Pro upratať, a najmä ho viete ovládať a kontrolovať na diaľku. Vysávanie teda spustíte aj z práce alebo počas cesty na tréning.

Viac o tomto Xiaomi vysavači si môžete prečítať v našom článku, ktorý je síce ladený do vianočnej atmosféry, ale robotický pomocník vie uľahčovať život celý rok.


Fitnes náramok, smart hodinky, robotický vysávač, smoothie mixér alebo šikovný smartfón, do ktorého si stiahnete spomínané appky, môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Zdravý životný štýl s pomocou smartfónu? Tréneri a trénerky odporúčajú tieto apky

Čítaj viac

Kto si ešte ani raz neurobil zlú selfie, nech hodí kameňom. Vyskúšajte týchto 11 tipov a stane sa z vás selfie špecialista

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac