Xiaomi Redmi 3S: Kráľ cenovo dostupných telefónov

Toto vznikne, keď sa rozhodnete spraviť výborný telefón s výbornou cenou.

Pri smartfónoch zväčša platí, že za vysokú kvalitu sa platí prémiová cena. V Xiaomi si zrejme povedali, že toto pravidlo s uvedením modelu RedMi 3S nebudú rešpektovať.

Táto v našich končinách stále pomerne málo známa firma, sa za 6 rokov od svojho vzniku stihla stať tretím najväčším výrobcom telefónov na svete. Ďalej rastie a tento rok je konečne už oficiálne aj na Slovensku.

Nenápadný zovňajšok

Telefón navonok nepôsobí revolučne, ale zato elegantne. Má príjemnú a elegantnú konštrukciu a pri držaní vám prst padne priam prirodzene na senzor odtlačkov na zadnej strane zariadenia.

Na boku je jeden otvor pre dve SIM, trošku neštandardne s rozmerom micro pre SIM 1 a nano pre SIM 2. Miesto SIM 2 je možné použiť micro SD kartu s objemom do 256 GB. Jediné, čo zamrzí, je umiestnenie reproduktoru na zadnej strane.

Príjemnou vychytávkou je aj decentná notifikačná dióda umiestnená pod tlačidlom Domov.

Veľkosťou displeja 5 palcov s rozlíšením 1280 × 720 pixelov telefón nijak nevybočuje z rady. Priaznivcov videí zrejme neohúri, ale ani neurazí.

Vďaka kovovému telu sa neubránite pocitu, že držíte telefón v hodnote priemernej výplaty, napriek tomu, ťažko na ňom hľadať niečo výnimočné. Nebyť značky Xiaomi na zadnej strane, neuhádnete, aký je to telefón. To výnimočné sa totiž nachádza dnu.

Pripravený na všetko

Xiaomi Redmi 3S prichádza s vnútornou pamäťou 32 GB, ktorá je v tejto cenovej kategórii rozhodne neobvyklá. A tým príjemné prekvapenie iba začínajú. O výkon sa stará 8 jadrový procesor Snapdragon o takte 4 × 1,4 a 4 × 1,1 GHz a 3 GB operačnej pamäte. Mimo vlajkových lodí nevídaná kombinácia, ktorá znamená, že telefón toho znesie veľa, poradí si s tým, a to rýchlo.

Sekanie sa pri bežnom používaní neobjavilo a softvérová nadstavba Androidu Marshmallow, MIUI, dokázala, že je odladená. Celkovo nie je v telefóne veľa zbytočných aplikácii a Xiaomi si za to zaslúži pochvalu. Tým predinštalovaným je ťažko niečo vytknúť.

Máte k dispozícii Mi cloud s 5 GB úložiskom, či možnosť meniť tému a vzhľad užívateľského prostredia. Poteší aj režim ovládania jednou rukou, či sľúbená aktualizácia systému výrobcom každý týždeň. Samozrejmosťou je aj možnosť pripájať sa cez LTE.

Výdrž zabezpečuje masívna batéria s objemom 4100 mAh, čo je v tejto kategórii prakticky bezkonkurenčná kapacita. Telefón vydrží naozaj dlho. Bežná prevádzka s výdržou viac ako 2 dni je pravidlom, nie výnimkou.

Pri nabíjaní treba počítať s viac ako 3 hodinami do plného nabitia, ale vďaka výdrži nehrozí, že vás zrazu vybitá batéria zaskočí.

Fotoaparát nesklame

Redmi 3S nesklame ani pri fotení. Iste, nemá ambíciu byť najlepším, ale ťažko mu niečo vytknúť. Zadný 13-megapixelový fotoaparát či 5-megapixelový predný dokázali odfotiť veľmi kvalitné fotky. Farby boli verné predlohe.

A hoci pri zníženej svetelnosti bolo cítiť, že sa jedná o lacnejší model, intuitívne používanie a celková kvalita fotiek zanechala pozitívny dojem.

Zhrnutie

Niekoľko krát sme spomínali, cenu zariadenia. Aká je? Redmi 3S môžete mať za 2 € k Striebornému O2 Paušálu, či 170 € v hotovosti. Pri aktuálne dostupných zariadeniach ťažko budete hľadať v tejto cenovej kategórii lepšiu voľbu.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Hra Vivat Sloboda vás prenesie do bratislavských ulíc počas Novembra 89

Tím herných nadšencov oživil Bratislavu spred 30 rokov. Vo svete, ktorý vytvorili, nájdete známe miesta aj skryté detaily a zažijete atmosféru, aká panovala v hlavnom meste počas Nežnej revolúcie.

Veziete sa taxíkom centrom Bratislavy a rozhliadate sa okolo seba. Ulice a budovy sú vám povedomé, no akoby pochádzali z inej doby. Pod Manderlákom nie je kebab, ale mäsiarstvo. Nad bránami policajného riaditeľstva sa namiesto dvoch levov týčia sochy dvoch goríl. Keď míňate autá s nápisom VB, študentov, ktorých v taxíku veziete, zamrazí od strachu. Boja sa, že po nich budú na proteste strieľať.

„Nemôžeme si dovoliť mlčať o minulosti,“ hovorí vydavateľka komiksov o Nežnej revolúcii. Prečítajte si náš rozhovor

Vitajte vo svete Vivat Sloboda, v počítačovej hre, ktorú aj vďaka grantu Férovej nadácie O2 pripravili vývojári z tímu Vivat k 30. výročiu Nežnej revolúcie. Hráč sa v nej ocitá v úlohe vodiča štátnej taxislužby, na ktorého čakajú dve zákazky.

Okrem protestujúcich študentov povezie aj straníckeho pohlavára, ktorý sa po ceste do Petržalky posťažuje, že je nenormálne, aby 15-ročné deti rozhodovali, kto má byť vo vláde.

„Pri pasažieroch využívame dobové citácie a výpovede ľudí, ktorí November 89 zažili na vlastnej koži. Nesnažíme sa hráčov navádzať na to, že niekto je dobrý a iný zlý. Každý by si mal vytvoriť vlastný názor. Aj keď z toho určite bude cítiť, že nie je normálne, aby sa študenti báli, či do nich bude strieľať polícia,“ vysvetľuje produkčný a zároveň scenárista projektu Roman Lipka.

Dúfa, že interaktívny zážitok vzbudí u mladých ľudí väčší záujem o nežnú revolúciu ako učebnice.

Na začiatku bol sen o bratislavskom GTA

Roman sa dlhodobo venuje recenzovaniu hier a pri hľadaní chýb iných si často hovoril, aké by bolo super mať svoju vlastnú hru. Keď za ním prišiel dizajnér Jaro Miko s nápadom vytvoriť hru o mafii v Bratislave, začali spolu vymýšľať príbeh zasadený do 90. rokov. Obaja majú radi žáner mestskej akcie preslávený sériou Grand Theft Auto (GTA) a ich snom bolo priniesť GTA do bratislavských ulíc.

Jaro začal vyrábať modely budov, no v tíme chýbal programátor, ktorý by ich preniesol do herného sveta. Roman, našťastie, natrafil v bratislavskom klube Subclub na bývalého spolužiaka Samuela Potiska, ktorý sa ponúkol naprogramovať Jarovu rozrastajúcu sa mapu.

Hra Vivat Sloboda je založená na platforme Unity, kde si môžu vývojári z bezplatne dostupných šablón vyskladať balíčky s rôznymi hernými mechanikami a vložiť do nich vlastný obsah – od scenérie až po príbeh.

„Náš príbeh vychádza z hernej mechaniky. Vedeli sme, že môžeme využiť jazdenie po meste, a tak hru postaviť na pretekoch alebo taxikárčení,“ opisuje Roman začiatky hry. Fungujúca doprava je však náročná na vyladenie, pretože musí rešpektovať dopravné značenia, chodcov a chod premávky.

Ak počas hry prekročíte rýchlosť, prejdete na červenú alebo nabúrate, vaši pasažieri to najskôr len okomentujú, no po troch prešľapoch po vás už pôjde Verejná bezpečnosť. Ak zrazíte človeka, hra sa okamžite končí, pretože ide o najvážnejšie porušenie osobnej slobody človeka.

Herný svet potrebuje rovnováhu reality a atmosféry

Po zverejnení grantu Sloboda nie je samozrejmosť prispôsobili mladí vývojári prostredie hry roku 1989. Na okraje mapy napríklad pridali hranice s ostnatým drôtom. Grant vyhlásila Férová nadácia O2, aby podporila projekty, ktoré sa venujú téme Novembra 89 a približujú mladým ľuďom myšlienky slobody a demokracie.

„Modely vytvárame tak, aby sme ich čo najviac priblížili danému obdobiu. Napríklad časť budovy Slovenskej národnej galérie vyzerala v roku 1989 viac funkcionalisticky a bola v nej predajňa áut,” hovorí dizajnér Jaro.

Pri rešeršovaní projektu si vytvoril databázu takmer 2 000 fotografií, ktoré zachytávajú premeny Bratislavy v jednotlivých dekádach.

Vytvorenie Mostu SNP napríklad Jarovi zabralo približne tri dni intenzívnej práce. Na Google Street View si najskôr pozrel, ako je most naklonený, a zmeral si jeho rozmery a pomery. Následne si bol most nafotiť, aby mohol v hre použiť autentické textúry. Napriek tomu však most v hre nie je vernou kópiou toho skutočného.

„Náš most je pre celkové škálovanie herného sveta položený o trochu vyššie a vzhľadom na lepšiu hrateľnosť má širšie cesty. Našou ambíciou nie je vytvoriť kópiu reality v mierke 1 : 1, ale čo najlepšiu hernú atmosféru,“ vysvetľuje Jaro odchýlky herného sveta od skutočného.

V hre napríklad uvidíte pred Tuzexom čakať zástup ľudí, no všetky podniky a značky sú z dôvodu autorských práv vymyslené. Taxík, na ktorom jazdíte, síce pripomína Škodu 105, v hre sa však značka auta volá Smola.

Inšpirovaná autentickými zážitkami z Nežnej revolúcie

Zatiaľ čo taxík, v ktorom jazdíte, je štylizovaný, rádiové vysielanie, ktoré v ňom počúvate, je skutočné. Hráč si môže prepnúť medzi dobovými nahrávkami Československého rozhlasu a zakázaným Hlasom Ameriky a porovnať si, ako o novembrových protestoch informovali.

Aj repliky pasažierov v taxíku sú skutočné. Stranícky pohlavár cituje zachované archívne výroky a debatu študentov inšpirovali autentické zážitky z revolúcie, o ktoré sa ľudia minulý rok podelili v rámci projektu O2 k výročiu Novembra 89 Tváre slobody.

Hoci členovia tímu bývalý režim na vlastnej koži nezažili, za prehľad o vtedajších udalostiach vďačia rodičom a samoštúdiu historických zdrojov a dokumentov. Aby sa vyhli nepresnostiam, všetky historické reálie konzultujú s Dagmar Füle, ktorá počas Nežnej revolúcie organizovala najväčší študentský protest na Slovensku.

Pri rešeršovaní udalostí Novembra 89 natrafili vývojári aj na množstvo kuriozít. Niektoré z nich preniesli aj do hry v podobe skrytých prvkov, ktoré sú v popkultúre známe ako tzv. easter eggs.

Pozorný hráč si napríklad medzi stromami môže všimnúť spadnutý teplovzdušný balón, ktorý odkazuje na jeden z najsmutnejších pokusov o útek spoza železnej opony. Rodina zo Senice chcela utiecť na svojpomocne vyrobenom balóne, no tragický pád prežila iba trojročná dcéra.

Na strategických miestach sú v rámci mapy rozmiestnené aj informačné body, pri ktorých sa môže hráč zastaviť a dozvedieť sa zaujímavosti o danej budove či lokalite ako takej. Vedeli ste napríklad, že pod obchodným domom Prior mala byť stanica bratislavskej rýchlodráhy?

Vývojári: Sme radi, že žijeme v slobodnom svete

Vivat Sloboda bude dostupná zadarmo pre operačné systémy Windows a macOS aj hernú konzolu Xbox. Autori chcú projektom ukázať, že aj malý tím s nízkym rozpočtom vie na Slovensku vytvoriť kvalitnú hru. Do budúcnosti už chystajú aj rozsiahlejšiu hru Vivat Slovakia, ktorá sa bude začínať vznikom Slovenskej republiky.

„Vážime si, že nám štát nediktuje, čo máme robiť, a máme slobodu venovať sa takýmto projektom. Umožňuje nám to režim, ktorý naši rodičia ,vyštrngali‘ a Vivat Sloboda je spôsob, ako si môžeme ich činy pripomenúť,“ zhodujú sa autori projektu a dodávajú, že je dôležité, aby sa to takto uchovalo.

Spoločnosť O2 si pripomína 30. výročie Nežnej revolúcie a pri tejto príležitosti podporila projekty, ktoré mladým ľuďom približujú, prečo sa pred 30 rokmi ľudia postavili za slobodu a demokraciu a prečo sa za tieto hodnoty oplatí bojovať aj dnes. Viac inšpiratívneho čítania vrátane súťaže a kvízu nájdete na tomto mieste.

Tím Vivat

Projekt Vivat Sloboda, ktorý podporila Férová nadácia O2, rozbiehal scenárista a produkčný Roman Lipka s dizajnérom Jaromírom Mikom, ktorývytvára mestské modely a Unity 3D s programátorom Samuelom Potiskom. Na hre spolupracuje aj programátor Márk Néveri, 2D animátor Denis Miglierini, 2D umelkyňa Tesa Tarčáková a dizajnér postáv Samuel Šlauka. Viac o hre sa dozviete na www.vivatsloboda.sk.


O2: Slovensko pred rokom 89 je krajina, kam sa nechceme nikdy vrátiť

Čítaj viac

Čo ste robili v Novembri 89? A čo robil váš sused?

Čítaj viac