5 vecí, bez ktorých si Vianoce nevieme predstaviť

Keď utíchne predvianočný zhon a nákupné centrá sa na chvíľu vyprázdnia, môžeme si konečne užívať neopakovateľnú atmosféru sviatkov. Čím je však táto atmosféra výnimočná?

Pozreli sme sa bližšie na 5 typických znakov Vianoc, ktoré k sviatkom rodinnej pohody a pokoja skrátka patria.

Rozprávkový program

Keď začnú v televízii vysielať Sám doma, je to znak toho, že sa môžete oficiálne začať tešiť na Vianoce. A keď Kevin porazí neveľmi dôvtipného Harryho a Marva po druhýkrát v New Yorku, to už všetci vedia, že sviatky sú hneď za rohom.

 

Potom príde na rad o niečo tradičnejší program ako Mrázik, a keď princ Popoluške nasadí črievičku, už sa rozbaľujú darčeky.

Svetielka a ozdoby

Centrum obývacej izby sa na pár dní presúva k stromčeku. Najprv prídu každoročné „radosti“ ako rozmotávanie vianočných svetielol a milé rodinné hádky o tom, kto je zodpovedný za ich nerozlúštiteľné zmotanie.

 

Keď sa však pred nami zjaví finálna podoba čarovne vyzdobeného vianočného stromčeka, všetko je opäť v úplnom poriadku.

Zvuky Vianoc

Všetko, čo chceme na Vianoce, je počúvať Mariah Carey. Minimálne prvé decembrové dni, keď nám aj rádiá pripomínajú, že deadline na nákup darčekov sa nezadržateľne blíži. Z každej strany počujeme interpretov ako Wham!, ktorých sme naposledy počuli posledné Vianoce.

S blížiacim sa veľkým dňom nadšenie z rádiových klasík vo všeobecnosti trochu opadáva. Napriek tomu vianočná hudba neodmysliteľne dotvára príjemnú atmosféru sviatkov a bez nej by to jednoducho nebolo ono.

Vôňa kapustnice a medovníkov

Tiež ste ako dieťa každý rok zdokonaľovali svoju techniku nenápadnej krádeže salóniek zo stromčeka? Boli naozaj neodolateľné, až do momentu, keď prišli na rad čerstvé medovníky a ostatné typicky vianočné koláče. Teraz v dospelosti už naplno oceňujeme neuveriteľné schopnosti našich mám pri príprave všetkých vianočných dobrôt a vytváraní typických vôní.

 

S vekom sa chute trochu zmenia, avšak tradície zostávajú. Namiesto salóniek si už chceme ukradnúť pre seba kúsok predvianočného kapra alebo tanier lákavej kapustnice.

Blízki z ďaleka

Môžeme mať krásne stromčeky, darčekov viac ako Santa Claus, kapre na všetky spôsoby a živý koncert Mariah Carey, ak sa však na sviatky nestretne rodina doma pokope, nebude to ono.

Aké by to predsa bolo, ak by sme nemohli hľadať darčeky so súrodencom a potom všetku vinu zvaliť naňho? Alebo zavadzať mame v kuchyni pri vianočnom pečení a ochutnávať popritom z cesta?

Všetko pokope

Vianoce sú pre každého z nás niečím extra, a tak sa ich už niekedy ani nevieme dočkať. Najmä keď máme pred sebou ešte dlhú cestu domov k svojim blízkym. Aj preto sa v O2 rozhodli priniesť cestujúcim z bratislavskej Hlavnej stanice pravú vianočnú atmosféru už o pár dní skôr.

K jednému z najrušnejších vlakových spojov spoločnosť O2 pripojila špeciálny extra vagón, aby cestujúcim priniesla Výpravu za Vianocami plnú extra pohody. Pozrite si video a zistite, ako to celé dopadlo.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Dve hodiny vo vode a hodinu na suchu. Motorola Moto X4 prežila tréning akvabel

Pozrite sa, ako to vyzerá, keď telefón Motorola Moto X4 skončí v bazéne s akvabelami.

Nora Szauder je jednou zo slovenských tréneriek reprezentačných družstiev synchronizovaného plávania. Bežne počas sezóny reprezentujú Slovensko v okolitých krajinách a každoročne sa snažia o účasť na vrcholnej súťaži, ktorou je Synchronized Swimming Mediterranean Cup, tzv. Comen Cup.

Fotografia fotená telefónom Motorola Moto X4

Staršie reprezentačné družstvá sa pravidelne zúčastňujú vrcholných európskych a svetových súťaží vo svojej kategórii. V rokoch 2000, 2004 a aj v roku 2016 sa slovenské akvabely v párovej disciplíne kvalifikovali aj na olympijské hry.

Hľadáte telefón, ktorý s vami v zdraví prečká dovolenku? Motorola Moto X4 si vás získa nielen svojou vodovzdornosťou. Viac informácií.

Zašli sme za reprezentačným družstvom slovenských akvabel a zisťovali sme, koľko úsilia vyžaduje tento šport a či vodovzdorný telefón Motorola Moto X4 zvládne tréning akvabel. Nielen odpovede trénerky Nory, ale aj telefón prekvapili.

Dlhonohé, ohybné a s dobrou vznášanlivosťou

Deti trávia tréningom veľa času, aj pri tomto športe je však mimoriadne dôležitá predispozícia. “Výhodu majú dlhonohé, ohybné, s dobrou vznášanlivosťou,” hodnotí trénerka Nora.

Akvabely trénujú 6-krát do týždňa, 2 hodiny vo vode a 1 hodinu na suchu, pričom so synchronizovaným plávaním je dobré začať čo najskôr.

Fotografie fotené telefónom Motorola Moto X4

„Zvyčajne od 5 alebo 6 rokov, ak majú deti za sebou gymnastickú alebo baletnú prípravu dá sa začať ešte aj v 10 či 11 rokoch. Deti, čo začnú neskôr, už sa tomuto športu venujú len rekreačne, keďže technicky už nestíhajú dobehnúť svojich rovesníkov,” vysvetľuje trenérka Nora. Dôležité je, aby už pri nábore vedeli samostatne preplávať 25 m.

Keď sa spomínajú deti, nemyslia sa len dievčatá, ale aj chlapci. „Od roku 2015 sa na majstrovstvách sveta súťaží aj v zmiešaných pároch, ktorý tvorí muž so ženou podobne ako v tanečných pároch alebo v krasokorčuľovaní. Čiže akvabelou či skôr akvabelákom alebo krasoplavcom sa môže stať aj chlapec,” dopĺňa.

Nie je to len o vode

Okrem plávania majú akvabely aj gymnastickú prípravu v telocvični, chodia behať a každá tímová zostava sa nacvičuje aj na suchu. Väčšinu choreografií reprezentačných družstiev vymýšľa trénerka Nora. Aby vo vode dobre počuli hudbu, používajú pri svojich tréningoch špeciálne podvodné reproduktory. Nácvik každej zostavy zahŕňa rozrátavanie hudby na doby, vďaka čomu dokážu dodržať konkrétne tempo aj v prípade drobných technických výpadkov.

„Veľmi ale pomáha, keď sú zverenci kreatívni a sami navrhujú prvky do zostáv. Dôležité je, aby im sadla hudba,” dopĺňa Nora. „Všetko úsilie každého trénera ale aj tak závisí od prístupu samotných zverenkýň a ich rodičov,” dodáva.

Šport s limitmi

Pri synchronizovanom plávaní existuje hneď niekoľko zostáv, v ktorých môžu akvabely vystupovať. „Máme sólové zostavy (1 pretekár), párové zostavy (2 pretekári), tímové zostavy (8 pretekárov) a kombinované zostavy (10 pretekárov). V technických zostavách sú predpísané technické prvky, ktoré musí daná zostava obsahovať, ako aj ich poradie, čo nácvik týchto zostáv, samozrejme, sťažuje,” hodnotí Nora.

Ani synchronizované plávanie však nepatrí k športom, ktoré by obchádzali zranenia. Tými najčastejšími sú zlomeniny prstov na nohách. Pravidelné tréningy však deťom prinášajú predovšetkým veľa pozitívneho. „Pravidelné trénovanie prispieva u detí k posilňovaniu ich imunity a otužilosti. Rôzne zápaly alebo choroby sa pri tomto športe nevyskytujú častejšie ako pri deťoch, ktoré robia iné typy športov,” objasňuje sympatické trenérka.

Tento divácky obľúbený šport však na Slovensku zápasí so slabou dostupnosťou vhodných bazénov. To je dôvod, prečo v súčasnosti aktívne fungujú kluby iba v Bratislave a jej okolí.

Selfie akvabel

Fotografia fotená telefónom Motorola Moto X4

Náš príchod mierne otriasol disciplínou tréningu. Smartfón Motorola Moto X4 sa dostal do rúk slovenských mladších junioriek a tie ho nijako nešetrili. Aj napriek mnohým ponorom a neustálemu namáčaniu telefón fotenie zvládol na výbornú a pekne zachytil tréning akvabel aj pod vodou.

Chcete získať Motorolu Moto X4 a vytvoriť si originálne fotky aj pod vodu? S akýmkoľvek paušálom od O2 ho teraz získate na začiatok iba za 2 €.

Motorola

Spoločnosť Motorola sa snaží vymýšľať, vytvárať a dodávať tie najlepšie mobilné zariadenia, ktoré zlepšujú životy miliónov ľudí. Motorola vytvorila odvetvie mobilných komunikácií. Vynašla väčšinu protokolov a technológií, ktoré umožňujú mobilnú komunikáciu vrátane prvého mobilného telefónu.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako vzdelávať deti doma? Máme pre vás 9 praktických tipov

Učiť deti v domácich podmienkach môže byť výzva. Poradíme vám, ako sa s tým vyrovnať.

Na domáce vzdelávanie svojich detí prešli v dôsledku pandémie desaťtisíce rodičov na celom Slovensku. Mnohí popritom štandardne pracujú alebo prešli na home office, čo novú situáciu ešte viac skomplikovalo. Kristína Převrátil Alexy z projektu Ideology, ktorá spolu s manželom vzdeláva svojho syna doma, sa s nami podelila o svoje tipy, ktoré vám môžu domáce vzdelávanie zjednodušiť a spríjemniť.

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Učíme sa spolu O2 odmeňuje rodičov za vzdelávanie detí. Výzva rovnako platí aj pre učiteľov, ktorí pripravujú pre deti materiály alebo ich vyučujú online. Stačí, ak budete zdieľať fotku.

Sme trojčlenná rodina, máme syna, tretiaka na ZŠ. S manželom pracujeme väčšinu času z domu, založili sme si firmu práve v čase, keď sa nám narodil syn. Chceli sme sa obaja venovať tak synovi, ako aj práci a toto usporiadanie nám dávalo možnosť skúsiť to. Rozhodne to nie je najľahšia cesta, ale vidíme v nej zmysel.

Nášho syna vzdelávame doma, lebo v školskom prostredí nebol spokojný a nenapredoval. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Vyžiadalo si zmeny v našich životoch, ale neľutujeme ich. Rozhodli sme sa, že budeme dôverovať jemu aj sebe, napriek rôznym radám a názorom, ktoré sa na nás rútili zo všetkých strán.

V jednom momente sme stáli pred voľbou, či budeme nášho syna považovať za problémového, nedostatočného a záťažového (lebo to z neho robilo školské prostredie a obsah vyučovania), alebo za takého, aký je a budeme veriť, že má svoju cestu, ktorou dokáže napredovať.

Je dokázané, že cez záujem a dobrý pocit sa deti učia viac a rýchlejšie. Treba im veriť, že prirodzená zvedavosť a chuť napredovať ich nakoniec donútia zdolať aj to, čo najskôr odmietali.

Vzdelávať sa dá všade, v domácnosti aj počas nákupov

Domáce vzdelávanie je právne označenie, ale z podstaty veci by som ho skôr nazvala „poznávanie“. A to nielen domáce, ale aj mestské, prírodné, osobné a spoločenské. Nežijeme v triedach, ako žiaci v školách, ale oveľa viac v kontakte so svetom okolo nás.

Syn s nami nakupuje, chystá obed a podieľa sa aj na chode domácnosti, čo vo výchove chlapcov na Slovensku často veľmi chýba. Spoločne chodíme na výlety, do múzeí či do kaviarní, navštevujeme kamarátov a ihriská (v čase pandémie je náš život limitovaný). Našu každodennosť žijeme oveľa pestrejšie a tvorivejšie, než je štandard.

Nemáme zaužívané „učenie“ v jednej časti dňa či ako aktivitu cez deň. Keby ste sa syna opýtali, ako sa doma učí, asi by otázke neporozumel. Jeho učenie totiž prebieha stále, nedelí sa na predmety ani dni v týždni. Žije v témach, ktoré ho zaujímajú (napríklad pravek, zvieratá alebo druhá svetová vojna) a v nich sa rozvíja zo všetkých stránok. My mu pomáhame hľadať zdroje a sme jeho partneri do diskusie.

Nezabúdajte na radosť z učenia sa

Neredukujme učenie na „učivo“. Vyberme to, čo deti zaujíma, s čím s nimi vieme tvorivo pracovať, a rozvíjajme to.

Školsky vymedzené učivo máme v hlavách my rodičia, a keď je príležitosť, nadhodíme ho ako príspevok do debaty alebo návrh na aktivitu. Učivo však nepovažujeme za posvätné a nevynucujeme si jeho „bifľovanie“. Niekedy stačí, že syn vníma, že daná téma vôbec existuje, keďže vieme, že sa aktuálne zaujíma o množstvo iných tém a oblastí, nenútime ho poznávať nasilu.

„Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.“ 

U nás doma je chuť učiť sa, dobrovoľnosť a radosť z učenia to najdôležitejšie. Škola ju často deťom berie a otáča ju na povinnosti, vynucovanie a prekonávanie sa. Rovnako ako v iných oblastiach života aj počas učenia sa musí človek zdolávať prekážky, občas sa prinútiť k veciam, ktoré ho samy osebe nebavia alebo mu nejdú. Hnacím motorom by však nemalo byť toto pretláčanie a nútenie sa. Hnací motor má byť záujem, pretože vďaka nemu zdolávame prekážky ľahšie a efektívnejšie.

Veďte deti k tomu, že vzdelávanie je celoživotný proces

Žijeme v dobe, keď je potrebné vzdelávať sa celoživotne, nestačí len dokončiť školu. Rovnako ako syn aj my s mužom sa stále vzdelávame. Trhy sa menia a pracovné príležitosti tiež, preto chceme zostať flexibilní.

Učenie sa nemusí byť iba vynucovaná povinnosť a v konečnom dôsledku našim deťom pomôžeme najviac, keď ich naučíme mať z učenia v prvom rade radosť. Budú to do budúcnosti potrebovať.

Ich pracovné uplatnenie bude ešte premenlivejšie ako to naše. Flexibilita, ako aj schopnosť učiť sa nové veci sú kľúčové. Vďaka tomu dávame synovi oveľa väčšiu voľnosť.

Aj v domácom prostredí môžete budovať tímového ducha

Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.

Dôležitou prerekvizitou učenia sa je pocit bezpečia. Človek najlepšie napreduje, keď sa necíti ohrozený, napríklad vlastnou chybou. Hoci sme vyrastali inak, snažíme sa doma vytvárať atmosféru, v ktorej je bezpečné robiť chyby.

Odfoťte sa pri úlohách so svojimi deťmi alebo počas prípravy na vyučovanie, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Neznamená to, že veci flákame. Učíme sa však, že aj keď niekomu ublížime, je možné ospravedlniť sa a skúsiť to znova. Učíme sa, že keď sa nám niečo nepodarí, napríklad niečo rozbijeme alebo nezvládneme svoje emócie, nie je to koniec sveta. Ceníme si vôľu skúsiť to znova, lepšie.

Naučte sa ovládať svoje emócie

Jedna z vecí, ktoré považujem pri našom spoločnom učení za najdôležitejšiu, je zvládanie emócií. Viem si predstaviť, že rodičia s nákladom, ktorí im „pristál“ v tomto období doma, to nemajú ľahké.

Počas rokov so synom doma som si všimla, že keď sa rovnakou mierou sústredíme nielen na samotný predmet či učivo, ale aj na to, ako veci zvládame a ako sa pri nich cítime, veci nám idú lepšie. Najmä na začiatku dňa alebo pri náhlych zmenách plánov či okolností je dobré sa zastaviť a chvíľu vnímať, ako sa kto cíti – porozprávať sa o tom, prečo sa tak cítime a ako si s tým vieme alebo nevieme poradiť.

Nebudem sa tváriť ako majster sveta, tiež mi občas stratím trpezlivosť a vlastný hnev ma dokáže prevalcovať. Pracovať s tým sa doma učíme všetci. Hoci to znie banálne, ale všeliekom je u mňa dýchanie. Najmä keď syn skúša moju trpezlivosť, začnem vedome dýchať – vpo nádychu zadržím dych a potom ho pomaly vypúšťam. Ďalšia dobrá taktika je opustiť na chvíľu miestnosť a ísť sa napiť vody.

Skvelo funguje, keď si rodič nájde formulky, ktoré vie použiť, keď ho hnev zavalí – získa tak čas na spracovanie situácie, napríklad: Teraz sa hnevám, nechcem nič hovoriť, lebo by ti to ublížilo. alebo Potrebujem čas, hnevám sa a vtedy občas poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.

Držte sa toho, čo baví deti aj vás

Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.

Manžela baví matematika a vidím, že syn sa spoločne s ním dokáže nadchnúť sledovaním výpočtu príkladu. So mnou sa skôr nadchne skôr hľadaní súvislostí v informáciách.

„Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.“

Všetko, čo nám nejde alebo sa zdá neprekonateľné, často potrebuje iba viac času a odstup. Niekedy sa k veciam vrátime až po čase a zistíme, že majú jednoduché riešenie, ktoré sme v danej chvíli nevideli. Práve to, že človek nevie, musí rozmýšľať a opakovane sa k veciam vracať je podstata poznávania. A v tom sa skrýva aj radosť z poznávania.

Netvárte sa, že rozumiete všetkému

Myslím si, že úlohou učiteľa rodiča nie je kázať deťom o tom, ako čo je. Dobrý učiteľ deti stimuluje k tomu, aby to chceli zistiť samy.

V rodičovi preto vidím skôr sprievodcu, ktorý spolu s dieťaťom zisťuje a objavuje, netvári sa, že všetko vie. Ja sa so synom dozvedám úžasné veci zo sveta fyziky a mechaniky, ktorým, priznávam sa, vôbec nerozumiem.

Nechám sa od neho poučiť, prípadne mu pomáham s hľadaním zdrojov. Občas spoločne napíšeme e-mail niekomu, kto o danej téme vie viac.

Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Domnievam sa, že takto získané vedomosti a zručnosti budú trvalé a deti ich v živote naozaj uplatnia. Nebudú sa viazať len na písomku či skúšku, po ktorej im všetko z hlavy odletí.

Orientujte sa na témy, nie na hodiny a predmety

Vzdelávanie doma vytvára šancu narábať s časom efektívne. Sú dni, keď sa deti lepšie sústredia na prácu pri stole, trénovanie písania či kreslenie. Sú dni, keď sa chcú viac hýbať, robiť pokusy alebo skladať skladačky.

Podľa toho môžeme tematicky zamerať celé dni, ako ich deliť na hodiny a predmety. Pri starších deťoch sa dá vnímať, či sa chcú o témach rozprávať a napredovať v diskusii, alebo sa chcú venovať samostatnej činnosti, čítaniu a zisťovaniu informácií. Netreba sa viazať na školský denný rozvrh, veci sa dajú rozložiť do celého týždňa.

Rovnako to platí aj o sústredení. Každé dieťa ho má trochu iné. Náš syn sa dokáže sústrediť na veci, ktoré ho zaujímajú, celé hodiny. Na tie, čo ho nezaujímajú, sa sústredí niekoľko sekúnd. Je fajn poznať dieťa a posúvať ho postupne, mať realistické očakávania a vnímať jeho úspechy skôr v porovnaní s jeho výkonom včera či pred týždňom, nie v porovnaní s nejakou výkonovou tabuľkou či nebodaj s ostatnými rovesníkmi.

Vytvorte si systém samostatnej práce

Samostatnosť dieťaťa je veľmi dôležitá aj pre duševné zdravie rodiča a jeho schopnosť venovať sa práci. Preto odporúčam dohodnúť si systém samostatnej práce. Najmä pri menších deťoch to je ťažké, ale dá sa to.

Nám pomáha vizualizácia, prostredníctvom ktorej si ukazujeme, akú veľkú časť kruhu, teda dňa tvorí samostatná práca a akú časť spoločný čas. Všetky otázky, ktoré syn má, si necháva na čas, keď sme mu plne k dispozícii.

Netreba mať však veľké očakávania, deti robia chyby rovnako ako my. Preto sa občas stane, že z nadšenia, ktoré nevie skrotiť, nám vbehne do pracovného online stretnutia alebo ho prevalcuje frustrácia či hnev z neúspechu a neudrží ho v sebe. Keď môžeme, snažíme sa mu pomôcť, na druhej strane ho však po čase, keď už emócie nie sú také veľké, vždy upozorníme, že nabudúce to skúsime inak, samostatnejšie.

Náš syn sa najčastejšie samostatne venuje Minecraftu, ktorý v tomto období poskytuje zadarmo množstvo rôznych edukačných modulov. Minecraft sa často prezentuje ako strašiak, nás však úplne fascinuje. Okrem architektúry a skladania ponúka možnosť učiť sa takticky rozmýšľať, vytvárať elektrické obvody, pochopiť chemické reakcie, dokonca naučiť sa chovať zvieratá a pestovať rôzne plodiny.

Jasné, realita je realita, ale poznatky získané v Minecrafte majú zmysel. Táto hra umožňuje aj spoluprácu, náš syn ju hráva často spoločne s deťmi v iných domácnostiach.

Bonus: Ako môže vyzerať preskúšavanie pri domácom vzdelávaní

Pri domácom vzdelávaní sa dieťa musí každý polrok zúčastniť na preskúšavaní v škole, ktorú si zvolíte. Školu, do ktorej sme zapísali nášho syna, sme poctivo vyberali. A hoci ju máme 200 km od miesta, kde bývame, neľutujeme to. Panie učiteľky sú veľmi rozhľadené a skúsené, vnímajú nášho syna ako špecifickú osobnosť a v možnej miere tomu podriaďujú aj preskúšavanie.

Využívame možnosť individuálneho preskúšavania, škola však organizuje aj rôzne hravé tímové formy zisťovania vedomostí detí. Možností je vždy viac a atmosféra je pohodová, uvoľnená. Panie učiteľky nekladú na deti viac tlaku, ako by boli schopné uniesť, a za to si ich nesmierne vážim.

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Tento deň je náš jediný hmatateľný kontakt so školou a vždy sa naň pripravujeme. Dáme dokopy všetko, čo syna posledný polrok bavilo, čím sa zaoberal. Je to poučná chvíľa aj pre mňa, lebo ma prinúti zamyslieť sa, ako sa zmenil a vyvinul.

Ak mám byť úprimná, to, ako syn napreduje, by som nikdy nenaplánovala. Vždy je to prekvapivé, témy sú nečakané, skoky vo vývine obrovské, často aj v oblastiach, ktorým sa cielene nevenujeme. Zo začiatku som mala predstavu, že jeho vzdelávanie pôjde v koľajach, ktoré určíme my, z čoho nás syn našťastie vyliečil.

Niečo z toho, čo za polrok urobí, sa so školským učivom prelína (napríklad rýchlo napreduje v gramatike), niečo nie (veľa tém a oblastí, ktoré škola vyžaduje v tomto čase, ho bavilo inokedy alebo sa k nim dostal iba okrajovo). Väčšinou po tomto prekrytí spolu s učiteľkami pátrame.

Známkovanie u nás v rodine zatiaľ berieme ako súčasť administratívy, syna sa netýka. Som rada, že máme túto možnosť, pretože v tejto fáze života sú schopnosti dieťaťa často dané prirodzeným vývinom a ten je u každého dieťaťa iný. Nevidím dôvod trestať dieťa zlou známkou za slabšiu motoriku, napríklad za písanie, len preto, že jeho telo mu to nedovoľuje. Každé dieťa robí, čo vie a môže, keď mu na to vytvoríme vhodné podmienky.


Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Kristína Převrátil Alexy

Venuje sa komunikácii, sociológii a neurodiverzite, spolu s manželom Janom podniká v oblasti marketingu a reklamy. Viac o témach, ktoré ich zaujímajú, nájdete v ich podcastoch na Ideology.podbean.com alebo na stránke ideology.sk


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac