Rozdali sme ocenenia obľúbeným smartfónom. Ktorý bol v roku 2019 najlepší?

Pozreli sme sa na najlepšie smartfóny z rôznych kategórií za uplynulý rok. Pozrite si našu hitparádu a dozviete sa, ktorý smartfón najlepšie fotí a ktorý má najlepší pomer ceny a výkonu.

Rok 2019 bol na trhu s mobilnými telefónmi veľmi zaujímavý. Pribudlo množstvo smartfónov aj dizajnových a technologických noviniek. Predtým ako sa tento trh naplno rozbehne v novom roku, zaspomínajme si na top smartfóny toho uplynulého.

Najlepšie smartfóny v jednotlivých kategóriách sme vyberali z najpredávanejších mobilov z ponuky O2 za rok 2019, pričom každý smartfón sa mohol v hitparáde objaviť iba raz. Radi by sme venovali pozornosť všetkým obľúbeným smartfónom, preto napríklad vlajkové lode Apple či Huawei nájdete len v jednej kategórii.

Ktorý O2 SMART Paušál bude pre vás ten správny? Wow! Chcem vedieť viac 

Najlepší smartfón
Huawei P30 Pro 128 GB

Od jedného z top smartfónov na našom trhu dostanete všetko, čo od špičkového smartfónu očakávate. Okrem elegantného dizajnu s kompaktnými rozmermi disponuje 6,47-palcovým FullView OLED displejombatériou s kapacitou 4 200 mAh. Čipset Kirin 980 s operačnou pamäťou 6 GB zaručuje aj mimoriadne silný výkon.

Vnútorné úložisko s kapacitou až 128 GB poskytne dostatočné miesto na potrebný obsah. K najlepšiemu smartfónu nepochybne patria aj špičkové fotografie, Huawei P30 Prozadný štvoritý fotoaparát od spoločnosti Leica.

Najlepší smartfón pre bežné ho používateľa
Samsung Galaxy A50

Ak hľadáte smartfón na bežné používanie, so Samsung Galaxy A50 sa nemáte v čom pomýliť. Na 6,4-palcovom Infinity displeji si vychutnáte sledovanie videí, hranie hier, či pozeranie fotografií, ktoré vytvoríte zadným trojitým fotoaparátom s rozlíšením 25 + 8 + 5 Mpx.

Smartfón má na šírku iba 7,7 mm, vďaka čomu sa s ním veľmi dobre manipuluje. Na používanie vašich obľúbených aplikácií dozrie 8-jadrový procesor s operačnou pamäťou RAM s kapacitou 4 GB.

Samsung Galaxy A50 je ideálny pre tých, ktorí nehľadajú vreckový počítač a zároveň nechcú siahnuť hlboko do vrecka.

Najlepší smartfón na sledovanie videí a hranie hier
Huawei P30 lite

Zaujímavý a vo svojej kategórii kvalitný smartfón je aj Huawei P30 lite. Všetok sledovaný obsah si naplno vychutnáte na 6,15-palcovom LTPS displeji s rozlíšením 2 312 × 1 080 px, ktorý navyše filtruje modré svetlo.

Perfektne jasné farby vás pohltia pri sledovaní videí, obľúbeného seriálu alebo filmu či pri hraní hier. Vnútorné úložisko s veľkosťou 128 GB možno rozšíriť pomocou pamäťovej karty s kapacitou až 512 GB, čo predstavuje dostatočné miesto pre všetky médiá, ktoré potrebujete mať vo svojom smartfóne.

Najlepší smartfón na fotenie
Motorola One Zoom

Motorola One Zoom je ako stvorená pre priaznivcov kvalitnej fotografie. Pekné fotky zvláda vďaka zadnému štvoritému fotoaparátu aj v horších svetelných podmienkach.

Hlavný fotoaparát má rozlíšenie 48 Mpx a optickú stabilizáciu obrazu. Druhý širokouhlý fotoaparát s rozlíšením 16 Mpx sa postará o to, aby sa do snímky vošlo viac z objektu, ktorý chcete odfotiť.

Prečítajte si: Ako vyzerá jeden deň blogerky Ivety Kopernickej s Huawei P30 Lite

Ďalšia šošovka ponúka 3-násobný optický zoom a 10-násobný hybridný zoom. Snímaný objekt zachytíte aj z veľkej diaľky, a to bez straty kvality. Posledný 5-megapixelový pomocný snímač slúži na rozostrenie pozadia pri vytváraní fotografie s bokeh efektom.

Najlepší smartfón na prácu
Apple iPhone 11

Ak si plánujete zaobstarať mobilný telefón najmä na pracovné účely, určite budete očakávať dostatočný výkon. V iPhone 11 nájdete čip A13 Bionic, ktorý patrí medzi najvýkonnejšie mobilné čipy. Je navyše úsporný, takže vám ušetrí aj čo-to z kapacity batérie.

Ak potrebujete pracovať v dvoch aplikáciách naraz, stačí zapnúť funkciu Splitscreen, ktorá rozdelí obrazovku na dve, a môžete pohodlne multitaskovať. Pri práci oceníte aj kvalitný fotoaparát a možnosť skenovania dokumentov.

Prečítajte si: Ako si zariadiť mobilnú kanceláriu? Vybrali sme smartfóny a aplikácie, ktoré vám pomôžu

Najlepší smartfón v pomere cena/výkon
Honor 20

Mobilný telefón Honor 20 vás už po vybalení zaujme svojím dizajnom, najmä zadnou stranou zo skla, ktoré ho farba mení odtiene podľa toho, v akom uhle naň dopadá svetlo.

Na takmer celej prednej strane je umiestnený 6,26-palcový LTPS displej, ktorý zaberá až 96 % z celkovej plochy, a to aj vďaka absencii horné ho výrezu a čítačky odtlačkov prstov, ktorú výrobca umiestnil šikovne na bočné tlačidlo.

Mimoriadny výkon zabezpečuje procesor s čipom Kirin 980operačná pamäť RAM 6 GB. Ak čítate pozorne, určite viete, že tú to výbavu má aj Huawei P30 Pro. Pridajte si k tomu štvoricu zadných fotoaparátov, kvalitnú selfie kameru, batériu s kapacitou 3 750 mAh s podporou rýchleho dobíjania a máte naozaj šikovný smartfón za veľmi priaznivú cenu.

Všetky smartfóny z našej hitparády sú aj v novom roku dostupné v ponuke O2 a ak vás niektorý zaujal, môžete si ho zakúpiť ku ktorémukoľvek SMART Paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Bloger a aktivista Jakub Goda: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá

Podporovaním kvalitnej žurnalistiky získavajú ľudia informovanosť a zároveň prispievajú k lepšej spoločnosti, pretože práca novinárov sa premieta aj do verejného života.

Jakub Goda sa živí tvorbou reklamných vizuálov a animácií, je tiež známy ako publicista, oceňovaný bloger a aktivista v boji s dezinformáciami. Zároveň je dlhoročným obhajcom podpory kvalitnej novinárčiny, preto sa v rámci ponuky nových O2 SMART Paušálov s predplatným prémiových služieb stal ambasádorom predplatného online verzie denníka SME.sk a Denníka N. 

Čítajte Denník N a SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

V rozhovore s Jakubom Godom sa dočítate:

  • ako spoplatnený obsah motivuje novinárov k lepšej práci,
  • ako si overiť kvalitu a dôveryhodnosť médií,
  • prečo je dôležité predplácať si aj médiá, s ktorými nemusíte vždy súhlasiť,
  • prečo by mali školy zabezpečovať študentom prístup ku kvalitnému obsahu.

Zo začiatku boli informácie na internete zadarmo a ľudia si nato rýchlo zvykli. Dnes preto mnohí nechápu, prečo by si mali za články v online médiách platiť. Ako najlepšie vysvetliť ľuďom príčiny tohto kroku? 

Klasický biznis model, na ktorom médiá fungovali, sa rozpadol. Dlho žili z príjmov z tlačených vydaní – v nich boli príjmy z reklamy a z ceny samotných tlačených novín, ktorá bola oveľa vyššia, ako je dnes cena za digitálne predplatné.

Výpadok z klesajúcich príjmov z tlačených novín sa neskôr snažili nahrádzať online reklamou. Lenže obrovskú časť online reklamy pohltili giganti ako Facebook a Google, ktorým je nesmierne ťažké konkurovať.

Zároveň to na novinárov vytvára tlak písať články a ich titulky tak, aby na ne ľudia klikali a zdieľali ich. A to nie je pre novinárov dobrá motivácia ani dobre fungujúci model.

Na celom svete vidíme, že médiá prechádzajú na nejakú formu predplatného, či už tvrdú, teda predplatné každý mesiac, alebo mäkkú, keď čitatelia platia dobrovoľné sumy, aby médium podporili.

Pomáha predplatné motivovať novinárov na lepšiu kvalitu práce?

Bitku o biznis model médií začína vyhrávať digitálne predplatné aj preto, že pre novinárov je najzdravšia motivácia nepozerať sa na „klikanosť“, ale na to, za čo sú ľudia ochotní platiť. Samotní novinári napríklad z Denníka N tvrdia, že články, za ktoré je najviac predplatných, sa viac-menej zhodujú s tým, čo oni v redakcii považujú za hodnotnú žurnalistiku.

„Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.“

Navyše takýto model vytvára zdravé „podhubie“ na prácu novinárov, dobrý vzťah s čitateľmi a dáva redakciám väčšiu nezávislosť od zadávateľov reklám. Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.

Takže ide o tradičný súboj kvality verzus kvantity. Hodnotný obsah si vždy bude vyžadovať viac práce ako biznis model založený na neoverených informáciách s bulvárnymi titulkami.

V Denníku N napríklad začali spontánne písať menej článkov, ale dlhších. Nemali to prikázané, ale vycítili, že ľudia sú ochotní za články platiť, ak sú rozpracovanejšie, ambicióznejšie a idú do hĺbky.

Najväčšia pridaná hodnota novinárskej práce dnes podľa mňa nie je v tom, keď niekto prvý informuje, že Real Madrid vyhral futbalový zápas. Skôr ide o ambíciu robiť náročnejšiu a investigatívnejšiu prácu.

Ani niektorí ľudia, ktorí sa v mediálnom prostredí pohybujú, nevedia vždy na prvý pohľad rozlíšiť kvalitnú novinárčinu z overených zdrojov od zavádzajúcich dezinformačných článkov. Ako si môže človek, ktorý zvažuje predplatné nejakého média, overiť jeho kvalitu a dôveryhodnosť?

Samozrejme, existujú základné znaky, napríklad, či sú zverejnené mená členov redakcie a ako veľmi transparentne sa snažia fungovať, či uvádzajú svoje zdroje a linkujú na iné weby, na ktoré sa odvolávajú.

Najlepšie si však dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.

Jakub Goda hovorí o svojej skúsenosti s písaním pre konšpiračný web:

Mali by si ľudia predplácať iba médiá, s ktorými stopercentne súhlasia?

Časť ľudí si napríklad nechce predplácať SME.sk a Denník N, pretože majú pocit, že sú liberálnejšie ako oni, a to ich odrádza. Podľa mňa je legitímne, že sa s médiom úplne ideologicky nestotožňuješ, prípadne má komentáre, s ktorými úplne nesúhlasíš.

Myslím si, že je dôležité odosobniť sa od toho v prípade, ak tie médiá robia množstvo objektívne užitočnej a zmysluplnej práce, napríklad odhaľovanie korupcie. Predplatným online verzií novín získavaš lepšiu informovanosť a zároveň prispievaš aj do spoločnosti.

Práca novinárov sa premieta do verejného života aj tým, že šetrí verejné peniaze. Ak sa podarí médiu, ktoré máš predplatené, odhaliť a vyriešiť nejakú kauzu, tak aj ty si do toho svojou malou kvapkou prispel a si zato spoluzodpovedný. Môžeš mať pocit, že aj vďaka tebe sa stalo to, o čom čítaš v novinách.

V posledných mesiacoch zverejňoval Denník N dôležité zistenia, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Je podľa teba fér, ak je takýto obsah odomknutý iba pre predplatiteľov?

Informácie pri takomto type článku vždy presiaknu ďalej. Pri takýchto závažných témach to preberú iné médiá a na konci dňa sa všetko dozvieš v televíznych novinách. Zistenie obrovskej korupčnej kauzy si nikdy neprečítajú iba predplatitelia.

Pre dobre zarábajúcich ľudí je predplatné „pár eur“ ročne, ale pre ľudí, ktorí musia šetriť, to môže byť finančne náročnejšie. Mali by mať stredoškoláci a vysokoškoláci zľavy? 

Nevýhodou paywallových modelov je, že vytvárajú istý typ exkluzivity. Akokoľvek sa nám to môže zdať „pár eur“, pre niektorých ľudí to môže byť vážna suma a objektívne to komplikuje prístup k informáciám. Zásadné informácie sa vždy dozvieš a vieš si pozrieť minútu po minúte a prečítať titulky, ale časť obsahu je pre mnoho ľudí uzamknutá.

Študenti sú podľa mňa na cenu citliví a bolo by zaujímavé, keby mali zľavy alebo keby mali tieto médiá dostupné v školách, čím by sa stali portálom pre informovanosť. Možno by bolo náročné doladiť detaily, ale filozoficky by bolo skvelé, keby školy ponúkali študentom možnosť naučiť sa fungovať na internete a kriticky si triediť informácie.

„Najlepšie si dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.“

Vnímam to ako problém, aj ma to trápi a je to najväčšie negatívum paywallu. Podporujem akékoľvek nápady, ktoré prinášajú riešenie.

Je podľa teba v poriadku, ak niekto zdieľa predplatné s ďalšími ľuďmi v domácnosti?

Myslím si, že áno. V prípade spravodajských webov by som to prirovnal k papierovým novinám, keď si jedny noviny prečíta viacero ľudí.

Veď aj káblovka sa v domácnosti zdieľa. 

Presne. Neviem si predstaviť, ako by tomu médiá zabránili. Podľa mňa je normálne takéto veci v domácnosti zdieľať. Horšie je, ak to robia celé korporácie a na jeden prístup „fičí“ 500 ľudí.

Doma máme predplatené SME.sk, Denník N, New York Times, The Atlantic a nepravidelne aj .týždeň a Trend. Keby si každý platil svoje, tak toho máme menej, pretože tiež na to máme obmedzený rozpočet.

Pomohlo by popularite predplatného, keby sa dal jednorazovo odomknúť jeden článok?

Mnohí by to chceli a s týmto nápadom už prišli, ale biznisovo to zrejme nefunguje, keďže médiá po celom svete sa prikláňajú k digitálnemu predplatnému a nie k mikroplatbám.

Veľa ľudí v súčasnosti začína deň spravodajskými podcastami. Je aj toto spôsob, ako naučiť ľudí na predplatné, aby ďalej vznikalo niečo, čo ich zaujíma?

Ja si cestu k podcastom ešte hľadám, ale to podporujem. Je to zaujímavá forma šírenia obsahu a informácií. Rovnako ako Instagram, ktorý novinári začali používať na prezentáciu svojej práce. Som fanúšik experimentálnych a inovatívnych prístupov. Treba testovať rôzne formy a hrať sa.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk alebo Denník N aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Jakub Goda

Živí sa ako tvorca reklamných vizuálov a animácií, je známy aj ako oceňovaný bloger píšuci na blogu Denníka N, publicista a aktivista. Venuje sa boju proti dezinformáciám a analyzuje ich šírenie a vplyv na spoločnosť. Spoločne s O2 organizoval menšiu kampaň na podporu serióznych médií.


Chcete mať inteligentnú domácnosť? Prečítajte si, ako začať

Čítaj viac

Láka vás HBO GO, no nemáte smart TV? Máme pre vás jednoduché riešenie

Čítaj viac

Múdre hodinky, vysávač aj váha. Vybrali sme 7 najlepších smart zariadení Xiaomi

Čítaj viac