Možno ste sa nad tým nikdy veľmi nezamýšľali, ale aj vo virtuálnom priestore začali postupne platiť určite pravidlá.
Už v 90. rokoch minulého storočia vznikol obsiahly manuál správania na internete, tzv. netiketa. Hoci majú tieto pravidlá viac ako 20 rokov a online komunikácia sa postupne uvoľnila, jej zásadami sa možno riadiť aj dnes.
Preto sme pre vás zhrnuli pravidlá pri písaní správ a e-mailov.
Ak nemáte dostatočne chránené zariadenie, vaša pošta nie je v bezpečí. Do správ preto nepíšte nič, čo by ste nenapísali na pohľadnicu.
Ani pri písaní správ nezabudnite na rozdielnosť ľudí – ich charakter, kultúru, jazyk či humor. Obzvlášť opatrní buďte pri používaní sarkazmu. Nie každý ho môže chápať rovnako ako vy a v rovnakom kontexte.
Na priblíženie svojho tónu hlasu používajte emotikony, ale vždy s rozvahou. Smajlík neurobí príjemcu šťastnejším ani nevymaže urážlivý komentár.
Dávajte si pozor na slang a na skratky. Prijímateľ by ich nemusel pochopiť.
Nečakajte okamžitú odpoveď. Dajte prijímateľovi správy príležitosť prebudiť sa, prísť do práce a prihlásiť sa. Na odpoveď počkajte aspoň 1 pracovný deň.
Ak osoba na správu nereaguje, môžete e-mail s odstupom pár dní zaslať opätovne a nastaviť si notifikáciu na otvorenie vášho e-mailu. Ak príjemca naďalej nereaguje, viac e-mailov neposielajte.
Píšete dlhú správu? Slušnosťou je upozorniť na to príjemcu hneď v predmete správy. Nikdy nepíšte jednoliaty text, ale myslite na to, aby sa príjemcovi čo najlepšie a najjednoduchšie čítal. Dobrým pravidlom je nepísať viac ako 70 znakov do jedného riadka a viac ako 12 riadkov do celej správy.
Predmet správy vypĺňajte tak, aby odrážal jej obsah.
Vždy sa slušne pozdravte a rozlúčte.
Do tela správy vždy pripájajte svoju vizitku, prípadne sa predstavte hneď v jej úvode.
Správu si po sebe vždy prečítajte a pokúste sa vyhnúť sa chybám.
Dodržiavajte autorské práva a neprisvojujte si dielo niekoho iného.
Udržiavajte si otvorenú myseľ a premýšľajte v kontexte časových aj geografických pásem.
Nepredpokladajte, že každý človek bude chcieť s vami komunikovať. Buďte preto ochotní akceptovať skutočnosť, že človek na opačnej strane môže byť zaneprázdnený alebo s vami jednoducho hovoriť nechce.
Nevyhľadávajte si na internete osobné údaje ľudí. Tieto informácie je lepšie od človeka získať po nadviazaní kontaktu.
Ak ľudia využívajú prezývky alebo pseudonymy, rešpektujte ich anonymitu.
Neodosielajte príliš veľké súbory. Ak je nevyhnutné poslať súbor, informujte o tom príjemcu a dohodnite sa s ním na najprijateľnejšej forme, akou sa príloha k nemu dostane.
Ak preposielate alebo opakovane odosielate správy, ktoré ste dostali, nemeňte v nich text, ale posielajte ich v pôvodnom znení.
Ak posielate odpoveď, zahrňte do nej aj pôvodnú správu alebo jej časť, aby ste prijímateľovi poskytli kontext. Celý originál nie je nutnosťou. Výber časti z pôvodnej správy však nemôže informáciu nijako deformovať.
Skôr, ako odpoviete, dobre si prečítajte prebiehajúcu diskusiu vo vlákne. Vyhnete sa tak jej možnému nepochopeniu alebo opakovanej odpovedi.
Vždy reagujte citlivo a s nadhľadom.
Ak objavíte chybu v príspevku, príspevok hneď editujte alebo vymažte a napíšte ho radšej nanovo.
V prípade vyostrenia názorov v skupinovej správe si problém vydiskutujte len s dotknutou osobou. Ostatných do vašich sporov nezaťahujte ani ich nespamujte množstvom odoslaných správ.
Tento článok je súčasťou víkendového vydania Sódy o efektívnom využití internetu. O2 až do konca júna ponúka každému 5 GB dát zadarmo na vyskúšanie novej 4G LTE siete s rýchlym mobilným internetom, ktorý si môže naplno užiť viac ako 93 % obyvateľov Slovenska.