14 slovenských unikátov, ktoré presahujú hranice

Tieto pamiatky patria k tomu najlepšiemu, čo doma máme. Majú prvenstvá v Európe a niektoré aj vo svete.

Na Sóde pravidelne pripravujeme články o krásach a zaujímavostiach našej krajiny. Písali sme už napríklad o prírodnýchtechnických skvostoch, jaskyniach či záhadných lokalitách. Tentokrát sme sa rozhodli zostaviť zoznam pamiatok, ktoré si držia určité prvenstvo nielen u nás, ale aj v zahraničí.

Tieto rekordné unikáty patria k tomu najlepšiemu, čo doma máme.

Najstaršia mincovňa na svete

Zdroj: Wikimedia Commons, Autor: Ladislav Luppa

Kremnická mincovňa je jedným z najstarších nepretržite fungujúcich podnikov na svete. Mincové produkty vyrába už od roku 1328, teda takmer sedem storočí. Vyrábali sa tu aj slávne zlaté dukáty, ktoré boli považované za najtvrdšiu menu v stredovekej Európe a neskôr strieborné toliare.

Kremnická mincovňa bola jedným z najdôležitejších centier mincovníctva v habsburskej monarchii. Za panovania cisárovnej Márie Terézie sa v Kremnici razilo väčšie množstvo mincí, než vo všetkých mincovniach monarchie dovedna.

Dnes sa tu razia slovenské euromince a mince ďalších krajín, ktoré nájdete po celom svete.

Najvyšší drevený gotický oltár na svete

Neskorogotické dielo rezbára Majstra Pavla z Levoče sa nachádza v levočskom Chráme svätého Jakuba. Meria 18,6 metra a jeho šírka dosahuje 6,27 metra.

Jeden z najväčších sintrových útvarov na svete

Nazýva sa Kvapeľ rožňavských jaskyniarov a nájdete ho v Krásnohorskej jaskyni. Je jedným z najväčších kvapľov na svete a donedávna bol zapísaný v Guinessovej knihe rekordov ako najväčší. Má úctyhodných 34 metrov a váží 2000 ton.

Najväčšie a najstaršie opálové bane na svete

Medzi obcami Zlatá baňa a Červenica, asi tridsať kilometrov od Prešova, sa nachádza výnimočný unikát aj na celosvetové pomery. Opálové bane takéhoto rozsahu a s takou dlhou históriou ťažby sa nenachádzajú nikde na svete. Z týchto baní pochádza aj Harlekýn – najväčší nájdený kus drahého opálu na svete.

V 16. storočí boli známe po celom svete, no je možné, že opál sa tu ťažil už od rímskych čias. Unikátny drahý opál z Dubníku mali v obľube aj členovia rodiny cisára Napoleona. Do 19. storočia bol Dubník jedinou lokalitou na svete, kde prebiehala ťažba. V roku 1922 bola z ekonomických dôvodov ťažba ukončená.

Prvá rezervácia ľudovej architektúry na svete

Čičmany boli v roku 1977 vyhlásené za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry ako prvé na svete.

Prvá zmienka o dedine siaha až do roku 1272. Čarovná geometrická ornamentálna ozdoba na čičmianských dreveniciach, ktorá dedinku tak preslávila, sa však začala používať “iba” približne pred dvesto rokmi.

Ornamenty, aké sú na domoch dnes sa definitívne objavili až po roku 1921, kedy zachvátil dedinu ničivý požiar. Obyvatelia vyzdobili svoje drevenice podľa vzorov, ktoré sú vyšité na miestnych krojoch.

Najstarší európsky a tretí najstarší svetový maratón

Medzinárodný maratón mieru v Košiciach sa prvykrát bežal už v roku 1924. Po Bostonskom a Yonkerskom maratóne je tak tretí najstarší na svete.

Najstarší verejný park v Európe

Sad Janka Kráľa v bratislavskej Petržalke, medzi Starým a Novým mostom, je najstarší verejný park v strednej Európe a jeden z najstarších stredoeurópskych parkov vôbec.

Bol založený v roku 1774 a pôvodne niesol názov Sternalle (Hviezdicová aleja), kvôli usporiadaniu chodníkov do osemramennej hviezdice. Park bol postupne upravovaný a jeho dnešná podoba je až z roku 1839.

Najväčší riečny ostrov Európy

S rozlohou 132 612 hektárov je ním Žitný ostrov. Zároveň je najväčšou zásobárňou pitnej vody v strednej Európe.

Jeden zo 7 najväčších živých organizmov v Európe

Zdroj: Obec Komjatice

Viac ako 140 rokov starý platan je najväčším stromom na Slovensku. Nachádza sa v historickom parku v obci Komjatice pri Nitre, kde ho svojho času nechal vysadiť barón Móric Wodianer. Má obvod kmeňa 930 centimetrov a výšku 28 metrov.

Za zmienku určite stojí aj dub v obci Dubinné, ktorý je zase najstarším stromom u nás. Má 850 rokov a za svoj život prežil založenie obce, vpád Tatarov, bratrícke vojny, úder blesku aj to, že bol v prvej svetovej vojne zameriavacím bodom pre delostrelcov.

Najdlhší most s celodrevenou konštrukciou v Európe

Most cez Malý Dunaj, ktorý sa nachádza v Kolárove, je špecifický tým, že nemá žiadne betónové piliere, prípadne iné prefabrikované istenie. Je dlhý 86 metrov a široký 2,25 m.

Najväčší drevený kostol v strednej Európe

Zdroj: Wikimedia Commons, Autor: palickap

Kostol vo Svätom Kríži bol na toto miesto prenesený v rokoch 1974 až 1982 z Paludze. Pochádza z roku 1774 a je dodnes funkčný. Pôdorys má tvar kríža a dĺžku 43 metrov, do jeho vnútra vojde takmer šesťtisíc návštevníkov.

Väčšie drevené protestantské kostoly sú už iba v severských krajinách, kde bola tradícia týchto stavieb rozšírenejšia.

Jeden z dvoch studených gejzírov na európskej pevnine

Herliansky gejzír bol do roku 1903 a v rokoch 1957-2006 jediným studeným gejzírom v Európe. Bol aktivovaný umelo vrtom hlbokým 404,5 metra. Momentálne je na kontinente aktívny ešte jeden podobný v nemeckom Ardenachu a ďalšie sú až na Islande.

Najstaršia vysoká škola technického charakteru na svete

Prvou baníckou školou na svete bola Banská Akadémia v Banskej Štiavnici, založená v roku 1762 Máriou Teréziou. Vo svojej dobe bola Štiavnica centrom rozvoja banskej vedy a techniky a akadémia samotná kolískou vedy a nositeľkou pokroku v oblasti baníctva, hutníctva, ale aj chémie.

Jediná zachovaná a dodnes funkčná úvraťová úzkokoľajná lesná železnica v Európe

Zdroj: Wikimedia Commons, Autor: Nils Öberg

Technická pamiatka, akú by ste široko-ďaleko ťažko hľadali a jedna z hlavných atrakcií Kysúc. To sú hlavné prívlastky historickej úzkorozchodnej železnice, ktorú nájdete v Novej Bystrici – Vychylovke ako súčasť Múzea kysuckej dediny.

Jedinečná je najmä časť úvraťového systému, ktorá umožňuje prekonať strmé stúpanie na krátkom úseku. Na svete sú v prevádzke len dve takéto úvraťové železnice. Tá druhá sa nachádza v Peru.

Poznáte viac podobných skvostov na Slovensku, ktorým patrí nejaké prvenstvo aj mimo našich hraníc? Podeľte sa o ne v komentároch na našom Facebooku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Ako sa na používanie smartfónu za volantom pozerá známy moderátor, influencer a milovník šoférovania? Prečítajte si náš rozhovor.

Obľúbený moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra sa stal hlavnou tvárou kampane v rámci platformy Dátuj zodpovedne, ktorej cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom.

Porozprávali sme sa s ním, aký má vzťah k šoférovaniu, ako sa zmenil jeho prístup k používaniu mobilu po tom, čo sa zapojil do kampane, aj o vlogovaní a ďalších plánoch.

Kedy si naposledy použil telefón za volantom a aké myšlienky ti vtedy bežali hlavou? Uvedomoval si si, že nemáš auto úplne pod kontrolou a môže sa niečo stať tebe alebo niekomu inému?

Jasné, že si to človek uvedomuje. Do tohto projektu som išiel aj preto, lebo sám seba čoraz častejšie pristihnem pri uvažovaní nad touto témou. Telefonovanie s handsfree je jedna vec, ale iné je, keď telefón reálne ovládaš a scroluješ si Instagram alebo si niečo natáčaš. Moja žena ma za to často „pucuje“ a sám viem, že s tým musím prestať. Občas si poviem: „Čo ak by sa práve teraz mojou vinou niekomu niečo stalo?“

Bol si už niekedy účastníkom nehody, za ktorú bol zodpovedný telefón?

Také niečo sa mi ešte nestalo, ale raz dávno sme sa v jednej zápche posúvali na jednotke a dvojke a akurát som z obalu vyberal cédečko. Mal som ho v lone, rozhodol som sa pre Hip-Hop Výber 5 a bum. Nedobrzdil som. Jemná nepozornosť a bol tam oškretý plech. Nič vážne sa nestalo, ale ak by po priechode išla napríklad žena s kočíkom, bola by to už úplne iný príbeh.  

Je to pre teba šoférovanie nutnosť alebo pri tom dokážeš relaxovať?

Milujem šoférovanie. Je to vec, ktorá ma neskutočne baví. Zbožňujem dlhé cesty, a keď viem, že niekam pôjdeme minimálne dve hodiny, úplne sa na to teším. Veľmi rád šoférujem aj sám. Vtedy relaxujem, počúvam hudbu alebo podcasty, veľa premýšľam. Aj keď cestujem so svojou ženou, často sa stane, že sme počas jazdy ticho.

Aké bolo tvoje prvé auto?

Dlho som nemal peniaze na to, aby som mal auto. Aj keď som v rádiu robil už niekoľko rokov, cestoval som autobusom alebo taxíkom. Spomínam si, že keď som si už nakoniec chcel vziať auto na lízing, bavil som sa o tom s naším vtedajším generálnym riaditeľom. On mi povedal, nech pár mesiacov počkám, lebo v Ženeve vraj predstavia novú Hondu Civic. Bolo to okolo roku 2005 a vtedy vyzerala dosť futuristicky. A bol som nakoniec veľmi hrdý, pretože som bol prvý človek na Slovensku, ktorý ju mal.

Prečo si sa rozhodol stať tvárou projektu, ktorého cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom? Prečo by sa o tom malo hovoriť?

Ako som už spomínal na začiatku, čoraz častejšie som si v aute uvedomoval, že nerobím správnu vec, a keď ma z O2 oslovili, povedal som áno, pretože sa mi páči práve ten preventívny prístup a som s touto témou stotožnený. Ak by ma oslovil niekto s kampaňou na ochranu kaktusov, povedal by som, že síce s nimi súhlasím, ale nemám doma žiaden kaktus a veľmi to necítim.

„Telefonovanie s handsfree je jedna vec, ale iné je, keď telefón reálne ovládaš a scroluješ si Instagram alebo si niečo natáčaš.“

Toto je však vec, ktorú vnímam veľmi intenzívne, lebo vždy, keď ten telefón chytím za volantom do ruky, hovorím si: „Maťo, keď sa teraz niečo stane, už to nijako nezahovoríš.”  

Dnes sa dá veľmi ľahko dokázať, že si ten telefón držal v ruke práve vtedy. Aj na Slovensku teraz máme niekoľko káuz s esemeskami a fotkami a z toho človek už jednoducho nijako nevycúva. Išiel som do toho práve preto, že táto téma sa ma bytostne týka.

Pri príprave tohto projektu si sa dozvedel o štatistikách, ktoré hovoria, ako veľmi dokáže používanie mobilu ubrať z pozornosti vodiča. Zmenil sa tvoj postoj k jeho používaniu okamžite, alebo si si to uvedomoval trošku dlhšie?

Ešte si na to musím zvykať. Ale keďže teraz je táto kampaň všade a ľudia ju vnímajú, tak by som chcel ísť príkladom. Sám pred sebou by som sa cítil veľmi čudne, ak by som ten telefón používal rovnako aj naďalej. Určite si na to už dávam pozor.

Čoskoro budeš otcom. Prispel aj tento projekt k tomu, že v úlohe rodiča sa budeš snažiť byť zodpovednejší?

Áno, začal som rozmýšľať trošku inak. Máme pred sebou ešte zopár mesiacov, ale v istých oblastiach cítim zmenu svojho pohľadu na niektoré veci. Viac si uvedomujem, čo je a čo nie je dôležité. Takže si určite budem v budúcnosti dávať väčší pozor nielen na telefón za volantom.

Videl si niekedy pri šoférovaní na cestách vec, pri ktorej si ľutoval, že si ju nestíhaš natočiť a zdieľať?

No jasné, miliardu ráz. Minule som videl, ako si človek fotí mláku. Ale nie telefónom. Stál tam s foťákom a fotil si mláku. Stál som na semafore na Tomášikovej, naskočila zelená a ľutoval som, že som to nestihol. Bol to fascinujúci pohľad.

Hoci vloguješ len pomerne krátko, stal sa z teba mimoriadne úspešný youtuber. Rozmýšľal si už niekedy nad novým formátom alebo nad tým, že by si svoj kanál posunul niekam inam?

Premýšľam nad tým čoraz viac. Vždy je to o tom, že človek by sa mal nejakým spôsobom znovuobjaviť, nájsť niečo, čo ho zase na pár rokov nakopne. Nehovorím, že tie vlogy upadajú, stále ma to baví, stále si to robím sám a stále ma teší, keď si v počítači otvorím nový projekt a idem strihať.

Teším sa, keď mám príležitosť stretnúť sa a porozprávať sa so zaujímavými ľuďmi a môcť si to natočiť. Ale viem, že teraz by som chcel nájsť niečo ďalšie, čo by pre mňa bolo nosným projektom a vlogy by len podporovali to, čomu sa venujem. Aj preto rád šoférujem, lebo vtedy uvažujem nad podobnými vecami.

Ako vnímaš vplyv influencerov na ľudí? Cítiš nejakú zodpovednosť za obsah, ktorý publikuješ, alebo sa spoliehaš na to, že ľudia majú vlastný rozum a názor?

Je to tak 50/50. Nechcem nikomu zasahovať do života a hovoriť mu, čo má robiť a čo nie, pretože to podľa mňa nie je úplne správne. Ale sú isté témy, ktoré podľa mňa treba medzi ľudí „tlačiť“ viac a ukázať im, že napríklad nezávidieť a dopriať iným je nesmierne dôležitá vlastnosť. Alebo slušnosť v komunikácii s kýmkoľvek. Či si to ty, moji kolegovia, alebo hocikto na ulici.

„Nechcem nikomu zasahovať do života a hovoriť mu, čo má robiť a čo nie, pretože to podľa mňa nie je úplne správne. Ale sú isté témy, ktoré podľa mňa treba medzi ľudí ‚tlačiťviac.“

Taktiež kritické myslenie sa v súčasnosti tiež dosť podceňuje. Ja by som v základných a stredných školách určite zaviedol predmet kritické myslenie. Žiak by dostal súbor údajov a faktov a mal by sa v nich učiť orientovať – čo je relevantné a čo nie, čo je už prekrútené a ako je to naozaj.

Toto sú veci, pri ktorých človek môjho vplyvu nemôže len mávnuť rukou a povedať, že si idem svoje a „mám na saláme“, čo si ľudia myslia. Samozrejme, chcem robiť, čo ma baví a čo bude baviť aj ľudí, ale v istých momentoch cítim aj nejakú zodpovednosť.

Máš nejaký vysnívaný televízny alebo rádiový formát alebo námet, ktorý nosíš v hlave a ešte sa ti ho nepodarilo zrealizovať?

Kiežby som bol takýto človek. Možno sa teraz podceňujem, ale myslím si, že vedome takto nepremýšľam a nesnažím sa cielene generovať nápady. Ja som taký typ skôr zo dňa na deň a z týždňa na týždeň.

Veľa vecí v mojom živote jednoducho prirodzene prišlo mojím smerom. Keď som však chcel začať točiť vlogy, nosil som ten nápad v hlave trištvrte roka, kým som natočil prvý. Ale nemám námet na rozhlasovú či televíznu šou ani na nejaký nový internetový alebo youtubový projekt.

Kam povedie tvoja najbližšia cesta autom?

Keďže sme momentálne v rádiu, tak moja najbližšia cesta bude domov. Hoci bývam dosť blízko, chodím autom, no čoraz častejšie si hovorím, že by som mal viac chodiť na bicykli. A aj pešo by sa dalo.

A čo nejaká dlhšia cesta?

Nemám naplánovanú žiadnu dlhšiu cestu, ale v posledných dňoch som sa nacestoval celkom veľa. Pred pár dňami som bol v Prahe. Nakoniec som namiesto vlaku išiel autom a tá cesta naspäť bola veľmi jednoduchá a pohodová, ani neviem ako a už som bol doma.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.

Matej „Sajfa“ Cifra

Tento rok oslávi 40 rokov. Vyštudoval učiteľstvo v kombinácii slovenčina-angličtina a v súčasnosti je hlavne rozhlasovým a televíznym moderátorom. Okrem toho točí vlogy na YouTube, kde má takmer 170 000 odberateľov. V programe Level Lama hráva počítačové hry so známymi osobnosťami a občas sa venuje aj stand-up comedy. Je ženatý s moderátorkou Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou, s ktorou čakajú prvé dieťa.


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové