Lucia Lalka: Dôležité je, aby deti nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu

Spoločnosť Eduvision minulý rok spustila úspešný kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, ktorý zaujal na stovkách škôl.

Zem sa ohrieva, zvieracie druhy vymierajú, čakajú nás suchá aj extrémne zmeny počasia. Ako vysvetliť taký zložitý problém, ako je klimatická zmena, deťom? 

So keres, manušale? 6 fráz, s ktorými lepšie pochopíte rómsku kultúru aj hudbu

Aj keď sa o zmenách klímy na školách vzdeláva málo, deti ju vnímajú. Lucia Lalka sledovala svojich synov a uvažovala, ako to spraviť hravo. V spoločnosti Eduvision nakoniec vytvorila populárny kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, ktorý kombinuje animácie a hry a za necelé dva mesiace od spustenia mal návštevnosť vyše 10-tisíc unikátnych vstupov. Projekt si všimli aj na ministerstve školstva a zaradili ho na svoju oficiálnu digitálnu platformu. 

V rozhovore sa dočítate aj o tom:

  • ako vznikol kurz Pre lepšiu budúcnosť Zeme, 
  • v čom sú výhody e-learningu,
  • odkiaľ deti berú informácie o klíme,
  • v čom je dôležité kritické myslenie pri riešení klimatickej zmeny.

Mnohé projekty vzdelávania o klimatickej kríze sú orientované do prírody, čím môže v tejto téme pomôcť práve digitálny svet a e-learning? 

V porovnaní s učebnicou môže byť štúdium cez e-learningový kurz pre žiakov zábavnejšie, pretože sa učia hravým a interaktívnym spôsobom. Digitálna forma im pomáha lepšie porozumieť problematike, udržuje ich pozornosť pri učení a zvyšuje aj záujem o tému.

Deti si môžu teóriu pozerať cez animácie, hrať interaktívne hry a pritom diskutovať s pani učiteľkou. E- learning super funguje, keď pri štúdiu spolupracuje online a offline svet. Takýto program môže na školách fungovať aj počas každoročného Dňa Zeme: výučba sa začne e-learningovým kurzom, pokračuje diskusiou a aktivitami, ako je napríklad triedenie odpadu alebo čistenie okolia školy od odpadkov.

Kurz o klimatickej kríze ste zamerali na deti v 4. až 7. ročníku základných škôl. Je to ten správny vek na otvorenie takejto zložitej témy?

„Riadili sme sa najmä študijnými osnovami a vyučovacími predmetmi, ktoré majú tieto ročníky v škole. Chceli sme, aby e-learningový kurz o klimatickej zmene vhodne doplnil alebo nadviazal na environmentálnu výchovu v školách. 

Najväčšou inšpiráciou boli však moji dvaja synovia, dvanásťročný Marcus a o tri roky mladší Alexander, ktorý miluje kúpať sa a väčšinou pri tom spotrebuje veľa vody. Raz sa spokojne čľapkal v sprche, ktorá už pripomínala parnú saunu, prišiel za ním jeho brat a zakričal naňho slávny výrok aktivistky Grety Thunberg: „How dare you!?“ („Ako sa opovažuješ!?“) 

S mužom sme sa zasmiali a neskôr sme sa ich opýtali, či vedia, prečo Greta tento výrok povedala. Marcus odpovedal, že videl video na youtube a že to súvisí s niečím, čo sa deje s planétou. Pochopila som, že deti síce o probléme s klímou počujú z médií, ale veľmi nerozumejú kontextu a nevedia si túto tému spojiť so svojím každodenným životom. 

Myslím si, že z pohľadu detí je dôležité, aby nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu. Nemali by sa vystrašiť, ale ani ostať voči tejto téme ľahostajné.

Vtedy mi napadlo vytvoriť digitálny kurz, ktorý by vysvetlil menším deťom problém klimatickej zmeny zrozumiteľne a hravo. Podarilo sa mi to a spolu s tímom Eduvision sme minulý rok projekt spustili. Všetky školy a učitelia na Slovensku dostali zadarmo e-learning o klimatickej zmene. Kurz bol pôvodne určený pre 4. až 7. ročníky, ale prechádzali si ho aj pani učiteľky s deťmi v škôlke, študenti stredných škôl aj dospelí. Kurz si teda našiel aj oveľa mladšiu, aj oveľa staršiu cieľovku. 

Ako postupujete pri vysvetľovaní takej zložitej problematiky? 

Najprv sme navrhli okruh tém, ktoré by sme chceli deťom v kurze predstaviť. Vybrali sme úplné základy, aby deti pochopili, čo to vlastne klimatická zmena je. Chceli sme, aby poznali fakty, rozumeli pojmom a aby vedeli, aké kroky môžu v ochrane životného prostredia podnikať. Odborné texty sme spojili s príbehom dievčatka, ktoré zisťuje, čo sa deje s planétou, a sprevádza deti celým kurzom.

Ako sa s deťmi rozprávať o klimatickej zmene tak, aby sme ich nevystrašili?

Podľa mňa je fér, aby deti vedeli, čo to vlastne klimatická zmena je, ako a prečo vznikla, ako ovplyvňuje nás ľudí, zvieratá, prírodu. A potom je veľmi dôležité, aby deti vedeli, že je na svete veľa organizácií, vedcov, ktorí neustále prinášajú riešenia, ktoré pomáhajú zmierniť tempo klimatickej zmeny, že napríklad aj naša krajina zavádza mnohé opatrenia, aby sme zmenšili svoju uhlíkovú stopu. Je super vzbudiť u detí zvedavosť, záujem, napríklad o to, ako sa vyrába zelená elektrina.

V čom je dôležité kritické myslenie pri riešení klimatickej zmeny?

Myslím si, že z pohľadu detí je dôležité, aby nevnímali klimatickú zmenu ako apokalypsu. Nemali by sa vystrašiť, ale ani ostať voči tejto téme ľahostajné. Deťom by sme mali dať pravdivé informácie, vhodnou formou, adekvátne k ich veku. Myslím si, že kritické myslenie sa u detí formuje aj pri diskusii s rodičmi alebo učiteľmi, keď dávajú otázky, počujú viaceré názory, a keď otvorene môžu vyjadriť aj svoj názor. Určite by sme nemali deti kritizovať za ich názor, skôr sa im pokúsiť vysvetliť, ako veci naozaj fungujú.

Závažným problémom je veľká miera dezinformácií na internete alebo vplyv niektorých influencerov, s ktorých názormi sa deti absolútne stotožnia. Preto je veľmi dôležité, aby sa naučili overovať informácie a nenechali sa ovplyvniť klamstvami. 

Súčasťou nášho kurzu je aj výtvarná súťaž pre všetkých žiakov, kde môžu nakresliť nápady, čo by sme mali spraviť pre lepší život na našej planéte alebo ako prispieť k zmierneniu dôsledkov klimatickej zmeny. Výkresy, ktoré sme dostali, sú úžasné, deti sú naozaj vynaliezavé a majú názor ako pomôcť planéte Zem.

Keďže sa dnes o téme viac hovorí, zdá sa vám, že budú deti voči nej citlivejšie než sme my alebo naši rodičia?

Určite áno, no bojím sa, že zo spôsobu, akým je podávaná, sú deti stresované, hoci aj nevedomo. Niektoré  iniciatívy a médiá komunikujú problém klimatickej zmeny na môj vkus agresívne, čo môže vyvolávať v deťoch strach o budúcnosť. My sa na to snažíme ísť inak a skôr ich motivovať.

Môže to súvisieť s tým, že aj my dospelí sme v strese a vnímame to ako systematickú vec, ktorá sa nám často javí ako neriešiteľná. 

Je prirodzené, že sa niekedy bojíme alebo máme obavy o budúcnosť. Nemali by sme však zostať pasívni. Myslím si, že každý z nás vie aspoň niečo spraviť. Aj zdanlivo malou vecou, napríklad, keď zdvihneme odpadky vo výťahu, keď pár dní v týždni nejeme mäso alebo zastavíme vodu, keď si umývame zuby, môžeme začať meniť staré návyky. Optimistické vyhliadky vnímam aj cez technologický pokrok, verím, že nám inovácie pri klimatickej zmene pomôžu.

Čítajte aj: Je dôležité, či sme v celom dni venovali niečo aj sebe

Skutočne dôležité je, aby sme miesto stresovania sa robili konkrétne kroky. Aj my sa v kurze snažíme dať deťom praktické odporúčania na rôzne aktivity, ktoré môžu robiť doma, v škole, samy alebo spolu s rodinou. Tento rok sme pripravili pomôcku, v ktorej si môžu kontrolovať svoje návyky počas štrnástich dní. Deti si budú do tabuľky zaznačovať aktivity, ktoré sa im podarilo splniť. 

Aj zdanlivo malou vecou, napríklad, keď zdvihneme odpadky vo výťahu, keď pár dní v týždni nejeme mäso alebo zastavíme vodu, keď si umývame zuby, môžeme začať meniť staré návyky.

Nesúvisí to strašenie s tým, že aj veľká časť dospelých stále nevníma klimatickú zmenu ako problém, a teda im treba ukazovať jej negatívne vplyvy? A keď napríklad rodičia nebudú separovať odpad, tak nebudú ani deti? 

Dovoľte mi uviesť môj obľúbený príklad. Z našich skúseností vyplýva, že počas pandémie mnohé deti prehovárali rodičov, aby sa šli zaočkovať, nie naopak, ako by sme čakali. Prípadne sa chceli samy dať zaočkovať, aj keď ich rodičia mali voči očkovaniu predsudky. Deti chápu viac, ako si myslíme, sú vnímavé a oveľa lepšie informované než kedysi. Možno príde s nápadom separovať odpad doma dieťa a naučí to tak aj svojich rodičov.

Plánujete v projekte Pre lepšiu budúcnosť Zeme pokračovať? Chystáte aj iné témy? 

Pre veľký úspech, ktorý projekt zaznamenal, tvoríme jeho pokračovanie Pre lepšiu budúcnosť Zeme 2. Pôjdeme viac do hĺbky v téme klimatickej zmeny, zameriame sa na význam vody pre ľudstvo, zvieratá a celú našu planétu. V kurze deťom vysvetlíme, čo sa deje s vodou, oceánmi a kolobehom vody v prírode vplyvom klimatickej zmeny. Povieme si o probléme plastov v moriach, o zmene teploty oceánov, o topení ľadovcov, o koralových útesoch. 

V e-learningu ukážeme deťom inovácie, ktoré pomáhajú očistiť priemyselnú výrobu, prejdeme si zelenú elektrinu, obnoviteľné zdroje, čo znamená udržateľnosť a veľa iného. Okrem environmentálnych tém pripravujeme e-learning o architektúre pre nášho klienta. Rozmýšľame tiež nad témami bezpečnosti na internete, finančnej gramotnosti či fyzike.

Lucia Lalka

Narodila sa v Bratislave, študovala francúzsky jazyk a literatúru na Pedagogickej fakulte UK a na univerzite vo francúzskom meste Clermont-Ferrand. Dnes vedie spoločnosť Eduvision, ktorá sa dlhodobo venuje digitálnemu vzdelávaniu. Navrhla stratégie, ako používať, riadiť a implementovať digitálne vzdelávanie v popredných firmách, školskom a vo verejnom sektore. Za svoju prácu získala viacero prestížnych cien, medzi nimi niekoľkokrát The International Business Award.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Modré svetlo či nočný režim? Zdravšie prostredie si môžete nastaviť aj vo svojom smartfóne

Originálnu tapetu na telefóne ste si už pravdepodobne nastavili, no ako si vytvoriť vlastné používateľské prostredie podľa svojho gusta? S Oppo Reno5 5G sme prišli na pár užitočných tipov.

Nakresliť si vlastnú tapetu na zamknutom displeji, usporiadať ikony podľa priorít alebo nastaviť automatický nočný režim nie sú len vizuálne detaily, ale aj nástroje efektívnejšieho a zdravšieho používania smartfónu. 

Pozeráte filmy na mobile? Poradíme vám, ako si vybrať vhodný smartfón

Aby sme vám ukázali čo najpestrejšiu paletu možností, pohrali sme sa so smartfónom OPPO Reno5 5G, ktorý ponúka množstvo spôsobov, ako si vzhľad smartfónu personalizovať.

Prispôsobte si aj zamknutú obrazovku 

Vzhľad najdôležitejších informácií si môžete nastaviť aj na neprebudenom zamknutom displeji. Ak má váš telefón funkciu Always-On Display (AOD) a práve ho nepoužívate, AOD vám zobrazí vami vybrané informácie, ktoré chcete mať vždy na očiach. 

Medzi obľúbené patrí napríklad čas, notifikácie či stav batérie, vďaka ktorým smartfón nemusíte neustále „zobúdzať“, čím prirodzene predĺžite aj výdrž baterky.

Ďalšou výhodou AOD je, že vám pomôže identifikovať váš smartfón už z diaľky. Ak máte s priateľmi na stole položené viaceré telefóny a váš telefón má personalizovanú funkciu AOD, rozpoznáte ho už na prvý pohľad. 

Oppo Reno5 5G vďaka systémovej nadstavbe ColorOS 11 ponúka viaceré možnosti personalizácie vždy zapnutého displeja. Môžete si vybrať zobrazovanie textu aj obrázkov, digitálne či analógové hodinky alebo orientáciu displeja. Skutočným bonusom je možnosť nakresliť si vlastnú tapetu. 

Ako na to: Funkciu AOD v upravenej verzii nájdete aj na iných smartfónoch. Pri Oppo Reno5 5G ju nájdete v nastaveniach v možnosti personalizácia, potom Always-On Display. Hneď prvá možnosť sú vlastné vzory. Ak vyberiete možnosť označenú symbolom +, môžete si doslova nadizajnovať tapetu pre AOD. Výrobca ponúka viaceré tvary a farebné kombinácie. Vlastnú tapetu ďalej môžete kombinovať s ostatnými možnosťami AOD a doplniť ju napríklad hodinami s dátumom.

Tmavý režim chráni zrak aj spánok

Funkcia tmavého režimu vymení biele pozadie za čierne a zmení farbu písma z čierneho na biele. Jednoduchá zmena dokáže pri OLED displejoch nielen šetriť batériu, ale hlavne pozitívnejšie vplývať na zdravie.

Ak pozeráte na displej smartfónu večer alebo v tme, zreničky sa prirodzene roztiahnu. Na sietnicu oka tak dopadne čo najviac svetla, aby ste v tme lepšie videli. Biely displej však oko zásadným spôsobom unavuje. Naopak, tmavý režim z displeja vysiela výrazne menej svetla a oči až tak nezaťažuje. Displej zároveň produkuje o niečo menej modrého svetla, ktoré blokuje tvorbu spánkového hormónu – melatonínu. 

Ako na to: Tmavý režim funguje prakticky na každom smartfóne iOS aj Android, pri Oppo Reno5 5G ho nájdete v nastaveniach, displej a jas, možnosť nastaviť tmavý režim. Môžete si vybrať z troch prednastavených úrovní tmavého režimu tak, aby ste  si počas pozerania na displej v tmavom prostredí šetrili oči. Vyskúšajte tmavému režimu prispôsobiť aj tapetu displeja a ikony.

Obmedzte počet aplikácií na domácej obrazovke 

Aplikácie sú užitočným pomocníkom, no ak ich je veľa, môžete sa v nich ľahko stratiť. Obmedziť počet aplikácií na domácej ploche nám pomôže sprehľadniť tie najdôležitejšie.

Pri nevytriedených aplikáciách sa môže ľahko stať, že budete dlho hľadať tú, ktorú práve potrebujete, prípadne niektorá aplikácia zaujme vašu pozornosť vtedy, keď sa to práve nehodí.

Ako na to: Pri Oppo Reno5 5G si otvorte nastavenia a ďalej časť personalizácia. Možnosť rozloženie aplikácií vám umožní vybrať počet ikon v riadkoch aj stĺpcoch. Týmto spôsob sme počet aplikácií na domovskej obrazovke zredukovali na tie najdôležitejšie pre efektívne pracovanie so smartfónom. Ostatné sme presunuli na ďalšiu domácu obrazovku alebo nechali v celkovom zozname aplikácií. 

Prečítajte si 8 tipov, ako si zlepšiť pozornosť a nedať sa vyrušiť každou drobnosťou na obrazovke

Zafarbite si ikony aj tapetu podľa potreby

Meniť farbu systémových ikoniek a ďalších prvkov používateľského prostredia smartfónu nie je len ďalšia možnosť „voľnočasových aktivít“. Existuje psychológia farieb, ktorá síce nemá veľmi silný vedecký základ, no existujú názory, že farby nás môžu zásadne ovplyvniť. 

Červená farba je farba moci, sily, je energická a vášnivá a mala by pozitívne vplývať na náš výkon. Skúste si zafarbiť používateľské prostredie svojho smartfónu červenou – dokáže prítomnosť farby nahradiť aj jednu kávu denne? 

Ak sa potrebujete skôr upokojiť, stavte na zelenú, ktorá v nás evokuje pobyt v prírode. Ak chcete, aby na vás smartfón pôsobil neutrálne, váš displej by mal byť skôr v modrých tónoch. Modrá sa považuje za farbu evokujúcu dôveru. Farebná tonalita vás môže ovplyvniť, no nemusí. Zväčša ide iba o vašu preferenciu, náladu alebo celkový vkus.

Ako na to: Farby si podľa svojho gusta upravíte veľmi jednoducho. Stačí ísť do nastavení a tam nájsť možnosť personalizácia. Okrem farieb môžete upravovať aj štýl ikoniek alebo celkový vzhľad používateľského prostredia. Zafarbenie ikoniek je výhodou telefónu Oppo Reno5 5G


Smartfón Oppo Reno5 5G a ďalšie modely v ponuke O2 si môžete kúpiť k akémukoľvek O2 SMART paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac