Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Každý môže naletieť hoaxu, dôležité je poučiť sa, tvrdí odborník na informačnú bezpečnosť

Tomáš Kriššák z projektu Konšpirátori.sk, hovorí o tom, ako sociálne siete a dezinformácie menia spôsob, akým vnímame realitu.

Na Slovensku už roky rastie vplyv dezinformačných stránok, ktoré využívajú hnev, strach, neistotu a šíria skreslené informácie či hoaxy. Pred piatimi rokmi vznikol projekt Konšpirátori.sk, ktorý ich zhromažďuje v jednom zozname spolu s hodnotením ich obsahu. Prečo však ich popularita stále rastie? Tomáš Kriššák, odborník na informačnú bezpečnosť a člen hodnotiacej komisie projektu, vraví, že na vine sú do veľkej miery sociálne siete.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • čo si na stránkach všímať, aby sme nenaleteli hoaxom,
  • ako konšpiračné weby zmenili nálady v slovenskej spoločnosti, 
  • prečo príval týchto stránok rastie,
  • či rastie s ich vplyvom aj množstvo hejtov na internete.

„Dôležité je debatovať, nie presviedčať. Aj konšpirátori môžu mať v niečom pravdu.“ Prečítajte si rozhovor s riaditeľom Slovenskej debatnej asociácie

Naleteli ste už vy sám nejakému hoaxu?

Mnohokrát, nie je hanbou si to priznať. Ľudia, nech sú akíkoľvek, vždy môžu naletieť. Dôležité je vedieť si to priznať a poučiť sa z toho. Uveril som napríklad fotke z Nemecka, kde bolo pri povodniach vidno potápajúce sa auto s nálepkou, ktorá zosmiešňovala aktivistku Gretu Thunbergovú.

Fotka obletela svet s tým, že človek, ktorý popiera klimatickú krízu, zažil potopu. V skutočnosti to bola falošná fotka upravená Photoshopom. Uvedomil som si to, odstránil ju a napísal ľuďom, ktorí na ňu reagovali. Povedal som si, že nabudúce by som mohol aspoň 5 sekúnd googliť, než niečomu uverím, a že mám vlastné predsudky, podľa ktorých si kreslím svet. 

Projekt Konšpirátori.sk vznikol v roku 2016. V tom čase sa konšpiračné stránky stali hrozbou?  

Hrozbou boli odjakživa, no okolo roku 2014, keď sa vyhrocoval konflikt na Ukrajine, Slovensko aj iné krajiny zažili príval dezinformačných webov. Len ťažko by sme vedeli dokázať, že majú zahraničný pôvod, ale skutočne preberali veľa zahraničnej propagandy.

Ako na stránke Konšpirátori rozlišujete dezinformácie? 

Každý nám môže nahlásiť problematickú stránku a my taký podnet spracujeme. Celkové hodnotenie vychádza zo zhody čo najväčšieho počtu 12-člennej komisie. Hlasovanie je tajné, nemôžeme sa teda ovplyvňovať. Každý z nás sa snaží čo najobjektívnejšie stránku vyhodnotiť na základe toho, aké informácie sa tam nachádzajú, či dodržiava profesionálne a etické normy. 

Facebook urobil z konšpiračných teórií na celom svete mainstream.

Sledujeme, či sú pod správami podpísaní autori, či citujú, či si nevymýšľajú. Zisťujeme, či uverejňujú opravy. Konšpiračné weby bežne zverejnia blbosť, a keď sú usvedčené, obsah nezmažú a málokedy odpovedajú.

Rastie počet dezinformačných stránok alebo skôr stagnuje? 

Podobné zdroje informácií vznikajú nepretržite nielen na webe, ale aj na sociálnych sieťach a iných digitálnych platformách. Náš projekt Konšpirátori vznikol ako odpoveď na tento trend, lebo veľa inzerentov sa nevedelo zorientovať, na ktoré stránky môžu umiestniť svoje reklamy bez reputačného rizika. Obávali sa, že sa ich reklama objaví vedľa správy, že keď si budete strúhať mrazený citrón do vody, zázračne vás to vylieči zo štvrtého štádia rakoviny. 

Máte informácie o prípadoch, keď váš projekt pomohol? 

Tisíce inzerentov sa chopili šance byť zodpovednými a zapojili sa do nášho projektu. Pevne verím, že je to jedna z ciest, ako ukázať, že civilizovaný svet nechce živiť týchto, ja to nazývam, novodobých barbarov, ktorí zneužívajú slobodu slova, aby sa toxicky obohacovali. Viacero krajín by sa mohlo inšpirovať, že sa dá objektívne zhodnotiť kvalita obsahu webu, a mohlo by to nastaviť nový etický štandard.

Ako môžu bežní ľudia odhaliť konšpiračné stránky? Čo by si mali všímať? Respektíve mali by si vždy na vašej stránke skontrolovať, či sa web nenachádza na zozname konšpirátorov?

Projekt Konšpirátori slúži primárne inzerentom, ale bežným ľuďom by mohol pomôcť projekt Checkbot, kde sú podozrivé kritériá definované. Spomínal som už potrebu sledovať, či je uvedený autor textu. Potom si treba všímať, či stránka používa často nejaké negatívne ladené nálepky, ako napríklad „slniečkari“, a či majú texty príliš bombastické titulky. Dôležité je overiť si aj  grafiky a obrázky.

Napríklad v roku 2015 svet obletela fotka, ktorá mala byť dôkazom, že v Európe sa vyloďujú tisíce utečencov, no v skutočnosti šlo o záber z roku 1991, keď do Talianska prichádzali migranti z Albánska, keď sa u nich zrútil režim.

Keď si ich stiahnem a nahrám do Google Images alebo do Yandexu, zistím, kde boli pôvodne uverejnené. Napríklad v roku 2015 svet obletela fotka, ktorá mala byť dôkazom, že v Európe sa vyloďujú tisíce utečencov, no v skutočnosti šlo o záber z roku 1991, keď do Talianska prichádzali migranti z Albánska, keď sa u nich zrútil režim.

Ľudia by si mali dávať pozor, či sa správy nesústreďujú na vyvolávanie ostrých emócií alebo či neútočia na niektoré skupiny obyvateľstva. Extrémisti pomaly už nezverejnia ani jeden príspevok, ktorý by na niekoho neútočil.

Akým spôsobom k šíreniu konšpirácií prispel Facebook a iné sociálne siete?

V prvom rade, Facebook urobil z konšpiračných teórií na celom svete mainstream. Problém narástol v čase, keď spoločnosť zmenila spôsob, akým zarába peniaze, a zmenila niekoľko modelov a algoritmov toho, čo sa používateľom zobrazuje. V roku 2016 manažérka Facebooku Sheryl Sandberg urobila rozhodnutie, že sa sieť stane miestom, kam si ľudia budú chodiť po novinky.

„Často sa zamýšľam, ako sa ľudia, ktorí vypisujú hejty, správajú k svojej rodine.“ Prečítajte si rozhovor s Kristínou Tormovou

V zásade sa stala médiom, ktoré však nechcelo prevziať zodpovednosť klasických médií, a radšej si vzala najtoxickejšie metódy, ako pritiahnuť ľudskú pozornosť. Dala priestor každému, kto dokázal pozornosť ľudí zaujať a udržať. Niekedy vtedy sa začalo dariť Hlavným správam či magazínu Zem a vek, to boli u nás prvé lastovičky. Po nich prišli mnohé ďalšie, ktoré majú na Facebooku otvorené dvere.

Vieme však dokázať, že vina padá na plecia Facebooku?

Spoločnosť Gerulata Technologies realizovala vo februári tohto roka výskum so zameraním na 43 dezinformačných zdrojov. Skúmali, či je Facebook schopný moderovať a odstraňovať hoaxy, ktoré sa týkali koronavírusu. Zistili, že minimálne 200 výstupov týchto zdrojov bolo v rovine výmyslov. Facebook za mesiac od ich nahlásenia neodstránil ani jeden. Spoločnosť tvrdí, že je to síce jej priorita, no že nemá kapacity všetko čistiť. Mne sa to javí ako otrepané PR a snaha vyviniť sa. 

Keď rastie vplyv konšpiračných webov, zväčšuje sa aj počet hejtov?

Internet je iný než pred desiatimi rokmi, ľudia si častejšie skáču do vlasov. Kamaráti, ktorí boli predtým pankáči, teraz držia stranu extrémistom. Vravím im: „Chalani, pred rokmi vás títo naháňali na ulici a mnohí ste skončili v nemocnici. A teraz súhlasíte s rečami, ktoré šíria?“

Tieto zmeny spôsobuje konšpiračné myslenie, teda interpretácia reality podľa neprávd a konšpiračných teórií. Práve to v ľuďoch živí pocit frustrácie. Aj preto si v online ľudia ľahšie vybíjajú hnev, je ho viac, poškodení ho potrebujú zo seba vyfiltrovať a v online priestore si každý rýchlo nájde svoj cieľ, hromozvod vlastného hnevu.

Sociálne médiá sú nešťastný produkt. Zarábajú totiž na tom, že ľudí neustále pripútavajú k technológii, ktorá im neprináša nové informácie, no dokáže z nich najlepšie vytiahnuť informácie o tom, aké majú strachy a túžby, a tie potom čo najlepšie speňažiť.

Čo to v praxi znamená?

Ak ste človek, ktorý sa nevenuje internetovej bezpečnosti, na Facebooku nemáte čo robiť. Je to priestor, ktorý je už mimoriadne toxický a nebezpečný. Ponúka iba zopár výhod, ako napríklad spojenie s kamarátmi, to vám však už dokáže sprostredkovať mnoho iných aplikácií. Otvoríte si newsfeed a máte šancu 50 : 50, že si prečítate blbosť alebo zapálenú debatu, kde sa ľudia hádajú, nerozumejú si. 

Potom sa ako spoločnosť nevieme dohodnúť ani na takej banalite, ako je očkovanie, hoci po dekády bolo zrejmé, že je to medicínsky overený spôsob, ako zamedziť šíreniu desiatok chorôb. 

Dezinformačné stránky sa odvolávajú na slobodu prejavu. Mali by sme ju obmedziť? 

Sloboda prejavu je nehmotná inštitúcia, podobne ako sú súdy alebo vzdelávanie. V liberálnej demokracii je jej cieľom to, aby mal každý rovnaké právo robiť informované rozhodnutie bez ohľadu na to, či je bohatý, chudobný alebo z akejkoľvek spoločenskej skupiny. 

Sociálne siete nám umožnili spoločne vytvárať informačný priestor a pestovať slobodu prejavu virtuálne. No to je mimoriadne ľahké zneužiť. Producenti dezinformácií často nerobia nič iné, len ohrozujú práva ostatných a tvária sa, že oni zastupujú slobodu prejavu, čo je totálny paradox. 

Zdroj problémov, neochota kľúčových ľudí robiť odvážne kroky, ktoré by možno boli drahé, ale zároveň by boli benefitom pre celé ľudstvo. 

Pokrytectvo, ako keby pyroman tvrdil, že je zárukou, že už nič nezhorí, lebo on už všetko podpálil. Treba zdôrazniť, že konšpirácie a hoaxy majú dosah na rôzne oblasti života, napríklad medziľudské vzťahy a duševné zdravie, a neohrozujú len slobodu prejavu a možnosť robiť informované rozhodnutia.

Ako by sa teda dalo zabrániť šíreniu hoaxov na sociálnych sieťach?

Odporúčam prečítať si knihu od Shoshany Zuboffovej The Age of Surveillance Capitalism. Hovorí o tom, že sociálne médiá sú nešťastný produkt. Zarábajú totiž na tom, že ľudí neustále pripútavajú k technológii, ktorá im neprináša nové informácie, no dokáže z nich najlepšie vytiahnuť informácie o tom, aké majú strachy a túžby, a tie potom čo najlepšie speňažiť. 

Takýto model zväčšuje svoj profit vtedy, keď je otvorený nebezpečným a zavádzajúcim informáciám, lebo tie sú magnetom pre ľudskú pozornosť. Kým tento princíp nebude zlomený, budeme sa len hlbšie ponárať v tekutom piesku. Pozeráme sa na čiastkové riešenia, no my musíme zničiť zdroj problému. 

A ten je? 

Ľudský mamon. Facebook mohol byť dobrou spoločnosťou. Poznáme mnoho digitálnych značiek, ktorým sa podarilo vykonať viac dobra než zla, no pri Facebooku vieme určiť konkrétne nesprávne rozhodnutia, ktoré ho zviedli na zlú cestu. A to je zdroj problémov, neochota kľúčových ľudí robiť odvážne kroky, ktoré by možno boli drahé, ale zároveň by boli benefitom pre celé ľudstvo. 

Spoločnost O2 dlhododobo podporuje mediálnu gramotnosť, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 podporila projekty zamerané na kultiváciu informačného priestoru a publikovanie overených informácií. Spolu s webom konspiratori.sk uspelo v grantovom programe Vráťme rozum na internet tento rok 12 projektov zameraných na kritické myslenie. Viac informácií nájdete na tomto mieste.

Tomáš Kriššák

Pochádza z Popradu a pôsobí na voľnej nohe vo viacerých projektoch zameraných na informačnú bezpečnosť. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk, zoznamu webových stránok s pochybným obsahom. Konšpirátori.sk je neziskové občianske združenie, ktorého členmi sú Ján Urbančík, Peter Jančárik a Pavol Hardoš. Kriššák je okrem toho aj jedným z autorov komiksu Dobrodružstvá Milana Rastislava Štefánika. 

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Niekedy stačí aj lavička, aby si boli ľudia bližší. Odborníčky na verejné priestory Barbara Zavarská a Illah van Oijen vysvetľujú, ako takéto „tretie miesta“ rozhodujú o kvalite nášho života

Malé námestie, príjemný park a fontána nie sú začiatkom zlého vtipu, ale štartom vzťahu, ktorý nám zlepší život.

Za kým pôjdete, keď si zabudnete kľúče od bytu a doma nik nie je? Barbara Zavarská a Illah van Oijen z OZ Punkt nazývajú takéto otázky „komunitnou inventúrou“. Je to jednoduchý spôsob, ako zistiť, do akej miery sme prepojení so svojím okolím. Budovaniu komunít však pomáha aj spôsob, akým je navrhnuté mesto a obec – lebo vedieť spolu žiť je umenie, ktoré ovplyvňuje naše zdravie.

Susedia sú skvelí parťáci aj na podujatia vo vašom meste. Na začiatku každého mesiaca prinášame prehľad aktuálnych aktivít v každom kraji, ktoré môžete zažiť spolu.

V rozhovore s Barbarou Zavarskou a Illah van Oijen z OZ Punkt, ktoré sa venujú tvorbe lepších miest, sa dočítate aj:

  • prečo ďalšie parkovisko nerozvíja obce tak ako kúsok zelene,
  • ako dobrý verejný priestor dokáže zmazať hranice medzi ľuďmi s odlišnými názormi,
  • čo všetko odhalí mesto, keď sa naň pozrieme z pohľadu dieťaťa,
  • prečo sú tretie miesta základom dôvery a spolupatričnosti,
  • prečo fontána vplýva na naše zdravie viac, než tušíme,
  • ako jednoduchá „komunitná inventúra“ odhalí, či naozaj patríme do svojho okolia,
  •  a aj tipy, ako komunity budovať.

Prečo by nám malo záležať na verejnom priestore a okolí, v ktorom žijeme?

Illah: Pretože to, v akom prostredí sa nachádzame, ovplyvňuje, ako myslíme, čo robíme a akí sme ľudia. Verejný priestor je miesto, ktoré je pre nás všetkých – je spoločné, teda by sme sa mali aj spoločne dohodnúť, aké bude. 

Je to však aj naša spoločná zodpovednosť. Všetci sa o prostredie, v ktorom žijeme, máme starať. Spôsobov je mnoho.

Môžete sadiť kvety, organizovať susedské brigády, ale aj pozorne sledovať rozhodnutia samospráv. Odborníci a odborníčky na urbanizmus sa zhodujú, že prostredie, v ktorom deti vyrastajú v prvých rokoch života, je pre ne veľmi formujúce. 

Už odmalička môžeme deti aj cez verejné priestory učiť spolupatričnosti a zodpovednosti. Všetci sa musíme naučiť hľadať riešenia, ktoré sú dobré pre nás všetkých, a spoločne pracovať na dobrom meste (alebo obci).

Aký verejný priestor formoval v detstve vás?

Barbara:  Ja som vyrastala na Palisádach v bratislavskom Starom Meste. Keď sa tak spätne vrátim na našu ulicu v 80. rokoch, bola plná ošarpaných neopravených budov, no bolo tam aj plno života. 

Viac ako na ulici sme sa hrávali vo dvoroch a záhradách – boli otvorené, prístupné, nezamykalo sa. Objavovali sme susedstvo a preliezali ploty. V našom dvore na hornom konci mal sused chlieviky, kde choval zajace a mal tam búdu pre psa. 

Ďalší sused mal hriadky a pestoval si kapustu, šalát, mrkvu, kareláb a my sme mu tú mrkvu potajomky vytrhávali a chrúmali. V samom centre boli spoločné miesta, ktoré neskôr nahradili parkoviská a ďalšie stavby.

Illah: Ja som trávila detstvo v holandskom meste Haag, veľkosťou je podobné ako Bratislava. Paradoxne sme hrávali priamo na našej ulici. Doprava bola riešená tak, aby autá spomalili a vyhýbali sa hrajúcim sa deťom.

Často sme mali aj spoločné brigády, kde sme spoločne zametali cestu a mali sme možnosť spoznať všetkých susedov.

Keď sme sa potom hrávali na ulici a niečo sme potrebovali, mohli sme vojsť do ktoréhokoľvek domu, lebo všetky rodiny sa navzájom poznali. Neskôr bola naša ulica ocenená v každoročnej súťaži ako najkrajšia v celom Haagu, čo nám všetkým pridalo veľa sebavedomia.

Čo teda znamená žiť v dobrom meste alebo obci?

Barbara: Dobré mesto nás robí spokojnejšími a šťastnejšími.

Verejný priestor musí byť prístupný a dobre prepojený dopravou – ľudia ho musia vidieť, ľahko sa k nemu dostať pešo, na bicykli aj verejnou dopravou.

Priestor by mal ponúkať aktivity a využitie, ktoré ľudí prilákajú a udržia ich tam – bez činnosti ostane prázdny.

Priestor musí byť pohodlný, esteticky príťažlivý a bezpečný, s miestami na sedenie a príjemnou atmosférou.

Verejný priestor má byť sociálny a identitotvorný – miesto, kde sa ľudia stretávajú, cítia sa vítaní a dokážu sa s ním stotožniť, pretože odráža jeho príbeh a historické odkazy.

Ľudia nechcú mať mestá rozdelené diaľnicami alebo rýchlostnými cestami, pretože to ruší všetky ostatné princípy – v takom meste napríklad horšie prejdete do prírody. 

Takže verejné priestory, v ktorých žijeme, ovplyvňujú aj to, ako sa celkovo cítime.

Barbara: Určite áno, na našu mentálnu pohodu vplýva napríklad aj to, či máme dostupné bývanie alebo či sme obklopení sociálne a vekovo pestrou skladbou obyvateľov.

Mestá majú vplyv na fyzické aj mentálne zdravie. Mali by sme sledovať, či je v našom okolí znečistený vzduch, nadmerný hluk, vizuálny smog alebo či máme dosť tieňa. Toto sú témy, ktoré sa dotýkajú nás všetkých – a ovplyvňujú nás, aj keď na prvý pohľad v tom nevidno spojitosť.

Illah: Platí, že ak chceme budovať mesto, ktoré je pre všetkých, stačí budovať mesto, ktoré myslí na deti. Všetko, čo je dobré pre deti, je dobré aj pre seniorov, hendikepovaných ľudí a ďalšie skupiny obyvateľov.

Bezbariérové vstupy, tieň, voda, čistý vzduch. Mali by sme sa častejšie pozerať na svoje bežné cestičky z pohľadu dieťaťa – tento pohľad určite mnohých motivuje niečo s tým robiť.

Komunity sú vlastne cvičenie na budovanie dôvery. Druhých nevnímame cez názor na spoločnosť či politiku. Zrazu vnímame, že majú rovnaké potreby ako my. 

Barbara: Napríklad, čoraz viac potrebujeme opatrenia na zadržiavanie vlahy. Miesta, ktoré myslia na klímu, sú tie, kde chceme tráviť čas. 

V Bratislave je to napríklad park v strede dopravného uzla na Račianskom mýte alebo zrekonštruovaná fontána na Námestí slobody, ktorá nám ukazuje, ako málo máme vodných plôch, a to napriek tomu, že sme mesto priamo na Dunaji.

Na Slovensku máme mnoho ďalších príkladov miest, ktoré prichádzajú so zmysluplným verejným priestorom

Vzorom môže byť Trnava, ktorá obnovila sídliskový dvor Agátka a medzi paneláky dostala osemhektárové územie zelene, športoviska a detského ihriska s umelým potokom. 

Mesto Košice zas svojim prístupom pripomína, že pri tvorbe verejných priestorov netreba zabúdať ani na budovanie športovej infraštruktúry – napríklad aj takých netradičných skejtparkov ako pod mostom na Moskovskej triede na Sídlisku KVP. 

Toto sú však väčšie projekty, na ktoré väčšina samospráv nemá peniaze. Ako vie pomôcť nejaký starosta alebo starostka komunitám v malom?

Barbara: V prvom kroku tak, že ich počúva. V našej organizácii pracujeme na rekonštrukcii Panenskej ulice, pričom je celá navrhnutá podľa výsledkov participácie, teda zisťovania potrieb obyvateľov.

Prišli sme napríklad na to, že susedia z tejto štvrte až tak nepoužívajú v centre mesta autá a chceli by namiesto niektorých parkovacích miest viac zelene, lavičiek a takých menších pobytových zón. To by nikto z nás nevedel, ak by sme sa ich neopýtali.

Illah: Obce sa môžu inšpirovať napríklad permakultúrnym princípom, teda môžu zvýšiť biodiverzitu v obci. Ide o vytvorenie miest a príležitostí, aby sa ľudia medzi sebou mohli stretávať a spolu niečo zažiť.

Ak ľuďom dáme lavičku, vytvoríme priestor, kde si môžu oddýchnuť, hrať sa, kde sa vedia zastaviť. Nemusíte tam zaplatiť vstupné ani si kúpiť koláčik.

Tieto miesta nepatria nikomu – teda patria všetkým – a majú zásadný vplyv na náš život.

Ako vplývajú na náš život?

Illah: Keď máte pred domom lavičku, tak si tam prinesiete poobednú kávičku. Stretnete susedov, začnete sa zdraviť. Okolie zrazu vie, ako sa volá váš pes, a niekto sa pri vás pristaví, aby sa opýtal, ako sa máte. Vznikajú dôležité vzťahy a vďaka komunitám sa cítime podporení a milovaní.

Barbara: Odborne to voláme tretie miesta. Prvé miesto je pre nás domov, druhým dôležitým priestorom je práca a tretie miesto je priestor, kde stretnete svoju komunitu.

Pre našu štvrť to napríklad bola lokálna kaviareň vždy plná ľudí, ktorí sa poznajú a zaujímajú sa o rovnaký priestor.

Takže tretie miesto nemusí byť len verejný park, je to napríklad aj obchod?

Illah: Presne tak, môže to byť malý zelovoc na vašej ulici aj trafika, kde vám vždy povedia všetky aktuálne informácie z vašej štvrte. 

Tieto tretie miesta sú však tie, ktoré často bojujú o prežitie a nevedia konkurovať veľkým gigantom. Je preto dôležité vytiahnuť peňaženku a podporiť podniky, ktoré sa starajú o atmosféru v susedských komunitách.

Veľa sa rozprávame o dôležitosti komunít v našich životoch. Máte aj nejaký tip, ako vybudovať aktívnu komunitu?

Barbara: V Punkte organizujeme podujatie Dobrý trh (na Panenskej ulici) – komunitný festival plný remeselných výrobkov, kde podporujeme našich susedov. Každý, kto má na Panenskej ulici prevádzku, sa pridá, mnohí sú už súčasťou našej dobrovoľníckej skupiny. Prepojili sme ich a teraz by sme už bez nich túto akciu nevedeli robiť. Jednoducho sme našli spoločný cieľ.

V akom prostredí sa nachádzame, ovplyvňuje, ako myslíme, čo robíme a akí sme ľudia. Verejný priestor je miesto, ktoré je pre nás všetkých – je spoločné, teda by sme sa mali aj spoločne dohodnúť, aké bude. 

Illah: Riadime sa tým, že tvoríme vzťahy, ktoré tvoria ďalšie vzťahy. Záleží nám na budovaní inkluzívnych komunít – teda takých, ktoré sú schopné privítať a začleniť ďalších členov, bez ohľadu na rozdiely. Sú to miesta, kde sa rodia nové vzťahy a spolupráce.

Komunity sú otvorené skupiny, ktoré vždy privítajú ďalšieho člena a prepájajú sa. Na Dobrom trhu napríklad spolupracujú dve kníhkupectvá a jedna knižnica, ktoré už medzičasom prišli aj s vlastným projektom. Je to taký malý plamienok, ktorý sa pomaly šíri ďalej.

A čo ak máme v susedstvách rozdielnych ľudí, ktorí nemajú jednu víziu?

Illah: To je práve jeden z najväčších benefitov komunít – sú depolarizačné. Zrazu nevnímate ľudí len cez ich názor na spoločnosť alebo politické preferencie.

Spolupracujete aj s tými, s ktorými by ste bežne nespolupracovali. V komunitách prekonávame svoj osobný prah – nepozeráme sa na človeka cez odlišnosti, ale vnímame, že má rovnaké potreby ako my. Je to veľké cvičenie na budovanie dôvery.

Barbara: Aj cez Dobrý trh vidíme, že susedia spolu chcú tráviť čas – bez toho, aby ich niekto nútil. V susedstve Panenskej som vyrastala, a kým v detstve sme sa so susedmi nezdravili často, dnes je to už úplne bežné a neviem si to predstaviť inak.

Zdravenie sa na ulici je niečo, čo mi evokuje skôr menšie mestá či dediny. Vnímate niečo ďalšie, čo by sa mohli väčšie mestá naučiť od menších – a naopak?

Barbara:  Menšie obce sa väčšinou ľahšie dohodnú a poznajú spoločný cieľ. Toto by malo byť kľúčové aj pre väčšie mestá.

Illah: A od väčších by sa menšie mohli naučiť, že na tvorbu miest je potrebné prizvať odborníkov, architektov, urbanistov, dizajnérov.

Nedávno som bola v rakúskej dedine, ktorá si prerobila námestie na prírodné kúpalisko, to som ešte nikdy nevidela. Stačil len jeden väčší projekt pripravený odborníkmi a celá obec sa zmenila. Získali sebavedomie aj smerom k turizmu – ako keď sme my v detstve v Haagu získali ocenenie za najkrajšiu ulicu. Zrazu sa viete lepšie stotožniť s miestom, kde žijete.

Úspešný verejný priestor dokážu v spolupráci so samosprávou vytvoriť aj aktívne komunity

Príkladom je Kultúrne centrum Kláštor v Rožňave. Skupina nadšencov zrekonštruovala františkánsku budovu z 18. storočia, ktorá dnes hostí množstvo koncertov a diskusií.

Na Slovensku navyše rastie trend aktivistov, ktorí premieňajú zanedbané priestory na miesta, kde to opäť žije. Dôkazom je kultúrno-kreatívne centrum Arta v Piešťanoch, ktoré oživilo priestor bývalej továrne na čokoládu a cukrovinky či letné kultúrno-komunitné centrum Hidepark v Nitre s komunitnou záhradou, koncertmi a divadlami.

Ako začať od seba, aby sa v našom okolí žilo lepšie a boli sme si bližší?

Barbara: Začať môžete jednoducho a v malom – začnite sa rozprávať so svojimi susedmi.

Illah: My používame takú komunitnú inventúru: skúste si odpovedať na to, či poznáte mená svojich susedov. Ak nemáte kľúče, komu zavoláte? Kedy ste naposledy niečo urobili pre niekoho, koho nepoznáte? Komunity zlepšia život okoliu aj vám.


Dobrý verejný priestor nie je len súčasťou samosprávy – je to aj miesto, kde sa cítime ako doma. A keďže platí, že nám je lepšie, keď sme spolu, môžete s budovaním lepších vzťahov a priestoru začať už dnes – krátkym rozhovorom so susedom či len obyčajným pozdravom.

Barbara Zavarská a Illah van Oijen (OZ Punkt)

Barbara vyštudovala architektúru na VŠVU v Bratislave a Illah všeobecné kultúrne vedy na Amsterdamskej univerzite, fotografiu v Haagu a napokon aj bratislavskú VŠVU. Obe pôsobia ako riaditeľky občianskeho združenia Punkt, ktoré okrem iného organizuje Dobrý trh, spolupracuje s rôznymi mestami na plánovaní, zabezpečuje participáciu a vydáva články o urbanizme na platforme CTZN. Novinkou združenia je CTZN Akadémia, tréningový program pre aktívnych ľudí, ktorí chcú meniť svoje okolie.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.