7 najlepších príbehov z pera Agathy Christie

Niekoľko tipov, ako stráviť príjemný večer pod dekou pri skvelej detektívnej knižke či filme.

Pôvodne chcela byť opernou speváčkou, no silná tréma z vystupovania ju od vytúženého cieľa odradila. Možno svet prišiel o jej krásny hlas, zato však neprišiel o vyše 80 napínavých príbehov s puntičkárskym belgickým detektívom Herculom Poirotom či bezhranične neodbytnou slečnou Marplovou.

Reč je o Agathe Christie, kraľovnej detektívok, druhej najúspešnejšej autorke všetkých čias, hneď po Williamovi Shakespearovi. Toto je výber jej najlepších diel:

1. Desať malých černoškov

Anonymný hostiteľ pozve listom na opustený ostrov desať osôb. Desať navzájom cudzích ľudí má pripravených desať izieb a v každej visí na stene zarámovaná detská riekanka o malých černoškoch.

“Desať malých černoškov prepadol raz medveď, jedného z nich zadľavil, ostalo ich deväť. Deväť malých černoškov hádzalo sa o zem, jedného z nich…” a tak ďalej, až kým sa v básni všetci pominú a neostane nikto.

To isté sa začne diať aj hosťom, ktorí ostali odrezaní na ostrove. Kto je vrah, ak nik neostal živý?

Kniha má aj viacero filmových adaptácií. Jedna z vôbec najlepších je ešte zo sovietskej produkcie, nakrútené v roku 1987. Spisovateľkine najobľúbenejšie dielo nedávno natočila aj BBC v podobe televíznej minisérie, ako poctu k 125. výročiu jej narodenia.

2. Vraždy podľa abecedy

V prímorských letovískach na juhu Anglicka vyčíňa sériový vrah.V listoch podpísaných šifrou ABC posiela Poirotovi indície k ďalšej vražde. Postupuje systematicky, obete si vyberá v abecednom poradí. Alica Ascherová z Andoveru, Betty Barnardová z Bexhillu, Carmichael Clark z Churstonu. Najbližšie ma udrieť v Doncasteri.

V knihe sa opät autorka pohrala s rozprávaním príbehu. Čitateľ je najprv oboznámený s príbehom rozprávačom v tretej osobe, ktorý následne rekonštruuje kapitán Hastings so svojou analýzou celého prípadu.

3. Vražda v Orient exprese

Orient expres, luxusný vlak smerujúci z Istanbulu do francúzskeho Calais, uviazne po ceste v snehovom záveji. Nepríjemná udalosť nahráva do karát malému detektívovi s dokonale navoskovanými a upravenými fúzikmi. Získava čas, aby stihol vyriešiť smrť nenávideného miliardára v jednom z kupé vlaku.

Pravdepodobne najslávnejší príbeh sa v roku 1974 dočkal veľmi verného filmového spracovania s famóznym hereckým obsadením. Zahrala si v ňom napríklad Ingrid Bergmanová, ktorá za svoju úlohu získala Oscara, Albert Finney, ktorý bol na ocenenie nominovaný, či Sean Connery.

Druhá vynikajúca, temnejšie ladená adaptácia knihy je z roku 2010, vrámci televíznej série v hlavnej úlohe s Davidom Suchetom.

4. Ohlásená vražda

Podľa väčšiny fanúšikov ide pravdepodobne o najlepší príbeh, kde vystupuje slečna Marplová.

V ospalej dedinke výjde v rannej tlači oznam, že v piatok na pol siedmu večer je ohlásená vražda v sídle miestnej paničky Blacklockovej. Všetci to pokladajú iba za nemiestny žartík, prípadne detektívnu hru.

Prirodzene, dedinčania horia zvedavosťou, a ako sa schyľuje k večeru, postupne na večierok pani Blacklockovej prichádzajú hostia. Presne o pol siedmej, keď sú všetci zhromaždení, v miestnosti zhasne svetlo a vojde muž s baterkou. Skríkne “Ruky hore!”. Zaznie niekoľko výstrelov a strhne sa panika. Keď sa rozsvieti, mŕtvy je prekvapivo samotný strelec.

[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]

5. Päť malých prasiatok

Za Poirotom príde mláda žena menom Lucy Craelová, ktorá sa má onedlho vydávať. Keď mala sedem, jej matka bola odsúdená za vraždu svojho manžela, no Lucy verí v jej nevinu. Z obáv o to, že minulosť môže zničiť jej budúce šťastie, poprosí Poirota o vyriešenie 16 rokov starého prípadu.

Kniha je zaujímavá tým, že svedkovia udalostí o nich rozprávajú retrospektívne na základe vlastných spomienok. Každý pridáva svojho uhol pohľadu. Napriek tomu, že je v nej len päť podozrivých, Agatha dokonale mätie čitateľa a dokáže sa postarať o prekvapujúce rozuzlenie.

6. Opona: Posledný prípad Hercula Poirota

Posledné dielo, v ktorom si Poirot spoločne s priateľom Arthurom Hastingsom potrápia “sivé mozgové bunky”. Napísane bolo už počas Druhej svetovej vojny a v trezore čakalo na svoje vydanie viac ako 30 rokov, kým to nepovolila Agatha, vedomá si na sklonku života toho, že už nevládze napísať ďalšiu knihu.

Parte oznamujúce úmrtie Hercula Poirota vyšlo, ako jedinej fiktívnej postave v histórii, v roku 1975 aj v New York Times.

7. Vražda Rogera Ackroyda

Varovanie: Následujúca čásť článku vyzrádza zápletku alebo rozuzlenie diela. Ak ste dielo nečítali, prejdite na záverečný bonus.

Existuje súbor pravidiel, ktoré by mal dodržať každý dobrý spisovateľ detektívok. Napríklad páchateľom nesmie byť detektív, k odhaleniu vraha sa nesmie dopracovať nevysvetliteľnou intuíciou, prípadne, vrah nesmie byť Číňan (to nie je rasizmus, v minulosti to bol prepoužívaný motív brakovej literatúry). Dokopy ich je desať. A Agatha jedno z nich porušila, pri svojej tretej knihe Vražda Rogera Ackroyda.

V tom je slabosť, ale aj genialita celého príbehu. Vrahom je totiž samotný rozprávač. A Agatha sa brilantne napísaným dejom “pohráva” s čitateľom do posledného slova. Podsúva mu falošný príbeh (ale bez zamlčovania faktov) vyrozprávaný ústami vraha. Na konci knihy ho Poirot odhalí a naznačí mu poslednú možnosť – samovraždu. Kniha tak končí vrahovým priznaním a zároveň listom na rozlúčku.

Bonus na záver: Tip na film o zmiznutí slávnej spisovateľky

Podobne, ako jej literárne postavy, aj Agatha Christie bola svojrázna osobnosť. Smrť jej matky a pretrvávajúca manželská kríza ju primeli vystrúhať husársky kúsok, akoby vystrihnutý z jej detektívky. Presne 3. decembra 1926 o 21:45, ešte v ten večer, ako ju prvý manžel požiadal o rozvod, ju videli naposledy, ako opúšťa svoj dom. Potom sa po nej zľahla zem a nikto netušil, či sa autorka najlepších detektívok sama nestala obeťou zločinu.

Svojej sekretárke zanechala list, v ktorom stálo, že odišla do Yorkshiru. Našlo sa po nej len opustené auto s pohodeným oblečením na sedadle a neplatným vodičským preukazom.

Jej zmiznutie sa dostalo aj na titulku New York Times. Tísic policajtov, 15 tisíc dobrovoľníkov a niekoľko prieskumných lietadiel sa pustilo do pátrania. Spisovateľ Arthur Conan Doyle, známy nadšenec špiritizmu, dokonca zaniesol jej rukavičky špiritistickému médiu, aby podľa nich určila, kde sa nezvestná Agatha nachádza.

Napriek rozsiahlemu pátraniu sa jedenásť dní netušilo, kde by spisovateľka mohla byť. Na motívy zmiznutia bol o vyše 50 rokov neskôr natočený film Agatha, v hlavnej úlohe s Dustinom Hoffmanom.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako vzdelávať deti doma? Máme pre vás 9 praktických tipov

Učiť deti v domácich podmienkach môže byť výzva. Poradíme vám, ako sa s tým vyrovnať.

Na domáce vzdelávanie svojich detí prešli v dôsledku pandémie desaťtisíce rodičov na celom Slovensku. Mnohí popritom štandardne pracujú alebo prešli na home office, čo novú situáciu ešte viac skomplikovalo. Kristína Převrátil Alexy z projektu Ideology, ktorá spolu s manželom vzdeláva svojho syna doma, sa s nami podelila o svoje tipy, ktoré vám môžu domáce vzdelávanie zjednodušiť a spríjemniť.

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Učíme sa spolu O2 odmeňuje rodičov za vzdelávanie detí. Výzva rovnako platí aj pre učiteľov, ktorí pripravujú pre deti materiály alebo ich vyučujú online. Stačí, ak budete zdieľať fotku.

Sme trojčlenná rodina, máme syna, tretiaka na ZŠ. S manželom pracujeme väčšinu času z domu, založili sme si firmu práve v čase, keď sa nám narodil syn. Chceli sme sa obaja venovať tak synovi, ako aj práci a toto usporiadanie nám dávalo možnosť skúsiť to. Rozhodne to nie je najľahšia cesta, ale vidíme v nej zmysel.

Nášho syna vzdelávame doma, lebo v školskom prostredí nebol spokojný a nenapredoval. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Vyžiadalo si zmeny v našich životoch, ale neľutujeme ich. Rozhodli sme sa, že budeme dôverovať jemu aj sebe, napriek rôznym radám a názorom, ktoré sa na nás rútili zo všetkých strán.

V jednom momente sme stáli pred voľbou, či budeme nášho syna považovať za problémového, nedostatočného a záťažového (lebo to z neho robilo školské prostredie a obsah vyučovania), alebo za takého, aký je a budeme veriť, že má svoju cestu, ktorou dokáže napredovať.

Je dokázané, že cez záujem a dobrý pocit sa deti učia viac a rýchlejšie. Treba im veriť, že prirodzená zvedavosť a chuť napredovať ich nakoniec donútia zdolať aj to, čo najskôr odmietali.

Vzdelávať sa dá všade, v domácnosti aj počas nákupov

Domáce vzdelávanie je právne označenie, ale z podstaty veci by som ho skôr nazvala „poznávanie“. A to nielen domáce, ale aj mestské, prírodné, osobné a spoločenské. Nežijeme v triedach, ako žiaci v školách, ale oveľa viac v kontakte so svetom okolo nás.

Syn s nami nakupuje, chystá obed a podieľa sa aj na chode domácnosti, čo vo výchove chlapcov na Slovensku často veľmi chýba. Spoločne chodíme na výlety, do múzeí či do kaviarní, navštevujeme kamarátov a ihriská (v čase pandémie je náš život limitovaný). Našu každodennosť žijeme oveľa pestrejšie a tvorivejšie, než je štandard.

Nemáme zaužívané „učenie“ v jednej časti dňa či ako aktivitu cez deň. Keby ste sa syna opýtali, ako sa doma učí, asi by otázke neporozumel. Jeho učenie totiž prebieha stále, nedelí sa na predmety ani dni v týždni. Žije v témach, ktoré ho zaujímajú (napríklad pravek, zvieratá alebo druhá svetová vojna) a v nich sa rozvíja zo všetkých stránok. My mu pomáhame hľadať zdroje a sme jeho partneri do diskusie.

Nezabúdajte na radosť z učenia sa

Neredukujme učenie na „učivo“. Vyberme to, čo deti zaujíma, s čím s nimi vieme tvorivo pracovať, a rozvíjajme to.

Školsky vymedzené učivo máme v hlavách my rodičia, a keď je príležitosť, nadhodíme ho ako príspevok do debaty alebo návrh na aktivitu. Učivo však nepovažujeme za posvätné a nevynucujeme si jeho „bifľovanie“. Niekedy stačí, že syn vníma, že daná téma vôbec existuje, keďže vieme, že sa aktuálne zaujíma o množstvo iných tém a oblastí, nenútime ho poznávať nasilu.

„Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.“ 

U nás doma je chuť učiť sa, dobrovoľnosť a radosť z učenia to najdôležitejšie. Škola ju často deťom berie a otáča ju na povinnosti, vynucovanie a prekonávanie sa. Rovnako ako v iných oblastiach života aj počas učenia sa musí človek zdolávať prekážky, občas sa prinútiť k veciam, ktoré ho samy osebe nebavia alebo mu nejdú. Hnacím motorom by však nemalo byť toto pretláčanie a nútenie sa. Hnací motor má byť záujem, pretože vďaka nemu zdolávame prekážky ľahšie a efektívnejšie.

Veďte deti k tomu, že vzdelávanie je celoživotný proces

Žijeme v dobe, keď je potrebné vzdelávať sa celoživotne, nestačí len dokončiť školu. Rovnako ako syn aj my s mužom sa stále vzdelávame. Trhy sa menia a pracovné príležitosti tiež, preto chceme zostať flexibilní.

Učenie sa nemusí byť iba vynucovaná povinnosť a v konečnom dôsledku našim deťom pomôžeme najviac, keď ich naučíme mať z učenia v prvom rade radosť. Budú to do budúcnosti potrebovať.

Ich pracovné uplatnenie bude ešte premenlivejšie ako to naše. Flexibilita, ako aj schopnosť učiť sa nové veci sú kľúčové. Vďaka tomu dávame synovi oveľa väčšiu voľnosť.

Aj v domácom prostredí môžete budovať tímového ducha

Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.

Dôležitou prerekvizitou učenia sa je pocit bezpečia. Človek najlepšie napreduje, keď sa necíti ohrozený, napríklad vlastnou chybou. Hoci sme vyrastali inak, snažíme sa doma vytvárať atmosféru, v ktorej je bezpečné robiť chyby.

Odfoťte sa pri úlohách so svojimi deťmi alebo počas prípravy na vyučovanie, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Neznamená to, že veci flákame. Učíme sa však, že aj keď niekomu ublížime, je možné ospravedlniť sa a skúsiť to znova. Učíme sa, že keď sa nám niečo nepodarí, napríklad niečo rozbijeme alebo nezvládneme svoje emócie, nie je to koniec sveta. Ceníme si vôľu skúsiť to znova, lepšie.

Naučte sa ovládať svoje emócie

Jedna z vecí, ktoré považujem pri našom spoločnom učení za najdôležitejšiu, je zvládanie emócií. Viem si predstaviť, že rodičia s nákladom, ktorí im „pristál“ v tomto období doma, to nemajú ľahké.

Počas rokov so synom doma som si všimla, že keď sa rovnakou mierou sústredíme nielen na samotný predmet či učivo, ale aj na to, ako veci zvládame a ako sa pri nich cítime, veci nám idú lepšie. Najmä na začiatku dňa alebo pri náhlych zmenách plánov či okolností je dobré sa zastaviť a chvíľu vnímať, ako sa kto cíti – porozprávať sa o tom, prečo sa tak cítime a ako si s tým vieme alebo nevieme poradiť.

Nebudem sa tváriť ako majster sveta, tiež mi občas stratím trpezlivosť a vlastný hnev ma dokáže prevalcovať. Pracovať s tým sa doma učíme všetci. Hoci to znie banálne, ale všeliekom je u mňa dýchanie. Najmä keď syn skúša moju trpezlivosť, začnem vedome dýchať – vpo nádychu zadržím dych a potom ho pomaly vypúšťam. Ďalšia dobrá taktika je opustiť na chvíľu miestnosť a ísť sa napiť vody.

Skvelo funguje, keď si rodič nájde formulky, ktoré vie použiť, keď ho hnev zavalí – získa tak čas na spracovanie situácie, napríklad: Teraz sa hnevám, nechcem nič hovoriť, lebo by ti to ublížilo. alebo Potrebujem čas, hnevám sa a vtedy občas poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.

Držte sa toho, čo baví deti aj vás

Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.

Manžela baví matematika a vidím, že syn sa spoločne s ním dokáže nadchnúť sledovaním výpočtu príkladu. So mnou sa skôr nadchne skôr hľadaní súvislostí v informáciách.

„Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.“

Všetko, čo nám nejde alebo sa zdá neprekonateľné, často potrebuje iba viac času a odstup. Niekedy sa k veciam vrátime až po čase a zistíme, že majú jednoduché riešenie, ktoré sme v danej chvíli nevideli. Práve to, že človek nevie, musí rozmýšľať a opakovane sa k veciam vracať je podstata poznávania. A v tom sa skrýva aj radosť z poznávania.

Netvárte sa, že rozumiete všetkému

Myslím si, že úlohou učiteľa rodiča nie je kázať deťom o tom, ako čo je. Dobrý učiteľ deti stimuluje k tomu, aby to chceli zistiť samy.

V rodičovi preto vidím skôr sprievodcu, ktorý spolu s dieťaťom zisťuje a objavuje, netvári sa, že všetko vie. Ja sa so synom dozvedám úžasné veci zo sveta fyziky a mechaniky, ktorým, priznávam sa, vôbec nerozumiem.

Nechám sa od neho poučiť, prípadne mu pomáham s hľadaním zdrojov. Občas spoločne napíšeme e-mail niekomu, kto o danej téme vie viac.

Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Domnievam sa, že takto získané vedomosti a zručnosti budú trvalé a deti ich v živote naozaj uplatnia. Nebudú sa viazať len na písomku či skúšku, po ktorej im všetko z hlavy odletí.

Orientujte sa na témy, nie na hodiny a predmety

Vzdelávanie doma vytvára šancu narábať s časom efektívne. Sú dni, keď sa deti lepšie sústredia na prácu pri stole, trénovanie písania či kreslenie. Sú dni, keď sa chcú viac hýbať, robiť pokusy alebo skladať skladačky.

Podľa toho môžeme tematicky zamerať celé dni, ako ich deliť na hodiny a predmety. Pri starších deťoch sa dá vnímať, či sa chcú o témach rozprávať a napredovať v diskusii, alebo sa chcú venovať samostatnej činnosti, čítaniu a zisťovaniu informácií. Netreba sa viazať na školský denný rozvrh, veci sa dajú rozložiť do celého týždňa.

Rovnako to platí aj o sústredení. Každé dieťa ho má trochu iné. Náš syn sa dokáže sústrediť na veci, ktoré ho zaujímajú, celé hodiny. Na tie, čo ho nezaujímajú, sa sústredí niekoľko sekúnd. Je fajn poznať dieťa a posúvať ho postupne, mať realistické očakávania a vnímať jeho úspechy skôr v porovnaní s jeho výkonom včera či pred týždňom, nie v porovnaní s nejakou výkonovou tabuľkou či nebodaj s ostatnými rovesníkmi.

Vytvorte si systém samostatnej práce

Samostatnosť dieťaťa je veľmi dôležitá aj pre duševné zdravie rodiča a jeho schopnosť venovať sa práci. Preto odporúčam dohodnúť si systém samostatnej práce. Najmä pri menších deťoch to je ťažké, ale dá sa to.

Nám pomáha vizualizácia, prostredníctvom ktorej si ukazujeme, akú veľkú časť kruhu, teda dňa tvorí samostatná práca a akú časť spoločný čas. Všetky otázky, ktoré syn má, si necháva na čas, keď sme mu plne k dispozícii.

Netreba mať však veľké očakávania, deti robia chyby rovnako ako my. Preto sa občas stane, že z nadšenia, ktoré nevie skrotiť, nám vbehne do pracovného online stretnutia alebo ho prevalcuje frustrácia či hnev z neúspechu a neudrží ho v sebe. Keď môžeme, snažíme sa mu pomôcť, na druhej strane ho však po čase, keď už emócie nie sú také veľké, vždy upozorníme, že nabudúce to skúsime inak, samostatnejšie.

Náš syn sa najčastejšie samostatne venuje Minecraftu, ktorý v tomto období poskytuje zadarmo množstvo rôznych edukačných modulov. Minecraft sa často prezentuje ako strašiak, nás však úplne fascinuje. Okrem architektúry a skladania ponúka možnosť učiť sa takticky rozmýšľať, vytvárať elektrické obvody, pochopiť chemické reakcie, dokonca naučiť sa chovať zvieratá a pestovať rôzne plodiny.

Jasné, realita je realita, ale poznatky získané v Minecrafte majú zmysel. Táto hra umožňuje aj spoluprácu, náš syn ju hráva často spoločne s deťmi v iných domácnostiach.

Bonus: Ako môže vyzerať preskúšavanie pri domácom vzdelávaní

Pri domácom vzdelávaní sa dieťa musí každý polrok zúčastniť na preskúšavaní v škole, ktorú si zvolíte. Školu, do ktorej sme zapísali nášho syna, sme poctivo vyberali. A hoci ju máme 200 km od miesta, kde bývame, neľutujeme to. Panie učiteľky sú veľmi rozhľadené a skúsené, vnímajú nášho syna ako špecifickú osobnosť a v možnej miere tomu podriaďujú aj preskúšavanie.

Využívame možnosť individuálneho preskúšavania, škola však organizuje aj rôzne hravé tímové formy zisťovania vedomostí detí. Možností je vždy viac a atmosféra je pohodová, uvoľnená. Panie učiteľky nekladú na deti viac tlaku, ako by boli schopné uniesť, a za to si ich nesmierne vážim.

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Tento deň je náš jediný hmatateľný kontakt so školou a vždy sa naň pripravujeme. Dáme dokopy všetko, čo syna posledný polrok bavilo, čím sa zaoberal. Je to poučná chvíľa aj pre mňa, lebo ma prinúti zamyslieť sa, ako sa zmenil a vyvinul.

Ak mám byť úprimná, to, ako syn napreduje, by som nikdy nenaplánovala. Vždy je to prekvapivé, témy sú nečakané, skoky vo vývine obrovské, často aj v oblastiach, ktorým sa cielene nevenujeme. Zo začiatku som mala predstavu, že jeho vzdelávanie pôjde v koľajach, ktoré určíme my, z čoho nás syn našťastie vyliečil.

Niečo z toho, čo za polrok urobí, sa so školským učivom prelína (napríklad rýchlo napreduje v gramatike), niečo nie (veľa tém a oblastí, ktoré škola vyžaduje v tomto čase, ho bavilo inokedy alebo sa k nim dostal iba okrajovo). Väčšinou po tomto prekrytí spolu s učiteľkami pátrame.

Známkovanie u nás v rodine zatiaľ berieme ako súčasť administratívy, syna sa netýka. Som rada, že máme túto možnosť, pretože v tejto fáze života sú schopnosti dieťaťa často dané prirodzeným vývinom a ten je u každého dieťaťa iný. Nevidím dôvod trestať dieťa zlou známkou za slabšiu motoriku, napríklad za písanie, len preto, že jeho telo mu to nedovoľuje. Každé dieťa robí, čo vie a môže, keď mu na to vytvoríme vhodné podmienky.


Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Kristína Převrátil Alexy

Venuje sa komunikácii, sociológii a neurodiverzite, spolu s manželom Janom podniká v oblasti marketingu a reklamy. Viac o témach, ktoré ich zaujímajú, nájdete v ich podcastoch na Ideology.podbean.com alebo na stránke ideology.sk


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac