Bez týchto tradičných klišé by filmy trvali len pár minút

Schválne — koľko času prejde na plátne, kým prejde posledná minúta pred zneškodnením bomby?

Nové filmy často trvajú viac ako 2 hodiny — a to ich tvorcovia väčšinou osekajú z viac ako 3 hodín natočeného materiálu. V mnohých blockbusteroch však stále znovu vidíme tie isté scény. Keby ich tvorcovia vystrihli — alebo natočili originálnejšie — mohli by filmy trvať oveľa kratšie.

Chcete si pozrieť dobrý film alebo televízne vysielanie priamo vo svojom mobile? Nainštalujete si aplikáciu O2 TV v mobile.

Časovaná bomba

Na velikánskom digitálnom displeji, aby každý pre istotu videl takmer neodvratný čas explózie, pomaly ubúdajú sekundy. Náš hrdina má na telefóne pyrotechnika. Ten sa ho vypytuje na farby drôtov a zloženie bomby. Na displeji vidíme, ako do explózie ostáva posledná minúta. Napätie sa dá krájať. Až na to, že scény predchádzajúce šťastnému prestrihnutiu drôtika v poslednej sekunde trvajú päťkrát dlhšie. A načo? Sme ešte len v strede filmu a vieme, že to aj tak nebuchne!

Ktorý je ten správny kľúč a prečo mi nejde naštartovať?

Hrdina uteká pred vrahom/šialencom/bývalou/potopou/výbuchom (zabudli sme na niečo?) a dostáva sa k tým kľúčovým dverám. V ruke drží zväzok kľúčov, ktoré zjavne vidí po prvýkrát a snaží sa dvere odomknúť trasúcimi sa rukami a nepasujúcimi kľúčmi. A zakaždým, čistou náhodou, sa mu to podarí v poslednej chvíli. Vbehne dnu, zabuchne za sebou dvere a zhlboka si vydýchne.

To isté, keď nasadne do auta. A jeho milovaný tátoš si po piatich rokoch poctivej práce vyberie práve teraz slabšiu chvíľku a ako naschvál nejde naštartovať. Útek pred vrahom/šialencom/bývalou/potopou/výbuchom sa opäť podarí až na poslednú chvíľu a my sme pred plátnom strávili “nervydrásajúce” sekundy, o ktorých sme dopredu vedeli, ako dopadnú.

Ako sa rodí šampión

Na začiatku je devastačné zranenie, koniec kariéry alebo predčasný odchod do ústrania. Nášho bývalého šampióna však niečo predsa presvedčí a on sa ale už naozaj, naozaj posledný krát (čestné slovo!) vráti do ringu/na ihrisko/na atletickú dráhu/za pokladňu do drogérie (ok, to posledné sme si vymysleli), aby vyhral posledný zápas o česť, veľký balík, či možno niečí život.

A my, čakajúc, na veľké finále sledujeme zostrih scén, ako si hrdina dáva posledný zo sto klikov, sedemdesiatykrát vybieha schody na tribúne, v pote tváre dvíha činku ťažšiu ako halušky s bryndzou na večeru a pri západe slnka víťazoslávne máva rukami na vrchole kopca a to je ten moment, keď si on práve začal veriť a my sme práve stratili čas a vieru, že sa tento film snáď konečne vyhne otrepanému klišé.

Hlavne nie všetci naraz!

Tisíce mužov v brneniach, v šíkoch zoradení proti sebe. Vodca vpredu zakričí niekoľko motivačných hesiel, ktoré tí neboráci úplne vzadu nemajú šancu počuť. Nevadí! Tých zlých je 10 000, nás dobrých asi 8. Nie 8 000. Naozaj 8. A hádajte, kto vyhrá. A viete prečo? Lebo ak zlí útočia na dobrých, nikdy nejdú siedmi naraz. Maximálne dvaja, aby ich tí dobrí mohli zabiť a počkať si na ďalších a tak ďalej.

Tým pádom bitky vo filmoch trvajú 30 minút namiesto 3. A keď je to už zdanlivo posledný muž proti poslednému mužovi a ten zlý už-už ide zabiť dobrého, zdanlivo mŕtvy parťák toho dobrého, doteraz ledabolo ležiaci opodiaľ, nazbiera posledné zvyšky síl, zabije toho zlého a naposledy vydýchne v náručí svojho vďačného spolubojovníka.

Kým ťa zabijem, budem ešte 5 minút rozprávať

Záporná postava konečne dostala nášho dobráka. Šach-mat! Mieri naňho zbraňou. Nič nemôže zachrániť nášho hrdinu.  Záporák však namiesto stručného a efektívneho odbachnutia dostane chuť na rozsiahly, pôsobivý prejav. O tom, ako dlho čakal na túto chvíľu, ako všetko tak či tak muselo dopadnúť takto a ešte mu pre veľký úspech povie, čo bude robiť potom a koho ďalšieho ešte odbachne.

Diváci si už-už pripravujú vrecovku na zotretie sĺz, keď tu sa náhle zjavuje parťák hrdinu a očami mu dáva signál “Som tu, ale nedávaj najavo, že ma vidíš” — a v poslednej chvíli preľstí antihrdinu. Kto by to bol povedal.

Lietadlo vzlieta o 5 minút. Čo teraz?

Plný šprint preplneným letiskom a presviedčanie pracovníka na zatvorenom gate so šťastným koncom funguje len vo filmoch. Overili sme si to v praxi. Ak ste niekedy nestíhali lietadlo a nedajbože z neho chceli vytiahnuť svoju nešťastnú lásku, už viete, že v dnešnej dobe nič také neprichádza do úvahy. Preto si môžu scenáristi povyškrtávať tieto 10-minútové srdcervúce scény a minúť rozpočet na niečo uveriteľnejšie.

Pozrite si dobrý film, nech ste kdekoľvek

Máte chuť na dobrý film? Nainštalujte si aplikáciu O2 TV v mobile a vychutnajte si tie najlepšie snímky a program viac ako 30 televíznych kanálov priamo vo svojom smartfóne.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové