Martinovi Bystrianskemu učarovala reportážna fotografia, v Čiernej Hore sa zblízka pozrel na pokoj života miestnych

„Ľudia v Čiernej Hore sú srdeční, usmievaví a ochotní pomôcť. Pamätám si, ako mi miestny pastier oviec napísal na papier svoju adresu, že teda keď ho už fotím, či by som mu poslal jednu vytlačenú fotku. Rád som mu vyhovel.“

Fotografov či už profesionálnych alebo tých, ktorí fotia len pre radosť, spoznávame väčšinou cez ich diela. Snímky nám však vždy nepovedia všetko o osobnosti, názoroch a životnom štýle autorov. Preto im kladieme netypické otázky, ktoré pomôžu priblížiť, aký človek stojí za objektívom.

Martin Bystriansky pochádza z Detvy. Po piatich rokoch štúdia v Trnave a ďalších piatich rokoch života a práce v Bratislave sa vrátil späť na rodné Podpoľanie. Tam pričuchol ku kamere a strihu v regionálnej televízii. Popri tom sa živí fotením. Blízka mu je najmä reportážna a čiernobiela fotografia, ktorej čaro objavil počas vysokej školy v ateliéri Tibora Huszára a Romana Pavloviča.

„Huszár bol výborný fotograf, pedagóg, ale aj manažér. Vždy myslel vo veľkom a keď si povedal, že z nejakého projektu, na ktorom sme pracovali, urobíme knihu alebo výstavu, tak sa aj stalo. S odstupom času sa divím, že taký svetový fotograf si popri všetkých aktivitách našiel čas aj na študentov, organizoval pre nás workshopy, chcel nás poznať a učiť nás remeslu aj životu,“ spomína Martin.

Na reportážnej fotografii má rád najmä spoznávanie nových miest a ľudí, preto ho baví utekať z domácej pôdy a objavovať nové miesta: „Lákajú ma krajiny, kde sú hory, more, a nie sú veľmi turisticky prebádané. Čierna Hora je malá krajina, ktorá sa dá prejsť autom za pomerne krátky čas,“ hovorí Martin, ktorý krajinu nedávno navštívil spolu s partiou kamarátov a takmer celú ju precestovali autom.

Keďže sa motali aj po miestach, kam bežný turista nezablúdi, vzniklo množstvo zaujímavých fotografií a krásnych zážitkov. „Ľudia tam boli srdeční, usmievaví, ochotní pomôcť. Jedlo perfektné. Jedol som tam asi najvoňavejšie a najchutnejšie paradajky v mojom živote. Pamätám si, ako mi miestny pastier oviec napísal na papier svoju adresu, že teda keď ho už fotím či by som mu poslal jednu vytlačenú fotku. Rád som mu vyhovel,“ opisuje fotograf. Krajinu odporúča všetkým, ktorí radi oddychujú v prírode, horách a pri mori.

Čo ťa na fotografovaní najviac fascinuje?
Zachytenie jedinečného momentu.

Existuje moment, pri ktorom si si prial mať pri sebe fotoaparát, no nemal si?
Často sa stane niečo zaujímavé, keď foťák nemám po ruke. Tibor Huszár hovorieval, že najlepšia fotka je tá, ktorú nikdy neurobíš. Snažím sa teda aspoň za ňou naháňať. Ak niečo nezachytím, nič sa nedeje, svet beží ďalej.

Vyber si historickú udalosť z obdobia posledných 100 rokov, ktorú by si chcel odfotiť.
Expedíciu Kon-Tiki.

Aký fotoaparát najčastejšie používaš?
Canon EOS 6D a objektívy s ohniskovými vzdialenosťami od 24 do 85 mm.

Ak sa budúce generácie pozrú späť na našu dobu, čo ich bude na nej najviac znepokojovať?
Nepokoj vo svete. Bodaj by to pre nich bola len minulosť.

Aké je najväčšie negatívum života v meste?
Ako v ktorom. Možno zdĺhavá doprava z miesta na miesto.

Ak by si sa mal porovnať s nejakou osobnosťou z minulosti, kto by to bol?
Karol Plicka.

Ktorého žijúceho človeka najviac obdivuješ?
Fotograf Yuri Kozyrev. Jeho fotografie sa mi vždy „zarežú“ do hlavy. Často premýšľam, ako sa mu podarilo do záberov vtesnať druhý aj tretí plán. Pritom dokumentuje tie najťažšie konflikty, v ktorých ide často o život. Neskutočné.

„Lákajú ma krajiny, kde sú hory, more, a nie sú veľmi turisticky prebádané. Čierna Hora je malá krajina, ktorá sa dá prejsť autom za pomerne krátky čas.“

Riadiš sa momentálne nejakou filozofiou?
Ži a nechaj žiť.

Akú vec by si chcel vlastniť?
Stroj času.

Čo najdôležitejšie vlastníš?
Svoj život.

Akú knihu si plánuješ najbližšie prečítať?
Musicophilia od Olivera Sacksa.

Ktorú časť sveta by si chcel preskúmať?
Najradšej všetky, momentálne ma láka Južná Amerika, najmä Peru a Bolívia.

Aký je najlepší spôsob sebavzdelávania?
Cestovanie.

Ako často berieš na vedomie rady iných?
Na vedomie beriem vždy, rozhodnem sa sám.

Ktorá vlastnosť ti na sebe samom prekáža?
Stresujem sa pre zbytočnosti.

Ktorá vlastnosť ti prekáža na iných?
Mudrovanie.

Pri akej príležitosti klameš?
Keď nechcem pravdou ublížiť.

Vyber vedecký odbor, v ktorom by si chcel byť expert a prečo?
Neurológia a vedy s ňou súvisiace. Ľudský mozog je fascinujúci. Niekedy.

Akú superschopnosť by si chcel mať a prečo?
Teleportovať sa. Byť všade, vidieť všetko.

Kedy si najviac uvedomuješ, že starneš?
Každý rok dvanásteho jedenásty.

Čo plánuješ počas najbližších 24 hodín?
Stihnúť všetky deadliny!

Aké budú tvoje posledné slová pred smrťou?
Nikdy som nič poriadne nedok…

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac