Učiteľ fotografie: Z fotenia na mobil si netrhám vlasy

Gabriel Kosmály, popredný slovenský fotograf o tom, čo sa snaží odovzdať mladým, a čo si myslí o fotení na mobil.

Gabriel Kosmály je spoluorganizátorom 2. najväčšieho medzinárodného fotografického festivalu na Slovensku a dohliada na nádejných fotografov na strednej umeleckej škole. Popri tom rád experimentuje s fotografickými technikami a objektmi. O tom, že jeho práca umením je, sme sa presvedčili spolu s Huawei P9.

Cesta nášho fotografa k jeho umeleckej profesii bola čisto náhodná. Pôvodne chcel ísť na Školu umeleckého priemyslu študovať grafiku, no neprijali ho. Namiesto toho mu ponúkli štúdium fotografie. Tam si ho „pod krídla“ vzala ďalšia ikona slovenskej fotografie – Milota Havránková. Práve ona preňho predstavovala veľký vzor, keď sa neskôr ako absolvent pedagogickej fakulty v odbore výtvarné umenie rozhodol predávať skúsenosti mladším.

Gabriel Kosmály

Ako si spomínate na svoje začiatky?

Spočiatku som fotografiu vnímal veľmi zjednodušene. Niečo sa mi páčilo, tak som to odfotil. Neskôr som však prišiel na to, že fotografovanie nie je len o zbieraní obrazov, ale aj o príbehoch a pocitoch.

Skĺbiť fotografiu s výtvarným umením nebolo ľahké. Na istý čas som sa od nej odklonil a venoval sa maľbe, či podnikaniu. Časom som si svoj spôsob umeleckého vyjadrenia našiel. Spočiatku ho zosobňovali experimenty, dnes je to už forma výpovede, ktorá má svoj charakter aj štýl. Využívam v nej rôzne experimentálne techniky, aj skúsenosti, ktoré som nadobudol, keď som začínal s čisto analógovým procesom.

Na čom pracujete teraz?

Momentálne pracujem na novom projekte, ktorý nesie meno Nové fosílie. Dokumentujem v ňom rôzne predmety z rozličných materiálov, na ktorých sa už prejavil zub času. Z predmetov vytváram cyklus.

Okrem voľnej tvorby organizujem rôzne workshopy, tematické fotografovania a medzinárodný festival Dni fotografie v Leviciach, kde som kurátor.

Gabriel Kosmály

Ako si vyberáte modelky a modelov?

Ľudí nefotím veľa, nie som ani ateliérový fotograf. No vďaka mojim workshopom som mal viackrát na spracovanie tému akt. Takže, keď už, ľudí si vyberám najmä tak, aby boli zaujímaví, aby mali vyžarovanie. Nie tak, aby boli krásni a dokonalí.

Aký je váš názor na fotenie mobilom?

Mladí ľudia často považujú mobil za ekvivalent, alebo aspoň doplnok fotoaparátu. Niektorí umelci si nad tým možno trhajú vlasy, no ja to vôbec nevnímam tak tragicky.

Dávnejšie neboli mobily po technickej stránke na takej dobre úrovni, no aj tá nedokonalosť môže byť čarovná. No a teraz, keď už sú ich fotoaparáty na vysokej úrovni, si myslím, že je úplne jedno, s čím človek fotí, pokiaľ to preukazuje nejaký rukopis alebo koncept. Ak má výber význam, prečo nie? Obrovskou výhodou mobilných foťákov je najmä to, že ich má človek vždy pri sebe. To sa o fotoaparáte povedať nedá.

Gabriel Kosmály je jeden z našich najznámejších fotografov. Vystavoval doma aj v zahraničí. Dnes vyučuje na strednej umeleckej škole a pravidelne spoluorganizuje slovenský festival Dni fotografie. Fotografom je aj jeho syn, s ktorým sa delí o to isté meno.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac