Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Odborník na umelú inteligenciu: Pomohlo by nám, keby sme sa na sociálne siete nechodili hádať

Jakub Šimko v KInIT-e skúma, ako by technológia mohla pomôcť odhaľovať dezinformácie.

Sociálne siete nás neustále zaplavujú hoaxmi aj nenávistnými príspevkami. V boji s nimi zatiaľ ťaháme za kratší koniec. Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT) chce na tento problém využiť umelú inteligenciu. Jej algoritmy sa však najprv potrebujú od ľudí naučiť rozoznávať dezinformácie. Jakub Šimko, ktorý na technológii pracuje, nám vysvetlil, ako umelá inteligencia funguje a čo nás spolupráca so strojmi môže naučiť.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • či stroj dokáže porozumieť textu, ktorý napísal človek,
  • ako fungujú algoritmy sociálnych sietí,
  • či by nástroj mohli zneužiť ľudia šíriaci dezinformácie,
  • podľa akých znakov sa dá obsah označiť za hoax.

Vedátor: Obavy sa objavujú pri každej zmene, aj fungovanie lokomotív bolo kedysi mágiou

Problém s dezinformáciami je vážny. Dostali sme sa do bodu, keď si sami nevystačíme a na jeho riešenie potrebujeme umelú inteligenciu? 

Ak by som aj mal pocit, že by sme na to stačili, prečo si nepomôcť, ak sa to dá aj umelou inteligenciou? Šírenie hoaxov, dezinformácií a hejtu má aj technologický aspekt. Sociálne médiá síce niekto mohol vymyslieť s dobrým úmyslom, no v súčasnosti sú nastavené tak, aby generovali zisk svojim vlastníkom, a zároveň tak, že sa, zrejme nechtiac, nepravdivé informácie cez ne šíria rýchlejšie než tie pravdivé.

Hoaxy a nezmysly sú atraktívnejšie, oslovia viac čitateľov. Všimli si to aj algoritmy, ktoré nám odporúčajú obsah, a preto ich viac šíria. Touto skutočnosťou by sme síce ľudí mohli vyviniť, no aj oni nesú svoj diel viny, lebo nie sú dobre pripravení na dnešnú dobu. Nemyslia kriticky, lebo ich to nikto neučil a neviedol ich k tomu. Pritom ľudia, keby ste sa ich spýtali, by sami seba považovali za kriticky mysliacich. Hlúpi sú tí ostatní, mne sa to nemôže stať, že by mnou niekto manipuloval, niekto ma oblafol. No ruku na srdce, koľkokrát sa nám to už stalo? Koľkokrát sme zle nakúpili alebo zle volili? 

Môže mať šírenie hoaxov aj čisto technologické riešenie? 

Nie, čisto technologické riešenie neexistuje. Vezmite si email, naň nevplývajú žiadne algoritmy. Do schránky mi môžu prísť seriózne správy aj bludy. Mail je demokratický, keď ho pošlem, zakaždým bude doručený. 

Podobne fungovali príspevky na sociálnych médiách v roku 2008. Vy ste zdieľali post a ten sa objavil všetkým vašim známym. Vo Facebooku si však uvedomili, že obsahu je na sieti priveľa, treba ho filtrovať, a vtedy začali nastavovať odporúčacie nástroje. Neskôr zistili, že je dôležité, aby používateľov na platforme udržali čo najdlhšie, a že by obsah mali vyberať podľa toho.

Hoaxy a nezmysly sú atraktívnejšie, oslovia viac čitateľov. Všimli si to aj algoritmy, ktoré nám odporúčajú obsah.

Najviac vašu pozornosť zaujme obsah, ktorý je emocionálny. Na jednom konci spektra sú mačičky, ale tie vás nezaujmú až tak ako niečo, čo vás rozčúli a negatívne chytí za srdce. Vieme, že algoritmy na sociálnej sieti preferujú diskusné interakcie. Počítajú aj lajky, srdiečka či emotikony, ale najviac si cenia diskusiu, ideálne pri kontroverzných témach, kde sa ľudia hádajú. Zlaté mačičky tiež generujú komentáre, ale nie je ich toľko. Algoritmy merajú aj to, či sa na príspevok vraciate, a to sa deje vtedy, keď pod ním chcete debatovať. 

Riešením by bolo, keby sme si viac všímali pozitívny obsah a viac naň reagovali?

To sa môžeme len domnievať, no verím, že by nám pomohlo, keby sme sa prestali rozčuľovať. Keby používatelia boli nad vecou a nechodili sa na sociálne siete hádať, algoritmy by si to zmerali a dezinformácie by nemali taký veľký dosah.

Skúste nám teda vysvetliť, ako by mohol pomôcť váš projekt. 

Snažíme sa pracovať na metódach, ktoré by dokázali posúdiť, či by mohol vybraný obsah obsahovať dezinformácie. Umelá inteligencia zatiaľ nevie obsah vyhodnotiť jednoznačne, no môže s rozumnou mierou istoty odhadovať. 

V zásade robíme pomocníčka pre človeka, ktorý rozhodne, či je niečo hoax. Ak si napríklad predstavíme moderátora nejakého fóra, ktorý musí posúdiť sto nových príspevkov, umelá inteligencia mu z nich môže vybrať tých zopár najpravdepodobnejšie dezinformačných. 

Ako ste sa k tomuto typu projektov dostali? 

Téme dezinformácií sa s viacerými kolegami venujeme už takmer päť rokov, dlho ich vnímame ako spoločenský problém. So študentmi sme kedysi pracovali na projekte detekcie nenávistných prejavov. Robili sme výskum za pomoci metód, ktoré by sa dali uplatniť aj na dezinformácie. Bol zameraný na charakterizáciu textu, ten sa totiž dá rôzne klasifikovať, napríklad ako nahnevaný, veselý, neutrálny. Získali sme vtedy grant a odvtedy sme sa tejto oblasti venovali podrobnejšie.

Najviac vašu pozornosť zaujme obsah, ktorý je emocionálny. Na jednom konci spektra sú mačičky, ale tie vás nezaujmú až tak ako niečo, čo vás rozčúli a negatívne chytí za srdce.

Problém s dezinformáciami sa medzitým nevyriešil, skôr sa zhoršil, a preto sme pri ňom vytrvali. Takýto detektor hoaxov sa pokúša vo svete vytvoriť veľa výskumníkov, no my ho aplikujeme čiastočne aj na slovenčinu, čo už tak veľa ľudí nerobí. Slovenčinou hovorí málo ľudí a je preň k dizpozícii málo zdrojov.

Ako detektor funguje?

Predstavte si čiernu skrinku, do ktorej nevidíte. Jej vnútro je komplikované, ale nemusí nás v prvom priblížení príliš zaujímať. Skrinka však navonok funguje tak, že do nej vkladáme veľa príkladov, napríklad viet. Napríklad do nej z jednej strany vložíme dve vety a chceme, aby nám na druhej strane vyhodnotila, či sú významovo podobné alebo totožné. 

Ak k tomu mám k dispozícii databázu nepravdivých výrokov,  povedzme často sa opakujúcich hoaxov napríklad v medicínskej doméne, môžem výskyt podobných či rovnakých myšlienok detegovať v novom obsahu. Škatuľku vieme vyrobiť jednoducho, to, čo je na tom celom ťažké, je získavanie spoľahlivých ohodnotených dát. 

Hoaxy sú však často nové informácie. Vezmime si príklad: v minulosti niekto správne vyhodnotil, že správa o tom, že Savo lieči rakovinu, je hoax. Potom príde nová dezinformácia, že cukríky liečia rakovinu. Ako si skrinka vyhodnotí, že aj tá nová informácia je hoax? 

V prvom rade si technológia dokáže všimnúť, čo majú vety spoločné. Obe vety majú dve rovnaké slová: lieči a rakovinu. Strojčeky vidia aj väzbu medzi slovami, teda že sa vety skladajú z podmetu, prísudku a predmetu. Škatuľka môže byť vnútri umelou neurónovou sieťou zloženou podobne ako náš mozog. V prepojeniach neurónov je zakódované, čo už videla predtým. Pozrie sa na nový príklad a vie povedať, že na základe podobností je to na 80 percent pravdepodobne hoax, lebo vidí znaky charakteristické pre hoaxy.

Čítajte aj: Každý môže naletieť hoaxu, dôležité je poučiť sa, tvrdí odborník na informačnú bezpečnosť

Hodnotíte hoaxy na úrovni odsekov alebo viet? Dokáže stroj porozumieť celému textu?

Stroj v skutočnosti textu nerozumie v zmysle, ako to chápeme my ľudia, od toho sme zatiaľ veľmi ďaleko a neviem, či sa k tomu vôbec niekedy dopracujeme. Stroje však vedia robiť niektoré úlohy, pri ktorých sa javí, že textu rozumejú. Sú modely, ktoré posudzujú vetu podľa iných viet, respektíve výrokov, ale niekedy aj celých článkov. Niektoré prístupy nakrájajú text na vety a vyhodnotenie je len agregované. Iné hľadajú súvislosti medzi informáciami.

Detektor hoaxov sa pokúša vo svete vytvoriť veľa výskumníkov, no my ho aplikujeme čiastočne aj na slovenčinu, čo už tak veľa ľudí nerobí.

Ako môžu ľudia umelej inteligencii pomôcť?? 

Ľudí potrebujeme pri použití detekčného modelu. Môžete byť napríklad moderátorom fóra, ktorý nestíha čítať všetky príspevky a potrebuje pomoc pri ich filtrovaní. Využiť ho môže aj factchecker, ktorý si potrebuje overiť napríklad výroky politikov a zisťuje, či nepovedali nejaký nezmysel. 

Pri zložitejších obsahoch je to veľa práce a niektoré z úkonov by mohli byť automatizované. Napríklad strojček zistí, či už podobný výrok nebol v minulosti overovaný. Ľudí potrebujeme aj pri zbere dát. Ak narazia na dezinformácie alebo nenávistné komentáre, môžu ich označiť alebo im napísať anotáciu a my to neskôr môžeme zaradiť do databázy pre umelú inteligenciu. Môže sa prihlásiť každý.

Mohli by sa zapojiť aj ľudia, ktorí dezinformácie šíria?

Žiaľ, mohli. My sme zatiaľ spravili iba úvodnú štúdiu, zozbierali sme dáta. Sledujeme, či to ľuďom dáva zmysel, zatiaľ sme nezhodnotili kvalitu ich práce. Keby sa ukázalo, že to nemôže byť otvorený nástroj, budú doň prispievať iba vyškolení ľudia, skupina, ktorá by prešla výberovým konaním. 

Možno by sa mohol prihlásiť ktokoľvek, musel by však prejsť kurzom a občas by sme ho potom skontrolovali. Keby neprodukoval dáta kvality, akú by sme potrebovali, jeho dáta nepoužijeme. Tomuto sa venuje oblasť s názvom crowdsourcing, ktorá sa zaoberá tým, ako využívať veľké skupiny anonymných používateľov, a má veľa nástrojov, ktorými si poisťuje kvalitu dát. 

Podľa čoho sa obsah vyhodnocuje? Aké môže mať kategórie? 

My im vravíme črty. Môžeme sledovať, či je obsah emočne zafarbený, kde sa vyskytol, aké reakcie vyvolal, kto ho zdieľal. Potom je v texte veľa nadávok, interpunkcie, neprimerane veľa kapitálok. Okrem toho si modely všímajú aj vecnú podstatu obsahu, teda jeho tému či koncepty, ktoré spomína. Žiadna z týchto čŕt nám sama osebe nepovie správny výsledok, no model umelej inteligencie ich posúdi spolu. 

Ľudí potrebujeme aj pri zbere dát. Ak narazia na dezinformácie, môžu ich označiť a my to neskôr môžeme zaradiť do databázy pre umelú inteligenciu.

Spomenuli ste, že za ten čas, čo sa dezinformáciám venujete, sa situácia zhoršila.  Nestíhame za hoaxmi? 

Momentálne skutočne ťaháme za kratší povraz. S oneskorením zisťujeme, aké negatívne dôsledky má pre nás nasadenie nových technológií, teda napríklad sociálnych médií. Ja som však optimista, nemyslím si, že smerujeme do záhuby, ale tento problém nás ešte môže zabolieť na mnohých miestach. 

Našťastie, ľudia ho už vnímajú, rovnako aj regulátori, teda štáty, ktoré začínajú tlačiť na veľké technologické firmy, aby niečo podnikli. Tie už deklarovali, že sa budú samy regulovať, no odvtedy už prešiel istý čas a situácia sa nezlepšila. Budem to demonštrovať na našom nedávnom výskume. Pred rokom sme sa pustili do auditovania algoritmov na sociálnych sieťach. Pomocou auditu dokážeme zmerať, či algoritmus neprimerane neodporúča dezinformačný obsah.

Problém s hoaxmi je, že im verí veľa ľudí. Keď sa nevieme o realite presvedčiť navzájom, technológia to dokáže?

Umelá inteligencia ľudí nebude presviedčať. No ak sú zavretí v bubline, dostávajú rovnaké typy príspevkov a nemôžu si prečítať nič z druhého brehu, utvrdzujú sa vo vlastnom presvedčení. 

Odporúčací algoritmus pre médium by mohol zabezpečiť pluralitu, aby človek nezostal v bubline. Zoberme si otázku: mali by byť obedy v škole zadarmo? Zatiaľ to s hoaxmi nemá nič spoločné, ale asi nie je v poriadku, ak sa mi na sieti ukazujú len články, kde sa tvrdí len jedna vec. Keď si čítam informácie z oboch strán, mám šancu uvedomiť si argumenty za a proti. Pripomínam však, že problém by sme tu mali aj bez technológií. Ľudia nerozmýšľajú kriticky, sú sebeckí, krátkozrako sa nezaujímajú o problémy druhých, preferujú jednoduché riešenia, ktoré nemusia byť správne. Toto všetko technológie len zhoršujú a našou úlohou je pomôcť tento negatívny príspevok zmierniť.  

Spoločnost O2 dlhododobo podporuje mediálnu gramotnosť, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 podporila projekty zamerané na kultiváciu informačného priestoru a publikovanie overených informácií. Spolu s KInIT-om uspelo v grantovom programe Vráťme rozum na internet minulý rok 12 projektov zameraných na kritické myslenie. Viac informácií nájdete na tomto mieste.

Jakub Šimko

Pochádza z Bratislavy. Študoval na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave, odkiaľ má aj doktorský titul. Medzi rokmi 2013 až 2020 pôsobil na fakulte ako asistent a neskôr ako docent. V súčasnosti pracuje ako výskumník v Kempelenovom inštitúte inteligentných technológií. Zaoberá sa témou interakcie medzi človekom a počítačom, technológiami súvisiacimi s dezinformáciami či problematikou crowdsourcingu.  

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Skladateľka Ľubica Čekovská: Aj hodinka v tichu dokáže ľudí obohatiť. Záleží na nás, koľko času mu venujeme

Čaro hudby je ako čaro života – vychádza z pretkávania ťažkých dôb tými ľahšími. Dôležité je prijať tento pulz s pokorou.

Som až príliš živý človek, hovorí skladateľka Ľubica Čekovská. Pri tvorbe opier, ktoré si vyžadujú roky práce, to však bez ticha a sústredenia nejde. Musí sa doslova zatvoriť pred vonkajším svetom a ponoriť sa do toho svojho, kde premieňa predstavy a nápady na veľkolepé diela.

Viete, čo si v tichu uvedomíme najľahšie? Že láska má to najväčšie pokrytie

V rozhovore s Ľubicou Čekovskou sa dočítate: 

  • ako vníma ticho pri komponovaní hudby, 
  • čo okrem schopnosti stíšiť sa potrebuje skladateľ pri svojej práci, 
  • koľko trvalo zostavenie jej prvej opery, ktorú uviedlo Slovenské národné divadlo, 
  • či je nutné, aby vedela hrať na každý nástroj, pre ktorý komponuje, 
  • čo sa o sebe učí prostredníctvom hudby.

O Vianociach sa hovorí, že sú sviatkom pokoja a stíšenia. Čo znamená ticho pre hudobnú skladateľku? 

Je to niečo ako čistý notový papier, tabula rasa. Moment, keď si poviem: „Teraz mám čas, môžem v pokoji pracovať dve hodiny.“ Vypnem sa, neodpovedám a sústredím sa na tvorbu. 

Nie je pre mňa neobvyklé byť sama so sebou a pracovať na veľkej skladbe. Chcem, aby bola čo najlepšia a hľadám vo svojom „lese fantázie“ to najlepšie ovocie. Keď niečo nájdem, začnem sa s tým pohrávať a rozvíjať to. Ticho je teda veľmi dôležité, pretože v ňom sa rodí hudba.

Dá sa ešte v tejto rušnej dobe zažiť úplné ticho?

Áno, určite. Záleží na nás, koľko času mu venujeme, aj hodinka-dve nás dokážu obohatiť. 

Je to také cvičenie ducha a mysle, zvlášť keď sa snažíme nerobiť nič iné a sústrediť sa len na jednu činnosť. Je to o tréningu – naučiť sa byť ticho, hoci len na pár sekúnd, bez roztrieštených myšlienok. Hlboký nádych, tri sekundy bez myslenia, výdych. Niečo podobné umožňuje obyčajná joga.

Vedeli ste sa vždy prirodzene odstrihnúť od hluku a pracovať?

Nie, to je všetko cvik. Som neskutočne živý človek, až príliš. Ale pri tvorbe to inak nejde.

Samozrejme, popri komponovaní robím množstvo iných denných činností, ale keď píšem veľké dielo, napríklad operu, musím sa doslova zamknúť pred vonkajším svetom a ísť do toho svojho. To si vyžaduje priestor, v ktorom som akoby odrezaná od sveta. Je to podobné, ako keď čítate dobrú knihu.

Ako to myslíte? 

Keď čítate, vypnete sa, idete do svojho sveta a nikto vám nehovorí, či je vaša predstava dobrá alebo zlá. Nikto vám nemôže povedať: „Ale toto si takto nepredstavuj.“

Každý si vytvorí svoju vlastnú predstavu. A v tom je tá nádherná sloboda umenia.

Keď si dizajnujem hudbu, som šťastná, že mi do nej nikto nezasahuje. Preto je najkrajšie slobodné umenie hudba alebo literatúra.

Čo okrem schopnosti stíšiť sa potrebuje hudobná skladateľka, aby mohla tvoriť? 

Obrovskú trpezlivosť, pracovitosť a bohatú fantáziu. 

Musím sa vedieť učiť z každej predchádzajúcej skladby a každú, na ktorej práve pracuje, písať čo najlepšie, ako dokážem.

Keď som študovala na Kráľovskej hudobnej akadémii v Londýne, profesor nám často hovoril, že ak sa chceme stať dobrými skladateľkami, čaká nás veľa práce. Práve v tej rozmanitosti možností – rozhodovať, čo a ako tvoriť, a dokázať pracovať pod tlakom – sa prejavuje jeden z kľúčových atribútov: tvoriť vždy čo najlepšie, ako len vieme.

Netreba zabúdať, že ide aj o remeslo. Skladateľ má niečo v hlave a chce, aby jeho predstava ožila prostredníctvom nejakého média, napríklad orchestra. 
Najskôr sa ale musí naučiť hudobnú abecedu, remeslo, noty sú veľký vynález – ktorý po stáročia zaznamenáva diela z dávnych čias, kedy neboli nahrávacie mechanizmy…Hudba prebieha v čase, a čas sa dá zaznamenať…Narážam na akúsi hudobnú matematiku (hudobnú teóriu) – no vo výsledku v notovom zápise – keď zvuk z partitúry ožíva príde hudba, ktorú vnímame srdcom…

Hovoríte, že potrebný je dril. Skladateľom však musí byť človek s istou dávkou talentu, nie? 

Áno, talent je prísľub. Moje uši počujú perfektne. Je to dar, ktorý vás nesmie sklamať, a preto sa oň treba starať. 

Dôležitá je aj dôvera v pedagóga, ktorý vás vedie. Upozorní na veci, ktoré sám pozná z praxe – čo funguje a čo nie. Napríklad povie: „Toto s tým nebude dobre znieť, pretože je to príliš silné alebo hlasné.“ Alebo: „Toto nedávaj, lebo to v orchestri nebude počuť.“ Tieto detaily sú pri hudbe veľmi podstatné.

Môj profesor z Londýna Paul Patterson mi tiež hovorieval: „Vypočuj si toto a poďme sa pozrieť na konkrétnu partitúru.“ Partitúra je hudba zaznamenaná v notových výškach a v rytmickom zápise, v určenom tempe (BPM – beat per minute), ktorú skladateľ píše pre každý nástroj v symfonickom orchestri. Tú istú partitúru má dirigent, a keď je skúška s orcehstrom dorozumievame sa „na základe zápisu“ – ktorý nástroj, ktorý takt… aká doba). 

Koncert je výsledkom niekoľkých dní skúšania v orchestri, kedy sa zostrojuje od dirigenta smerom k hráčom „hudobná kompozícia“ skladateľa, ktorý ju zostrojil. Výsledný zvuk musí byť čo najhodnovernejší a najlepší ako sa dá.

Tvoriť neznamená byť len inšpirovaný. Je v tom obrovská trpezlivosť, pracovitosť a neustále učenie.

Ako sa to celé začína? Ako začnete písať prvú notu?

Keď tvorím, väčšinou už mám základnú predstavu, čo chcem urobiť. Niekedy sú to aj mimo hudobné obrazy. A pred sebou čistý notový papier s piatimi linajkami. To je to spomínané ticho. 

Vytvorím veľa materiálu, ktorý potom triedim. V hlave si musím predstaviť, ktorý nástroj bude kedy hrať, ako bude znieť a ako sa jednotlivé farby spoja. 

Pri písaní pre symfonický orchester pracujem s veľkým aparátom. Tých liniek pre jednotlivý nástroj je tam veľa. Ale podstatné musíte vložiť vy – vnútorné predstavy, myšlienky a nápady, ktoré zapisujete do notového zápisu každému nástroju zvlášť – knižka so všetkými nástrojmi, sú zoskupené pod sebou a tvoria partitúru. 

Skladbám sa snažím venovať maximálnu starostlivosť a robiť vždy to najlepšie, čo v danom momente dokážem. Treba využívať každú možnosť – nie preto, aby bol človek najlepší, ale aby vytvoril niečo, čo chce zanechať. A keď ten dar v sebe máte, keď cítite túžbu niečo napísať, je to taká silná vášeň, že sa už neviete dočkať.

Ticho je toho neoddeliteľnou súčasťou – je to naladenie sa na invenciu, ako keby sa človek pripojil na svoje vlastné vnútorné wi-fi, ktoré je len jeho. A potom tomuto napojeniu venujem čo najviac pozornosti, umeleckého svedomia.

Predpokladám, že musíte poznať všetky nástroje. Je to tak? 

Áno, bez toho to nejde. Nemusím na nich vedieť hrať, ale treba vedieť, aký majú rozsah a aké sú ich možnosti. Napríklad flauta má rozsah približne od C1 po C4 a v jednotlivých oktávach má svoj špecifický charakter – niekde je silná, inde zas jemná. 

Rovnako musím ovládať farebné kombinácie. Vedieť, čo sa dá s čím spájať. Nedávno sme robili dychové trio pre hoboj, klarinet a fagot – tri rôzne nástroje s vlastnými rozsahmi. A riešila som, ako sa spolu „rozprávajú“ a ako vytvárajú dialógy.

Hudba je vlastne obrovské pradivo konverzujúcich situácií. Jeden nástroj niečo povie, druhý odpovie. Je to nádherné médium, ktoré dokáže vyjadriť aj to, čo slovami vysloviť nedokážeme.

A keď sa potom presuniete k orchestru a prvýkrát počujete svoje skladby, aký je to pocit?

Úžasný. Aj pri hudbe je prvá skúška takzvaná čítačka. Hrajú vám všeličo, ešte to nie je ono, je potrebné to celé doladiť. Práve prvé momenty bývajú najnáročnejšie.

Pri druhej či tretej skúške dirigent povie: „Toto spravme takto, toho viac, toho menej…“,  a skladba sa začne postupne vyrovnávať, je to akýsi živý equalizér.. On už počuje, kam sa skladba približne uberá, a keď sa materiál naozaj začne študovať, smeruje to k dobrému výsledku. Čím lepší dirigent – tým lepší výsledok.

Chápem, že hudba nemusí ísť každému pod kožu, a človek sa ani nesmie snažiť za každú cenu zapáčiť. Potom to nie je pravdivé. Musíte písať hudbu, ktorej veríte, nie nutne takú, ktorá sa všetkým páči, ale takú, ktorej verí, ktorá je úprimná.

Je to, ako keď niečo napíšete alebo namaľujete, niekto si to pozrie a povie: „Wau, to je krásne.“ Každému dobre padne, keď sa mu niečo podarí a druhý človek úprimne povie, že ho to potešilo. Myslím si, že by sme sa mali viac podporovať a častejšie sa pochváliť. Ľudia na to zabúdajú.

Sú dni, keď nám nie je dobre. Ako vtedy tvoriť a prekonať nepohodu?

Hudba je v tomto smere čarovná, pretože potrebuje aj tieto emócie. V hudbe, rovnako ako v živote, existujú durové aj molové akordy, ale aj rôzne iné kombinácie, hudba má všelijaké odtiene.

Pred samým sebou sa utiecť nedá. Keď človek musí prežívať ťažšie emócie, treba ich prijať, prežiť, stráviť a ísť ďalej. Netreba sa tomu vyhýbať ani predstierať, že myslíme len pozitívne.

V hudbe sa striedajú ťažké a ľahké doby: ťažká – ľahká. A rovnako je to aj v živote. Ťažšie obdobia sú popretkávané tými ľahšími a spolu tvoria pulz, ktorý k životu patrí. Dôležité je prijať ho s pokorou.

Stáva sa, že niečo píšete a máte pocit, že to celé nevyšlo a treba začať odznova?

V procese tvorby to inak ani nemôže byť. Guma, ceruza, papier – cizelovanie….proces tvorby zaznamenáva aj chyby, a keď sa tvorí tak sa aj veľa vyhadzuje – gumuje a opravuje. 

Našťastie mám v hlave svoj mechanizmus, ktorý mi hovorí: „Toto nie je dobré. Toto tak nemôže zostať. A skúsenosti…A tým sa riadim.

Ešte sa mi nestalo, že by ma vnútorný kompas sklamal, že by som si spätne povedala, že som niečo neodhadla. Zároveň sa viem odosobniť a som k sebe aj dosť kritická.

Tento postoj vychádza aj z mojej povahy: keď si nie som niečím istá, vždy si to overím alebo skonzultujem s niekým, komu umelecky dôverujem. Stále mám svojho profesora a ešte dvoch ľudí, ktorých sa v prípade pochybností opýtam, čo si o tom myslia.

Napísali ste viacero opier, prvou bola Dorian Gray pre Slovenské národné divadlo. V čom sa tvorba opery líši od klasickej orchestrálnej skladby?

Opera je úplne iný svet. Je to najväčšie hudobno dramatické umenie. Krátka desaťminútová skladba si vyžaduje obrovské množstvo. Ale pri dvojhodinovej alebo dva a polhodinovej opere môže proces trvať rok, dokonca aj dva roky. Na vopred napísané libreto sa komponuje hudba.

Keď som písala Doriana Graya, trvalo to takmer 3 roky a netušila som, čo všetko to obnáša. Človek začína– od ticha, od prvej noty. A to je najťažšie.

Tvorba je úžasná jazda plná dobrodružstva, prekvapení a spolupráce s tímom. Najväčšími hviezdami sú operní speváci, ktorí to musia naštudovať a zžiť sa aj herecky s rolou. 

Opera ako taká spočíva najprv v notovom zápise, dirigent si dielo naštuduje, potom operní speváci, režisér do toho vdýchne svoju „koncepciu“, kostýmoví výtvarníci dizajnujú kostými a scénografi zas scémńu. Je to kolos poctivému kumštu… Až keď sa začne študovať a ozvučí sa partitúra, speváci ožívajú dostáva dielo svoj skutočný život.

Je to v podstate hudobná architektúra – podobne, ako keď čítate knihu, skladáte si príbeh. Hudba vytvára predstavy, ktoré nie vždy dokážete presne definovať, len ich cítite a viete povedať, či sa vám páčia. Pri opere však tieto predstavy dostávajú aj vizuálnu podobu – cez réžiu, kostýmy alebo svetlá.

Dorian Gray bol preložený do nemčiny a na budúci rok bude mať premiéru v hudobnom divadle v Annaberg‑Buchholz. Myslíte si, že v zahraničí sa opere a všeobecne kultúre dostáva viac pozornosti?

Áno. Hudbe a kultúre sa tam všeobecne dopraje viac. Teším sa že Dorian Gray na libreto od Kate Pullinger bude po 10 rokoch uvedený v Nemecku, réžii sa ujme bulharská režisérka Vera Nemirová.  Minulý rok moja posledná opera „Here I am Orlando“, čo som napísala pre Janáčkovu Operu v Brne, zaznamenala veľký úspech, keď bola nominovaná na „Oscary v opernom svete“ International Opera Awards v kategórii „world premiere“.

Tak som sa mala možnosť stretnúť s ľuďmi z celého sveta, ktorí veria umeniu, hodnotám, slobode a rozumejú kumštu. Považujem to za svoje asi najvyššie uznanie. 

Kultúra je ako okno do duše národa, to povedal Miroslav Válek a páči sa mi tento jeho výrok: Kultúra kultivuje ducha, robí ho lepším, citlivejším, múdrejším. K umeniu patrí odvaha – ale nemala by byť väčšia ako talent sám. A práve o kultúre by sa malo hovoriť viac a mala by byť viac podporovaná.

Ľudia po štvrtej či piatej po práci nejdú domov robiť analýzy – idú si oddýchnuť, siahnu po knihe, idú na koncert, do divadla, zabaviť sa. Nechcem tým povedať, že hedonizmus je cieľ, ale kultúra je niečo, k čomu by sme mali pristupovať s väčšou úctou, bázňou, rešpektom a zodpovednosťou.

Urobili ste remake piesne Láska je tu s nami, ako ste k tomu pristupovali? Predsa len tam už niečo existovalo, takže to bol úplne iný proces než začínať od nuly.

Je to predovšetkým remeslo – aranžovanie. Aranžéri vedia remake uchopiť, napríklad, ak chcete pesničku v štýle argentínskeho tanga, ide už o presnú hudobnú predstavu, a vdýchnete mu potrebné „zadanie“.

Keď prišla táto ponuka, veľmi som sa potešila. Peter Nagy je človek, ktorého mám veľmi rada pre jeho pesničkársky talent – píše texty a rozumie svojim skladbám. Keď som dostala návrh prerobiť jeho skladbu ako koledu, povedala som si: „Fíha, ako to uchopiť?“

Dlho som premýšľala, ako ju vytvoriť, aby skutočne pôsobila ako koleda. Bol to hudobný oriešok, taký malý rébus. V tichosti som si v hlave dizajnovala hudbu, hľadala nové harmonizácie, zachovala melódiu, jemne ju „vypreparovala“ a postupne hľadala nový tvar.

Nenastal tlak v štýle „chceme to takto a hotovo“. Je dôležité vedieť sa dohodnúť: toto pôjde, ale môže fungovať aj takto, prípadne pesničku posunúť o tón vyššie či nižšie. Na začiatku sme prešli niekoľko možností, všetko odkomunikovali a ja som pripravila viacero verzií.

Hádam sa to podarilo a dobrá energia, ktorú sme pri tvorbe cítili, sa prenesie aj na ľudí, ktorí ju budú počuť.

Keď komponujete hudbu, učíte sa niečo aj o sebe?

Áno. Samotné komponovanie je svojím spôsobom ozdravujúce. Som matka, skladateľka, kuchárka, klavíristka – všetko dohromady. Učím sa veľa a najviac ma naučili moje deti svojou hrou.

Pri skladaní si uvedomujem, aké náročné je vyjsť zo svojej komfortnej zóny, a aj to, že nechcem poľaviť zo svojich ideálov. Nejde o to byť na seba prísna, skôr sa nevzdať toho, čo si roky strážim. 

Nechcem si vytvárať okolo seba žiadnu auru, stojím nohami pevne na zemi. Pokora v hudbe jednoducho musí byť. A zároveň nechcem byť ničím, čomu sama neverím. Je mi dobre vo svojej koži.

Ľubica Čekovská

Popredná slovenská skladateľka a pedagogička na Hudobnej a umeleckej akadémii Jána Albrechta v Banskej Štiavnici. Pôvodne mala namierené na medicínu, no napokon vyštudovala kompozíciu na VŠMU a na Royal Academy of Music v Londýne. Je autorkou opier Dorian Gray, Impresario Dotcom Here I am, Orlando, posledná z nich bola v roku 2024 nominovaná na International Opera Awards.

 

Jej tvorba zaznieva na významných festivaloch a spolupracuje s medzinárodnými opernými domami a orchestrami. Za svoju prácu získala množstvo ocenení, medzi nimi Cenu Nadácie Tatra banky, Cenu ministra kultúry Slovenskej republiky či cenu Dosky. V súčasnosti pracuje na opere Judina a na symfonickej skladbe k 75. výročiu Slovenskej filharmónie; zastupuje ju vydavateľstvo Bärenreiter.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.