Pekárka radí: Tieto suroviny môžete vymeniť za zdravšie a rovnako chutné

Čím viac zdravších surovín, tým menej cvičenia po sviatkoch.

Spoločne s Lenkou Mančíkovou zo Zdravého pečenia sa pozrite na to, ako si spraviť tento rok Vianoce zdravšie, a to aj pri zjedení rovnakého množstva vianočného pečiva.

Nahraďte niektoré z bežne používaných surovín za ich zdravšie varianty. Na chuti sa nič nezmení. A možno vás dokonca pozitívne prekvapí.

Múka

Namiesto klasickej múky skúste do pečenia “prepašovať” napríklad celozrnnú špaldovú múku, pohánkovú múku alebo orechové či semienkové múky.

Ak sa chcete akejkoľvek múke čo najviac vyhnúť, pomixujte semienka (napríklad tekvicové) alebo orechy a nahraďte nimi časť múky.

Autor foto: Michaela Neummanová

Začnite najprv menšími množstvami, postupne, keď naberiete istotu, môžete nahradiť aj celú dávku klasickej múky zdravšou verziou alebo pomletými semienkami, orechami. Nutrične tak obohatíte aj tradičné vianočné pečivo, akým sú medvedie labky.

Aby ste použili menej múky, nahraďte jej časť strúhanou cukinou. Pyré z tekvice (tekvicu upečte alebo uvarte a pomačkajte, takto si môžete pripraviť zmes dopredu a uskladniť si ju v mrazničke) použite napríklad do bábovky. A strúhaná cvikla je ideálna pri pečení chleba.

Posýpka

Posýpka je typická pre mnohé tradičné koláče. Zabudnite ale na zaužívanú klasiku – múka, cukor, maslo. Aj tu si viete výrazne znížiť kalórie. Namiesto klasickej múky použite špaldovú celozrnnú múku, orechy, mandle.

Extra voňavým variantom je pohánková múka s kokosom. Cukor nahraďte nízkoglykemickým sladidlom, napríklad kokosovým cukrom.

Prášok do pečiva

Ako bezlepkový variant používajte vínny kameň nazvaný aj bezfosfátový kypriaci prášok. Vďaka kukuričnému škrobu je prášok bezlepkový.

Jeho hlavnou výhodou je práve bezfosfátovosť. Veľké množstvo fosfátu môže v organizme narušiť rovnováhu medzi fosforom a vápnikom a spôsobiť ochorenia z nedostatku vápniku.

Ak sa k nemu nedostanete, nahraďte klasický prášok do pečiva sódou bikarbónou.

Droždie

Žiadne droždie, ale kvások. Ten vznikne prirodzeným spôsobom pôsobením mikroorganizmov, keď zmiešate múku s vodou. Chce to len čas.

Nepridáva sa do neho nič umelé. Tento druh kvasenia je iný, ako pri droždí – ide o tzv. mliečne kvasenie.

Kvasinky pomáhajú rozkladať lepok a iné ťažko rozložiteľné zložky, ktoré sa nachádzajú v múke. Konzumácia pečiva s kváskom je prospešná pre zdravie a imunitu.

Kvások zoženiete buď na niektorom z odberných miest, alebo si ho vytvorte sami.

[relatedpost post=“19223″]

Rastlinný tuk

Stužené tuky tento rok vynechajte. Radšej použite klasické maslo, kokosový olej, prípadne vegánsky tuk. Ako náhrada môže poslúžiť aj rozmačkané avokádo.

Vajcia

Ani intolerancia na vajíčka vám v pojedaní vianočných maškŕt nemusí zabrániť. V mnohých receptoch sa dajú nahradiť pomletým ľanovým semienkom, banánmi, jablkovou výživou alebo bezfosfátovým práškom do pečiva.

Mlieko

Mliečne výrobky nahraďte tofu. Pochutia si nielen vegáni. Takto si pripravíte aj cheesecake.

Biely cukor

Okrem trstinového máte na výber kokosový cukor, prípadne brezový. Ak sa cukru chcete vyhnúť, sladiť môžete aj pomixovaným sušeným ovocím.

V klasických receptoch pokojne znížte množstvo tuku a cukru minimálne o tretinu. Určite tým nič nepokazíte.

Marcipán

Lenkin tip na doma robený. Regulujete si tak množstvo cukru a bude naozaj mandľový.

Čierne uhlie

Zdravý doplnok do domáceho chleba. Aktívne čierne uhlie redukuje plynatosť, pomáha odstraňovať z tela škodliviny, znižuje vysoký cholesterol a bieli zuby.

Stačí pridať do cesta lyžicu aktívneho uhlia.

Bezlepkové pečenie

Stačí sa nebáť a skúšať. Vyhnite sa hotovým zmesiam múk a skúste prirodzene bezlepkové múky – pohánková, ciroková, tapioková múka.

Samozrejmosťou sú aj orechové alebo semienkové ako maková, slnečnicová či tekvicová. S týmito múkami pokojne pripravíte aj linecké pečivo.

Pečenie úplne bez múky

Napríklad len bielka a orechy a parížske rožky sú na svete. Bez múky sa dajú upiecť aj rôzne makové koláče.

Postačí vám na to len pomletý mak. Prípadne sa vydajte cestou nepečených sladkostí a využite cesto zo sušeného ovocia a orieškov.

Bez soli to nepôjde

V malom množstve žiadne škody nenarobí. Je dôležitá kvôli chuti, ale aj pre kvalitu cesta a kysnutia.

Za blogom Zdravé pečenie stojí Lenka Mančíková – mama, blogerka, kvásková nadšenkyňa, ktorá na svojich kurzoch učí, ako upiecť vlastný kváskový chlieb, poradí tipy a triky na základe niekoľkoročných skúseností.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Vyrobte si vlastný kvások, zdravú verziu droždia

Pečte zdravšie a chutnejšie s vlastným kváskom a nielen počas Vianoc.

Pečte zdravšie a chutnejšie s vlastným kváskom a nielen počas Vianoc.

1. deň

Do väčšieho skleneného pohára dajte asi 50 g múky a pridajte teplú vodu (cca 50 ml), aby vzniklo tekuté, ale hustejšie cestíčko. Asi ako na lievance. Pohár prikryte potravinovou fóliou a nechajte pri izbovej teplote do druhého dňa odležať.

2. deň

Cestíčko premiešajte, môžete ho ovoňať. Malo by byť mierne kyslasté. Pridajte znovu 2 lyžice ražnej múky a teplú vodu podľa konzistencie cesta. Dobre premiešajte a nechajte znovu odležať do ďalšieho dňa.

3. deň

V cestíčku by sa mali začať tvoriť bublinky. Premiešajte ho, pridajte opäť 2 lyžice ražnej múky a teplej vody toľko, aby to bola zmes stredne hustá. Nechajte v pokoji do ďalšieho dňa.

4. deň

Kvások by mal byť hotový. Má veľa bubliniek, vonia kyslo, má aj tie správne baktérie, ktoré sú zodpovedné za prítomnosť kyseliny. Pri pozorovaní zistíte, že kvások rastie, to znamená, že baktérie spracúvajú múku, pričom tvoria oxid uhličitý.

Keď už spracujú všetku múku, kvások prestane rásť, naopak, začne klesať. Vtedy je správny čas na pečenie.

Kvások vydrží určite 10 až 14 dní. Ak nebudete piecť pravidelne, aspoň raz do týždňa, treba ho raz do týždňa prikŕmiť lyžičkou múky a lyžičkou vody.

Dobre zamiešať a odložiť opäť do chladničky. Ak pečiete pravidelne, netreba sa špeciálne venovať kvásku, staráte sa o neho tým, že si pripravujete rozkvas na pečenie.

Rozkvasenie

Aj keď sa kvások zvykne robiť z ražnej múky, môžete ho použiť pri pečení s inou múkou. Ak idete piecť napríklad špaldový chlieb, prikŕmte váš ražný kvások špaldovou múkou.

Do kvásku teda pridajte 150 ml vody a 150 ml múky, z ktorej budete piecť chlieb, zamiešajte a nechajte na linke prikryté kvasiť.

Po pár hodinách vám kvások pekne pracuje – spoznáte to podľa bubliniek a toho, že zväčší svoj objem.

Z takto rozkvaseného kvásku na pečenie odoberte znovu dve lyžičky do nádobky a kvások si uložte do chladničky, kde bude znovu čakať na ďalšie pečenie alebo prikŕmenie. Ostatný oživený kvások použite do cesta.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


O2 má hovory za 10 centov. Tu je spôsob, ako si ich aktivujete

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové