Pekárka radí: Tieto suroviny môžete vymeniť za zdravšie a rovnako chutné

Čím viac zdravších surovín, tým menej cvičenia po sviatkoch.

Spoločne s Lenkou Mančíkovou zo Zdravého pečenia sa pozrite na to, ako si spraviť tento rok Vianoce zdravšie, a to aj pri zjedení rovnakého množstva vianočného pečiva.

Nahraďte niektoré z bežne používaných surovín za ich zdravšie varianty. Na chuti sa nič nezmení. A možno vás dokonca pozitívne prekvapí.

Múka

Namiesto klasickej múky skúste do pečenia “prepašovať” napríklad celozrnnú špaldovú múku, pohánkovú múku alebo orechové či semienkové múky.

Ak sa chcete akejkoľvek múke čo najviac vyhnúť, pomixujte semienka (napríklad tekvicové) alebo orechy a nahraďte nimi časť múky.

Autor foto: Michaela Neummanová

Začnite najprv menšími množstvami, postupne, keď naberiete istotu, môžete nahradiť aj celú dávku klasickej múky zdravšou verziou alebo pomletými semienkami, orechami. Nutrične tak obohatíte aj tradičné vianočné pečivo, akým sú medvedie labky.

Aby ste použili menej múky, nahraďte jej časť strúhanou cukinou. Pyré z tekvice (tekvicu upečte alebo uvarte a pomačkajte, takto si môžete pripraviť zmes dopredu a uskladniť si ju v mrazničke) použite napríklad do bábovky. A strúhaná cvikla je ideálna pri pečení chleba.

Posýpka

Posýpka je typická pre mnohé tradičné koláče. Zabudnite ale na zaužívanú klasiku – múka, cukor, maslo. Aj tu si viete výrazne znížiť kalórie. Namiesto klasickej múky použite špaldovú celozrnnú múku, orechy, mandle.

Extra voňavým variantom je pohánková múka s kokosom. Cukor nahraďte nízkoglykemickým sladidlom, napríklad kokosovým cukrom.

Prášok do pečiva

Ako bezlepkový variant používajte vínny kameň nazvaný aj bezfosfátový kypriaci prášok. Vďaka kukuričnému škrobu je prášok bezlepkový.

Jeho hlavnou výhodou je práve bezfosfátovosť. Veľké množstvo fosfátu môže v organizme narušiť rovnováhu medzi fosforom a vápnikom a spôsobiť ochorenia z nedostatku vápniku.

Ak sa k nemu nedostanete, nahraďte klasický prášok do pečiva sódou bikarbónou.

Droždie

Žiadne droždie, ale kvások. Ten vznikne prirodzeným spôsobom pôsobením mikroorganizmov, keď zmiešate múku s vodou. Chce to len čas.

Nepridáva sa do neho nič umelé. Tento druh kvasenia je iný, ako pri droždí – ide o tzv. mliečne kvasenie.

Kvasinky pomáhajú rozkladať lepok a iné ťažko rozložiteľné zložky, ktoré sa nachádzajú v múke. Konzumácia pečiva s kváskom je prospešná pre zdravie a imunitu.

Kvások zoženiete buď na niektorom z odberných miest, alebo si ho vytvorte sami.

Rastlinný tuk

Stužené tuky tento rok vynechajte. Radšej použite klasické maslo, kokosový olej, prípadne vegánsky tuk. Ako náhrada môže poslúžiť aj rozmačkané avokádo.

Vajcia

Ani intolerancia na vajíčka vám v pojedaní vianočných maškŕt nemusí zabrániť. V mnohých receptoch sa dajú nahradiť pomletým ľanovým semienkom, banánmi, jablkovou výživou alebo bezfosfátovým práškom do pečiva.

Mlieko

Mliečne výrobky nahraďte tofu. Pochutia si nielen vegáni. Takto si pripravíte aj cheesecake.

Biely cukor

Okrem trstinového máte na výber kokosový cukor, prípadne brezový. Ak sa cukru chcete vyhnúť, sladiť môžete aj pomixovaným sušeným ovocím.

V klasických receptoch pokojne znížte množstvo tuku a cukru minimálne o tretinu. Určite tým nič nepokazíte.

Marcipán

Lenkin tip na doma robený. Regulujete si tak množstvo cukru a bude naozaj mandľový.

Čierne uhlie

Zdravý doplnok do domáceho chleba. Aktívne čierne uhlie redukuje plynatosť, pomáha odstraňovať z tela škodliviny, znižuje vysoký cholesterol a bieli zuby.

Stačí pridať do cesta lyžicu aktívneho uhlia.

Bezlepkové pečenie

Stačí sa nebáť a skúšať. Vyhnite sa hotovým zmesiam múk a skúste prirodzene bezlepkové múky – pohánková, ciroková, tapioková múka.

Samozrejmosťou sú aj orechové alebo semienkové ako maková, slnečnicová či tekvicová. S týmito múkami pokojne pripravíte aj linecké pečivo.

Pečenie úplne bez múky

Napríklad len bielka a orechy a parížske rožky sú na svete. Bez múky sa dajú upiecť aj rôzne makové koláče.

Postačí vám na to len pomletý mak. Prípadne sa vydajte cestou nepečených sladkostí a využite cesto zo sušeného ovocia a orieškov.

Bez soli to nepôjde

V malom množstve žiadne škody nenarobí. Je dôležitá kvôli chuti, ale aj pre kvalitu cesta a kysnutia.

Za blogom Zdravé pečenie stojí Lenka Mančíková – mama, blogerka, kvásková nadšenkyňa, ktorá na svojich kurzoch učí, ako upiecť vlastný kváskový chlieb, poradí tipy a triky na základe niekoľkoročných skúseností.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Tomáš Halász: Spoločenské dianie fotí vždy z prvých radov

Aj keď je jeho záber široký, pointa ostáva tá istá: dať priestor tomu, čo má byť verejné. Ateliér popredného reportážneho fotografa sme fotili s telefónom Huawei P9.

Začal fotiť už ako 12-ročný. Rýchlo zistil, že pre jeho záujem o dianie v spoločnosti ho bude baviť práve reportážna fotografia. Práve fotografia je vraj spôsob, ako sa dostať do prvých radov spoločenského diania.

“Ako 12-ročný som nevedel kresliť, nešlo mi ani písanie, tak som musel skutočnosť zachytiť inak. Vo fotografii som videl potenciál,” vysvetľuje Tomáš, čo ho viedlo k povolaniu fotografa.

Dnes by sa definoval ako rôznorodý fotograf na voľnej nohe. Je totiž vraj veľmi ťažké byť zameraný len na jednu činnosť.

Do ateliéru chodí Tomáš pracovať, kreatívne sa vyžívať, vyhrať sa, mať tvorivú náladu.

“Na jednej strane fotím komerčné fotenia – ateliérové firemné portréty, akcie a kampane mimovládnych organizácií – no popritom som aj šéfredaktorom online platformy mono.sk, kde dávame priestor žurnalistom — fotografom, aj autorom slova,” hovorí o svojej momentálnej náplni práce.

Fotí cielene, málokedy „len tak“, náhodne. Nenachádza ľudí na uliciach. Práve preto sa mu ateliér veľmi hodí. Jeho zriadenie bolo v Tomášovom profesionálnom živote veľkým zlomom. Dovtedy fungoval čisto na báze home office, pričom chodil fotiť do terénu.

Miešanie pracovného a súkromného prostredia sa však ukázalo byť veľmi vyčerpávajúce. Práve od tažkých a serióznych tém si niekedy potrebuje odpočinúť pri kreatívnom hraní sa so štúdiovými svetlami. To však pri homeoffice nebolo ľahké.

Tomáš Halász
Tomáš Halász
Tomáš Halász

“Som veľmi rád, že som si spolu s ďalšou fotografkou, Dorotou Holubovou, otvoril ateliér, kde môžem chodiť pracovať, kreatívne sa vyžívať, vyhrať sa, mať tvorivú náladu. Náš ateliér, ktorý sme nazvali Holubník, zároveň vytvára priestor pre menšiu komunitu. Môžeme si tu premietať filmy, pozerať si fotografie, a aj fotiť klientov,” opisuje Tomáš.

Veľmi dôležité pri tejto práci je neupadnúť do rutiny a mať mix rôznorodých fotení, aby sa človek cvičil. Čo sa mu osvedčí pri portrétoch, to vie použiť na reportážach, a zase naopak.

Čo všetko si pre dobrú fotku ochotný urobiť?

Ľahnúť si na zem, vyskočiť na múr, pár hodín stáť na nohách, nejesť, nepiť. No jedna vec, v ktorej nie som ochotný robiť kompromisy, sú morálne zásady. Nezasahujem tam, kde nemám, nemanipulujem s obsahom. Práve pri reportážach je to veľmi dôležité.

Ako sa profesionálni fotografi pozerajú na dnešný fenomén sociálnych sietí, na ktorých sa ako fotograf prezentuje takmer každý?

Sú formou komunikáce, rovnako ako aj samotná fotografia. Som na nich, no nezakladám si na tom, koľko mám odoberateľov. Komunikujem cez ne nielen pekné fotky, ale aj svoje názory a postoje. Nejde mi len o komerčné promo.

Čo sa Tomášovi osvedčí pri portrétoch, to vie použiť na reportážach.

Tomáš Halász je nezávislý fotograf, ktorý sa sústreďuje na reportážno-dokumentárnu fotografiu a fotografiu pre tretí sektor. Získal ocenenia Czech Press Photo, Slovak Press Photo, VÚB Foto Roka, aj Novinársku cenu Nadácie otvorenej spoločnosti. Je šéfredaktorom platformy MONO.sk a ambasádorom značky Nikon.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Športová akadémia Mateja Tótha podporená O2 funguje už na prvých 24 školách

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové